Mass Effect

Epická vesmírna odysea...

Xbox360
pridal F1REFLY 8.10.2010 o 19:03 pod používateľské recenzie

9.5



MASS EFFECT by sa dal najlepšie charakterizovať ako jedinečná hra od Bioware. Nechcem tým povedať, že by Bioware nevytvorilo legendy, ktoré pretrvávajú dodnes (KOTOR a ďalšie), ale Mass Effect by sa dal označiť za akýsi prielom v ich hrách. Poviem to ešte jednoduchšie: Ubisoft stvoril Splinter Cella, Blizzard Starcrafta a Warcrafta, DICE svoj Battlefield a Bioware akosi stále nemal titul, ktorým by sa skutočne naveky mohol vryť do sŕdc a povedomia hráčov niečím osobitým. To už ale od jesene roku 2007 nie je pravda. Mass Effect sa totiž stal najväčšou legendou Bioware. A ak chcete vedieť viac, čítajte ďalej!

      Prvotne bol Mass Effect len pomerne neznámou exkluzivitou pre Xbox 360. Zožal  však u recenzií (aj napriek svojej zabugovanej konzolovej verzii) ovácie a potom prišiel jeho port na PC. Dá sa povedať, že práve tu - na PC platforme - sa jeho propagácia rozbehla skutočne masovým tempom. Hráčov to dostalo, mnohých doslova položilo na kolená. Dôvod? Príbeh, príbeh, príbeh, príbeh.... samotný príbeh ale málokedy stačí na to, aby bol hráč strhnutý do víru hrania. Príbeh Mass Effectu je  najlepším príkladom, ako má takéto strhnutie vyzerať...

      Všetko to začína v podstate nenápadným introm sprevádzaným jedinečnou hudbou. Vtedy ešte netušíte, čo budete prežívať. Sledujete  vesmírnu loď SSV Normandy SR1 letiacu Slnečnou sústavou k tzv. Mass Relay - fungujúcom na technológii, na ktorej je postavené celé univerzum. Všetky rasy, aké v ňom sú, sa vďaka tejto technológii dostali na vysokú úroveň, a navzájom sa spoznali.  Mass Relays sú vysielače spájajúce celú galaxiu ako nejakú sieť a takto prepájajú každú sústavu a všetky rasy s ostatnými. Sú odkazom prastarej rasy Protheanov, ktorá vymizla pred 50,000 rokmi za neznámych príčin. Ich technológia ale naštartovala rozvoj každej rasy. Civilizácie Mliečnej Cesty túto technológiu nazvali....  MASS EFFECT.

 

Akcia funguje výborne a svižne.

       Príbeh sleduje ľudského vojaka a veliteľa menom Shepard (alebo Shepardovej - môžete si zvoliť hru aj za ženu), ktorý na jednej spočiatku rutinnej misii vpadne do víru udalostí ohrozujúcich život a osud celej galaxie. Shepard je veľkým kandidátom na to, aby sa stal prvou Spektrou (sú to jedinci, ktorí sú určení na ochranu galaxie), aká existuje v ľudskej rase (ľudstvo je v galaxii úplne nové a poväčšine neuznávané ostatnými rasami). Na svojej ceste musí zastaviť podlého Sarena, hazardujúceho so životami celej Galaxie počas svojej honby za oživením prastarej rasy The Reapers, ktorá údajne vyhubila Protheanov. Čo je však ešte horšie, tajomní Reapers sa pripravujú na ďalšiu žatvu a je len na Shepardovi, aby zastavil obrovskú hrozbu z ďalekého vesmíru, schopnú zatemniť svojím počtom každú hviezdu v galaxii.

       To je len menší a úplne jednoduchý náčrt príbehu, ktorý je však o dosť komplikovanejší a zamotanejší, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Jeho jadro a sila vás ženie neustále dopredu a počas jeho prežívania sa len naberajú otázky a výnimočne aj odpovede. Skutočne ste ešte silnejšie strhnutie dejom nezažili. Atmosféra sa počas rozvíjania príbehu dá doslova krájať....


