ROGUE TROOPER

ROGUE TROOPER

7.0

Vyklonovaný, geneticky upravený vojak útočí na obrazovky v akčnej strieľačke z pohľadu tretej osoby.

Recenzia na PC verziu

Rogue Trooper nepatrí medzi svetovo najpredávanejšie komixy, ale má skalné rady svojich fanúšikov a to sa rozhodli využiť vývojári z Rebellion. Pod taktovkou mocného distribútora Eidos vytvorili hru založenú na postavách ilustrovaných príbehov o odvážnych vojakoch budúcnosti. Tento námet priam volá po spracovaní do podoby akčnej hry. Netrvalo teda dlho a vznikol Rogue Trooper (RT), strieľačka z pohľadu tretej osoby s neohrozeným, do modra zafarbeným vojakom v hlavnej úlohe.

Priznám sa, že po dejovej stránke bol pre mňa RT pozitívnym prekvapením. Nejedná sa o námet, ktorý by uspokojil predsedu literárneho klubu, ale pre potreby motivácie a posúvania hráča ďalej, je absolútne dostačujúci. Veď posúďte sami. Odkedy ľudia na obežnej dráhe planéty Nu Earth objavili čiernu dieru umožňujúcu cestovanie po galaxii, zúria na povrchu planéty tvrdé boje medzi dvoma frakciami, Severom (Norts) a Juhom (Southerns). Zatiaľ čo Severania s nehostinným podnebím planéty zápasia pomocou chemických oblekov a plynových masiek, Južania sa rozhodli vyklonovať nový druh ľudí, ktorí by boli voči nehostinnému prostrediu imúnni. Tak vznikla veľká rodina GI (Genetic Infantry), modrých zabijakov s plamenným pohľadom.

Vojaci GI dokážu na Nu Earth prežiť bez akýchkoľvek podporných systémov, sú rýchlejší, presnejší, silnejší. Finálny útok proti Severanom mal začať v sektore Quartz, ale výsadok sa zmenil na krvavý kúpeľ. Severanov zradil niekto z vlastných. Jedným z mála preživších modrákov je vojak Rogue. O veľkom šťastí sa hovoriť nedá ani v jeho prípade - pri akcii stratil všetkých 3 členov svojho squadu. Bagman bol expertom na výbavu a inžinierstvo, Gunnar patril medzi excelentných strelcov a Helm disponoval hackerskými schopnosťami. Pokročilá technológia umožnila Rogueovi, aby zachránil aspoň pamäťové odtlačky s osobnosťami svojich kamarátov a tie implantoval do svojej výstroje. Tak začína ťaženie 4-in-1 armády za pomstou a spravodlivosťou...

Rogue Trooper

Čo je krajšie, ako dívať sa na svet cez mieridlo snajperky?
Rogue Trooper

Snáď len dívať sa mieridlom lazooky.
Rogue Trooper

Hlúčik nepriateľov netuší, čo ich čaká.

Ak od hry očakávate nonstop akciu, explózie a takmer neutíchajúcu streľbu, ste na správnej adrese. RT je presne takýto typ hry. Niekoľko kvapiek originality v inak obyčajnom a sto krát preplávanom mori akčnej zábavy tvorí systém vyrábania a upgradovania vecí, za ktoré môže technik Bagman. Ten dokáže z každého mŕtveho tela (pomocou mechanickej ruky nainštalovanej v batohu) extrahovať tzv. „salvage“. Salvage sa stáva zdrojom pre výrobu munície, granátov, mín a v neposlednom rade aj lekárničiek. Konfiškácia zbraní príslušníkov armády Severu má aj svoj sekundárny rozmer. Čas od času sa Rogue dostane k plánom na výrobu novej zbrane, či k postupu ako upgradovať tie staré. Samozrejme to nie je zadarmo a tu znova na scénu prichádza salvage.

RT sa nemôže pochváliť desiatkami smrtonosných hračiek. Ide skôr cestou malého, ale široko využiteľného množstva. Základná pištoľ veľa bolesti v radách protivníkov nenarobí, automatická puška už áno. Tá je navyše vybavená zoomom pre pohodlné snajprovanie. Samopal sa dá v priebehu hry vylepšiť o brokovnicový, raketometný, granátometný a elektrošokový modul. Brokovnica nájde svoje uplatnenie pri bojoch v interiéroch a na krátku vzdialenosť; raketomet so zameriavaním je účinný proti ťažkej technike; granátomet prekvapivo metá granáty; elektrošoky sú vhodné proti skupinkám nepriateľov po kope, keďže prúd preskakuje z jedného vojaka na druhého a veľmi ľahko sa dá vyvolať hustá „elektrizujúca atmosféra“. Poniže dokonalých brušných svalov sa hlavnému hrdinovi na opasku hompáľa niekoľko druhov granátov - fragmentačné, EMP (vhodné proti mechom), horľavé a tiež míny.

So zbieraním salvage sa spája jedna (ne)príjemná vlastnosť titulu. Každú mŕtvolu totiž treba okradnúť manuálne – prísť k nej, stlačiť príslušné tlačidlo na klávesnici a počkať, pokiaľ batohová ruka vykoná svoju prácu. Aj keď sa jedná rádovo o sekundovú operáciu, po čase sa stane veľmi nudnou a otravnou. Nuda sa ale okamžite vytráca v situáciách, keď ukazovateľ zdravia klesne nebezpečne nízko, v zásobe nemáte dosť šrotu na vyrobenie lekárničky a najbližšie telá sú presne v zornom uhle nepriateľských guľometov. Konzolový systém ukladania pozície („veľký“ save vždy po misii, „malý“ pri checkpointoch) nedáva veľa priestoru hlúpemu riskovaniu a tak sa zo zbierania materiálu stáva adrenalínová akcia okorenená práve zdržaním pri zbieraní materiálu.

Rogue Trooper

Na tohto fešáka platia EMP granáty.
Rogue Trooper

Jedna z krajšie spracovaných lokácií.
Rogue Trooper

Blind fire.

Oproti obdobne zameraným strieľačkám je RT obohatený aj inými prvkami. Po implementácii padnutých spolubojovníkov do svojho vybavenia Rogue získava aj elektrotechnický potenciál Helma. Ten dokáže senzormi zdetekovať nepriateľov v okolí a na krátky čas dokonca vygenerovať holografickú kópiu hlavného hrdinu. Tou potom môže zmiasť nepriateľov, alebo ich nalákať do vopred pripravenej smrtiacej pasce. Helm si naviac poradí s akýmkoľvek elektrickým zámkom alebo bezpečnostným kódom. Stačí len Helma (umiestneného v helme) položiť dostatočne blízko počítača, začne sa odpočet a za chvíľu sa ozve očakávaný zvuk otvárajúcich sa dverí. O tom, že tieto odpočtové minútky výborne poslúžili scenáristom na zaranžovanie mohutných útokov na vašu pozíciu sa snáď ani netreba zmieňovať.

Posledným vojakom, ktorému sa stal osudný masaker v Quartz Zone, ale napriek tomu jeho „duch“ žije v čipe, je Gunnar. Jeho špecialitou za života boli zbrane a im ostal verný aj po smrti. Rogue ho môže použiť ako plne automatický obrannno-útočný mechanizmus, kedy položí samopal na trojnožku a prenechá jeho obsluhu Gunnarovi. Gunnar sám vyhľadáva ciele, zatiaľ čo sa Rogue (vyzbrojený len pištoľou) môže pod rúškom krycej paľby dostať do tylu nepriateľa.

Fajn, tak to sa nám hranie trochu ozvláštni, poviete si. Je super, že môžete použiť Helma na vytvorenie holografického dvojníka, je fajn, že Gunnar dokáže vdýchnuť život automatickej puške. Hladké použitie jednotlivých „vychytávok“ však obmedzuje komplikované ovládanie. Najvhodnejším príkladom je práve Gunnarova trojnožka. Stlačením jednej klávesy vyvoláte menu so špeciálnymi schopnosťami, tam vyberiete sentry gun, následne ho treba ďalšou klávesov položiť na zem a tlačidlom na myši aktivovať. Je oveľa jednoduchšie a rýchlejšie všetkých vystrieľať klasickým spôsobom, toľké preklikávanie sa jednoducho do hry tejto kategórie nehodí. Zmysel úplne postráda tlmič, ktorý síce premení hlasný štekot samopalu na tichý závan jarného vetríka, ale počas celej hry som ho ani raz nepoužil.

Rovnaký počet použití si odniesol systém klonovania vojaka holografickou technológiou. Široká plejáda granátov je pekná vec, ale používať budete iba tie základné a elektromagnetické. Pri snajpení treba držať stlačené E-čko, ktorým aktivujete gyroskopické tlmiče kompenzujúce trasenie ruky, ale kompenzovanie nie je obmedzené ani časom, ani energiou, takže znova len zbytočná komplikácia. A to som ešte nenapísal nič o stealth elementoch. Opatrné plíženie za chrbát nepriateľa zvyčajne končí scénkou znázorňujúca extra bolestivú smrť dotyčného nešťastníka. Brutálne animácie síce motivujú k častejšiemu zakrádaniu, ale charakter hry aj túto črtu potláča do úzadia.

Najzávažnejšia otázka zostáva stále nezodpovedaná. Ako sa vlastne Rogue Trooper hrá? Jednoducho. V každom z cca desať levelov existuje z bodu A (štart) do bodu B (koniec) len jedna, striktne lineárna cesta. Modrák sa musí prestrieľať tonami nepriateľov, k čomu mu slúži hlavne milovaná puška a granáty, ale aj množstvo prirodzených či umelých prekážok. Za ne sa v nepríjemných situáciách hrdina skrýva pred lietajúcimi projektilmi. Múriky, debničky, skrine, skaly atď... za tým všetkým môže Rogue na chvíľu zastať a nabrať druhý dych. Spoza prekážok je možné hádzať nepriateľom explozívne darčeky, ale tiež im nadeliť riadnu dávku olova. Efektným, aj keď málo efektívnym spôsobom, ako im túto dávku doručiť, je „blind fire“, čo je vystrčenie zbrane ponad múrik a vypálenie dávky naslepo. Blind fire je spracovaný podarenou animáciou a dodáva súbojom filmový nádych a la John Woo. Zámerom autorov zrejme bolo, aby sa hráči opierali aj o špeciálne schopnosti jednotlivých zosnulých GI vojakov, ale kvôli spomínaným problémom ostane len pri zámere.

Rogue Trooper

Bežná momentka z hrania.
Rogue Trooper

Protiletecká obrana.
Rogue Trooper

Z vlaku si zapoľujete na jašteričky.

Značná časť misií sa odohráva v dopravných prostriedkoch rôzneho typu alebo za mieridlami stacionárnych zbraní. Guľomety, protilietadlové batérie, delostrelectvo, ale i ostreľovanie z vznášadla či vlaku spestrujú hranie a sú vítaným rozptýlením. Hra tvorí vyváženú zmes intenzívnej akcie na vlastných nohách popretkávanú sekvenciami, keď Rogue sedí na pohodlnej stoličke a obšťastňuje svet okolo seba horúcimi pozdravmi z nejakej megazbrane. Pravdupovediac, hranie nenudí aj z druhého dôvodu, ktorý ale nevidíme príliš radi – prejdenie všetkých levelov (výsadok na planéte, doky, mesto, laboratória, niekoľko exteriérových misií, plus pár ďalších) totiž nezaberie viac ako 6 - 8 hodín. O dlhotrvácnejšiu zábavnosť titulu by sa mal postarať multiplayer pomocou dvoch módov Progressive a Stronghold, ale bohužiaľ som ho nemal s kým vyskúšať a tak neviem posúdiť jeho kvality.

Pri technickom spracovaní sa dlho nezdržím. Už po letnom prezretí obrázkov ste určite zistili, že RT je konzolový port so všetkým, čo k tomu patrí. Grafika nijak nevybočuje z priemeru a drží sa úrovni starších grafických enginov, čo ocenia hlavne majitelia starších počítačov. Do rovnakej kategórie patria zvuky a hudba, ktoré nikoho neurazia, ale zároveň nebudete jasať nad ich dokonalosťou. Za zmienku stoja snáď iba poznámky a pripomienky troch „mŕtvych“ kumpánov, ktorí sem-tam s vtipom okomentujú dianie na obrazovke. Umelá inteligencia protivníkov je nahradená ich počtom a väčšina z nich padne za vlasť skôr, kým akákoľvek AI dostane šancu sa prejaviť.

Rogue Trooper je nenáročná (jednoduchá na myslenie) akčná strieľačka z pohľadu tretej osoby s komixovým hrdinom v hlavnej úlohe. Všeobecne sa hry založenej na komixe vyvíjanej navyše aj pre konzoly veľa neočakáva, ale Rebellion nevytvoril úplne nekvalitné dielko. Systém zbierania a vytvárania nových vecí je pomerne unikátny, príbeh síce nie je na Pullitzera, ale dostatočne poháňa modrého svalnáča smerom vpred a rôzne „vychytávky“ príjemne ozvláštňujú hranie. Titulu chýba trochu lepšie grafické spracovanie (ach, tie konzoly), dlhší gameplay a užívateľský prívetivejší interface, pretože mnohé elementy hry práve vplyvom kostrbatého ovládania ostávajú nevyužité.

Rogue Trooper

Aj milovníci prírody si prídu na svoje.


Rogue Trooper

Toto vznášadlo už to má zrátané.


Rogue Trooper

Výsadok Severanov sa čoskoro zmení na masaker.



napísal je2ry 2.5.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
7.0
Ohodnotiť
ROGUE TROOPER
+ adrenalínová akcia
+ spôsob vyrábania a upgradovania vybavenia
+ zaujímavé doplnky a možnosti
- konzolový port a veci s tým súvisiace
- zbytočne komplikované ovládanie
- krátke
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,5 GHz, 256 MB RAM, DirectX 9.0 64 MB grafika
Doporučená konfigurácia: CPU 2,1 GHz CPU, 512 MB RAM, DirectX 9.0 128 MB grafika


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS2
Xbox

Vývoj: SCi Games / Rebellion
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 21. marec 2006
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19964)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk