KOBRA 11 NITRO

KOBRA 11 NITRO

6.8

Kto nepozná seriál Kobra 11, ten asi nemá televízor. Teraz je na čase zoznámiť sa z hernou adaptáciou TV seriálu.

Kto nepozná seriál Kobra 11, ten asi nemá televízor. Veď kriminálne príbehy a hlavne zmasakrované autá, ktoré sprevádzajú osudy členov diaľničnej polície, sú notoricky známe. Niet sa čo čudovať, že nejakého dobráka napadlo vytvoriť počítačovú hru, ktorá vychádza zo spomínaného trháku. Ale skúsenosť hovorí, že podobne motivované tituly dopadnú neraz dosť zle. Je aj hra Kobra 11 Nitro len komerčný nepodarok?

Keď som kolegovi z redakcie spomenul, že sa momentálne venujem tejto hre, v odkaze sa objavilo "ROFL“ a keď prišiel na to, že ICQ má smajlíkov a teda nemusí používať klasický počítačový žargón, poslal mi toho najurehotanejšieho (Týmto pozdravujem jeho konzolové veličenstvo Riša :-)). Píšem to preto, že nejako podobne som zareagoval aj ja, keď sa mi hra dostala do ruky. Ale po inštalácii som sa na Kobru 11 Nitro začal pozerať s určitým rešpektom. Prvý dojem totiž nebol najhorší a sľuboval zaujímavý herný zážitok.

Myslím, že som nikdy netúžil byť policajtom, ale keď som začal hrať mód kariéra, chvíľami som pocítil nutkanie prihlásiť sa na policajnú akadémiu. Veď taký diaľničný "poliš“ môže zmasakrovať niekoľko automobilov, neobmedzene zrážať chodcov "dvestovkou“ vtrhnúť do dediny a za to zlízne len výčitku typu: "Tak za toto sa vám daňovníci nepoďakujú“. Aspoň takýto dojem som nadobudol pri hraní väčšiny z 25 misií, rozdelených do piatich kapitol, plus dvoch bonusových, označených ako zvláštne poslanie. Misie nie sú členené podľa toho, ako sa odvíja dej, ono tu totiž žiadny ucelený príbeh nie je. Vždy po úspešnom absolvovaní pätice úloh získate novú hodnosť a novú sériu akcií, ktoré sa v prísnom slede, jedna za druhou, odomykajú. Samozrejme, ak sa chcete dostať ďalej, najprv musíte mať odfajknuté víťazstvo predchádzajúcej misie.

Kobra 11 Nitro

Lietajúci Tom.
Kobra 11 Nitro

Pri jazde môžete využiť niekoľko druhov pohľadu.
Kobra 11 Nitro

Súťaž policajtov, kto prvý dostihne utečenca.

A čože to vlastne budete musieť vykonať? No je toho prekvapivo veľa a tým nemyslím počet rôznych lokalít, ktoré navštívite, tých je skôr pomenej. Užijete si niekoľkých úsekov diaľnice, prímestských častí a občas nakuknete priamo do centra. Pri tom si zajazdíte na Samirovom alebo Tomovom civilnom aute, na niekoľkých policajných vozidlách a občas si to užijete aj za volantom autobusu alebo kamiónu. Pozoruhodne veľa je rôznorodých úloh, ktoré sa líšia svojou náplňou.

Väčšina misií je zameraná na dolapenie unikajúcich vozidiel, či už sa jedná o zločincov, nákladu s výbušninou alebo Toma, ktorému nefungujú brzdy. Je však niekoľko spôsobov, ako uspejete. Niekedy musíte naháňaného predbehnúť a doraziť prvý na miesto určenia, častejšie je treba zastaviť súperovo auto tak, že mu zablokujete cestu na niekoľko sekúnd. Niekedy je jediný spôsob, ako uspieť, vrážať do unikajúceho vozu dovtedy, kým nie je schopné pohybu. Párkrát vás čaká aj kombinovaná naháňačka, kde musíte dolapiť kamión alebo autobus a udržať sa v stanovenom limite po jeho boku. Potom preberiete kontrolu tohoto vozidla a musíte ho bezpečne dopraviť do cieľa cesty. Na chvíľu si zajazdíte aj v sanitke s pacientom a musíte ju čo najrýchlejšie a hlavne s minimálnym poškodením dopraviť do nemocnice.

To však stále nie je všetko. Pri tréningu Toma a Samira musíte dvanásťkrát dostihnúť vášho kelegu. Dobrým nápadom sú preteky policajných áut, kde musíte chytiť unikajúceho gangstra skôr, ako ostatní prenasledovatelia. V ďalších misiách, obyčajne v uliciach mesta, musíte absolvovať všetky kontrolné body, kým neuplynie čas. A určite povšimnutia hodná je aj jazda autobusom s náložou. V tomto prípade nesmie vaša rýchlosť klesnúť pod 100 Km/h a musíte sa vyhýbať nárazom, inak to urobí jedno veľké bum a vy môžete v pekle počítať kotle, alebo v nebi svätožiary. Náplň misií je skrátka výborná a nebojím sa povedať, že čo sa týka variácií, mohli by sa priučiť aj tvorcovia stagnujúcej série Need For Speed. Hoci možnosti, ktoré sme videli v NFS: Hot Pursuit, ako privolanie ďalšieho auta, vrtuľníka, alebo reťaze tu nenájdete a to je škoda.

Jedna vec je však zaujímavý motív a druhá jeho úspešné prevedenie. Tu treba povedať, že Kobra 11 Nitro má značné rezervy pri realizácii inak bezchybných nápadov. Skrátka, programátori mnohé veci zbabrali a to je škoda. Uvediem niekoľko príkladov. Keď máte za úlohu zastaviť unikajúce auto zablokovaním, dá sa to previesť iba jediným spôsobom. Musíte ho predbehnúť a zastať tak, aby utečenec mieril kolmo na vaše vozidlo. Čiže aby ste utvorili „T“. Vytlačenie  auta z vozovky, ani zastavenie v línii pred utečencom nezaberá, hoci reálne by to bez problémov fungovalo. Dokonca ani „téčko“ nefunguje vždy. Utečenec vás buď sotva badateľne tlačí a počítač to neuzná za zastavenie, alebo sa reštartuje a objaví na ceste pred vami a kým sa spamätáte, je už poriadne ďaleko. Raz som automobil zastavil asi osemkrát, kým mi bol pokus napokon akceptovaný!

Kobra 11 Nitro

Chvíľu si zajazdíte aj na sanitke, ale nepočítajte s tým,že šoféri budú uhýbať.
Kobra 11 Nitro

Táto havária dopadla pomerne dobre...
Kobra 11 Nitro

...táto podstatne horšie.

Inteligenciou neoplývajú ani civilné autá, ani utečenci. Civilisti kašlú na to, že naháňate zločinca, v protismere na vás zablikajú svetlami, ale nepribrzdia, neuhnú, ignorujú zapnutý maják na sanitke či policajnom aute, kedy by vám mali uvoľniť priestor. Vrcholom hlúposti je policajný sprievod. Ten mal zabezpečiť voľný prechod autobusu, čo nesmel spomaliť kvôli hrozbe výbuchu. Sprievodné vozy nie len, že nedokázali uvoľniť cestu, ale zapríčinili zápchu, v dôsledku ktorej som narazil a explodoval. Pekne na nervy lezú aj zábrany na okrajoch cesty, ktoré sú neraz schované v tráve. Trať si totiž môžete aj skracovať, napríklad cez pole, ak sa stihnete vrátiť na vozovku do niekoľkých sekúnd, čo je často veľmi praktické.

Hru znepríjemňuje aj dosť vysoká obtiažnosť. Je pravda, že tu máte 4 úrovne, ktoré si určujete pri každej misii, ale chcelo by to ešte jednu, jednoduchšiu. Niektoré misie sú pomerne nenáročné, iné vám však poriadne dajú do tela aj na najľahšej úrovni. Dôvodom je najmä to, že takmer všetky misie majú niekoľko požiadaviek, ktoré musíte splniť súčasne, aby ste boli úspešní. Väčšina misií je prísne limitovaná časom a dĺžkou trate. Ak vám vyprší čas, alebo nesplníte úlohu, kým súper nedovŕši cieľovú hranicu, skončili ste. Súčasne musíte absolvovať úlohu s limitovaním poškodením vášho a niekedy aj súperovho vozidla. To v plnej obojsmernej premávke s natvrdlými vodičmi, samo osebe nie je jednoduché. Pri absolvovaní kontrolných bodov, alebo jazde s prestupmi na iné vozidlo je to ešte o niečo náročnejšie. A verte tomu, že limity, stanovené v obtiažnostiach, sú niekedy pekne drastické.

Veľmi pekné, ale nepraktické v hre sú záznamy, ktoré vám po zrážke opakovane ukážu konflikt, doplnený logom stanice RTL, ktorá sa podieľala na tvorbe hry. Zbytočne to vyvedie z koncentrácie, našťastie sa táto možnosť dá vypnúť, takže určite to využite. Fyzika je nerealistická. Vozidlá síce pri zrážke lietajú ako futbalové lopty, ale neraz nie v súlade s fyzikálnymi zákonmi. Ciele misií nie sú vždy dostatočne jasné, čo však môže byť aj chybou prekladu, pretože hra je komplet v češtine. Hoci dabing a väčšina popisov sú dostatočné, niekedy jednoducho neviete, či auto máte zdemolovať, alebo predbehnúť, či pribrzdiť. Všetky funkcie sú tu totiž zhrnuté do skresľujúceho slovíčka „zastaviť“. Komentár vašich výčinov počas jazdy znervózňuje, ale toto je skôr moja osobná výtka a možno iní hráči sa nad tým nepozastavia.

Kobra 11 Nitro

Na obsadenie kamiónu alebo autobusu musíte chvíľu zotrvať po jeho boku...
Kobra 11 Nitro

... a potom nad ním prevezmete kontrolu.
Kobra 11 Nitro

Jazdíte väčšinou na civilných vozidlách, ale neminie vás ani toto šikovné policajné autíčko.

Ale dosť už bolo výčitiek, povedzme si čosi ešte o praktických súčastiach, ktoré aspoň sčasti vyvažujú závady. K vydarenej náplni misií kariéry sa už vracať nebudem, treba však spomenúť ďalšie dva herné módy. Samostatný závod vám umožní jazdu na okruhoch a preteky na trasách a vozidlách, ktoré ste odomkli počas kariéry. Pri tom si nastavíte parametre, ako je úroveň prevádzky vozidiel, počet súperov ale aj možnosť uplatniť nitro, ktoré si v kariére veľmi neužijete. Ak máte chuť súperiť so živým protivníkom, umožní vám to vertikálne alebo horizontálne delená obrazovka. Jeden z hráčov používa klávesnicu, druhý prídavný ovládač. Vítanou možnosťou akéhokoľvek módu je prepínanie medzi automatickou a ručnou prevodovkou. Príjemným doplnkom  je hudobný manažér, kde si zvolíte hudbu, ktorú chcete počúvať počas jazdy. Nájdete tu celkom slušný sortiment melódií.

Keď už sme začali o ozvučení, treba oceniť celkom dobrý český dabing, hoci inak sú zvuky skôr priemerné. Grafika je na prvý pohľad celkom pekná, ale napríklad pri haváriách, hlavne mimo ciest, sa niekedy stretnete s rozpadávajúcimi textúrami a chybným vykreslením. Taktiež chodci a objekty v centre mesta mohli vyzerať lepšie. Menej osídlené priestory a diaľnice, obklopené stromami a nižším počtom predmetov, však vyzerajú dobre. Modely áut sú uspokojivé a pri šoférovaní si hráč môže vybrať z niekoľkých pohľadov. Trochu mi však chýbal pohľad s volantom.

Kobra 11 Nitro  nie je taký zlý titul, ako by sa mohlo zdať. Vlastne sa jedná o celkom príjemnú hru, ktorá sa síce nemôže porovnávať so špičkovými titulmi, ale má niečo do seba. Najmä misie v móde kariéry majú pomerne originálny koncept, hoci ich spracovanie je na tom výrazne horšie. Kobra 11 Nitro je u nás dostupná za veľmi nízku cenu a komplet v češtine a za tých pár korún sa jej kúpa určite oplatí.

Kobra 11 Nitro

Niektoré misie sa odohrávajú v centre mesta.

Kobra 11 Nitro