CRYOSTASIS: SLEEP OF REASON

CRYOSTASIS: SLEEP OF REASON

8.5

Husia koža aj tam, kde by ste ju nečakali. Trauma zo snehu a ľadu. To vám spôsobí mrazivý polárny horor z Ukrajiny.

Rusko je krajina, ktorá je z hľadiska distribúcie hier známa hlavne svojimi simulátormi. Svojou precíznosťou dotiahli tento žáner takmer k dokonalosti a patria ku svetovej špičke. Bohužiaľ ostatná východná produkcia len veľmi ojedinele dokáže svojimi kvalitami zaujať, česť tým málo veľmi dobrým výnimkám. Podarilo sa ukrajinským autorom z Action Forms prelomiť toto východné prekliatie? Ani nie, prinášajú totiž iba ďalší vydarený simulátor. Tentoraz k nám však chladný sibírsky vietor cez Ukrajinu privial simulátor mrazničky. A verte, že nenechá žiadneho z vás teplým.

Všade vôkol iba sneh a ľad. Beloba pokrývajúca zemský povrch plynule prechádza do rovnako bieleho horizontu. Kebyže vám ostré snehové vločky prudkými nárazmi nebodajú do tváre, tak na bielom pozadí ani nezistíte, že vôbec ešte stále sneží. Len vy a vôkol nič. Uprostred tohto ničoho sa skrýva temnota. Temnota tak mocná, že aj tie najnemožnejšie podmienky prekonala. Dokonca už aj tie najodolnejšie baktérie si zbalili svoje spóry a odišli do teplých krajov ako polostrov Kamčatka. No zlo tu už cez 13 rokov vyčkáva...na vás.

Cryostasis: Sleep of Reason
Cryostasis: Sleep of Reason Nebráň sa! Pred reťazou neutečieš...
Nebráň sa! Pred reťazou neutečieš...

Cryostasis: Sleep of Reason V niektorých flashbackoch je sýtosť farieb naozaj naškodu
V niektorých flashbackoch je sýtosť farieb naozaj naškodu

Cryostasis: Sleep of Reason Zžitím sa s nebožtíkom sa vám otvárajú nové cesty riešenia problémov
Zžitím sa s nebožtíkom sa vám otvárajú nové cesty riešenia problémov

Presne v takej nezávideniahodnej situácii sa nachádza Alexander Nesterov, hrdina tejto hry. Obyčajný meteorológ s neobyčajnými schopnosťami. Na úvod však troška z histórie. Aj keď bola hra spoločnosťou 1C pomerne dosť prepieraná a propagovaná, tak sa od nej žiadne zázraky nečakali. Action Forms totiž stoja za hrou Vivisector, ktorú sprevádzala ešte väčšia, no najmä dlhšia mediálna masáž, výsledok bol však sklamaním. Cryostasis bol masírovaný menej, no určite nie skromnejšie. Sľubovali nám trošku z Bioshocku, trošku z Dead Space a ešte trošku zo všetkého. To všetko podávané ľadovo vychladené s prísľubom, že pocity strachu a mrazu sa budú predbiehať o ten intenzívnejší. Vážené dámy a milí páni, my sme to nakoniec aj naozaj dostali!

Písal sa rok 1968, keď našu malú krajinku prišli na víkend navštíviť ruskí bratia v tankoch a tajuplne sa odmlčal ľadoborec North Wind neďaleko Arktídy, čo sa však ututlalo. Dôvod jeho zmiznutia trápil vedenie strany veľmi dlho, až v roku 1981 prišiel nebojácny Saša, aby neobjasnenú záhadu nedobrovoľne vyriešil. Ďalej tu máme nielen líniu príbehu ľadoborca, ale aj Nesterovov príchod a nehodu, kvôli ktorej sa v mrazivej situácii ocitá. Občas si navyše aj babička odskočí zo svadby v Mrázikovi, aby vám vyrozprávala príbeh o jednom dávnom kmeni a jeho strastiplnej púti. Ako to však spolu všetko súvisí?

Cryostasis: Sleep of Reason
Zima a zombíci už na vás čakajú...

Hra v jadre samotnom je FPS, avšak nenechajte sa zmiasť prvým dojmom. Dovolil by som si odvážne tvrdiť, že dokonca prvky typické pre adventúry sú v hre v prevahe. Prebúdzate sa niekde. Netušíte kde a viete len, že niekde musíte rýchlo ubehnúť, lebo čoskoro budete na prstoch končatín počítať ako Simsponovci. Dostávate sa na loď, ale čo to zrazu? Z ničoho nič sa ocitáte v úplne inej situácii. Je to sen? Nie, asi iba halucinácia z namrznutých mozgových synapsií. Pokračujete ďalej, prepletáte sa prázdnymi namrznutými chodbami, beriete si ručnú baterku a onedlho opäť tá čudná vízia. Veci vidíte úplne inač a tušíte, že sa v týchto flashbackoch vraciate späť v myšlienkach a ujasňujete si predchádzajúce udalosti – jednoducho si začínate spomínať.

Už približne viete čo sa vám stalo, ale čo tá loď? Ako mohol stroskotať ? A kde sú všetci, nikde ani mŕtvolka pod zub. Až po nejakej dobe a zistených detailoch sa objavujú prvé telá mŕtvych nešťastníkov, pri ktorých Alexander niečo zvláštne pociťuje, no k tomu neskôr. Kráčate ďalej, prekonávate nové prekážky a tu sa to začne. Útok. Z ľadu sa zrazu vynoril človek a bezhlavo zaútočil. Ako mohol tak dlho prežiť a prečo ten útok? Vynárajú sa ďalšie otázky, tentoraz sa však odpoveď nedá ani len predpokladať. Na chvíľu je pokoj, hra vám do cesty kladie skôr puzzlové prekážky, pričom tempo je mrazivo pomalé, no bobek sa už pomaličky tlačí von. Hlavne musím poznamenať, že hra v žiadnom prípade nie je frenetická bezhlavá tupá lineárna jednohubka. Zaskočí krásne pomalým tempom, ktoré ešte viac umocňuje pocit strachu a aj v neskorších fázach hry útoky zamrznutých zombíkov nie sú na každosekundovom poriadku. Predvídate, kedy asi tak nastanú, ale vždy prevažujú mrazivé momenty prekvapenia, kedy sa vám zježia aj chlpy v podpazuší, že Vin Diesel môže také ramená závidieť.

Cryostasis: Sleep of Reason
Cryostasis: Sleep of Reason Zohrievanie sa pri teple tvorí inovatívny regeneračný systém.
Zohrievanie sa pri teple tvorí inovatívny regeneračný systém.

Cryostasis: Sleep of Reason Smrti posádky sa budete neraz iba prizerať
Smrti posádky sa budete neraz iba prizerať

Cryostasis: Sleep of Reason Žeby sa dali od zimy vidieť halucinácie?
Žeby sa dali od zimy vidieť halucinácie?

Častejšie ako chodiace nanuky však budete riešiť iné problémy, skôr charakteru vyžadujúceho zapojenie šedej kôry. Ani pri zombíkoch sa však nezaobídete bez rozumného uvažovania. Takmer polovicu hry môžete o strelnej zbrani iba snívať a budete si musieť vystačiť s ventilom, sekerou, či dokonca s reťazou obmotanou okolo päste. To však nie je všetko. Zombící majú síce priamočiare chovanie, avšak za pomalých sa označiť nedajú a dokážu smelo sekundovať vášmu arzenálu, ba dokonca sú často aj o zbraň popredu.

To, čo ako oživujúci herný element ukázal kedysi filmový Thing, tak to Cryostasis vyladil do dokonalosti. Nachádzate sa za polárnym kruhom a ak sa nebudete udržiavať v teple, tak to ďaleko nedotiahnete. Od tepla sa odráža v hre všetko – vaša výdrž pri šprinte, vaša aktuálna schopnosť regenerovať, no hlavne váš „život“. Preto treba využiť každú jednu príležitosť zohriať sa, či už je to naftový generátor, alebo žiarovka stolnej lampičky. V tomto prípade naozaj nikoho neohreje láska. Často navyše výhrevné zariadenia nie sú funkčné a treba ich spojazdniť. Také hromadné ohriatie miestnosti však topí aj ľad a nikdy nemôžete vedieť, čo kde zamrzlo.

