SPECNAZ: OPERATION WOLF

SPECNAZ: OPERATION WOLF

2.0

Pozrime sa či aktuálna slovenská hra dokáže konkurovať zahraničným výtvorom.

Slovenskí vývojári už neraz dokázali, že vedia vytvoriť kvalitnú hru, ktorá môže smelo konkurovať zahraničným titulom. Práve teraz sa o miesto na trhu usiluje akčná záležitosť od slovenského tímu Byte Software. Specnaz: Operation Wolf bol dokončený asi pred rokom, ale distribútori ho ponúkli až v tomto období. Odrazí sa to na akosti titulu, alebo je Specnaz natoľko precízny a zaujímavý, že mu niekoľkomesačné čakanie nijako neuškodilo a bez problémov obstojí v tvrdej konkurencii?

Už prvý pohľad svedčil skôr o opaku. Keď som po spustení uvidel intro nevalnej kvality, nádejal som sa, že to je len vlažný úvod do solídnej hry. V prvých okamihoch som zvyšoval úroveň hlasitosti, nie kvôli tomu, aby som si vychutnal skvelú hudbu či efekty, ale preto, že nebolo počuť vôbec nič. Po chmúrnych myšlienkach týkajúcich sa mojej „zvukovky“ sa však hra predsa len naplnila zvukmi a mňa napadlo, že sú práve také zúfalé, ako grafická podoba videa.

Nedal som však na prvý, veľmi zlý dojem, a ešte stále celkom dobre naladený som si vytvoril profil a vrhol som sa priamo do hry. Ešte predtým som však zmenil herný systém z „geroy“ na „tactical“, čím som dosiahol účasť podporných bojových tímov a nemusel som sa spoliehať len sám na seba. Aspoň tak som si to pôvodne myslel. Na výber boli v úvode dve „out-doorové“ misie a popis akcie sľuboval zaujímavý obsah v štýle hier Delta Force. Zvolil som si a tešil sa na krvavý kúpeľ.

Bohužiaľ, úvodné video neskresľovalo a titul naozaj vyzeral ako z prehistórie počítačovej zábavy. Zarazil ma najmä fakt, že neforemný terén a kostrbaté objekty dali na seba pekne dlho čakať, nahrávanie misie si naozaj vyžiadalo priveľa času. Vyzbrojený samopalom AK47, ktorý som si zvolil v skromnom výbere na začiatku misie, pištoľou s tlmičom, granátmi, náložami a zmenšujúcou sa dávkou optimizmu, som vyrazil v ústrety nepriateľským vojakom, číhajúcim v iránskej púšti.

Specnaz: Operation Wolf

O jedného imbecila menej.
Specnaz: Operation Wolf

Tady to poletí!
Specnaz: Operation Wolf

Brífing k ďalšej nudnej misii.

Prvý cieľ stál hneď obďaleč. Prechádzal sa pár metrov odo mňa, popri ostnatom drôte a vôbec si ma nevšímal. Keď som na neho vystrelil, bol taký zlatý, že sa priblížil a zastal a tak som ho mohol zložiť úplne zblízka. Podobne to prebehlo aj pri druhom, treťom a vlastne každom nepriateľovi. Akurát, že občas zakľakli, alebo zaľahli, aj to asi len preto, že ich boleli nohy od postávania na jednom mieste. Jediným plusom týchto imbecilov bola presná muška a fakt, že neboli úplne hluchí a z času na čas sa  obrátili za zvukom granátu, ktorý dopadol neďaleko ich lenivých zadkov. Ani s vyhľadaním týchto deb..., pardon trénovaných vojakov nebol problém. Vďaka navigačnému satelitu som na prehľadnej mape videl pohyb všetkých priateľských aj nepriateľských jednotiek. Vlastne, obyčajne som sa pohyboval len ja a ostatní len čakali na prichádzajúcu smrť alebo možno videli padať hviezdu a tak s otvorenými ústami čumeli do neba.

Ako banda mrzákov sa bohužiaľ správali aj moji parťáci. Ako-tak reagovali na pokyny, ktoré som im udelil prostredníctvom príkazov a navigačnej mapy, ale keď som sa im nevenoval, tupo stáli a vôbec ich netrápil príval nepriateľských guliek, ktoré im svišťali okolo hlavy. Občas ich napadlo opätovať paľbu, ale čosi ako krytie alebo nejaký taktický manéver rozhodne nehrozilo. Urobil som to najlepšie, čo som mohol a poslal som ich schovať sa, nech sa mi aspoň nepletú pod nohy, keď už z nich nie je úžitok. S ťažkým povzdychom a už nie optimizmom, ale narastajúcou depresiou z hry, som šiel, ja osamelý vlk, aby som vyčistil oblasť od ošumelých tĺkov...

V hre navštívite oblasti Iránu, Yemenu, Afganistanu, Uzbekistanu a Bramu. Boje sa odohrávajú v exteriéroch, teda na veľkom otvorenom priestranstve, kde ste navigovaný pomocou waypointov. Skúsite denné aj nočné misie, pri ktorých využijete nočné videnie. Zhruba v 60 % hry využijete vlka, ktorého služby a schopnosti sa vám hodia, pretože obtiažnosť je pomerne vysoká a počas misie sa nedá ukladať pozícia. Rozsiahlosť hry je jedna vec a zábavnosť druhá. Bohužiaľ tým druhým Specnaz veľmi neoplýva.

Po niekoľkých hodinách hry, či skôr nútených prác, ma totálne premohol smútok a mal som chuť na antidepresívum v podobe pohárika alebo radšej rovno celej fľaše whisky. Rozmýšľal som. Je Specnaz len opozdený aprílový žartík, alebo sa tvorcovia naozaj snažia presadiť s týmto nepodarkom? Projekt Wolf rozhodne nerobí dobré meno slovenským vývojárom a ani našej krajine. Pri troche šťastia ho budú zahraniční recenzenti úplne ignorovať a obdarujú blahodarným mlčaním. Potom som si spomenul na interview, ktoré v roku 2004 spísal Spacejunker s predstaviteľmi Byte Software a rozhodol som sa, že budem konfrontovať slová autorov Specnaz s reálnym výsledkom ich práce.

Specnaz: Operation Wolf

Ehm, efektívne, ehm výbuchy.
Specnaz: Operation Wolf

Sem-tam narazíte na nejakú vojenskú techniku.
Specnaz: Operation Wolf

Zapadnutá základňa v zapadnutej grafike.

Specnaz - interview verzus realita.

„Projekt Specnaz je prvým projektom tímu Byte Software.“

Áno, je to tak, ale teraz, keď vidíme konečný výsledok, je dosť možné, že aj posledným. No, vlastne posledným nebude, pretože, kto vie prečo, spoločnosť pripravuje Specnaz 2. V každom prípade, firma nezačala práve najlepšie.

„Ak mám byť úprimný, tak k nejakým reálnym zbraniam sme sa dostali, ale pre našu potrebu boli, dá sa povedať nepoužiteľné... Naša situácia bola taká, že som si sadol za internet a knihy, začal študovať a zbierať informácie, ktoré sa mi dostali pod ruku.“

Nesúhlasím s tým, že priamy kontakt so zbraňami je pre autorov akčnej hry, kde sa sústredia na realitu boja, nepoužiteľný. Určite by to bola vhodná skúsenosť, ktorú tvorcovia nemali opomenúť. Zbrane v hre sa však napokon predsa len správajú realisticky, takže je to v poriadku. Napríklad pri streľbe dávkami trhnete zbraňou a efekty sú tiež viac menej-realistické. Dá sa dokonca povedať, že to je jediné, čo sa autorom v hre naozaj vydarilo! Inak zbrane majú obvykle dva módy streľby. Druhý mód je zvyčajne zoom alebo streľba s tlmičom. U samopalov môžete páliť dávkami aj jednotlivo.

„Koncept je stavaný tak, aby si hráč vybral sám mód hry, ktorý jemu najlepšie vyhovuje."

Reč je o spomínanom režime geroj alebo taktickom móde so spoločníkmi. Keďže však AI v hre je primitívna, v podstate vždy bojujete osamote a tak tento, v inej hre zrejme zaujímavý prvok, je v Specnaz zbytočný.

„V SPECNAZ platí, čo guľka to smrť. Toto môže byť ovplyvnené prilbou alebo nepriestrelnou vestou. Prevažne to bude platné v prípade projektilu z pištole. Ostatné zbrane budú mať za následok smrť. Detekujeme 10 zón a tieto sa zlučujú do dvoch. Hlava a telo.“

V tomto prípade v podstate platí, čo tvorcovia sľúbili. Ak ste vystavený priamemu zásahu, rýchlo zahyniete, nepriateľa rýchlejšie zabijete strelou do hlavy.

„Mapy máme neobmedzenej veľkosti... Počasie bude ovplyvňovať viditeľnosť.“

Je to pravda, ale mapy sú rozľahlé a nie veľmi precízne spracované. Niekedy začínate misiu priamo v zóne nepriateľa, takže vás môžu už v úvode ľahko zabiť. To je nezmyselné.

„AI je spracovaná tak, aby bolo možné nasimulovať nespočetné množstvo situácií, ktoré môžu vzniknúť pri bojových podmienkach. Chceme zapracovať interaktívny systém komunikácie medzi AI a hráčom.“

Toto je vtipný výrok, pretože také slabé a zúfalé AI, ako v Specnaz, sa hneď tak ľahko nevidí.

Engine má meno AMOEBA a čo je jeho najväčšou prednosťou naozaj netuším :). Pri tvorbe enginu bol kladený dôraz nato, aby sme dosiahli takého zobrazenia, aby bolo chápané ľuďmi ako reálny svet.“

Čo je najväčšou prednosťou takzvaného engine netuším ani ja, pretože grafika je veľmi slabá  a rozhodne to nie je spôsobené ročným odkladom. Grafika je otrasná a ani v roku 2004 by nemala  šancu osloviť hráčov.

Toľko komentáre k niektorým slovám autorov. Kompletné interview o Specnaz nájdete tu, kompletnú hru nájdete v mojom koši.

Specnaz: Operation Wolf

Pre porovnanie. Toto je Specnaz z roku 2006 (2005)...
Specnaz: Operation Wolf

...a toto Delta Force z roku 1998.
Specnaz: Operation Wolf

Výber zbraní pred misiou.

Ak máte dojem, že som o hre do kopy nič pozitívne nepovedal, je to preto, že vlastne nebolo veľmi čo. Bohužiaľ v zozname nedostatkov ešte musím pokračovať. Takže okrem vyššie uvedených chýb ma iritovala zbytočne komplikovaná výmena zbraní. Odhodíte ich jednou klávesou, na zobratie potrebujete krkolomné kombinovanie dvoch funkcií. Ďalekohľad, ktorý máte vždy k dispozícii, takmer vôbec nepribližuje a je zbytočný. Misie obsahujú množstvo bugov. Napríklad hneď v prvej môžete na istom mieste v pohode prejsť cez neporušený plot z ostnatého drôtu. Neraz sa mi stalo, že pri kombinovanom pohybe, napríklad keď som bežal dopredu a uhýbal do strán, sa zbláznilo ovládanie a postava môjho vojaka bežala istým smerom, aj keď som ju prestal ovládať. Niekedy je pohľad na satelitnú mapu posunutý, takže sa vám môže stať, že hodnú chvíľu posúvate zobrazenie terénu, kým objavíte svoju pozíciu. Rozhodne veľkým mínusom u akčnej hry je absencia multiplayeru!

O grafike bola reč už niekoľkokrát. Je skrátka slabá a navyše engine poriadne vyšťaví váš počítač. Objekty sú kostrbaté, neforemné, chýbajú detaily. Výbuchy a efekty tiež nie sú veľká sláva. Zvuky zbraní sú ok, ale ostatné buď úplne chýbajú, alebo sú otrasné. Keď skáčete po debnách, plazíte sa v tráve, kráčate po vode, nepočujete nič. Pri streľbe a občasnom kriku počujete priestorové zvuky z úplne inej strany, nie odkiaľ reálne pochádzajú. Ak strieľate pred seba a zvuk zasiahnutého kovu alebo explózie počujete za sebou, je to nezmysel, navyše vás to dezorientuje. Hudba je počúvateľná, ale tiež len aby bola, navyše sa objavuje sporadicky.

Specnaz: Project Wolf  je mizerná hra. Produkt čakal na distribútora rok, ale čudujem sa, že vôbec nejakého našiel. Pôvodne to zrejme mal byť Delta Force na slovenský spôsob, ale tento pokus skončil totálnym fiaskom. Prvý titul zo série Delta Force vyšiel v roku 1998 a trúfam si povedať, že je rozhodne lepší ako Specnaz z roku 2006 (respektíve 2005). Čo k tomu viac dodať?

Specnaz: Operation Wolf

Počkaj synček, zabudol si si desiatuuuu!

Specnaz: Operation Wolf