CLOSE COMBAT: FIRST TO FIGHT

CLOSE COMBAT: FIRST TO FIGHT

6.5

Ako dopadne Close Combat: First To Fight v súboji so silnou konkurenciou v podobe Full Spectrum Warrior a Brothers In Arms?

Recenzia na PC verziu

Po úspešnom príchode najnovšieho dielu taktickej urban akcie SWAT 4 sa do našich ulíc dostáva aj jednotka americkej námornej pechoty, v titule Close Combat: First To Fight, aby nás zbavila teroristickej hávede raz a navždy a nastolila tak svoju verziu slobody. Avšak na rozdiel od realistického a „team oriented“ Swatu nám ponúkajú chlapíci z Destineeru o čosi priamočiarejšiu akciu, ktorá vo všeobecnosti evokuje spomienky na originálny Full Spectrum Warrior alebo rozporuplný Brothers in Arms. Aký výsledok však dosiahol námorný vojak v súboji s vysoko trénovaným policajtom? Drobná pomôcka: fraktúra lebečnej kosti, pľúcny hematóm a k tomu ešte aj bodná rana v oblasti slabín.

Dej Close Combatu sa odohráva v roku 2006, kedy sa Libanon ocitá na pokraji nebezpečnej vojny a tak je do jeho hlavného mesta, Beirútu, vyslaná pod patronátom NATO skupinka USNC, ktorá má za úlohu črtajúci sa problém vyriešiť a opäť tak nastoliť očakávaný poriadok a mier. Ako už iste tušíte, vaše prstíky dostanú pod kontrolu veliteľa štvorčlennej bojovej skupiny, s ktorou sa následne vrhnete do bojov v značne zdemolovaných uliciach hlavnej metropole a popri prevažujúcej priamočiarej akcii si občas vyskúšate aj nejaký ten taktický prvok naviac. Hlavná kampaň je teda rozdelená na šesticu predlhých misií, ktoré sú potom ešte tvorené menšími levelmi, takže strach z krátkosti hry (vyplývajúci z čísla šesť) je tu úplne zbytočný.

Potešujúcim faktom pridávajúcim hre na hrateľnosti a rozmanitosti, je prostredie jednotlivých misií, ktoré je vskutku rozmanité a okrem Beirútu, zavítate aj do jeho okolia, takže vašu strastiplnú púť naprieč singlom vám žiaden stereotyp alebo nuda neskríži. Ak ste sa v minulosti dostali k vecičke s názvom Black Hawk Down, určite vám občas vadil nedostatok interiérov na úkor exteriéru. Ľudkovia z Destineeru sa s týmto problémom popasovali vcelku obstojne a tak sa krátke pasáže v útrobách budov striedajú s bežeckými úsekmi v priestranných uliciach a vy sa tak cítite ako súčasť zbesilej akčnej naháňačky, kde cieľ je pevne daný a vy len určujete cestičky, ako ho dosiahnuť.

 

Close Combat: First To Fight
Close Combat: First To Fight
Close Combat: First To Fight

 

Čo sa týka samotnej náplne misií, aj tu musím konštatovať, že nie je načo sa sťažovať. Okrem obligátneho patrolovania a likvidovania všadeprítomných nepriateľov sa zapojíte aj do bojov o záchranu rukojemníkov, či do špeciálnych akcií s cieľom eliminovať či zadržať tzv. vysokohodnotné ciele, väčšinou predstavujúce hlavných vodcov jednotlivých zložiek hnutia odporu. Zatiaľ by sa teda mohlo zdať, že Close Combat patrí medzi to naj v oblasti taktických akcií, ale ako sa o chvíľu presvedčíte, prvý dojem môže často až nepríjemne zavádzať.


Začnime napríklad ovládaním vašich spolubojovníkov a spektrom dostupných taktických manévrov. Okrem trojice klasických príkazov, ako Hold Down, Follow a Go To, môžete tímových kolegov v závislosti od situácie znavigovať k viacerým, v reále priam nevyhnutným, akciám. V prípade, že sa chcete dostať cez nepriateľmi obsadenú ulicu, využijete príkaz supression fire, na základe ktorého začnú vojaci zacielenú oblasť nemilosrdne zasypávať tonami olova a vy tak budete môcť (teoreticky) nerušene prebehnúť na požadované miesto. Tento štýl, tzv. zablokovanie nepriateľa cielenou paľbou, ale stráca v CC svoj význam, pretože ani protivníci a ani váš tím nedostávajú pri jeho aplikácií žiadne postihy, resp. bonusy a tak je zvyčajne omnoho jednoduchšie zakľaknúť a vyčumujúcich súperov elegantne odbachnúť. Ak to nespravíte vy, urobia to oni vám.

Ďalším z ponúkaných povelov je príkaz Cover, ktorým vaša skupina začne zubami nechtami brániť vami označený flek, ale keď uvážim fakt, že hra sa vezie vcelku zbesilom tempe, príjde mi táto možnosť, ako zbytočná a hlavne zdržujúca. Zbytočnosťou je taktiež príkaz Comply (niečo ako pokryk vo SWAT 4), ktorým ziapete na nepriateľov, aby zložili zbrane, ale z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že drvivá väčšina z nich vám nerozumie a radšej vám vpáli guľku medzi oči, než aby sa dobrovoľne vzdala. O čosi lepšie uplatnenie nájde povel Stake Down, pomocou ktorého prikážete vašim spolubojovníkom, aby cez určené dvere vtrhli do miestnosti a laicky povedané, aby ju deratizovali od všemožných prítomných škodcov. Aj tu je však jeden zádrhel, a síce, že túto akciu nemôžete prevádzať na všetkých miestnostiach a okrem toho som sa často stretol aj s bugom, ktorý jednoducho blokoval vašich spolubojovníkov od otvorenia dverí a prevedenia následnej razie. Tí tam potom pred dverami stáli ako teľatá a čakali, až kým im tie prekliate dvere neotvoríte vy.

Príjemnou novinkou je ale rozhodne trojica špeciálnych príkazov, využiteľných prevažne na otvorenom priestranstve, bez ktorých sa cez určité miesta v hre ani nedostanete. Povolanie tímu sniperov vám uľahčí postup cez obzvlášť náročné pasáže. Mínometný útok spolu s leteckým náletom naopak využijete proti opevneným guľometným hniezdam a obrneným vozidlám, ktorých likvidácia by bola bez spomínaných možností až neľudsky obtiažna. Ako ste teda z tohto odseku postrehli, škála taktických manévrov je vskutku široká, ale v kľude sa zaobídete aj bez nich a často je frontálny útok nielenže efektívnejší, ale občas dokonca aj menej riskantný.

Close Combat: First To Fight
Close Combat: First To Fight
Close Combat: First To Fight


Pozrime sa teraz na umelú inteligenciu, ako vašich spolubojovníkov, tak aj vašej opozície. Členovia vášho elitného tímu prešli profesionálnym tréningom a tak im nerobí problém, kontrolovať situáciu zo všetkých strán a keďže sú navyše aj schopnými strelcami, dokážu si rýchlo poradiť s akýmkoľvek viditeľným nebezpečenstvom. Okrem toho si vážia aj svoj život a preto sa pri presune na určené miesto kryjú ako sa len dá, aby tak predišli nechceným ranám na ich vlastnom triku. Na druhú stranu má AI spolubojovníkov aj svoju temnú stránku. Týka sa hlavne interiérov budov, kde ste často svedkami javu, kedy vaša parta vtrhne do miestnosti a tam sa začne krútiť ako zmyslov zbavená, zatiaľ čo sa k jej pozícii blíži nepriateľ, odhodlaný vraždiť za každú cenu. Čo už, klaustrofóbia si nevyberá, ale žeby postihla hneď všetkých štyroch spoločníkov!?! No neviem.

Vaši protivníci taktiež neoplývajú bohvieakou inteligenciou a pri stretoch s nimi sa neraz z chuti zasmejete. Najviac som sa zabával na jednom obzvlášť blbom skripte v súvislosti s pevne namontovanými guľometmi, kde po skosení chlapíka ovládajúceho danú hračku nabehol ďalší, ktorý sa jej chopil. Vám už potom stačilo len v kľude čakať a odstreľovať nabehávajúcich nepriateľov, pretože hra neustále povolávala niekoho k tej prekliatej zbrani. Podobných eskapád je v hre viacero a až žasnem nad tým, čo asi robil testovací tím, keď si takýchto závažných chýb nevšimol. Osobne si teda myslím, že singleplayer poskytuje rozporuplné reakcie a nebyť multiplayeru, CC by už dozaista bol súčasťou herného smetiska. Hra viacerých hráčov poskytuje okrem klasického team deathmatchu hlavne kooperatívny mód, ktorého sa môžu zúčastniť až štyria hráči a pravdu povediac, hra ma v kooperatívnom móde bavila omnoho viac, než prechádzanie singlu s počítačom riadenými kumpánmi.


Technické spracovanie patrí rozhodne k tomu lepšiemu, čo tento titul ponúka, aj keď sa nemôžem ubrániť dojmu, že grafiku dostala na prácu tá istá partia ľudí, čo má na svedomí podobný kúsok Americas Army. Rozmanitosť prostredia som už spomínal na začiatku, ale keďže si zabojujete, ako v interiéroch, tak aj v exteriéroch, zákonite muselo dôjsť k istej generalizácii. Tá sa hlavne odzrkadlila v detailnosti prostredí a tak si budete musieť zvyknúť na chudobne zariadené miestnosti, či prázdne ulice. Detaily charakterov sú vcelku slušné, akurát som postrehol nízku variabilitu nepriateľov, ktorá číta iba obmedzený počet modelov, takže sa vám neraz stane, že na vás vybehnú navlas rovnaké trojčatá.

Close Combat: First To Fight
Close Combat: First To Fight
Close Combat: First To Fight


Animácie sa radia do kolónky diskutabilné, pretože v určitých okamihoch sa vaši spolubojovníci pohybujú ako v reále a v ďalšej chvíli vykonávajú pohyby, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani Plasticman. Veľkým problémom Close Combatu je neustála kolízia polygónov a najviac je to pozorovateľné práve u vašich kolegov, ktorí nech už sa postavia kamkoľvek, vždy si povšimnete ich preniknutia cez blízky objekt. Betatest je pravdepodobne u Destineeru neznámy pojem. Musím ale pochváliť zvukovú stránku titulu, ktorá sa radí medzi to najlepšie, čo som za tento rok počul a výstrelom resp. výbuchom nechýbajú potrebné grády. Hudba je taktiež prítomná, ale je tak nevýrazná, že nemá zmysel ju tu viacej rozpitvávať.

Preveľká škoda. K hre som od začiatku pristupoval s veľkými obavami, ktoré sa ako vidno, žiaľbohu naplnili. Zasadenie hry do oblasti blízkeho východu bolo správnym krokom, ale obrovské množstvo chýb spolu s nedoladenou umelou inteligenciou sprznilo hru natoľko, že je prakticky až nehrateľná. No, možno teraz trošku preháňam, ale výsledok sa nedá inak charakterizovať, ako len čistý priemer a ako taký si nájde fanúšikov len veľmi ťažko, obzvlášť keď sú na pultoch obchodov také pecky ako SWAT 4, či najnovší diel Splinter Cellu. Výsledný verdikt: brať len na vlastné riziko.


napísal blade 9.5.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
6.5
Ohodnotiť
CLOSE COMBAT: FIRST TO FIGHT
+ príbeh
+ rozmanitosť prostredia
+ zvuková stránka hry
+ kooperatívny režim
- umelá inteligencia
- nepoužiteľnosť taktických prvkov
- množstvo bugov
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,3GHz, 256MB RAM, VGA 32MB (GF3/ATI8500 a vyššia)
Doporučená konfigurácia: CPU 2GHz, 512MB RAM, VGA 64MB (GF FX/ATI96xx a vyššia)


RECENZIE HRÁČOV
Close Combat: First To Fight
7.8
RAINBOW    14.7.2005
V posledných dvoch rokoch vyšli asi len dve hry, ktoré boli čistokrvné a hlavne kvalitné taktické ak...prečítať celé
PC
Xbox

Vývoj: Gathering / KONTIKI / Destineer
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19879)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk