Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Microsoft povedal viac o čipe v Xbox Series X a pridal aj rôzne zaujímavosti.

pridal saver 16.2.2021 o 19:48 pod hardware
Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

HARDWARE > NOVINKY >

Na ISSCC (International Solid State Circuits Conference) konferenci priblížil konštrukciu Xbox Series X konzoly hardvérový inžinier Paul Paternoster. Detailne rozoberal jeho tepelnú charakteristiku a venoval sa aj rozdeleniu matičnej dosky a aj samotnému procesoru. 

Zo zaujímavostí povedal, že čip je na TSMC N7 procese, je to najlepší DUV proces TSMC s len 0.09 chybami na centimeter štvorcový (použiteľných je tak 107 zo 147 čipov na jeden wafer a teda 73% yield). Samotný čip ma 360.4 mm2 a 15.3 miliardy tranzistorov.

Na otvorenie porovnali parametre Xbox Series X a Xbox One X, kde GPU išlo hore dvojnásobne, rýchlosť pamäte 1.7 násobne a CPU výkon trojnásobne. Dvojnásobná je IO priepustnosť a 2.4x vyšší výkon na watt. Čip má len 13% vyššiu spotrebu ako v Xbox One X.

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Microsoft bližšie popísal aj to, ako dosiahol správny pomer medzi spotrebou, teplotami a hlučnosťou. Preto aj nakoniec vybrali kvádrový dizajn, vďaka ktorému dokázali priniesť o 15% vyššie TPD, ale zároveň o 20% menšie rozmery pri rovnakej hlučnosti.

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Konzola je nakoniec o 10% menšia, ako by bola v štandardnom dizajne, ale zároveň má vďaka tomu aj lepšie chladenie. To kombinuje vapor chamber heatsink pre procesor a pamäť, s ventilátorom, ktorý vytvára prúdenie vzduchu chladiaceho ako heatsink, tak aj zvyšok súčiastok. Ventilátor je 130mm s trojfázovým elektrickým motorom pre vysoký výkon, tichý chod a nízku údržbu.

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Ukázali aj detailnú teplotnú charakteristiku:

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Microsoft rozdelil dosku na dve časti ako pre menší dizajn, tak lepšie chladenie. Je tam síce jedno malé mínus a to minimálne zvýšenie spotreby s prechodovým konektorom medzi obomi doskami

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Microsoft priblížil aj power manažment, v ktorom sa snažili šetriť energiu, kde sa dá. S AMD spolupracovali na úpravách procesora a doplnkových funkciách. Mali tri oblasti - monitorovanie záťaže a regulácia, kde získali 10% úspory, optimalizovanie procesov - 10-15% a samotný power manažment. 

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii
Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii
Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Zároveň riešili aj power stavy, ktorých je pre konzolu potrebných viac, aby optimalizovali spotrebu, či už v dashboarde, standby alebo standby so sťahovaním na pozadí. Napríklad standby a sťahovanie na pozadí PC nemajú, ale zároveň konzoly počas používania nemôžu mať toľko stavov ako PC, aby počas hry išli stále naplno a vývojári vedeli, čo môžu čakať. 

  • CPU má 8 power stavov
  • GPU má 5 power stavov
  • Doska má  4 power stavy
  • GDDR má 3 power stavy

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Teplotná hustota a yieldy bola tiež veľká téma. Microsoft riešil teploty dôležité pre životnosť čipu a snažil sa ich udržať v norme, ako aj nekoncentrovať veľké teploty na jedno miesto. Aj preto sú jadrá ďalej od seba a aj ďalej od GPU.

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Pre čip je limitujúcim faktorom hlavne teplota CPU jadier, ktoré sa zahrievajú menšej oblasti pri vysokých frekvenciách. 

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

V ukážke sa CPU jadrá zahriali na 87 stupňov, zatiaľ čo GPU jadrá na 80 stupňov. V tomto ohľade Microsoft hľadal optimálne napájanie a frekvencie pre GPU a CPU, aby získal potrebný výkon, ale aj dobrú teplotnú a akustickú charakteristiku.

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Microsoft teploty optimalizoval tak, že obetoval určitú frekvenciu na lepšie teploty. Preto systém ide na 3.6GHz, keď je zapnutý multithreading, ale 3.8GHz, keď je vypnutý.

Čo sa týka yieldov, teda čo najväčšieho počtu fungujúcich čipov, musel obetovať aj určité GPU jadrá. Každý čip ich má 56 compute jednotiek, ale len 52 sa používa. 

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

Tu je zaujímavosť, že aj keby im išli procesory naplno, aj tak by nechali rovnakých 12 Tflops. Totiž uvažovali nad 28WGP pri taktovaní 1675 MHz, alebo 26 WGP pri 1825MHz. Obe by mali rovnaký výkon, rozdiel by bol len vo frekvencii (každé WGP má dve compute jednotky).

Xbox Series X architektúra bola bližšie predvedená na aktuálnej konferencii

28 WPG však nakoniec pri výrobe nedávalo zmysel finančne, keďže málo vyrobených procesorov malo všetky funkčné jadrá. Keby sa im to podarilo, mohli mať o 20% nižšiu spotrebu. Nakoniec ekonomické riešenie bolo použiť 26 WPG.


Zdroj: isscc.org



Páči sa mi! (+7)






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19911)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk