MASS EFFECT

MASS EFFECT

9.5

Ak vás od nepamäti lákali ďaleké svety, už nemusíte ostať len pri snívaní. Vaše tužby vám dokonale splní Mass Effect.

Zamysleli ste sa vôbec niekedy nad tým, akoby svet vyzeral v prípade, keby sme všetci rozprávali tým istým jazykom? Možno by sme už dávno boli len zabudnutou položkou v historických análoch planéty, ktorú by sa učili naši nástupcovia, trebárs dinoopi. A možno by sme už niekoľko storočí nejazdili na dovolenku do Croatie, ale niekde na prosperujúcu planétu Slovensko. Alebo, alebo by sme skončili ako najpodradnejšia rasa vesmíru, zametajúca tie najvšivavejšie vesmírne pajzle, aké toto univerzum kedy zažilo. Skrátka, smerov, kam sme sa mohli uberať “keby toto alebo tamto“ existuje nepreberné množstvo a pokiaľ by som mal tipnúť nejakú tutovku, určite by to bola verzia “hurá vesmír, poďme si ho podmaniť.“

Ako sme sa už ale mohli nespočetkrát presvedčiť (zatiaľ len z filmov – ale ktovie, čo nekalé sa tam vonku práve teraz deje), prílišná kolonizácia nemusí skončiť dobre, čo aj je prípad scenára číslo 42, ktorý dal vzniknúť titulu Mass Effect, očakávanému spasiteľovi RPG. Trvalo mi azda týždeň, kým som dielo z rúk majstrov Jediov rádu BioWare naplno preskúmal, ale vďaka sviatosti oltárnej, ktorú mi počas púte naprieč mliečnou dráhou ujo Shepard ponúkol, vám teraz viem povedať len jediné: "Haleluja!"

Ako som už spomínal, v dohľadnej budúcnosti (Tie roky (21)50) sa naši potomkovia dostanú do štádia, kedy sa pre nich osídľovanie vesmíru stane dostupné a tak sa vďaka prastarému artefaktu, objaveného na planéte Mars stane kolonizácia mimozemských svetov skutočnosťou. Práve v momente, kedy sa naša drobná civilizácia v dôsledku nekontrolovanej rozpínavosti dostáva do konfliktu s inou, všíma si našu rasu najvyššia rada, zoskupujúca všetky inteligentné formy života do akéhosi štrukturálneho spoločenstva. Predstavitelia rady bleskurýchle dohodnú mier a ponúknu našej civilizácii členstvo v aliancii, aj keď charakter našej rasy im príliš pohody k spánku nepridá.

Mass Effect
Mass Effect Detaily jednotlivých postáv sú priam zarážajúce.
Detaily jednotlivých postáv sú priam zarážajúce.

Mass Effect A že vraj modrý gumák zo Star Wars bol crazy.
A že vraj modrý gumák zo Star Wars bol crazy.

Mass Effect Vidíte, SBS-károv sa nezbavíme ani v budúcnosti.
Vidíte, SBS-károv sa nezbavíme ani v budúcnosti.

Pretrvávajúca nedôvera medzi nami a zbytkom sveta sa vyhrotí v momente, kedy je ľudská kolónia Eden Prime doslova vyhladená a nebyť znenazdajky sa objavujúcej hrozby, presahujúcej hranicu našej sústavy, ktovie ako by tento spor dopadol. Dávna rasa mechanoidov, pohŕdajúca všetkým živím, je ale dostatočne silným argumentom na to, aby sa členovia aliancie spojili a proti spoločnému nepriateľovi tak tvrdo zakročili. Nič ale samozrejme nepôjde hladko a tak budete musieť do konfliktu zasiahnuť vy, aby ste v koži kapitána vesmírnej lode Normandy dokázali, že aj napriek malému počtu ľudstvo dokáže pohnúť svetom.

Máte radi filmy? A čo sci-fi? A také telenovely? No, tie radšej nie. Ak ste ale kladne odpovedali na prvú dvojicu otázok, tak vás v prípade Mass Effect čaká nefalšovaný Á-čkový blockbuster. Viete, ak je aj zlý príbeh podaný dobre, môže zaujať. Ak je ale vynikajúca story podaná s ešte špičkovejším spôsobom, kanonáda superlatívov je jednoznačne na mieste. Nechcem tu ďalej zachádzať do dejových podrobností, ale tak neskutočne pútavý, ale pritom do bodky premyslený príbeh som už dávno v žiadnej inej hre nevidel (to isté som si myslel aj v prípade Bioshocku, ale vidíte, časy sa menia). Všetko, od prevratne spracovaných dialógov, cez parádne animácie, až po dokonalé technické spracovanie, doslova všetko vytvára tak dychberúcu atmosféru, že sa vám od nej nebude chcieť vstať.

Kto sa dostal do styku s KOTORom, určite mu niektoré aspekty Mass Effectu budú povedomé. Tak napríklad tvorba vašej postavy. Okrem širokej škály viac či menej zaujímavých nastavovadiel (či ako to nazvať) sa napríklad stretnete s možnosťou urobiť z vášho hrdinu hrdinku. Vcelku zaujímavá možnosť, ktorá vám počas hry dovolí urobiť rozhodnutia, ku ktorým by ste sa v koži chlapa nedostali. V duchu klasických RPG ostala aj povinnosť zvoliť si jeden z dostupných classov, na základe ktorého sa následne určia vaše schopnosti v troch oblastiach, menovite combat, tech a biotic (niečo ako Sila zo SW). Zvolením vyhovujúceho povolania si potom sprístupníte aj príslušné talenty, takže z tohto hľadiska vás žiadne nemilé prekvapenie nečaká. Čo sa do istej miery inšpirovalo KOTORom, je bojový systém. V praxi sa ale jedná o čosi viac a nebudem nosiť drevo do lesa, keď vám poviem, že svet Jediov tu narazil na nasratého Marcusa Fenixa. A výsledok? Kvalitný súbojový systém, ktorý ponúka hráčom okrem strhujúcej akcie aj trošku toho taktizovania, keďže okrem krytia sa za prekážkami môžete hru kedykoľvek zapauzovať a rozdať tak príkazy svojim dvom spoločníkom, verne bojujúcim po vašom boku.

Práve vhodným kombinovaním rozličných schopností vašich kolegov (mimochodom, ich vývoj máte taktiež plne v rukách) sa dočkáte tých najkrajších bojových stretov a každá potýčka sa tak pre vás stane ideálnym okamihom pre popustenie uzdy vašej fantázie. Nechýba ani množstvo úžasného zbraňového arzenálu, ktorý navyše môžete opatriť širokou zbierkou upgradov, prípadne naládovať osobitným typom munície, pre krajšie vizuálne efektíky. V neposlednom rade stoja za zmienku aj biotické schopnosti, predovšetkým zamerané na telekinézu či zručnosti technického charakteru, ako napríklad ničenie protivníkových zbraní na diaľku či ďalšie podobné frajerinky. V konečnom súčte tak nemám akčnejšej zložke Mass Effectu prakticky čo vytknúť a pokiaľ vás baví čokoľvek dynamické, budete týmto titulom jednoznačne nadšený.

Mass Effect
Vojna sa môže začať...

A čo ale zbytkom hry? Tak teda po poriadku. Ako už býva u RPG zvykom, aj tu je hlavnou náplňou predovšetkým plnenie questov, za ktoré dostávate odmenu v podobe skúseností, potrebných pre leveling postavy. Teda, nič nové. Čo vás ale dozaista zaujme, je celkový prístup, s akým autori spomínané aspekty spracovali. A hneď tu mám prvý príklad v podobe questov. Hra je čo sa týka ich počtu vskutku veľkorysá a okrem povinných príbehových úloh sa dostanete aj k nespočetnému množstvu tých nepovinných, ešte väčšmi objasňujúcich spletité pozadie tamojšieho sveta. Práve postranné úlohy vás vyšlú do tých najzapadnutejších kútov galaxie a pokiaľ sa im rozhodnete obetovať čas, dočkáte sa mimoriadne zaujímavých zážitkov.

Totižto, akosi som vám zabudol povedať, že v rámci vášho komandovania môžete navštíviť akúkoľvek obývateľnú planétu našej galaxie a pokiaľ ma pamäť neklame, tak týchto svetov je v Mass Effecte požehnane. Ich dizajn sa podriaďuje pre príbeh dôležitým lokalitám (napr. dychberúca Citadela), ale aj tak vám v rámci možností ponúknu neopakovateľné výlety do zabudnutých končín, kde ani po zuby ozbrojený vojak nie je v bezpečí. V súvislosti s planetárnymi exkurziami mi nedá nespomenúť ani zábavné off-road jazdenie na futuristickom hummerovi menom Mako, ktorý síce čo do ovládateľnosti nepredstavuje vrchol hráčskeho blaha, ale keď príde jeho čas, spoľahlivo vás zabaví. A ak ani to vás nepresvedčí, tak potom už len samotná rozmanitosť mimozemských svetov, poskytujúc dostatok podnetov na to, aby ste svojej fantázii naplno popustili uzdu (ja viem, už som to raz spomínal, ale keď táto hra je tak sakramensky úžasná!)

Samotné plnenie úloh sa ale nezaobíde bez kľúčovej zložky akéhejkoľvek RPG, teda interakcie medzi postavami. Tá je v Mass Effect zvládnutá bravúrne. Hovorím teraz samozrejme o vskutku originálnom riešení dialógov, vďaka ktorému sa hráč dokáže ľahšie stotožniť s hrdinami a tým pádom aj intenzívnejšie prežívať ich životné skúšky. V praxi sa jedná o model, ktorý poznáte zo skutočného života. Skrátka, s niekým sa rozprávate a už počas jeho prejavu rozmýšľate, ako zareagujete. Pritom ale finálnu vetu nemáte pripravenú, len sa rozhodujete, či sa s jeho výrokom stotožníte, alebo nie. A rovnako sú dialógy riešené aj v tomto titule. Účastník konverzácie prednáša svoje myšlienky a vám sa už dopredu zobrazia možnosti, ktoré sa Shepardovi honia hlavou. Zareagujem na informáciu o smrti lakonicky, alebo sa jej pokúsim prísť na kĺb?

Mass Effect
Mass Effect V tom vesmíre už vážne nemá nikto ksicht!
V tom vesmíre už vážne nemá nikto ksicht!

Mass Effect MassShock... a jeho hlavný hrdina Big Daddy v.3.
MassShock... a jeho hlavný hrdina Big Daddy v.3.

Mass Effect Takto dopadnete, keď to preženiete s revitalizačnou maskou
Takto dopadnete, keď to preženiete s revitalizačnou maskou

Zhodnem sa s inak nesympatickým ufónom v názore, alebo si prednesiem ten svoj? Pridám sa na jednu, alebo druhú stranu? Možností, ako v danej situácii reagovať, bude zvyčajne hneď niekoľko a dokonca vás čaká aj zopár kritických rozhodnutí, radikálne určujúcich smer vývoja vašej postavy. Opäť ale musím zdôrazniť, že na rozdiel od väčšiny ostatných RPG sú ponúkané možnosti odpovede len akýmsi zrkadlom myšlienok, pričom samotná reakcia je už plne v rukách Sheparda. Výsledkom takto riešených dialógov je úžasná znovuhrateľnosť, vďaka ktorej ani jedna konfrontácia nebude prebiehať tak isto, ako pri poslednom dobrodružstve. A to je vskutku podstatný argument, keďže dohratie Mass Effectu zaberie aj tým najrýchlejším pekných 20 hodín, pričom v prípade, že sa rozhodnete pre hĺbkový prieskum našej galaxie, pripravte si minimálne trojnásobok času navyše! V dnešnej dobe 6 hodinových hier je to teda vec neslýchaná a rozhodne si zaslúži standing-ovations.

Dokonale prirodzená mimika tváre a uveriteľné prejavy emócií. Dvojica kľúčových elementov, bez ktorých by Mass Effect nebol ani zďaleka tým, čim je. Našťastie, doslova pedantská práca animátorov vdýchla tomuto trháku život a vy tak budete len nemo čumieť, ako sa autorom podarilo tak realisticky stvárniť výrazy postáv, nielen čo sa tvárí týka. Pozadu neostali ani modely postáv či prekrásne scenérie planét, takže ak existuje nejaký adept na najkrajšie vyzerajúcu hru Xboxu, bude to práve Mass Effect. A aby toho nebolo málo, hre sa ušiel aj vysoko profesionálny dabing, kde mená ako Seth Green či Lance Henriksen hovoria samé za seba. Tomuto umeleckému dielu možno vytknúť len málo čo. Azda len nezdravo početné poklesy framov či očividné doskakovanie textúr, ale to je daň za to, ako hra majestátne vyzerá.

Keď tak uvažujem, Mass Effectu skutočne nemám čo vytknúť. Jasné, že chybky technického charakteru dokážu naštvať, ale v súčte drvivo prevažujúcich pozitív nemajú najmenšiu šancu. Toto je titul, na ktorý som celý rok čakal. Toto je hra, ktorú môžem s čistým svedomím označiť za to najlepšie, čo som za uplynulých 12 mesiacov hral. A to je s prihliadnutím na tituly ako Bioshock, Crysis či Assassin's Creed viac než odvážne tvrdenie. Ja si ale za ním stojím a ak sa rozhodnete pre výlet do našej galaxie aj vy, určite sa s ním skôr či neskôr stotožníte. Šťastnú cestu ku hviezdam!

Mass Effect
Mass Effect Disco-club Obi Wan... v pozadí možno vidieť go-go girl Padmé :-).
Disco-club Obi Wan... v pozadí možno vidieť go-go girl Padmé :-).