AND THEN THERE WERE NONE

AND THEN THERE WERE NONE

7.9

Zachráňte návštevníkov opusteného ostrova, ktorí podľa knihy z pera Agathy Christie rad radom zomierajú.

Recenzia

Pri nedávnom výskume predaja kníh, prečo sa niektorá stane bestsellerom a iná nie, vedci vybrali spomedzi mnohých úspešných titulov aj jeden (konkrétne Sleeping Murder) od prvej dámy detektívok Agathy Christie. A prečo sa zaoberám nejakou štatistikou? Pretože prvá adventúra z pripravovanej pätice, inšpirovaná práve dielami tejto spisovateľky, predčí očakávania a celá séria je na najlepšej ceste zaradiť sa medzi klenoty detektívnych adventúr.

And Then There Were None vychádza z rovnomennej, trikrát sfilmovanej, knižnej predlohy (u nás známej pod názvom Desať malých černoškov). Nováčikov potrápi svojou komplikovanosťou, množstvom dialógov a znalcov knihy prekvapí alternatívnymi zvratmi, koncami a novou, jedenástou postavou. Tou je brat prevozníka Patrick Narracott, ktorý na relatívne opustený ostrov Shipwreck Island, dostatočne vzdialený od pobrežia, aby ho pohltila hmla, prevezie 10 vybraných hostí, pozvaných na toto miesto neznámym hostiteľom.

And Then There Were None

Počas rozhovorov nemožno jednotlivé vety preskakovať.
And Then There Were None

Jedna z nepovinných úloh sa skrýva v tejto obrazovke.
And Then There Were None

Kto má zbraň je vrah! Pozor na môj kanón!

Pod rúškom tajomstva sa stretá desiatka osôb v honosnom sídle a je obvinená z vraždy. Sudca odsúdil nevinného, doktor holdujúci alkoholu operoval pod vplyvom a pacient následne zomrel a aupairka nechala kvôli svojej rozkoši utopiť dieťa. Ďalšie osoby takisto nemajú čisté svedomie. Ťaží ich nielen hrozná minulosť, ale sú bombardované premyslenými vraždami. Každá sa tak stáva obeťou a vrahom zároveň. Rafinovaný výber návštevníkov a nastražené stopy vedúce vždy k osobe s motívom sa podpisujú pod elektrizujúcu atmosféru medzi nimi. Stupňuje sa vzájomné obviňovanie a pretrhávajú sa putá krehkej dôvery.

Jedenásta postava, Patrick, ktorému niekto zničil loď, zostal na ostrove spolu s osobami odsúdenými na smrť. Po prvej „nešťastnej“ náhode, kedy sa Marston priotrávi počas prípitku, berie Patrick vyšetrovanie aj napriek námietkam zo strany návštevníkov do vlastných rúk. Dôvera v jeho osobu tiež netrvá večne a keď sa ozve tajomný hlas Owena (hostiteľa) z gramofónu, má hráč, čo robiť, aby zabránil ďalším vraždám a vraha odhalil. Keďže sa hra drží knižnej predlohy, vrah nebude odhalený skôr ako pred veľkým finále. Tu je pripravené jedno veľké prekvapenie. Príbeh vrcholí jedným zo štyroch koncov! a nechýba ani tradičný záver z pera Agathy Christie.

Sloboda rozhodovania sa prihlási iba v záverečných momentoch. Predchádzajúce riešenie situácií nemá vplyv na zakončenie, hra je totiž striktne lineárna. V hre je však možné naraziť na niekoľko vedľajších (nepovinných) úloh. Ich vyriešením sa dostanete k alternatívnym informáciám, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť celú zápletku a dozviete sa zaujímavé názory na ostatné postavy. Z toho dôvodu sa vám v niekoľko záložkovom inventári nahromadia predmety, ktoré k dokončeniu hry netreba použiť. Všeobecne sa však na nedostatok predmetov nebudete sťažovať. Mnohé nezmiznú ani po použití a zbytočne zavádzajú hráča, že ich opätovne bude potrebovať. Napríklad také kotúče s filmami, by sa kľudne mohli premeniť na jednoduchú poznámku v diári.

And Then There Were None

Čo by to bolo za honosné sídlo bez tajnej miestnosti?
And Then There Were None

Kvalita grafiky nedosahuje kvalít konkurencie, príbeh zastaralosť dostatočne kompenzuje.
And Then There Were None

Zbytočná snaha o útek. Z ostrova Shipwreck Island sa nik živý nedostane. Naozaj?

Sem sa zapisujú všetky dôležité udalosti, údaje o osobách, hypotézy Patricka a rôzne denníky. Nenájdete tu však prepisy rozhovorov ani len dôležité útržky, čo vás pri tom množstve textu donúti nestratiť niť príbehu. And Then There Were None si ako správna detektívka zakladá na rozhovoroch a pri neznalosti angličtiny sa v tom množstve môžete ľahko utopiť. Pri hľadaní ďalšieho vodítka budete pendlovať medzi postavami a spovedať ich. Je veľkou škodou, že v rozhovoroch nedostali veľa priestoru témy, na ktoré sa môžete pýtať, ale prakticky plynú od položenia otázky až po poslednú odpoveď samé. Kvantum textu v žiadnom prípade nemaskuje nízku kvalitu, práve naopak. Scenár a postavy napísal Lee Sheldon a nebojím sa povedať, že sa Sheldonovi podarilo vdýchnuť nový život do zaprášených postáv. Prepis knihy do hernej podoby sa podaril na výbornú.

And Then There Were None sa odohráva výhradne v honosnom sídle a jeho blízkom okolí. Už po ľahkom oťukaní, zistíte, že miest, kam sa dá isť, je trochu priveľa. Nie sú sprístupňované postupne, ale naraz sa odkrýva veľký počet obrazoviek, kde je jednoduché niečo prehliadnuť. Hra síce ako tak hádankami a rozhovormi naviguje, kam treba ísť, nezaškodilo by niekoľko minútové hľadanie postáv skrátiť formou jednej vety, kedy by Patrick povedal niečo v tom zmysle, že treba niečo zariadiť a napr. do domu by nevkročil. Veľa krát sa stane, že neviete, ba ani netušíte, kam treba ísť a to nehovoriac o hľadaní potrebného predmetu, napr. protijed v tráve.

V hre sa nachádza množstvo prázdnych obrazoviek, míňajú sa však s účinkom. Zatiaľ čo pri takej Syberii ste obdivovali animované pozadia, v And Then There Were None budete hľadieť na jednoduchú stavbu obrazoviek. Použité sú výhradne tmavé farby, ktoré spolu s hmlou pomáhajú budovať tajomnú atmosféru, ale odkazujú aj na zastaralú grafiku. Prostredia sú zbavené akýchkoľvek hotspotov, z ktorých by sa hráč niečo o ňom dozvedel a postavám by neuškodilo o pár polygónov viac a vernejšie animácie. Ako som už spomínal, dialógy sú výborne napísané a nielen to, sú aj adekvátne nahovorené. And Then There Were None by si rozhodne zaslúžila lokalizáciu. Kritizovať nemožno ani hudbu. Hranie vám budú spríjemňovať prevažne klavírové skladby, ktoré sa k atmosfére hry nesmierne hodia.

And Then There Were None

Prázdnych (a zbytočných) obrazoviek je v hre dostatok.
And Then There Were None

Ak by sa pri začiatku každej kapitoly vyčistil invertár, ušetrilo by sa tým kopec nervov.
And Then There Were None

V tej kôlni je generátor a vedľa nej takmer neviditeľná mŕtvola.

And Then There Were None je typickou adventúrou s dôrazom na rozhovory. Znalcov predlohy prekvapí scenárom a alternatívnymi zakončeniami, ostatným príjemne ponamáha mozgové závity. Ak sa budú ďalšie tituly z pripravovanej pätice iba vylepšovať, máme sa rozhodne na čo tešiť. Detektívky z pera Agathy Christie nestarnú a v spojení s dobrými adaptátormi môžu opäť ožiť a vzbudiť záujem o knihy tejto spisovateľky (čo bol aj prvotný záujem).


napísal spacejunker 11.1.2006
Páči sa mi!
7.9
Používatelia
5.4
Ohodnotiť
AND THEN THERE WERE NONE
+ výborný scenár
+ viacero zakončení
+ napätie
- množstvo statických obrazoviek
- tona predmetov
- zbytočne sprístupnené všetky lokácie po celú doby hry
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: 850 MHz Pentium 3, 256 MB RAM, grafika 32 MB
Doporučená konfigurácia: 1.8 GHz Pentium 4, 512 MB RAM, grafika 64 MB


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Dreamcatcher / Chorion
Štýl: adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  november 2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #115


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Vymena starej grafickej (5)
Zdravim, mam starsiu zostavu v ktorej mi vyhorela ...
| Predam: the division 2 gold ed... (2)
aktivácia na uplay účet. platba vopred prevodom n...
| Odhad ceny (4)
Zdravím vespolek! Keďže v najbližšej dobe budem a...
| Quick help ! (4)
Zdravím, mám divný problém s PC. Začalo to tak, že...
| Counter strike dnes oslavuje 2... (11)
HAPPY BIRTHDAY :)...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk