SHERLOCK HOLMES: PROCITNUTÍ

SHERLOCK HOLMES: PROCITNUTÍ

6.5

Neomylný detektív stojí opäť pred ťažkým prípadom, v ktorom to tentoraz páchne po prastarom kulte Cthulhu!

Rád by som vedel, ako veľmi si pripúšťajú kritiku k srdcu vývojári a takisto aj to, ako sa nechávajú strhnúť a riadiť požiadavkami hráčov. Samozrejme, sú tu oddaní fanklubom, ale aj polohluchí, hluchí a dokonca aj slepí. Po dohraní nového dobrodružstva Sherlock Holmes: Procitnutí (v originále Awakened), ktoré sa onedlho dostane do predaja v lokalizovanej verzii, som zmrzačil vývojárov z Frogwares takými diagnózami, že teraz sa musia v bolestiach váľať na nemocničných lôžkach s napichnutou infúziou, odkiaľ im prúdia do žil iba láskyplné slová vyberaných kritikov.

Nemám v úmysle zhadzovať tvorbu ukrajinského tímu, len mi nejde do hlavy, ako dokážu po štyroch tituloch, robiť rovnako kvalitatívne (dobré – zlé, dosaďte si sami) hry. Medzi adaptátormi vo svete adventúr by sme hľadali ťažko rovnocenného súpera (snáď iba taliansku Artematicu), tak prečo sa nekoncentrujú na iné aspekty hry, keď príbehy majú vždy zvládnuté ľavou zadnou? V hernom kóde krivká kadečo. To podstatné je však vo vnútri. Nebyť toľkého experimentovania, na v poradí treťom virtuálnom prípade by si neomylný detektív Sherlock Holmes zgustol s tak charakteristickom noblesou.

Sherlock Holmes: Procitnutí
Prípad vás zavedie aj do Ameriky a zavítate aj do močiarov plných krokodílov.
Kým Holmes sa spolieha na svoju geniálnu dedukciu a pozornosť aj tomu najnepodstatnejšiemu detailu, Frogwares majú tendenciu vo svojich príbehoch hľadať samých seba. Adventúram zostávajú verní, ale ich záľuba v experimentovaní s presahom do iných žánrov je neprehliadnuteľná. Koketovanie s 3D priestorom v ich predošlom diele 80 Dní im rozviazalo ruky, ale nitky medzi príbehom a hráčom boli pretrhané nudnou cestou okolo sveta s katastrofálnou stavbou úloh. Mohutná príbehová linka v Sherlock Holmes: Procitnutí má tendenciu hráča udržať pri obrazovke až do samotného konca, nebyť toľko chcenej tradičnosti.

Watson, pridajte na akcii prosím

A tak sa v modernej hre objavili po boku novej kamere z vlastného pohľadu a akčnejších pasáži pripomínajúc klasické FPS hry, také propriety starých adventúr, ako pixel hunting, point'n'click ovládanie, klasické logické puzzly a rébusy. Na papieri to vyzerá dobre a rovnako sa to dobre aj počúva, ale v realite sem tam niečo zaškrípe. Môže zato nezvládnutá technická stránka, ktorá má od neomylného Holmesa na míle ďaleko.

Sherlock Holmes: Procitnutí
Nízku kvalitu cut-scén a animácií maskuje komplikovaný príbeh.
Za systém hotspotov by si Frogwares zaslúžili poza uši. Na hľadanie každej maličkosti sme si v spoločnosti detektíva už zvykli, ale čo ak vám vo vyšetrovaní bude brániť hra sama? Poďakujete betatesterom za vyladené hotspoty, ktoré sa aktivujú s milimetrovou presnosťou, zasekávaniu sa o točité schody brániace vám v postupu, poďakujte otrasnej práci svetla a tieňov, ak budete hľadať v temných priestoroch jaskyne cestu ďalej, alebo lano, na ktorom visí hák. Stačilo pritom zvýšiť hardvérové nároky, podporovať iba karty minimálne s podporou Pixel Shader 1.1. Navyše grafika by na menej výkonných zostavách nevyzerala prešedivelo, čím dáva ešte viac vyniknúť absolútne mŕtvym prostrediam a ukazuje všetky jej nedostatky.

Sherlock na hororových steroidoch

Autori sa pohrali s architektúrou nového sveta a starého kontinentu a hráča vedú po striktne lineárnej ceste bližšie k cieľu, prostredia sú však až príliš veľké, aby sa v ňom výborný štart pátrania nestratil ako doznievajúca ozvena. Holmes veľmi rýchlo vytriezvie z nudy, keď ho zastihne nový prípad tak povediac za rohom. Jednému z Watsonových pacientov sa stratil sluha. Prípad, ktorý sa zdá byť iba prach obyčajným ukojením volania po slobode, tak trochu sklame Scotland Yard, pretože miznutie ľudí všetkých národností má niečo spoločné s prastarým kultom Cthulhu!

Sherlock Holmes: Procitnutí
Každá stopa, každá drobnosť je pri vyšetrovaní dôležitá.
LFanúšikov tvorby HPL sklame driemajúci, ale neprebudený strach z neznáma, ktorý dáva prednosť charizme veľkého detektíva. Silne atmosférický úvod vyvolá príjemné mrazenie v zátylku, chuť hľadať stopy a skladať z nich mozaiku diabolského plánu. Kombinácia 1st person pohľadu a point'n'click ovládania (hru môžete ovládať aj ako FPS-ku) tu dáva priestor väčšiemu spádu a hra naberá na dynamike, doposiaľ nevidenej u klasických adventúr. Ak by autori vsadili na kompaktnejšie prostredia a silene nechceli precestovať pol sveta, atmosféra by vydržala až do konca. Aj keď by nešlo o mrazenie v zátylku, naolejované súkolie mohutného príbehu by nemuselo spomaľovať rozprávanie pomocou inak otrasných cut-scén.

Pravdepodobne omylom sa dostal asi poltucet ľudí do credits, ktorí sú vraj zodpovední za motion capture, inak sa nedá vysvetliť to, čo sa tvári ako prestrihové filmy. Okrem toho, že ich kvalita je na zaplakanie, majú všetky cut-scény jedno spoločné, drámu a napätie budované príbehom splachujú do kanála. Mohli by sme ešte rozoberať katastrofálnu animáciu postáv a ich žalostné výkony, ale solídny detektívny príbeh ich tak povediac maskuje. Od predošlého prípadu Striebornej náušnice je tu menej dialógov, ktoré sa celé zaznamenávajú do denníka, kde nájdete aj všetky nájdené dokumenty a zaznamenané dôležité pozorovania.

Sherlock Holmes: Procitnutí
Dôkladne sledujte svoj denník, Sherlock vám vždy na konci kapitoly položí kontrolnú otázku, ktorej odpoveď musíte naťukať na klávesnici.
Osobne by som uvítal, keby sa sem detailnejšie zapisovali dedukcie Sherlocka. I keď je hra lineárna a vyžaduje vykonať jednotlivé úkony v presnom poradí, vzhľadom na to, že hlavný hrdina pri zle zvolenom predmete len niečo zašomre, nebudete vedieť, kam ísť, alebo čo od vás hra potrebuje, aby vás pustila ďalej. Pri hraní určite nevynechajte ani jeden kút a všade, kde sa dá niečo preskúmať, to aj spravte. Začínajúcim detektívnom padne vhod výborná česká lokalizácia vo forme titulkov, ktorá podľa môjho názoru sadne hie viac ako anglický jazyk.

Čo hovorí na to dr. Junker?

Procitnutí to zrovna nie je, ale zato ďalšia adventúra so Sherlockom Holmesom a jeho verným spoločníkom dr. Watsonom, ktorá tak trochu vybočuje z tvorby Arthura Conana Doyla. Netradičná priestorom, netradičná dynamikou a netradičná dobre napísaným príbehom. Tá netradičnosť je pre Frogwares typickou a práve kvôli nej vystupuje z rady. Pritom sa jedná o hrateľný kus dobrodružstva s pevnými základmi, ale s evidentnými chybami neskúsených, čo radi experimentujú.

napísal spacejunker 27.4.2007
6.5
SHERLOCK HOLMES: PROCITNUTÍ