SAM & MAX: EPISODE 3

SAM & MAX: EPISODE 3

6.9

V poradí tretia epizóda adventúry Sam & Max vás zavedie priamo do lona organizovaného zločinu.

V jeden čas som si povedal, že ak príde ďalšia epizóda Sam & Max, budem kritický ako to len pôjde. Lenže, celý seriál s príchodom Situation: Comedy zmenil koncept. Stal sa z neho sitcom, skrátila sa minutáž a zrýchlilo tempo bez zbytočného zdržovania logickými problémami. Kto by to bol povedal, že to bude práve táto adventúra a že práve Telltale sa podarí adoptovať epizodickú distribúciu, o ktorú sa všetci tak úpenlivo snažia, ale zatiaľ bez výsledku. Z autorov nespraví milionárov, ale otvára cestu bližšie k postavičkám a príbehom, s ktorými sa môžeme stretávať častejšie než je to zdravé. A čo bude s tou kritikou?

Majstri svojho remesla

Telltale robia niekoľko vecí na jednotku. Vedia sa o svoju licenciu postarať, tak aby adaptácia zachytávala podstatu predlohy a posúvala ju správnym smerom, aj k bežným konzumentom. To znamená, že nepotrebujete poznať predlohu a predsa sa budete v hre cítiť ako doma, pričom si budete pripadať, ako keby ste s postavami boli starí kamaráti. Druhou vecou je cit pre detail a dizajn. Celý seriál sa dá predstaviť ako šesť listov na sebe naukladaných pauzákov (jemný priesvitný papier), na ktorých je zaznačené jedno identické podlažie šesťposchodovej budovy, ktorú spája tenké točité schodisko.

Viete presne, že dvere na nové poschodie sa otvoria vždy po zazvonení telefónu, vždy budete vedieť, že na ľavej strane parkuje DeSoto, že na pravej má Bosco obchod a dokonca budete vedieť, že sa potrebujete dostať k schodom, ale cesta bude vždy iná a to aj napriek tomu, že sa budete pohybovať v rovnakom prostredí. Nazvite si to niekoľkovrstvový dizajn. Rovnaké prostredia v Sam & Max nenudia ani po tretí raz. Ak nepatríte k hľadačom a prieskumníkom každého hotspotu, narazíte aj na mnohé nové veci, či ukryté narážky na predchádzajúce prípady dynamického dua. Toto dokáže málokto a keď si predstavíte, že prvá sezóna adventúry Sam & Max sa dostala tretím dielom The Mole, The Mob and the Meatball iba do polovice, máte sa načo tešiť.

Sam & Max: Episode 3

Vtipy o matkách vs. hračkársky kolt, novodobá prestrelka.
Sam & Max: Episode 3

Áno, je to tak. Max je mŕtvy!
Sam & Max: Episode 3

Jedna zo službičiek pre mafiu, odkrágľovanie svedka.

Kompaktné prostredie má stále rezervy, má stále čo ponúknuť, napr. cesty k novým lokáciám, kam Sama a Maxa zavedie vždy nový prípad. Ak šesťpodlažná budova je východiskovým bodom a jednotlivé prípady, ktoré uzatvárate v rámci jedného dielu, sú značkami na mape, tak celá sezóna je vlastne mapa, na ktorej ste cestovali aj v pôvodnom origináli Hit the Road. Jednotlivé prípady v Season 1 spája už nie tak ukrytá nosná linka o hypnotizovaní a manipulovaní s osobnosťami postáv. Sam & Max sa pomaličky blížia k hlavnému zloduchovi a pozornejším z vás isto neuniklo hneď po zverejnení prvých obrázkov z tretej epizódy, že za tým určite stojí Hračkárska mafia.

Hračky ala mafia

Dej The Mole, The Mob and the Meatball je viac absurdný ako uveriteľný, ale zase, čo je reálne v tejto hre? Zvieracie duo tentoraz čelí naozaj tvrdému oriešku. Aby našli špicľa, ktorého zúfalo hľadá komisár, musia sa infiltrovať do organizovej skupiny dona Ted'E Beara. Navonok jednoduchý prípad, rozlúsknuteľný počas vŕtania sa v zuboch po výdatnom obede. Špiceľ bude umučený v tajnej miestnosti alebo hore nohami v kontajneri za továrňou. Správu dostane komisár na stôl skôr, než sa nazdá. Tu však nie je kriminálka New York, ale Sam & Max - dobrovoľná polícia a ako to už pri tejto dvojici detektívov chodí, príde na obvyklých podozrivých. Viac už ale neprezradím, ani keď sa mi budete vyhrážať plnením úst gumovými medvedíkmi a vyťahovaním plômb žuvačkami značky Pedro.

Vyšetrovanie nie je ťažké, či zložité. Všetko do seba zapadá a je prekvapivo priehľadné. Ani sa nenazdáte a celý prípad ako aj cestu do vnútra organizácie budete mať dopredu načrtnutú. Lenže sú tu aj prekážky a tak začnete systematicky prehľadávať prostredia. Ako už bolo povedané, Telltale majú úžasný zmysel pre každý a to aj sprostý detail. Každý jeden hotspot reaguje cez obe postavy, vždy je iný a vždy vás zasype inými (mnohokrát) zbytočnými hláškami. Ťažiskom hry sa opäť stávajú brilantne napísané dialógy a všadeprítomný humor. V The Mole, The Mob, and the Meatball sa pod paľbu scenáristov dostali mafia, nelegálne praktiky a hazard, prevádzkovaný na mieste, ktoré by nik neupodozrieval.

Sam & Max: Episode 3

Ponuka, ktorá sa neodmieta?
Sam & Max: Episode 3

Dokonale zamaskovaní mafiáni majú aj svoju pesničku.
Sam & Max: Episode 3

Naháňačka na autách nemôže chýbať ani tentoraz.

Sam! Klesá nám sledovanosť, zastrelím niekoho?!

Z oboch protagonistov opäť vyčnieva hyperaktívny Max a jeho chuť stať sa mafiánom a odpratať každého veľkým kanónom z cesty. Samotná epizóda The Mole, The Mob and the Meatball však za predchádzajúcimi mierne zaostáva. Nie je to ovládaním, technickou stránkou, ani intuitívnym riešením problémov, ktoré dáva prednosť zábave, je to skôr poľavenie v humore, dané voľbou nového prostredia. V televíznom štúdiu WARP ste si užili oveľa viac zábavy ako v tajnej organizácii, kde je všetko až do poslednej chvíle jasné ako facka.

Krivka prvej sezóny začína klesať. Po výbornom nakopnutí v Culture Shock (recenzia) a prvom zoznámení sa s formátom sitcom v Situation: Comedy (recenzia) prichádza nenútená, ale ničím neprekvapujúca epizóda, ktorá si udržuje svoj štandard. Je to predzvesť ticha pred búrkou? Napriek tomu si Sam & Max zaslúži pozornosť. Teraz nám neostáva nič iné, len čakať ďalší mesiac na štvrtú epizódu s názvom Abe Lincoln Must Die! a dúfať, že najväčší zloduch už konečne vystrčí rožky.

Povedal som to už minule, poviem to znovu. Pre našinca je problémom cena a dostupnosť. Určite sa oplatí počkať do konca prvej sezóny a dať si ju poslať na jednom disku domov. Zábava tak bude omnoho väčšia, aj keď prídete o to čakanie a mierne napínanie nervov.

napísal spacejunker 9.2.2007
6.9
SAM & MAX: EPISODE 3