Koniec otravných cookie pop-upov? Európska komisia pripravuje zmenu |
Jeden z najzbytočnejších výmyslov moderného internetu možno skončí. Ale len možno...
Európska komisia sa chystá prepracovať pravidlá pre používanie cookies na internete a už v decembri môže padnúť rozhodnutie, ktoré výrazne ovplyvní spôsob, akým surfujeme. Od roku 2009 platí e-Privacy smernica, ktorá uložila webovým stránkam povinnosť pýtať si súhlas s ukladaním cookies. V praxi to znamenalo, že každá stránka odvtedy zobrazuje bannery a pop-upy, ktoré musíme odklikávať. To viedlo k obrovskému fenoménu tzv. „clickspamageddon“ - nekonečného klikania na potvrdenia pri každej návšteve nového zariadenia alebo po vymazaní histórie.
Prečo sa pravidlá menia?
Podľa odborníkov sa súčasná situácia minula účinkom:
„Príliš veľa súhlasov v konečnom dôsledku zabíja samotný zmysel súhlasu,“ hovorí právnik Peter Craddock pre Politico.
Používatelia si totiž zvykli odklikávať všetko bez čítania detailov, čím sa pôvodný cieľ ochrany súkromia stráca. Tento rok preto pribudlo viacero návrhov, ako systém zjednodušiť. Dánsko už v máji odporučilo, aby pre technicky nevyhnutné alebo štatistické cookies neboli bannery vôbec potrebné.
Čo navrhujú nové pravidlá?
Podľa informácií z rokovaní medzi EK a technologickým priemyslom by prepracovaná smernica mala:
- umožniť jasnú voľbu „Odmietnuť všetko“, rovnako viditeľnú ako „Prijať všetko“,
- zaviesť výnimky pre základné cookies potrebné na fungovanie stránok alebo pre jednoduchú analytiku,
- presunúť rozhodovanie na úroveň prehliadača, kde si používateľ nastaví raz a navždy svoje preferencie, ktoré budú rešpektovať všetky weby.
Týmto krokom by sa mala výrazne znížiť únava z neustáleho klikania a samotná ochrana dát by prešla na flexibilnejší, rizikovo orientovaný model podobný GDPR.
Čo nás čaká ďalej?
V polovici septembra už EK poslala technologickým firmám signál, že zmeny sú na stole, a 22. septembra sa uskutočnilo stretnutie s ich zástupcami. Politico tvrdí, že v decembri by mala Komisia predstaviť návrh prepracovanej smernice, ktorá by „odstránila zbytočné bremená pre digitálne firmy“ a zároveň udržala ochranu osobných údajov na vysokej úrovni.
Ak prejde nová verzia, možno už budúci rok konečne zmiznú otravné cookie pop-upy a namiesto nekonečného klikania si jednoducho nastavíme svoje preferencie priamo v prehliadači.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Ghost of Yōtei 163
- RECENZIA: Dying Light The Beast 73
- Silent Hill f dostal prvé recenzie 100
- RECENZIA: EA Sports FC 26 16
- DOJMY: Crimson Desert 8
- Forza Horizon 6 bola oficiálne ohlásená 63
- Ghost of Yotei dostáva recenzie 28
- Wolverine dostal trailer a ohlásil aj čas vydania 95
- Kojima priniesol prvý teaser na svoju novú hru OD 53
- Xiaomi predstavilo Xiaomi 17 sériu pre Čínu 63 zobraziť viac článkov >