WANTED: WEAPONS OF FATE

WANTED: WEAPONS OF FATE

6.5

Bude stačiť strieľanie za roh na to, aby sa z hernej prerábky akčného filmu stal skutočný hit?

Angelina Jolie v akčnom filme plnom výbuchov, prestreliek a netradične poňatej fyziky, to je krátky opis minuloročného filmového hitu Wanted. Hoci v ňom Angelina nehrala hlavnú úlohu, nejakého Jamesa McAvoya si aj tak nikto nepamätá, takže väčšine (mužského) publika ostala v hlave po zhliadnutí filmu práve ex-Lara Croft. A ešte jedna vec. „Zatáčanie“ guliek, resp. zakrivovanie trajektórie vystreleného projektilu. Vo Wanted: Weapons of Fate budete pani Pittovú-Joliovú čakať márne, no strieľania za roh si užijete skutočne do sýtosti.

James McAvoy vo filme stvárňuje postavu s menom Wesley Gibson, ktorý podobne ako Neo z Matrixu vôbec netuší, aký je výnimočný. Až náhly sled veľmi násilných udalostí ho zoznámi s vlastným osudom a predstaví mu cestu zabijaka, na ktorú ho nasmeroval jeho vlastný otec. Film končí zničením ultimátneho zla a práve tu začína príbeh hry. Nejedná sa teda o absolútnu prerábku vrátane dejovej osnovy, tvorcovia z GRIN si iba požičali filmovú (komiksovú) licenciu a vyhrali sa s odpoveďou na otázku „čo by sa stalo, keby...?“ V prípade Weapons of Fate otázka končí “... sme nechali hlavného hrdinu pátrať po osude svojej matky.“ Príbeh je vyrozprávaný z pohľadu dvoch postáv - levelmi na preskačku prechádzate s Wesleym, alebo s jeho otcom, legendárnym zabijakom Crossom.

Wanted: Weapons of Fate
Wanted: Weapons of Fate Letuška, v kabínke číslo 2 je mierny neporiadok!
Letuška, v kabínke číslo 2 je mierny neporiadok!

Wanted: Weapons of Fate Biela linka znamená, že nepriateľ to má zrátané.
Biela linka znamená, že nepriateľ to má zrátané.

Wanted: Weapons of Fate Naproti tomu červená trajektória mu dáva ešte pár sekúnd života.
Naproti tomu červená trajektória mu dáva ešte pár sekúnd života.

Či už budete odpovede hľadať za tatka alebo za synátora, čaká vás 9 veľmi podobne koncipovaných levelov. Primárnou ingredienciou hry je akcia z pohľadu tretej osoby sprevádzaná populárnou možnosťou krytia sa za rôzne (ne)prirodzené prekážky. Keď základy Wanted prirovnáme k napr. Gears of War, nebudeme vôbec vedľa. Vôňa pušného prachu, priehrštia odletujúcich nábojníc, stovky nepriateľov váľajúcich sa v predsmrtnej agónii. Krčenie sa za lavičkami, prudké výdychy za kamennými stĺpmi, opatrné vykúkanie spoza rohu. To všetko majú obe hry spoločné, lenže zatiaľ čo akcia v Gearsoch má „gule“ veľkosti vajec, Wanted má tam dole akurát tak čerešničky.

Linearita levelov je jeden z dôvodov takejto scvrknutosti. Iste, ani Gearsovia nie sú najvoľnejšou hrou v galaxii, ale pri Wesleym dostáva slovo linearita nový zmysel. Hra vás vodí za ručičku systémom rozbúraných stien, horiaceho nábytku, zatarasených priechodov a zamknutých dverí takým spôsobom, že ak sa občas dostanete do voľného priestranstva 3 x 3 metre, ďakujete všetkým virtuálnym bohom za takú oberporciu slobody. Keby boli aspoň lineárne vystavané levely kompenzované super skriptami (Call of Duty), dalo by sa to prepáčiť, lenže na nejaké filmové veľkolepé akcie rovno zabudnite.

Ako keby priamočiarosť levelov sama o sebe nestačila, veľmi rýchlo zistíte, že ich morí aj ďalší častý neduh; nezaujímavosť, fádnosť a neroznôrodosť. Veď v horiacom dome, polorozpadnutom kostole a podobných obkukaných priestoroch sme bojovali už aspoň miliónkrát. Jedinou anti-fádnou náplasťou s protinudnými účinkami je level v lietadle, vysoko nad povrchom Zeme, ktoré po strate niekoľkých dverí začne pripomínať skôr loďku na rozbúrenom mori. Fádnosťou prostredí óda na nezaujímavosť v podaní GRIN zďaleka nekončí. Hra totiž ponúka iba pár typov nepriateľov a tak budete bojovať proti zabijakom v kapucni, zabijakom s nožmi, zabijakom s brokovnicou, dvom sniperom a jednému či dvom týpkom so štítmi. Nikto nečakal zmutovaných psov, mimozemšťanov a prsnaté striptérky, no toto je na megalomanské svetové spoločenstvo vrahov trochu málo.

Wanted: Weapons of Fate

Určite čakáte na to, ako to vlastne dopadlo s tým zatáčaním guliek. Určovanie trajektórie patrí k najväčším lákadlám Wanted a treba povedať, že zaslúžene. Systém zakrúcania je závislý od adrenalínu, ktorý získavate zabíjaním nepriateľov. Akonáhle máte nabitý dostatočný počet adrenalínových políčok, môžete vystreliť z pištole či druhej vami nesenej zbrane, prípadne si spustiť krátky bullet time efekt (potrebné pri súbojoch s bossmi). Samotná streľba spočíva v zameraní cieľa a nastavení správnej trajektórie pomocou pravej páčky. Potom už len sledujete (často aj v efektnom spomalenom zábere), ako sa nepriateľ zdanlivo spoľahlivo ukrytý za rohom prekvapene pozerá na blížiacu sa olovenú včielku ráže 9 mm.

Časy, kedy sa v 3rd person strieľačkách bojovalo v 98 % na diaľku a iba v prípadoch najväčšej núdze sa používal jeden jednoduchý útok na blízko (pažbou zbrane), sú už dávno preč. Do kategórie mierne „close-combat“ akcií môžeme smelo zaradiť aj Wanted. Nečakajte žiadne kombá ani zložitejšie útoky, no svojim nožom dokáže Wesley nepriateľom pekelne zavariť aj v súbojoch na blízko. V takýchto prípadoch sa spustí krátka animácia, kedy sa za mľaskavých zvukov nôž zabára do tela nepriateľa a vy pocítite nechutný pocit zvráteného uspokojenia :-). Dokonca sa občas objavia aj tradičné mačkacie súboje s rovnako chladne vyzbrojenými zabijakmi. Párkrát za hru vám scenáristi ponúknu interaktívne cutscény, v ktorých musíte jednak likvidovať nepriateľov, nimi vystrelené projektily a tiež sa snažiť rozstreliť vyznačené prekážky tak, aby ste efektným skokom prerazili stenu alebo sa dostali  do bezpečia. Cutscény sú zábavnou vložkou, škoda len, že nám ich nie je servírovaných viac.

Celý jeden odstavec recenzie som sa rozhodol venovať hracej dobe ako iste tušíte, nebude to kvôli tomu, že by som vám chcel porozprávať, čo všetko som za 15 hodín v spoločnosti Wanted zažil. Práve naopak. Stačilo 5 hodín a už som iba pozeral na záverečné titulky. Hra vám veľkoryso ponúkne odohranie kampane za niektorého z bossov, poprípade si môžete aktivovať niektorý zo špeciálnych módov (headshots only). Kto si to celé zopakuje vážne kvôli hre a nie iba kvôli nazbieraniu achievmentov, má u mňa malú kofolu. Alebo radšej nie, aby som náhodou kvôli „keď ju miluješ, nie je čo riešiť“ neskrachoval. Multiplayer, ako to už pri takýchto hrách býva, sa ani tentokrát nekoná.

Wanted: Weapons of Fate
Wanted: Weapons of Fate Wesley je s nožom rovnako šikovný ako s pištoľou.
Wesley je s nožom rovnako šikovný ako s pištoľou.

Wanted: Weapons of Fate Keď sa minú prírodné prekážky, dá sa kryť aj takto.
Keď sa minú prírodné prekážky, dá sa kryť aj takto.

Wanted: Weapons of Fate Myslíš si, že za rohom si v bezpečí?
Myslíš si, že za rohom si v bezpečí?

In-house grafický engine Diesel neurobil GRIN najhoršiu vizitku. Grafika je pozerateľná, i keď červené oči Helgastov a Psycho z Crysis sa na Wanted pozerajú z veľkej výšky. Zo začiatku som mal problém zvyknúť si na smiešny pohyb hlavného hrdinu, resp.  animácie celkovo tiež nepatria k špičke. Šedý zákal a oslepnutie našťastie pri hraní nehrozí.

Ani zakrivovanie trajektórie a strieľanie za roh neurobili z Wanted akciu, na ktorú určite námetom mohla prinajmenšom pomýšľať. Ohýbanie guliek je v podstate jediné, čo aspoň trochu vytŕča z priemeru a to je setsakra málo. Titul navyše ťahajú ku dnu kotvy v podobe ukrutne krátkej hernej dobu, nudného prostredia a opakujúcich sa protivníkov. Zoznam nepodarených hier podľa filmu sa preto bohužiaľ rozširuje o ďalšiu položku.

napísal je2ry 7.4.2009
Wanted: weapons
| WANTED: WEAPONS