Spolu s topením je spojená ďalšia výnimočnosť hry. Cryostasis ako prvá hra vôbec používa nový PhysX engine pre reálne spracovanie správania sa vody. Po zapnutí výhrevného telesa v miestnosti stačí už len sledovať výsledok v závislosti od jeho výkonu. Globálne ohrejete výrazne celú miestnosť a ľad na stenách začína pomaly presvitať až postupne začne stekať dolu. Cencúle opadávajú a taký náraz za vašim chrbtom okamžite ovplyvní vstrebávanie tekutín v hrubom čreve. Celkovo je hra vystavaná na krásnych detailoch, ktoré si nedokážete vynachváliť. S pribúdajúcim mrazom postupne namŕza aj (minimálny) HUD a od úst sa výraznejšie parí. Podobné veci neovplyvňujú priamo hrateľnosť, ale príjemne prekvapia.

Cryostasis: Sleep of Reason
Cryostasis: Sleep of Reason Prvé stretnutie so strelnou zbraňou nastane až takmer v polovici hry
Prvé stretnutie so strelnou zbraňou nastane až takmer v polovici hry

Cryostasis: Sleep of Reason Vývojári si nechali záležať na detailoch a prácu odviedli na 100 percent
Vývojári si nechali záležať na detailoch a prácu odviedli na 100 percent

Cryostasis: Sleep of Reason Správanie vody vo všetkých jej skupenstvách nemá obdoby
Správanie vody vo všetkých jej skupenstvách nemá obdoby

Doteraz idylka, čo? Bohužiaľ aj táto hra trpí tradičným syndrómom od ruských distribútorov. Výnimočne však nemyslím bugy. Grafická stránka určite nie je najhoršia, sú tam pekné efekty, no Crysis vyzerá v porovnaní s Cryostasis ako z inej planéty a hýbe sa rozhodne oveľa lepšie. Optimalizácia síce trocha pokročila od PREVIEW verzie, no boli to len malé krôčiky, ktoré zlepšili framerate. Zamrzia aj menšie polygónové kolízie na grafických kartách AMD/Ati počas prvých 15 minút hrania. Zvuková stránka hru skvele dokresľuje ako jeden úžasne hororový celok. Zahraničné weby sa síce sťažovali na slabý voice acting, no osobne by som si hru nevedel predstaviť bez ruského prízvuku. Nakoniec je však trocha hanbou českého distribútora, že hru nevydáva v lokalizovanej verzii. V dnešnej dobe je bežná kvalitná lokalizácia už aj na konzolách, no teraz však prišla očakávaná hra, ktorá vzniká doslova za rohom a lokalizovaný bol iba manuál.

Čerešnička na torte? Možno. Gameplay hry by bol postupom času fádny, nebyť zopár elementov, ktoré hru výrazne spestrujú. Z menších prekvapení spomeniem diametrálne odlišné úrovne, kedy napríklad dosť veľa času strávite v skafandri uvoľňovaním prekážok pod hladinou. No to však nie je nič v porovnaní s funkciou Mental Echo, ktorá vám práve umožní prežívať spomínané flashbacky. Nie len, že ich môžete znova prežiť a zistiť tak podrobnosti z príbehu, ale môžete tak aj zachraňovať duše nebohých zmenením ich osudu a objasniť si tak situáciu na lodi v momentoch stroskotania. Hlavne však vo flashbackoch môžete prekonávať aj časti úrovní, cez ktoré by ste sa inak nedostali, alebo meniť minulosť a tak si spriechodniť cestu ďalej. Táto funkcia bola už dávno propagovaná a naozaj pridáva hre na plusových bodoch, bohužiaľ u nás hra vychádza trochu pozmenená. Niektoré udalosti sú oproti predchádzajúcim verziám zmenené a v Mental Echo pribudol grafický filter, ktorý síce pridáva na sýtosti farieb a odleskov (čo niekedy vyzerá naozaj úchvatne), no inokedy vám zas bráni normálne vidieť danú situáciu.

Máme tu prekvapenie. Veľké prekvapenie. Po hrateľnostnej stránke sa dá hre vytýkať iba minimum vecí. Silno hrateľný horor však padá na hubu opäť v oblasti technického spracovania, kde grafická stránka nikoho na zadok neposadí, no hrozná optimalizácia už áno. Už iba zjemniť farebnosť flashbackov, vyladiť zopár drobných mušiek a máme tu titul, za ktorý budem určite na konci roka hlasovať v sumarizovaní najlepších titulov.

napísal matus_ace 11.3.2009
Cryostasis
| CRYOSTASIS