    Ďalšou vecou pomáhajúcou dôveryhodne vykresliť príbeh je celková prepracovanosť univerza. Je tu mnoho rás, o ktorých si môžete všeličo zaujímavé prečítať v tzv. Kódexe, obsahujúcom informácie o každej rase a rôznych technológiách a veciach z univerza. Väčšinu z rás budete mať vo svojom tíme na vašej lodi Normandy SR1. A každú z nich si obľúbite. Skrátka sa s univerzom  Mass Effectu stotožníte viac ako s ktorýmkoľvek iným.

Tu to všetko začalo - na planéte Eden Prime.

       Navyše je tu výborná možnosť cestovania pomocou mapy po celej galaxii a tým pádom možnosť skúmať a prečítať si rôzne zaujímavosti o svetoch, ktoré možno nikto nenavštívil (pri niektorých planétach dokonca môžete plniť aj malé vedľajšie misie), alebo o významných planétach a podobne. Mapa je však aj nástroj, ako spustiť hlavné misie, a tým sa stáva jedným z najvýznamnejších elementov hry.

      Veľkú zásluhu na výnimočnom prežívaní príbehu hrá aj fakt, že narozdiel od iných RPG ladených hier, v Mass Effecte hlavná postava rozpráva a je len na vás, či povie niečo dobré a povzbudivé, alebo zlé a neľudské. A pre tých, ktorí majú dilemu, je tu stále neutrálna cesta. Podľa toho, ako sa správate sa vám formuje aj vaša postava a naberáte body buď za Paragon alebo Renegade odpovede, resp. za dobré/zlé odpovede. Osobitne si potom môžete svoje "ja" za skúsenostné body obohatiť špeciálnymi možnosťami rozhovoru - t.j. Paragon/Renegade odpoveďou, ktorá robí zásadné rozhodnutia v tom, čo sa stane v nasledujúcej ukážke.Rozhovory sú naozaj silné a hráčmi obľubované. Nielen vďaka vynikajúcemu dabingu, ale hlavne kvôli tomu, že práve pri nich robíte najväčšie a najsilnejšie rozhodnutia o tom, čo sa stane. A že to budú morálne dilemy, na to vsadím jed. Bioware proste vedia, ako sa má príbeh rozprávať.

Loadingy prebiehajú v podobe cestovania výťahom.

      Gameplay pozostáva z okrem spomínaných rozhovorov z akcie z pohľadu tretej osoby, získavania skúsenostných bodov, vylepšovania a  customizovania vašej výbavy a výbavy vášho tímu. Počas akcie, ktorá je adrenalínová, chytľavá a tvorí 40% hry, si do boja musíte vziať dvoch svojich členov tímu, ktorí s vami bojujú a pomáhajú vám vo všetkom. A keďže ste veliteľ, musíte im veliť - rozkazovať a určovať, kde sa majú pohnúť či rozkázať im, akú zbraň majú používať a akú silu (resp. skúsenosť, akú nadobudli vďaka skúsenostným bodom, ktoré im rozdeľujete) majú použiť. Každá postava je iná a odlišne zameraná. Vo vašom tíme nájdete vojačku Ashley, vojaka/biotika Kaidana, drsného bojovne založeného Wrexa, mierumilovnú biotičku Liaru, hráčmi obľubovanú technicky založenú Tali a charizmatického a obľúbeného širšie zameraného Garrusa. Navyše je každá postava svojou cestou výnimočná a zaujímavá. Nejde len o príbehy postáv, ale aj o ich náturu a zvyky, ktoré sú vždy odlišné a práve preto, si hráči obľubujú takmer vždy špecifickú postavu.

      O rôznorodosť postáv teda skutočne nie je žiadna núdza. Vy sám si môžete na začiatku hry vybrať svoje zameranie a podľa toho sa bude odvíjať vaša skúsenosť a jednotlivá sila v rôznych odvetviach. Ako vojak budete špecializovaný na všetky možné zbrane. Budete silný a pomocou skúsenostných bodov si budete upravovať hlavne silu v rôznych zbraniach, a na túto triedu špecializovaných silách. Ako biotik očakávajte rôzne gravitačné sily. Ďalej je tu ešte Sentinel - zručný v elektronike a zvyšné tri triedy sú už kombináciou ostatných. Výber je teda len a len na vás a vždy si svoju postavu môžete pomocou skúsenostných bodov vyformovať podľa vášho záujmu. Takto môže byť vaša postava zručnejšia vo vždy  inej vlastnosti. So získavaním skúsenostných bodov samozrejme súvisí levelovanie (to snáď netreba vysvetľovať). 

      Jednotlivé sily, ktoré ste nadobudli môžete následne aktivovať cez tzv. "Power Wheel" (po jeho aktivácii sa hra automaticky stopne), kde máte na výber sily vašich spolubojovníkov a aj svoje. Keďže naraz môžete aktivovať od každého jednu, môžete sa v kombinovaní jednotlivých síl vyhrať do sýtosti. "Power Wheel" skrátka funguje skvele a navyše pohodlne nech už ste počas boja, alebo niekde inde.

 



Takéto koridory sa objavujú často, len v trochu pozmenenej podobe.

      Počas misií sa vždy snažíte pohnúť ďalej v príbehu a na každom kroku narážate na rôzne dialógy, ktoré vám postupne pomáhajú zistiť, čo sa na danom mieste stalo a neustále vás posúvajú smerom vpred. Cez dialógy môžete aj prijímať vedľajšie misie. Akcia počas misií pozostáva zo strieľania a (katastrofálneho) krytia. Krytie je  totiž najväčším záporom celej akcie. Postava to robí zle a nemotorne a hráč potom zvyčajne strávi päť minút snažením sa nájsť dobrý kryt, ako strieľaním. Lepšou cestou pre mnohých hráčov je proste staré dobré vrhnutie sa do akcie - aj za cenu rýchlejšieho ubúdania života. Každý nepriateľ má istú stupnicu života a štíty, ako aj vy. V prípade zničenia štítov je postava voči zásahom o dosť slabšia a strácanie života je rýchlejšie. Vtedy je načase dať Shepardovi Medi-gel - látku, ktorá doplní zdravie a aktivovať si štíty. Medi-gel pôsobí aj na zdravie vašich spoločníkov čím dokážete efektívne uzdraviť naraz všetkých a v prípade, že váš spoločník stratí všetok život je potrebné ho oživiť pomocou špecifickej sily alebo počkať kým prejde boj. Každý nepriateľ je rozlične silný a na každého môže platiť odlišnejšia taktika. Všetko je len a len na vás.

      Náplň jednotlivých misií je skutočne pestrá a to treba vyzdvihnúť. V každej misii máte veľkú voľnosť pohybu a rôzne úlohy, so stále iným zameraním. Vsuvky s riadením Maka (vysvetlím nižšie) túto rôznorodosť náplne hry len zväčšujú a hráč sa skutočne cíti príjemne, keď vidí, že úlohy sa rôznia a nemusí stále robiť to isté.

         V každej misii máte k dispozícii detailnú mapu vyznačujúcu rôzne možné cesty a tak vám pomáhajúcu v postupe. Výborný je aj váš denník, kde máte zaznačené splnené úlohy, vedľajšie úlohy a aj priebeh jednotlivých úloh, plus nejaké informácie o tom, o čo v jednotlivých úlohách ide. Je to systém jednoznačne priehľadný a pre hráčov ľahko použiteľný. Navyše je veľkým plusom obrovská voľnosť v každej misii a tým pádom môžete plniť niekoľko úloh naraz a výber je len na vás. K tomu ale prichádza do rozporu aj mínus v podobe level dizajnu. Nie je zlý, ale skôr nie až taký zaujímavý. Čo samozrejme neplatí počas celej hry. Dočkáte sa aj prepracovanejších levelov.


Saren - jeho musíte zastaviť v epickom príbehu.

     K level dizajnu patria neodmysliteľne aj samotné prostredia. V Mass Effecte sú rajom pre oči. Či už zavítate na ľadovú Noveriu, tropický Virmire, či Citadelu, stále je prostredie iné a je sa na čo pozerať. Zamrzí snáď len podobnosť jednotlivých pristávacích staníc v niektorých misiách.

       Vo väčšine misií sa vám dostane do rúk džíp Mako, ktorý budete používať na prekonanie veľkých vzdialeností medzi jednotlivými úlohami vo veľkých priestoroch. Nemôžem povedať, že by mi to priamo veľmi vadilo, ale Mako ma mnoho krát vedelo naštvať. Nepohodlné ovládanie a streľba vie naštvať a rýchlo stúpajúce poškodenie ešte viac (najmä ak ho treba neustále napravovať alebo čakať kým sa auto samo opraví). Ale vcelku je Mako príjemnou zmenou počas rozhovorov a akcie na nohách.

      V jednotlivých misiách nachádzate po celej rozlohe mapy misie rôzne bonusy a upgrady, ktoré môžete využiť, alebo ich pretransformovať do omni-gel, za ktorý potom môžete napr. hacknúť nejaký kódovací systém, dvere, alebo sejf. Do omni-gelu môžete pretransformovať už aj nepotrebné verzie a modifikácie rôznych zbraní, ktoré nepotrebujete. Každá zbraň je tu totiž plná mnohých verzií, navzájom sa líšiacich v parametroch. Ku každej zbrani si môžete potom zvoliť špecifický upgrade a customizovať si všetko podľa svojho. Takisto sa s tým môžete pohrať aj pri členoch svojho tímu. Tak ako rozdeľovanie skúsenostných bodov - customizovanie zbraní a výber tej najlepšej je doslova žrút času a verte či nie - obyčajné zmýšľanie nad tým, či si do zbrane vložíte upgrade pohlcovania tepla (zbrane sa prehrievajú, a ak sa prehrejú, musíte si počkať pár sekúnd kým vychladnú) alebo vylepšenie škôd, ktoré zbraň vytvára, vie byť naozaj zábavné.Jednotlivé zbrane, ktoré môžete používať sú - štandardný samopal, pištoľ, sniperka, brokovnica a plus sú tu granáty. Ku každej zbrani máte pritom na výber skutočne desiatky ich verzií a ostáva už len vybrať si takú, ktorá sa vám zdá najviac vhodná a vhodiť jej nejaký ten užitočný upgrade a môžete ísť bojovať!

 

Virmire - planéta, kde sa dozviete radikálne odhalenia.

      Ovládacia schéma je vzhľadom na komplikovanosť mechanizmov hry výborne zapracovaná a do gamepadu vám sadne už od začiatku. Až na miestami nepohodlné ovládanie Maka je prevedená naozaj ľahko a zrozumiteľne.

       Hudba Mass Effectu je kapitolou sama o sebe. Perfektné tóny a práca skladateľa Jacka Walla je proste nezabudnuteľná a do už beztak vynikajúcej atmosféry vás úplne vcucne a nepustí. Technické spracovanie plní svoj účel a aj keď nie je ničím svetoborným, cez hru vás počas tej skvelej atmosféry ani nenapadne, že je čosi menej detailné. Navyše sú tu vynikajúce cut-scény, na ktoré sa len tak nezabúda. V Xbox verzii je ale grafická stránka plná bugov a doťahovania textúr, ktoré vedia odradiť od hrania. Ale aj cez to sa dá preniesť a potom vás čaká už skutočne jedinečná hra. 

Takto funguje výber odpovedí a systém dialógov.

       Na záver už len môžem zhodnotiť, že Mass Effect je hrou, aká vznikne raz za mnoho rokov. Neuveriteľne silná atmosféra a strhujúci príbeh tu hrajú najväčšiu rolu a spolu s vynikajúcimi dialógmi a akciou vytvárajú nezameniteľne skvelú hru, ktorú je radosť oprášiť aj po 1000x. Aj napriek niektorým väčším či menším neduhom sa Mass Effectu nedá neudeliť 9,5...

 

Plusy:

- Príbeh

- Strhujúca atmosféra príbehu, epický drive

- Epická hudba

- Výborne spracované RPG prvky a customizovanie výbavy

- Posádka, Univerzum, Kódex

- Jedinečné dialógy

- Akčné pasáže

- Cut-scény

- Rozhodnutia

- Krátkosť hlavného príbehu

- Vždy zaujímavé úlohy


Mínusy:

- Grafika je plná bugov a znepríjemňuje hru

- Doťahujúce sa textúry

- Nemotorné krytie

- Občas nezáživné Mako

- Miestami nezaujímavý level dizajn

HODNOTENIE: 9,5/10


napísal F1REFLY 8.10.2010



Páči sa mi!

9.5
MASS EFFECT

Xbox 360
PC

Vývoj: Microsoft / BioWare
Štýl: RPG / Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 20.11. 2007
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19595)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk