Konferencia GDS priniesla veľké mená a aj informácie o českej hernej scéne |
Dlhoročne etablovaná konferencia si vyskúšala nový formát a prilákala aj verejnosť.
Game Developers Session patrí k najstarším indie konferenciám vôbec a od svojho založenia patrí k najvýznamnejším herným eventom v regióne. Tento rok sa ale organizátori pokúsili o niečo iné a zmenili nielen dobre známe priestory za nové, ale aj formát samotnej konferencie. Jej novým domovom sa stalo Kongresové centrum Praha a akcia sa otvorila verejnosti, ktorá mala prístup do hlavnej prednáškovej sály a verejných priestorov s indie hrami. Hráči si tak mohli vyskúšať hry, z ktorých niektoré ešte ani nie sú oznámené.
Hlavne ale mohli stretnúť nielen domácich, ale aj svetových tvorcov. Medzi nimi aj skutočné legendy ako Alexej Pažitnov (Tetris), Brian Fargo (Fallout), Josh Sawyer (Icewind Dale) alebo Rhianna Pratchett (Tomb Raider). Prinesieme vám postupne rozhovory s hneď niekoľkými z nich, Pažitnova sme si odchytili doslova len na minútu a položili mu jednu rýchlo otázku.
Zatiaľ neviem, v akej miere akcia zlákala verejnosť, ale cena vstupu bola veľmi lákavá, zvlášť pri možnosti spraviť si fotku napríklad s Pažitnovom a nechať si podpísať Game Boy s Tetrisom. A to sa tam dialo vo veľkom. Na prednáškach bolo možné tu a tam vidieť niekoho, kto nebol vývojár a ani iný človek z biznisu, ale zjavne hráč, ktorý si to tam prišiel užiť. Pri indie hrách už toho bolo viac a decká neraz hrali ako o život, rovnako sa oháňali virtuálnymi svetelnými mečmi pri Beat Saber a podobne.
Otvorene hlavnej sály verejnosti tiež znamenalo, že sa zmenili aj prednášky. Tie vývojárske sa presunuli do menšej sály a hlavná sála sa pretavila na "rozhovory pri krbe". Boli zaujímavé, informačne bohaté a aj priniesli pohľad na tvorbu mnohých známych hier. Akurát, ako sme sa aj bavili s niektorými vývojármi, neboli tak hlboké, aby im dali nejaké nové informácie v rámci kariéry. Je to nový smer a uvidíme, ako sa to pretavilo do čísiel. Organizátori však už teraz hovoria, že ďalší ročník bude ešte väčší a lepší, pričom padli už aj nejaké mená hostí, ktorých by chceli dotiahnuť a ak sa aspoň niečo z toho podarí, bude sa na čo tešiť.
Zároveň akcia priniesla aj pohľad na stav českého herného priemyslu. Venovalo sa mu hneď niekoľko prednášok, panelov a aj tlačová konferencia. GDS ho zmapovala globálne, od vzdelania až po výsledky. Ukazuje sa, že je český herný priemysel zdravý a aj keď nerastie ako doteraz, aspoň neklesá. Čo je však ešte dôležitejšie, neprepúšťa sa v ňom, takže sa zatiaľ vyhýba trendu, ktorý v posledných mesiacoch globálne nastúpil. Obrat českých herných spoločností bol v minulom roku 308 miliónov eur, odhad na tento rok je 311 miliónov. V porovnaní so situáciou u nás zaujme fakt, že v Česku existuje až 155 štúdií a v Prahe je len 54% z nich. Tu máme 66 aktívnych spoločností a z nich je 45% v hlavnom meste.
Zaujímavým ukazovateľom je aj export. Herný biznis je totiž vyslovene exportná záležitosť a podobné to bude aj u nás. Podiel exportu v rámci priemyslu je v Česku až 98%, čo podčiarkuje dôležitosť tohto odvetvia v rámci hospodárstva. Možno by sa tak aj u nás mohla táto oblasť ešte o niečo viac rozhýbať, aj keď už teraz je na tom pomerne dobre.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Aké Star Wars hry sa oplatí zahrať? 79
- Speedrunner prešiel prvý level Doom 2 za menej ako 5 sekúnd 45
- Bude ďalší Xbox prakticky PC? 112
- Nová Tomb Raider má byť v otvorenom svete v Indii, Lara bude mať aj motorku 73
- Aké hry prídu v máji? 51
- Česká FPS akcia Gray Zone Warfare práve dostala dátum vydania v Early access 42
- Čo ukázalo Gray Zone Warfare v early access? 29
- LG spúšťa masovú výrobu OLED panelu s prepínateľným rozlíšením a frekvenciou 53
- Plánuje Microsoft vydať celú svoju masívnu dávku hier na jeseň? 59
- MSI prestalo vyrábať AMD grafiky, orientuje sa čisto na Nvidie 85 zobraziť viac článkov >