Vrcholy a pády série Resident Evil. Čo sme s ňou zažili a čo nás ešte čaká?

Sedmička je už takmer tu a tak nezaškodí obzrieť sa za tým, čo nám séria priniesla v minulosti

pridal matus_ace 21.1.2017 o 13:36 pod hry
Vrcholy a pády série Resident Evil. Čo sme s ňou zažili a čo nás ešte čaká?

HRY > NOVINKY >

O dva mesiace to bude 21 rokov, čo sme sa prvý raz triasli od strachu pri pohľade na obrazovku, na ktorej bežal survival horor Resident Evil. Capcom si niečo požičal zo staršieho Alone In The Dark, no priniesol aj množstvo nových nápadov a boj proti nemŕtvym priniesli na novú úroveň. Do kín sa zachvíľu (26.01.2017) prirúti nový a zároveň posledný film z adaptovanej série a už čoskoro sa Capcom pokúsi opäť prepísať dejiny žánru, keď sériu výrazne obmení v Resident Evil 7, no ešte predtým sa s nami pozrite na to, čo sme za tých 21 rokov so sériou zažili. To je poriadne dlhá doba a bola aj poriadne turbulentná. Môžeme v nej nájsť legendy, zaujímavé pokusy, no dokonca aj prepadáky.

Resident Evil – 1996

Hra, ktorá to všetko začala. Predstavila zombie nákazu v Raccoon City a aj známe postavy ako Chris Redfield a Jill Valentine. Vývoj hry viedol dnes už legendárny Shinji Mikami a ponúkol v nej mix akcie a hádaniek, ktoré hráčov tu a tam potrápili v postupe vpred. Hra si získala priemerné hodnotenie 90% a dočkala sa aj niekoľkých portov a ďalších verzií. Medzi nimi bola aj verzia pre Nintendo DS s podnázvom Deadly Silence, ktorá priniesla aj niekoľko výraznejších zmien.

 

Resident Evil 2 – 1998

O dva roky neskôr Capcom rozšíril príbeh, ktorý bol opäť zasadený do Raccoon City. T-Virus už nebol jedinou hrozbou a aj zombíci začali naberať čoraz divnejšie a desivejšie formy a podoby. Tentoraz boli ústrednými postavami Claire Redfield a Leon S. Kennedy, ktorých si hráči tiež okamžite zamilovali. Každý z postáv mala vlastný príbeh a za kormidlom tentoraz sedela ďalšia japonská legenda – Hideki Kamiya. Priemerné hodnotenie PS verzie prekročilo 90% a Capcom práve pracuje na oficiálnom remaku.

Resident Evil 3: Nemesis – 1999

Na trojku sme čakali výrazne kratšie. Opäť sa zmenil kormidelník hry, ktorým sa teraz stal Kazuhiro Aoyama a nasmeroval hru viac akčným smerom, čo sa ale už nestretlo s takým nadšením a hodnotenie hry kleslo nižšie. V centre diania je opäť Jill, ktorá dostáva do rúk obrovský arzenál zbraní, no hra najmä priniesla jedného z najznámejších herných nepriateľov vôbec – bol ním práve titulný Nemesis.

Resident Evil Survivor – 2000

Rok po trojke sa séria rozrástla tak, že si mohla dovoliť prvý spin-off a prvú výraznú odbočku, ktorou bola light gun strieľačka s podtitulom Survivor. Hru už nevyvíjal Capcom, ale štúdio Tose. Hra vlastne začala Gun Survivor sériu a v mnohých ohľadoch sa síce inšpirovala v predchodcoch, no zmenila perspektívu, pričom vám do rúk vložila sveteľnú pištoľ, čím oživila automatovú hrateľnosť. Hráčov ani kritiku si však príliš nezískala.

Resident Evil – Code: Veronica – 2000

Ešte v tom istom roku ako Survivor sme sa dočkali ďalšieho spin-offu. Ten sa ale niesol skôr v duchu základných častí, teda sa vrátil k survival hororu s puzzle prvkami, no tiež priniesol niekoľko zmien. Hra debutovala na Dreamcaste, čo bola veľká zmena oproti predchádzajúcim debutom na PS. No vymenila tiež predrenderované pozadia za 3D prostredia a možnosť pohybovať s kamerou. A hodnotenia išli opäť výrazne hore. Hra sa dočkala updatovaných verzií a aj remastrov.

Resident Evil Gaiden - 2001

Séria sa už v hernom svete stala pojmom, a tak začala expandovať ešte ďalej. V roku 2001 sa dostala na Game Boy Color. Ponúkla známe postavy Leon S. Kennedy a Barry Burton, no zmenila veľkú časž hrateľnosti, aby mohla vyjsť na populárny handheld. Hráč ovládal postavu z top-down perspektívy a súboje boli skôr minihry emulujúce FPS štýl.  V hodnoteniach tak skončila ledva priemerne.

Resident Evil Survivor 2 Code: Veronica – 2001

Na PS2 séria pokračovala ďalším spin-offom, ktorý v sebe kombinoval hneď dvoch predchodcov. Hra si brala zasadenie, nepriateľov aj postavy z Code: Veronica, no opäť išlo o light gun strieľačku a pokračovanie Gun Survivor série. Hra ponúkla dvojicu režimov a dvojicu postáv, no ani to nepomohlo a hra skončila opäť ledva priemerne.

Resident Evil (Remake) – 2002

Capcom uzavrel exkluzívne partnerstvo s Nintendom a kým ostatné hry série len preportovali na Gamecube, sám Shinji Mikami sa rozhodol, že úplne prvú časť by radšej pre konzolu celú prerobil. Na začiatku bol len tím 4 programátorov, na konci bola vynikajúca hra, ktorá si zachovala to najlepšie z pôvodného titulu, no výrazne vylepšila grafiku, priniesla upravený scenér, pozmenené herné mechanizmy a hádanky a tiež nové lokality. Hra sa neskôr dočkala portu na Wii a v roku 2015 aj remastru. Predaje však boli slabšie a Capcom tak nabral nový, akčnejší smer.

Resident Evil Zero – 2002

Ešte predtým sme tu však mali prequel, ktorý sa pozrel na udalosti, ktoré predchádzali katastrofe v Raccoon City. Pozreli ste sa na to, čo sa stalo S.T.A.R.S. Bravo tímu, pričom ste sa vžili do kože predtým menej známej postavy, ktorou bola Rebecca Chambers. Cestu jej skrížil  uväznený Billy Coen a hra zaujala systémom prepínania medzi postavami, ktoré museli spolupracovať, aby sa dostali ďalej. Hra bodovala v hodnoteniach, slušné boli aj predaje a neskôr sa tiež dočkala portu na Wii a tiež remastrov takto pred rokom.

Resident Evil: Dead Aim – 2003

Je zaujímavé, ako často Capcom prekladal veľké RE hry rôznymi spin-offmi a po kvalitných Gamecube tituloch opäť prišli na PS2 so štvrtou časťou Gun Survivor série v Dead Aim. V tej dobe to bola jedna z mála hier v sérii, ktoré umožňoval hráčom zároveň sa pohybovať aj strieľať. Na PS2 podporovala ovládanie myšou, no aj sveteľnou pištoľou. Oproti predchádzajúcim light gun hrám zo série sa však zdvihla kvalita hry.

Resident Evil Outbreak – 2003 - recenzia

V roku 2003 rozbehol Capcom na PS2 ďalšiu známejšiu spin-off sériu. A aj keď jej prvá časť v hodnoteniach úplne nezahviezdila, bola významná v tom, že to bolá prvá hra RE série, ktorá priniesla online funkcie a tiež kooperatívne hranie. Príbeh hry hráčov zaviedol pár dní po udalosti prvej časti a predstavil mnoho nových postáv. A aj keď Capcom jej servery vypol už dávnejšie, v roku 2014 boli v Japonsku spustené súkromné servery.

Resident Evil Outbreak File#2 – 2004 - recenzia

Nejde ani tak o pokračovanie Outbreaku, ale skôr o samostatnú expanziu, ktorá vznikla z materiálov, ktoré Capcom nestihol zapracovať do pôvodnej hry. Hra tak obsahuje pôvodne vystrihnuté scenáre a rovnakú ponuku hrateľných postáv. V hodnoteniach to bol opäť len ľahučký nadpriemer, ale hra si našla svoje publikum a tiež v roku 2014 v Japonsku ožila na súkromných serveroch.

Resident Evil 4 – 2005 - recenzia

Trvalo to dlhšie, ale nakoniec sme sa predsa len dočkali priameho pokračovania hlavnej série, ktorého sa opäť chopil Shinji Mikami a bola to jedna z jeho posledných dvoch hier pre Capcom. Leon S. Kennedy je v centre viac akčne zameranej, no stále kvalitnej hry, ktorá berie základy série a upravila ich pre modernejšie publikum, pričom akcia bola väčšia a Leon bojoval proti nákaze Las Plagas. Hra ponúkla Mercenaries režim a najskôr vyšla na Gamecube, pričom sa neskôr dostala aj na ďalšie platformy a, ako inak, nechýbal ani HD remaster.

Resident Evil: The Umbrella Chronicles – 2007 - recenzia

Capcom sa chcel chopiť populárneho pohybového ovládania na Wii a priniesol svoju zombie spomienku na automatové časy, kedy ste strieľali mierením sveteľnou pištoľou na obrazovku. Tu to fungovalo podobne a hlavne to fungovalo dobre, takže si hra hráčov aj kritiku získala. Hra do série okrem pohybového ovládania nepriniesla nič nové. Scenáre a aj postavy si vypožičala z predchádzajúcich hier. Hra 5 rokov po pôvodnom vydaní prišla aj na PS3.

Resident Evil 5 – 2009 - recenzia

Čakanie na päťku bolo kratšie. Opäť sme sa dočkali viac akčne zameraného titulu, no tentoraz Capcom výrazne staval na kooperácii dvoch hráčov, kde jeden prebral Chrisa, druhý zas Shevu. Hráčov privítala slnkom zaliata Afrika, kde museli opäť čeliť obyvateľom, ktorých infikoval parazit, nie tradičným zombíkom. O ich variabilitu ale núdza nebola a dočkali sme sa aj rôznych mutácií. Príbeh napredoval slušne, vrátil na scénu Weskera, ale aj Jill, o ktorej sme si mysleli, že zomrela. Hra sa predávala výborne, bodovala v hodnoteniach a tiež neskôr dostala Gold edíciu a remaster pre aktuálne konzoly.

Resident Evil: The Darkside Chronicles – 2009

Úspech predchádzajúceho Chronicles na Wii zaručil, že sme sa pomerne rýchlo dočkali aj pokračovania, ktoré išlo v stopách predchodcu a ponúklo zábavnú jednoduchú akciu, pričom si opäť príbeh aj postavy prepožičala z predchodcov, tentoraz z dvojky a z Code: Veronica. Hra sa dobre hrala v co-ope a priniesla aj niekoľko menších noviniek. V roku 2012 tiež prišla na PS3, kde podporovala PS Move.

Resident Evil: Mercenaries Vs. – 2011

Mercenaries bol režim, ktorý hráči zažili už v niekoľkých hlavných hrách série, a tak si Capcom povedal, že by nebolo zlé z neho spraviť samostatnú hru. Zároveň to bola prvá hra zo série, ktorá sa predstavila na mobilnej platforme. Našli ste tu režimy 2v2, 1v1, no aj singleplayerový režim. Hodnotenia sa však ledva vyšplhali na priemer a možno aj to je dôvod, prečo sme už nikdy žiadnu ďalšiu RE hru na mobiloch nevideli.

Resident Evil: The Mercenaries 3D – 2011 - recenzia

Zato sme sa ale po pár mesiacoch dočkali ďalšej samostatnej Mercenaries hry. Tentoraz Capcom využil nedostatok akčných hier pri vydaní handheldu Nintendo 3DS. V hre skombinoval Mercenaries režim zo štvorky a päťky, no nefungovalo to. Bolo tu málo obsahu a akcia bola naozaj až únavne nudná. Hra však ponúkla demo na pripravovanú odbočku série Revelations a mnohí po nej siahli len kvôli tomu.

Resident Evil: Revelations – 2012 - recenzia

Už demo naznačilo, že toto bude veľmi vydarená odbočka. Hráči na 3DS sa dočkali kvalitného návratu k hororovej a skôr komornejšej atmosfére, aj keď nechýbali ani väčší bossovia, či hádanky. Príbeh vás zaviedol na loď, kde vypukla ďalšia nákaza. V koži Jill Valentine ste čelili ďalšej mutácii T-víru, no vo flashbackoch ste sa tiež vracali k iným súvisiacim udalostiam. Ďalšími postavami boli Chris Redfield a Parker Luciani. Hra výborne využívala 3DS, pridala navyše Raid režim, či StreetPass funkciu. Rok na to sme sa dočkali aj portu pre veľké platformy.

Resident Evil: Operation Raccoon City – 2012 - recenzia

Po niečom veľmi dobrom prišlo niečo veľmi zlé. ORC dokonca ani nezapadá do série. Predstavuje hypotetický príbeh, ktorý sa odohráva v rovnakom čase ako 2 a 3. Alebo by sa mohol v tom čase odohrávať. Hráči však pri hraní trpeli. Bol to nepodarený pokus o multiplayerovku, v ktorom ste prebrali jednotku spoločnosti Umbrella čeliacu zombie nákaze. Bolo tu aj niekoľko známych postáv, vrátil sa napríklad Hunk, no to bolo tak všetko, čo bolo na hre zaujímavé. Aj napriek tomu, že hra značke ublížila, nejakým zázrakom predala viac ako 2 milióny kusov.

Resident Evil 6 – 2012 - recenzia

Rok 2012 patril sérii Resident Evil a dočkali sme sa hneď trojice hier. Prvá bola kvalitná, druhá zlá. No a tá tretia, z nej fanúšikov až pichlo pri srdci. Hráči šiestu časť očakávali a o to väčšie bolo sklamanie. Hra síce bola dlhá a ponúkla 4 rozdielne kampane, z nich za niečo stála však len jedna a možno polovica ďalšej. Namiesto kvalitnej hry ste tak dostali náklad bugov, nezmyselné QTE, hlúpu kameru, slabý príbeh, mizernú atmosféru a niektoré naozaj strašné pasáže. Dokonca Capcom odflákol scenár aj postavy. Hra si naozaj nezaslúžila takéto zaobchádzanie, odzadu a bez lásky.

Resident Evil: Revelations 2 – 2015 - recenzia

Bolo tak opäť na vedľajšej sérii Revelations, aby zachránila povesť série. A rovnako ako v predchodcovi, aj tu si Capcom dovolil veľké, no zaujímavé experimenty. V prvom rade hru rozkúskovali na epizódy. V druhom rade sa zamerali na kooperáciu dvoch úplne rozdielnych postáv. Dva prepletené príbehy na tajomnom ostrove vám predstavili Claire a Moiru v jednej kampani, Barryho a malú Nataliu v druhej. Spoluprácou postáv ste prekonávali prekážky aj hádanky, nechýbala akcia a ani veľké tajomstvá. Navyše sa vaše hranie odrazilo na konci hry. Podarilo sa vám získať ten dobrý?

Umbrella Corps – 2016 - recenzia

Capcomu sa asi zdalo, že má séria príliš dobrú povesť a s ORC si nespravili dostatočnú hanbu. Tak to skúsili opäť v multiplayerových vodách a priniesli jednu z najhorších hier minulého roka. Kým predtým sme aj v tých zlých hrách vedeli nájsť nejaké to pozitívum, tu nefungovalo vlastne vôbec nič. Singleplayer len do počtu nezaujal, multiplayer nebavil. Už po pár týždňoch hru nehral nikto a my môžeme len dúfať, že teraz je už po smrti a Capcom pôjde už len vyššie.

A to pri pohľade na budúcnosť vyzerá veľmi nádejne. Sedmička je za rohom a aj keď je iná, pôsobí veľmi dobre. Poctivý remake dvojky je taktiež na ceste. A aj keď ešte nemá presný dátum, ak si na ňom dajú záležať ako na jednotke, je sa na čo tešiť.





Páči sa mi!






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19592)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk