DUNGEON SIEGE II

DUNGEON SIEGE II

9.0

Očakávané pokračovanie úspešnej RPG Dungeon Siege je tu! Dostane srdcia hráčov?

Jedna z najúspešnejších akčných RPG je späť! Dungeon Siege, hra plná  fantázie a napínavých súbojov, ktorá zabodovala pred niekoľkými rokmi , sa vracia v plnohodnotnom pokračovaní. Je to návrat vo veľkom štýle, alebo sa  dvojka  rýchlo vytratí z hráčskeho podvedomia? Po dôkladnej analýze nádejného projektu vám môžeme dať uspokojivú odpoveď. Takže ak chcete vedieť, ako to celé dopadlo, venujte pozornosť nasledujúcim riadkom.

Dej  hry sa točí okolo skupiny temných mágov a hrdinu, ktorý padol do ich osídiel, stal sa hrozbou pre celý svet a vládne tajuplným mečom. Úvodná fáza príbehu je vlastne tutoriál, v ktorom sa zoznámite so základnými praktikami a spôsobom boja. Tu vám trochu helfne“ pridelený partner, ale  radšej si na neho nezvykajte. Čoskoro bude totiž voňať fialky odspodu. Napokon bol to len žoldnier, ktorý sa upísal skazenému vládcovi a ničiteľovi, podobne ako vy. Tak vám to aspoň tvrdia dryády, keď precitnete v ich väzení v korunách stromov. Získať si dôveru lesných žienok a zbaviť sa magického obojku nebude vôbec ľahké. Musíte sa obrátiť proti svojmu pôvodnému zamestnávateľovi a jeho  ozbrojeným prisluhovačom. Čoskoro však sami zistíte, že ste  na správnej strane a vašou pravou úlohou je postaviť sa zoči - voči temnému Valdisovi a jeho magickej svorke.

Po zdĺhavom načítaní hry a pohľade na vlažný dizajn hlavného menu, som pristupoval k novému titulu trošku skepticky. Voľba hlavnej postavy sa niesla v obavách, že  ma čaká  len  oprášená pôvodná hra, navyše s trochu zaspatou grafikou. Samotný výber charakteru nebol zvlášť pestrý ani neponúkal nejaké veľké možnosti a úpravy.  No potešilo ma, že okrem dvoch klasických rás - človek a elf – sú k dispozícii aj  poloobor a dryáda. Každá postava má odlišné predpoklady a hodí sa  na odlišný spôsob boja. Napríklad elf preukazuje mimoriadnu zručnosť v boji s mečom a v bojovej mágii, zatiaľ čo dryáda dominuje s lukom a rozumie prírodným živlom. Sú to však len predpoklady a len na vás bude závisieť, čo si zo svojho hlavného hrdinu vychováte.

V Dungeon Siege II totiž platia osvedčené metódy, úspešne použité v prvom diely. To znamená, že vaše postavy sa zdokonaľujú v závislosti od uprednostňovanej  zbrane a kúziel. Ak hrdina používa hlavne meče, palcáty a sekery, vzrastie jeho sila a  hodnota boja na blízko. Keď mu do rúk  často vkladáte  luk, kušu a vrhacie zbrane,  zvýši sa  jeho zručnosť a zlepší sa v streľbe. Používanie ohnivých a  devastačných kúziel má  vplyv na rast bojovej mágie. Sily prírody,  založené hlavne na liečebnej báze, znamenajú pokrok v prírodnej mágii. Všeobecne sa pri kúzlení  zvyšuje inteligencia a množstvo magickej energie. Aby ste naozaj majstrovsky ovládali určitý spôsob boja a mohli používať lepšie kúzla  a zbrane, je potrebné jeho časté praktikovanie. Preto je vhodné, keď sa  postava zameria na jeden, maximálne dva druhy boja alebo mágie.

Dungeon Siege II
Dungeon Siege II
Dungeon Siege II

Ak si zvolíte boj nablízko, stačí keď hrdinovi pridelíte  príslušnú zbraň a môžete ju používať. Podobne je to aj so strelnými zbraňami, ktoré nevyžadujú žiadne šípy ani muníciu. Na praktikovanie mágie potrebujete magickú knihu. Do nej  vkladáte vybrané zvitky a tie vám  umožnia neobmedzene používať vložené kúzla.. Samozrejme, kým  máte dostatočné zásoby many. V knihe je aj miesto na rezervné zvitky, ale čo je naozaj pozoruhodné, nájdete tu  priestor na dve automaticky aplikované kúzla. Sem môžete vložiť rôzne podporné, liečebné a vyvolávacie zvitky. Počas boja je potom postava schopná samostatne ich používať, podľa vlastného uváženia. To sa hodí najmä pri mnohopočetných a neprehľadných bojoch.

Zrejme ste si všimli, že som nespomínal jednu, ale viacero postáv. Hoci si v úvode  volíte len jediný charakter, počas dlhého putovania krajinou môžete postupne vytvoriť mnohopočetnú partiu z rôznorodých postáv. Sú rozdelené do dvoch skupín:

Tú prvú môžeme nazvať hrdinovia. Patria sem žoldnieri a NPC postavy, ktoré po oslovení môžete vyzvať k spolupráci. Ak sa vám pozdávajú vlastnosti vybranej postavy a neprekročili ste  stanovený počet členov, pridá sa k družine.  Nováčikov môžete vyzbrojiť  a upravovať podľa vlastného  uváženia. Majú  vlastný inventár  a tak ako váš úvodný charakter, získavajú skúsenosti a zlepšujú sa im schopnosti.

Druhú skupinu tvoria spoločníci. Ak ste hrali prvý Dungeon Siege, určite si spomínate na  somárikov, ktorí slúžili ako rozšírený inventár. Nechýbajú ani tu, ale okrem nich si môžete kúpiť rôzne iné zvieratá, elementálov a nebezpečné  kreatúry. Na rozdiel od hrdinov nezískavajú skúsenosti a obvykle im nemôžete prideliť výstroj a bežné zbrane. Napriek tomu, môžete koordinovať ich vývoj. Stačí keď svojho miláčika nakŕmite  nepotrebnými  predmetmi a čoskoro narastie  a získa  nové schopnosti. Pomocníci sa počítajú do celkového počtu spoločníkov a majú niekoľko vývinových štádií. Takže ak chcete povedzme plnohodnotného a  mocného ľadového elementála,  musíte ho dlhodobo vykrmovať.

Všetci spoločníci - hrdinovia aj pomocníci sa zdržujú v blízkosti hráčom kontrolovaného charakteru a každého z nich môžete priamo ovládať. Ďalej platí, že  členovia skupiny zahynú len vtedy, keď padne aj posledný člen družiny, prípadne ak je niekto  úplne ,,dorazený“ . Čo to znamená? Bežne sa stáva, že nepriatelia spôsobia ťažké zranenia, takže postava vykrváca. Ostáva však v akomsi  bezvedomí, z ktorého sa preberie, keď nehrozí  nebezpečenstvo. Len výnimočne  je útok protivníka tak tvrdý, že prekročí  túto hranicu. Ak sa to stane, neostáva iné , ako použiť oživovací zvitok , či kúzlo. V prípade, že je KO celá  družina, oživí sa v meste. Tam obvykle nájdete aj  NPC, ktorý vám vráti stratené veci z inventáru. V opačnom prípade musíte vyhľadať pozostatky na mieste incidentu.

Dungeon Siege II
Dungeon Siege II
Dungeon Siege II

Našťastie vďaka špecialitám, ktoré si  môžu osvojiť a naučiť sa všetci hrdinovia, je  smrť  celej družiny ojedinelá. Špeciality sú o pasívne vlastnosti postavy, ktoré zlepšujú jej bojové alebo fyzické predpoklady. Sú stromovito rozvetvené a rozdelené do skupín zodpovedajúcim  spôsobu boja. Aktivačné body získate po zvýšení celkového levelu postavy. Čím ste lepší v danom štýle boja  a mágie, tým  viac  máte možností. Napríklad  postava bojujúca nablízko  si zvyšuje  počet  bodov života, osvojí si boj so zbraňami v obidvoch rukách alebo štít, zrýchli si útok atď. Každú vlastnosť môžete niekoľkonásobne vylepšiť , čím zvýšite jej efekt. ( Podobný systém ako v titule Diablo II ) Po odomknutí určených  pasívnych špecialít niekedy získate aj nový unikátny útok alebo špecializáciu ako napr.  ochromenie protivníka,  devastačnú strelu atď.

Nepriatelia  v hre sú pomerne inteligentní, i keď ich útoky sú zvyčajne nekoordinované. Niekedy vás prepadnú z neočakávanej pozície a naháňajú do značnej vzdialenosti od ich pôsobiska.  Poranení protivníci sa väčšinou nedoliečujú, takže ak si odskočíte do mesta  a vrátite sa, treba ich už len ,, dokončiť “. Nepriateľov nájdete  prakticky všade a sú to rôzne  divé zvieratá, domorodé kmene, lietajúce príšery, nemŕtvi,  vojaci a rôzne podivné kreatúry. Niektorí majú špeciálne vlastnosti, ale aj slabosti.  Stretnete napríklad lupičov, ktorí neznášajú, keď používate liečivé odvary, alebo určitý druh kúziel.  Milé je keď  z času na čas pribehne zlodej, ktorému po nakopnutí vypadávajú z vreciek  unikátne predmety. (pôvodne použité v hre Golden Axe)

Stretnete ich v lesoch aj na púšti, v  jaskyniach,  kobkách, schátraných domoch aj mocných pevnostiach. A verte , že takýchto miest je tu nespočetne veľa. Pri putovaní máte určitú voľnosť pohybu, ale v podstate nemáte možnosť vybočiť so správnej cesty a zablúdiť. Ak náhodou predsa poblúdite, pomôže vám orientačný kompas, so šípkou ukazujúcou správny smer a hviezdičkou označujúcou kľúčové miesto. Presun v teréne uľahčujú aktivovateľné  portály, prípadne môžete kdekoľvek použiť teleportačné kúzlo, ktoré vám otvorí branú do mesta.  Na potulkách objavíte  rôzne zvláštnosti a občas narazíte na logické hádanky. Obvykle sa vyskytujú pri sekundárnych úlohách. Možno preto, aby nesťažovali  postup v hlavnom príbehu. Zaujímavá bola napríklad manipulácia so zrkadlami. Museli sa nasmerovať tak, aby svetelný lúč  dospel na určené miesto a tak otvoril  podzemný vchod.

Určite potešia magické portály, kde si môžete  aktivovať  dočasné bonusy. Zaujímavé je, že tieto efektné doplnky  nájdete počas putovania a  použijete ten, ktorý sa vám práve hodí. Skvelý nápad je aj prístup do miestností s pokladmi pomocou  vybraného útoku. Pri uzatvorených dverách je vyznačená požiadavka a ak ju neplníte, do vnútra sa nedostanete. Ak je raz uvedené, že na prístup je potrebné použiť prírodnú mágiu na desiatej úrovni, nič iné  vám nepomôže. Ak nie je nik v skupine zručný, máte jednoducho smolu.

Na potulkách  rozsiahlym svetom, rozdelených do troch gigantických častí, nájdete množstvo predmetov. Väčšinou je to výzbroj a výstroj, veľmi často so špeciálnymi vlastnosťami. Podobne ako v hre Diablo II sú tu aj zbrane, ktoré vylepšujete  vkladaním špeciálnych doplnkov a unikátne sety. Na veci v inventári môžete použiť automatické ukladanie. Hra má veľmi jednoduché a praktické ovládanie. Všetky dôležité funkcie sú prístupné na základnej obrazovke a  aktivujú sa jednoduchým kliknutím myši alebo klávesovou skratkou. Útoky, špeciálne schopnosti a dokonca aj  liečivé odvary a fľašky s manou sú tak okamžite k dispozícii.

Dungeon Siege II
Dungeon Siege II
Dungeon Siege II

Titul má samozrejme aj  sieťovú hru. Multiplayer si môžete zahrať prostredníctvom LAN a internetu, aj cez Gamespy. Sú tu tri herné módy. Klasický mód umožňuje spojenie štyroch hráčov s jedným vybraným hrdinom.  Párový mód je pre troch hráčov, pričom každý môže mať navyše jedného spoločníka. Party mód je určený pre dvojicu s hrdinom plus dvomi spoločníkmi. Do multiplayeru sa dajú importovať postavy zo single hry.

Hoci  úvodné menu sľubuje slabšiu grafiku a videosekvencie nedosahujú úroveň filmov od Blizzardu, grafika priamo v hre je celkom dobrá.  Terén je veľmi plastický s množstvom  doplnkov a slušnými detailmi. Postavy v zápale bitky  vyzerajú pôsobivo, najmä keď si priblížite bojové pole. Nechýbajú efektné kúzla  a možnosť otáčať si povrch podľa ľubovôle, takže  máte slušný prehľad. Ozvučenie je kvalitné a ani hudobný podklad neurazí. Hardvérové nároky sú primerané, 1Ghz Mhz procesor, 256 MB RAM a 64 MB grafickú kartu má dnes už  každý priemerný hráč.

Myslím, že na záver netreba veľa slov. Nebudem polemizovať o tom, či je tento titul  lepší  ako Diablo II, alebo nie.  Stačí povedať, že  Dungeon Siege II je momentálne najlepšou akčnou RPG, akú si môžete želať.  Ponúka rozľahlý a prepracovaný svet, mnoho inovácií a skvelú hrateľnosť. Berte všetkými desiatimi.

napísal uni 16.8.2005
Dungeon Siege 2
| DUNGEON SIEGE 2