GETTING UP: CONTENTS UNDER PRESSURE

GETTING UP: CONTENTS UNDER PRESSURE

8.3

Kritizovaná graffiti akcia sprejmi počmárala naše fasády a zasiahla nás veľkým tlakom.

Recenzia na PS2 verziu

Ako som sa sem dostal, do tohto bordelu? Chcem si len spraviť meno.

Zoznámte sa so slovami Tranea, hrdinom ostro kritizovanej hry Getting Up: Contents Under Pressure, nesúcej meno bývalého sprejera, teraz módneho magnáta, Marca Ecka. Trane nemá rešpekt medzi rovesníkmi a jeho babička neverí v jeho nezmyselný sen – byť pouličným umelcom. Život v uliciach metropoly New Radius, kde je trestaná sloboda prejavu a sprejeri sú uprataní skôr ako spravia svoj prvý tag, nie je med lízať. O to viac predstavuje výzvu ako sa vypracovať z hračky uznávaných graffiťákov na pozíciu, kedy má uznanie od konkurentov a správne nastriekaný odkaz väčšiu cenu ako interview v televízii.

Getting Up nie je iba budovanie rešpektu a neustály zápas s konkurenciou a propagandou, je to vzdanie holdu graffiti kultúre. Mnohí v hre vidia zbraň, hrozbu pre deti a návod ako sa stať pouličným umelcom. A musím im dať za pravdu. Po letmom pohľade som v diskusných fórach narazil na príspevky od tínedžerov (samozrejme amerických), ktorí sa po odohraní zopár misií odhodlali vyhrabať v garáži sprej a postriekať nezmyslami susediacu budovu s novou fasádou. Aj moje poznámky, ktoré si zvyknem pri recenzovaní písať na papier, vyzerali inak ako kedysi. Sprejersky. Hra má silu. Umenie či vandalizmus? Hra vám nevtlčie do hlavy svoju pravdu, možno vám však umožní pozrieť sa na to, čo sa tam odohráva z iného uhla, pretože...

Chceli chytiť sprejera, sprejera – frajera, že písal na stenu...

...milovať, či nenávidieť? Getting Up patrí medzi hry, ktoré vás od prvého okamihu chytia alebo odradia. Naháňačka za skúsenosťami, rešpektom a lepšími graffiti, okorenená častými súbojmi a liepaním sa po objektoch veľmi rýchlo skĺzne do stereotypu. Opakujúce sa činnosti sa točia iba okolo budovania mena, ale až do doby, keď Trane a rovnako aj hráč, zistí, že v New Radius lov na sprejerov nie je bezdôvodný a je iba zásterkou politickej kampane vypočítavého starostu Shunga. Zrazu to nie je len o získaní kreditu, ale boj o holý život a hľadanie pravdy.

Od tohto zlomového momentu vás hra, ak sa k nemu prepracujete, chytí ešte viacej a vo svete Tranea budete radi bombardovať steny, tagovať a predvádzať čoraz riskantnejšie kúsky. Či to bol zámer autorov alebo len do druhej polovice hry nechceli pustiť hráča nepripraveného, treba si pred hraním (kúpou) položiť otázku: „Bude ma baviť hra, kde je každá úloha takmer rovnaká ako tá predošlá?“ Ak ste odpovedali záporne, nemá cenu strácať čas s Getting Up, isto vás unudí. Ak je vaša odpoveď kladná, musíte dokonale zvládnuť...

Getting Up: Contents Under Pressure

Stále slobodní! Chápeš?
Getting Up: Contents Under Pressure

Graffiti, tagov, nálepiek a posterov je v hre celá kopa, stačí si len vybrať.
Getting Up: Contents Under Pressure

Sprej zapaľovač = improvizovaný plameňomet.

Základ hry – triple G

Herné mechanizmy sú definované troma G-éčkami. V tomto súbore je skĺbené tvorenie, boj a akrobacia inšpirovaná v Parkoure. Je absolútne jedno, akú misiu plníte, vždy sa najprv potrebujete dostať na vyhliadnuté miesto, až potom vytiahnuť spreje a nakoniec vypadnúť do bezpečia, alebo si nájsť ďalšiu plochu na váš odkaz. Úlohy v rámci jednej úrovne sú rozdelené na hlavné (bez nich nemožno pokračovať ďalej) a vedľajšie, ktoré sú síce nepovinné, ale často poskytujú adrenalínový zážitok a čo je hlavné, za ich splnenie rastie reputácia.

Miesta, na ktoré možno nastriekať graffiti, sú na začiatku zvýraznené veľkým X, ale táto značka sa po chvíli vytratí. Aby ste nezostali v hernom svete stratení, namiesto radaru je k dispozícii intuícia hrdinu. Po aktivovaní šiesteho zmyslu sú potencionálne ciele označené efektne plávajúcimi lúčmi (ciele sa ukazujú iba v zornom uhle hrdinu). Intuíciu možno používať kedykoľvek a je výborným pomocníkom pri hľadaní nielen bočných úloh, ale aj bonusových predmetov, použiteľných zbraní, lekárničiek v podobe sprejov a slúži aj na prepnutie kamery do pohľadu z vlastných očí na prieskum prostredia (funguje iba na vyhradených miestach). Keď už máte vyhliadnuté miesto, kde chcete nastriekať odkaz, zahájite prvú fázu...

Get In

Prostredia v Getting Up sú veľmi rozmanité a každé predstavuje inú výzvu. Striekanie odkazov na okolité steny vo vašej výške, vystriedajú konštrukcie nadzemky, billboardy, dopravné značenia položené nad štvorprúdovkou, alebo vysoko adrenalínová jazda na metre či maľovanie na autá poriadkovej stráže CCK. Trane nemá problémy loziť po plotoch, rúčkovať na rýmsach, preskakovať z nich na stĺpy, alebo balansovať na tenkých konštrukciách. Väčšinu pohybov ste už isto videli v Prince of Persia, tu im však chýba trocha svižnosti a sú lenivejšie. Jednoducho povedané, pouličná gymnastika.

Samotné zdolávanie prekážok sa neobmedzuje iba na lezenie vo výškach. V uliciach si musíte dávať pozor na chodcov, ktorí zavolajú stráž, ak vás uvidia tagovať, vyhýbať sa musíte aj kamerám, lúčom svetla a hlavne strieborným CCK. Byť v strehu znamená neustále kontrolovať okolie, čo je znemožnené „chytrou“ kamerou, alebo sa naučiť cestičky hliadkujúcich stráží naspamäť. Tu by nebol na škodu miniradar aktuálne ukazujúci polohu a zorný uhol nepriateľov, prípadne reflektorov. Kvôli tomuto drobnému nedostatku sa nevyhnete aktivovaniu alarmov či priamemu boju.

Súbojový systém v Getting Up je prekvapivo robustný. Základný úder, kop a blok, dopĺňa celá rada power úderov, ktorými možno nepriateľov omráčiť. Odomykajú sa postupne a ich silu a frekvenciu použitia definuje teplomer staminy. Neodmysliteľnou súčasťou bojového štýlu z ulice je grab, hádzanie protivníka vybraných smerom (aj zo strechy), kopanie do omráčeného, použitie lakťa, kolena a improvizovaných zbraní. Tie tvoria rôzne palice, tyče, 2x4, zlomené basebalky, poklopy zo smetiakov, či ťažké vedrá. Každým úderom sa opotrebúvajú a možno ich hádzať. V prípade núdze možno protivníka prekvapiť zo zadu úderom spreja do hlavy, alebo použiť vlastné náradie na maľovanie (tyč s valčekom).

Getting Up: Contents Under Pressure

Pri autentickom zarezonovaní kovovej tyče vám bude behať mráz po chrbte.
Getting Up: Contents Under Pressure

Rúčkovanie vo vysokých výškach nie je problém, ani rozbitie svetelných reklám (v pozadí).
Getting Up: Contents Under Pressure

Za extrémne kúsky, extra porcia rešpektu. Starosta po tomto nebude mať Tranea rád.

Bojom sa dá vyhnúť tichým pohybom, ak však chcete splniť každú bočnú úlohu, pripravte sa na sériu ťažkých bojov. Robotníci, údržbári a členovia oddielu proti vandalizmu nepredstavujú ťažký oriešok (samozrejme, ak neútočia na vás traja). Väčšie problémy narobí poriadková stráž CCK, nehovoriac o striebornej verzii týchto obrnencov. Pri väčších počtoch nemáte šancu, jedine utiecť a počkať na vyvýšenom mieste, pokiaľ alarm neutíchne. U mňa sa ujala metóda vyčistenia prostredia. Ak to situácia dovoľovala, zmlátil som všetkých a potom v tichosti pracoval, pretože druhou fázou je...

Get Up

Traneovou bibliou je Black book. Tu sú zaznamenané všetky tagy, nálepky, plagáty, šablóny a graffiti. Ponuka sa neustále rozširuje o nové farebné kombinácie, vzory a graffiti od legendárnych umelcov ulice (Cope 2, FUTURA, Obey: Shepard Fairey, Seen, Smith a T-Kid), ktorý Traneovi dávajú tipy. Základ katalógu tvoria vzory s menom hrdinu, doplnené o odkazy priamo útočiace na konkurenciu a poukazujúce na zaslepenosť obyvateľov metropoly. Vzory si možno pred každou misiou vybrať z Black booku a obmieňať ich podľa potreby. V teréne však nastriekate iba štyri vybrané veľké graffiti, ostatné odkazy sú malé tagy, postery. Škoda, že v hre chýba editor vlastných graffiti. Musíte sa uspokojiť s vybranou sadou, tým však nechcem povedať, že nie sú hodné nastriekania na stenu. Práve naopak.

Graffiti sú ako päsť na oko. Nájdete ich takmer všade a všade možno niečo napísať, nastriekať, alebo nalepiť plagát. Živé, pestré farby kontrastujú s mestským, nudným prostredím. Istým spôsobom ho oživujú, skrášľujú. Samotné striekanie graffiti je jednoduché, pritom sa nezabudlo na úskalia ako stekance, limitovaný čas, heaven spot, čo sú miesta, kde sa môžete podpísať, iba ak dosiahnete určitý status. Na nastriekanie malého odkazu máte zvyčajne pol minúty, na veľký je to o minútu viacej. Tlačí vás vpred nielen čas, ale aj hliadkujúca stráž či kužele svetiel. Zbytočná rýchla kresba môže byť znehodnotená stekancami a za takú sa pripíše menej bodov k rešpektu.

Ešte predtým, než začnete maľovať, vidíte na stene obrysy kresby, takže viete, kde treba striekať. Pri použití sprejov sa dá použiť aj turbo mód, kedy sa farba nanáša rýchlejšie, ale rýchlo klesá aj tlak v plechovke (sprej treba potom pretriasť) a hrozí, že sa objavia stekance (sú signalizované červenými blikajúcimi fľakmi). Okrem sprejov si vyskúšate aj tradičný valček. Lepenie plagátov, čmáranie tagov určitého počtu na jedno miesto (bombardovanie) si užijete hlavne v bočných úlohách. Po úspešnom splnení úlohy je čas na...

Get Out

Zdrhnutie z „miesta činu“ opäť kombinuje lozenie po trubkách, strechách a občasný boj. Z rozohranej misie nemožno odísť skôr, pokiaľ nesplníte všetky hlavné úlohy (intuícia ich označuje zlato-oranžovou farbou). Vo väčšine prípadov ide o presun k ďalšiemu miestu a plnenie novej úlohy. Úrovne sú nadizajnované tak, aby sa nestalo, že by ste v prostredí dlho tápali. Vlastná skúsenosť hovorí niečo iné. Občas sa ocitnete na miestach, odkiaľ neviete, kam ďalej, a ste nútení skákať na všetky smery. Mnohé odpadové rúry splývajú s prostredím a plošinky, kde sa dá zachytiť, nie je vidieť kvôli „chytrej“ kamere.

Getting Up: Contents Under Pressure

Najadrenalínovajší zážitok. Striekanie graffiti za jazdy.
Getting Up: Contents Under Pressure

Poriadková polícia CCK je tvrdým orieškom aj pre obratného Tranea.
Getting Up: Contents Under Pressure

Tak, kam sa podpíšem nabudúce?

Síce máte nad ňou úplnú kontrolu, nie vždy sa možno prepnúť do pohľadu z vlastných očí a na niektorých miestach hra využíva pevne umiestnenú kameru. Na takomto mieste sa veľmi ťažko bojuje a často nevidíte, čo sa deje pred nosom hrdinu. Tento problém sa vyskytuje aj pri striekaní graffiti. Väčšinou je príliš vzdialená, aby ste zaregistrovali varovné signály budúcich stekancov. Kamerový systém by potreboval doladiť, rovnako ako aj kolízia polygónov, preblikávajúce (strácajúce sa) graffiti, či zasekávanie sa postavy o okolie. Prieskum prostredia sa napriek týmto chybám neoplatí podceňovať, lebo...

Z hračky sa stane kráľ celého mesta

Getting Up obsahuje tony bonusov, ktoré sa oplatí pozbierať. Od ľahko dostupných fotografií legendárnych graffiti, postáv do arén, kde sa môžu dvaja hráči mlátiť v multiplayeri, cez spreje nafukujúce zdravie, tlak alebo staminu, až po skladby do iPodu. Soundtrack Getting Up je jedným slovom špičkový. Väčšina trackov je hip-hopového charakteru, narazíte ale aj na rockové songy. Klubová verzia skladby od obľúbenej kapely Kasabian pri bombardovaní diaľničných značení, bola rajská hudba pre moje uši.

Soundtrack je rovnako pestrý ako prostredia a grafika. Cez kanály, bazény, stiesnené priestory budov, ostro hliadkované nádvoria, sa dostanete na vagóny metra či kabínky lanovky (jedny z najlepších misií v hre). Na adresu grafiky môžem len povedať, že jej štýl hre mimoriadne sedí a nepotrebuje k tomu moderné efekty, stačia pestré farby. Náplň hry však sadnúť nemusí každému.

Getting Up: Contents Under Pressure sa koncentruje iba na kreativitu a v hre nenájdete žiadnu inú úlohu ako striekanie graffiti. Preto si dvakárt rozmyslite, či je táto hra určená pre vás. Prienik módneho dizajnéra Marca Eckoa sa vydaril, ale neobišiel bez chýb. Na druhej strane nebyť Marca, nemali by sme hru o živote sprejerov a celej graffiti kultúre. Milovať, či nenávidieť?


napísal spacejunker 3.3.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.3
Ohodnotiť
GETTING UP: CONTENTS UNDER PRESSURE
+ zachytený život pouličných umelcov
+ špičkový soundtrack
+ tony bonusov
+ graffiti
- in-game reklamy
- kamerový systém
- drobné chyby
- len pre určitú skupinu ľudí


RECENZIE HRÁČOV
Getting Up: Contents Under Pressure
8.3
STARWARS    29.8.2007
Dnes skoro na každej stene , v každom rohu alebo na bránach je vidno nejaký tag. Niektoré sú krásne ...prečítať celé
Getting Up: Contents Under Pressure
9.1
DENDO    4.4.2006
Takze tato hra bola velmi originalnim napadom je to ako taky oddych od vselijakych strategii a strie...prečítať celé
PS2
PC
Xbox

Vývoj: Atari / The Collective
Štýl: akčná adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 17. február 2006
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (12)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19951)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk