THE GODFATHER II

THE GODFATHER II

5.5

Mafiánsky Krstný otec vám už druhýkrát dá ponuku, ktorú nebudete môcť odmietnuť. Alebo?

EA a Krstný otec, dvojica silných pojmov. Na jednej strane gigant elektronickej zábavy, na druhej nesmrteľná (knižná) filmová séria s bravúrnym hereckým obsadením a scénami, pri ktorých aj po stýkrát naskakuje husia koža. Zatiaľ čo kvality filmov sú už časom preverené a obstáli vo všetkých skúškach, prvá virtuálna adaptácia musela o svoje miesto pod slnkom tvrdo bojovať. Herný Godfather sa nikdy nestane skvostom, no ide o slušný titul ponúkajúci hodiny „filmovej“ zábavy. Bolo preto iba otázkou času, kedy sa objaví pokračovanie, od ktorého sme očakávali posunutie mafiánskej latky ešte o čosi vyššie.

Corleonovci v Godfather II ustupujú do pozadia a štafetový kolík preberá Nová rodina, ktorej hlavou budete práve vy. Známych členov rešpektovanej mafiánskej rodiny budete mať možnosť stretnúť iba občas a mám dojem, že sú v hre iba kvôli tomu, aby nikto nemohol povedať, že sa to už vôbec netočí okolo Corleonovcov. Úloha nového Dona je viac ako jasná – ovládnuť všetky tri ponúkané oblasti – New York, Floridu a Kubu. A že sa nebude jednať o ovládnutie v rukavičkách asi netreba prízvukovať.

Cesta za absolútnou mocou začína na Kube, kde budete svedkom prevratu a nástupu Fidelovho režimu. Pri úteku z nebezpečnej zóny vám Mike Corleone ponúkne možnosť založiť vlastnú rodinu, čo je výzva, ktorú nemôžete odmietnuť. Okrem Mikea zo „starých známych“ kapacít občas stretnete napríklad Freda a pár ďalších filmových postáv. Väčšinou stretnutia s nimi slúžia ako oporné barličky, ktorými sa príbeh snaží aspoň akou takou rýchlosťou odšúľať vpred. Príbeh samotný je nudný, nezaujímavý, ponúka iba klasickú zápletku o zrade a pomste a hlavnou ideou je už spomínané ovládnutie „celého sveta“.

Preberanie kontroly nad mestami prebieha vždy ako cez kopirák. Všade nájdete niekoľko stripbarov, tovární na drogy, automobilových dielní, obchodov so zbraňami a podobnými čiernotami. Pokiaľ sú v držaní znepriatelených rodín, peniaze sa kotúľajú nesprávnym smerom. Teda smerom od vás k nim. Navyše, každý vlastnený „okruh“ obchodov (ak vlastníte naraz všetky dielne, alebo naraz všetky kasína) pridáva aktuálnemu vlastníkovi určitý bonus – nepriestrelné vesty, opancierované autá ... Mať pod svojou kontrolou všetky prevádzky daného typu teda nielen že prináša viac peňazí do rodinnej kasičky, ale navyše môže znamenať aj rozhodujúcu výhodu v boji.

The Godfather II
The Godfather II Výbuchy boli pekné už aj pôvodnej hre Godfather.
Výbuchy boli pekné už aj pôvodnej hre Godfather.

The Godfather II Strategický pohľad na mesto je najlepšie, čo hra ponúka.
Strategický pohľad na mesto je najlepšie, čo hra ponúka.

The Godfather II Extra brutálne popravy nesmú chýbať.
Extra brutálne popravy nesmú chýbať.

Výpalníctvo je denným chlebom každého správneho mafoša. Najprv sa treba vysporiadať s prítomnosťou nepriateľských bezkrkovcov. Majiteľovi sa potom o dosť jednoduchšie vysvetľuje, že ako sám vidí, ochrana od súperiacej rodiny stojí za starú bačkoru a že len váš klan mu môže skutočne garantovať bezpečný spánok a nepošliapané kvietky v záhone. Ak by majiteľovi takáto demonštrácia nestačila, dajú sa použiť aj ďalšie presvedčovacie prostriedky. Výhodné je napríklad spojenie baseballovej pálky a jeho výkladov, prípadne spojenie kovového boxera a jeho tváre, vyhrážania sa strelnou zbraňou, krátke pridržanie nad zábradlím na streche mrakodrapu a podobne. Akonáhle obchodník pochopí, čo je pre neho správne, obchod je váš a môžete si cez strategickú mapu obchod nechať postrážiť vlastnou ochrankou.

Strategický Donov pohľad na kontrolované teritóriá je všeobecne najlepšou časťou hry. Prehľadne vidíte, ktoré prevádzky vlastníte, ktoré naopak vlastní súper. Taktiež sa dá ľahko zistiť, ako nepriateľovi odobrať nejaký bonus (stačí obsadiť/zničiť iba jeden z celého okruhu obchodov a bonus je fuč), alebo naopak, kde na vás nepriateľská rodina zaútočila a čo vám z toho útoku hrozí.

Pojem rodina znamená za normálnych okolností zväzok dvoch dospelých osôb a aspoň jedného dieťaťa. Aby sme to parafrázovali do gangsterskej terminológie,  rodina = viac osôb, ktorých lojalita prekračuje hranice smrti. Godfather II vám umožní takéto zväzky vytvoriť so 7 najatými postavami. Pri výbere si môžete zvoliť, či si radšej najmete odborníka na sejfy, inžinierske siete, podpaľača, medika atď. Každá špecializácia sa hodí pri inej činnosti, snáď netreba vysvetľovať, načo je v mafiánskej hre dobrý demoličný expert alebo vykrádač sejfov :-).

Manažment rodiny nekončí iba pri najímaní najbližších spolupracovníkov. Existuje možnosť ich povyšovať, čo okrem iného znamená, že môže mať jedna postava naraz až 2 - 3 povolania. To je veľmi užitočné v prípade, že sa chystáte prebrať obchod, kde zároveň potrebujete zlodeja, demoličného experta, podpaľača i medika, pričom limit počtu sprevádzajúcich postáv je stanovený na 3. Rovnako ako hlavného hrdinu, aj najbližších členov rodiny je navyše možné upgradovať klasickým RPG štýlom, za peniaze je možné ich zlepšiť v streľbe, pridať zdravie atď.

Pri dostatočnom počte dobre vycvičených a vyzbrojených pomocníkov dostáva riadenie gangu cez strategickú mapu úplne iný rozmer. Prestáva byť nutnosťou chodiť na každú „prehováračku“ osobne, stačí tam poslať svojich borcov a tí sa o to postarajú. Rovnako dobre poslúžia i pri obrane vlastných prevádzok, ktoré síce chránia platení výpalníci, no ich efektivita sa s riadnym člnom rodiny nedá ani porovnať.

The Godfather II

Ovládnutie všetkých obchodov jednej rodiny znamená, že sa zázračne odomkne ich honosná vila. Potom už len stačí vybrať tých najlepších mafošov, zaútočiť na sídlo nepriateľskej rodiny a zrovnať ho so zemou. Ešte predtým vám bude hra radiť urobiť inú vec – tak ako máte svojich najbližších vy, má ich aj každý iný Don. Permanentné zneškodnenia Donovho pobočníka znamená, že rodina bude znateľne oslabená okrem iného i pri obrane domovskej vily. Lenže likvidácia pobočníkov je postavená na mechanizme, kedy každého treba zabiť iným konkrétnym spôsobom (headshot, zrazenie autom, umlátenie päsťami...) a aby ste sa tento spôsob dozvedeli, musí vám ho prezradiť nejaký bežný občan mesta. Inými slovami, najprv beháte po meste a náhodne hľadáte označených civilistov. Tí vám správny spôsob zavraždenia a lokalitu pobočníka síce povedia, najprv ale od vás požadujú službičku typu „rozbi obchod“, „zabi nepohodlnú osobu“ atď. Budú stačiť tri štyri takéto questy a zistíte, že vám to za tu námahu vôbec nestojí a že si radšej pomôžete po svojom.

Úplné zbytočné a nudné plnenie rovnakých úloh kvôli likvidácii nepriateľských pobočníkov je len začiatok nudnosti a repetitívnosti, ktorá je synonymom Godfather II. Hra totiž neponúka žiadne misie v pravom slova zmysle, resp. ich dostanete skutočne iba pár. 95 % času teda strávite tým, že sa budete snažiť obsadiť cudzie prevádzky a budete sa modliť za telefonát, ktorý vás pošle robiť skutočne niečo zaujímavé. Políciu ako takú okrem poslednej misie vôbec nezaregistrujete, a to sa hra pýši možnosťou plniť úlohy aj pre skorumpovaných policajtov či sudcov, ktorí vám na oplátku pomôžu v zapeklitých situáciách. Rovnako ako lokalizovanie pobočníkov je aj táto činnosť úplne zbytočná, nudná a fádna a viac ako jeden krát ju nespravíte.

Miesto postupnej gradácie deja, rozmotávania komplikovaných vzťahov v mafiánskych rodinách a plnenia zaujímavých a originálnych misií teda z hry ostalo suché obsadzovanie obchodíkov, ktoré sa líšia iba tým, že raz budete potrebovať otvárača sejfov a inokedy demoličného experta. Po prvých dvoch hodinách budete mať o hrateľnosti úplne jasnú predstavu, ak to vydržíte hrať ďalších  7 - 8 hodín až do poslednej misie, iba sa zbytočne rozčúlite, ako mohla EA takto zprzniť licenciu geniálneho Krstného otca. Ešte že rodinný mikromanažment naozaj funguje, keby bolo potrebné každú prevádzku dobýjať a obraňovať osobne, tak by výsledná známka zletela ešte o poriadny kus nižšie.

Tam, kde iné obdobné tituly ponúkajú desiatky ďalších činností, pri ktorých by ste sa mohli vyblázniť, neprináša Godfather II nič, alebo takmer nič. Žiadne vedľajšie aktivity, preteky, súťaže, zariaďovanie apartmánov. Zoznam možností začína pri obsadzovaní podnikov, pokračuje cca troma typmi "questov" pre obyčajných ľudí, rovnakými questami pre sudcov, odborárov a policajtov a končí otravným zabíjaním vysoko postavených členov nepriateľských rodín.

The Godfather II
The Godfather II Cover štýl využijete v SP rovnako dobre ako v MP.
Cover štýl využijete v SP rovnako dobre ako v MP.

The Godfather II Bez dobrej partičky kumpánov by to nebola zábava.
Bez dobrej partičky kumpánov by to nebola zábava.

The Godfather II Fantasitciká mafiánska štvorka.
Fantasitciká mafiánska štvorka.

Aspoň jeden aspekt sandboxových akcií ostal zachovaný - taxíky, limuzíny, športiaky, rodinné kombíky, nákladné autá, všetko samozrejme v klasickom dobovom prevedení na uliciach Floridy, New Yorku a Kuby nájdete a budete si ich môcť vyskúšať. Jazdný model patrí k tým arkádovejším (=subkategória úplne arkádové :-)), takže vaše volanty budú naďalej spokojne odpočívať v skrinke. Okrem áut budete často meniť aj zbrane, resp. ani nie tak meniť ako skôr upgradovať. Pištole, guľomety, brokovnice, snajperky, molotovy a iné každodenné potreby správneho gangstera budete vymieňať za účinnejšie a vylepšené verzie.

Videli sme už v nejakej mestskej akcii grafický efekt krvi na kapote auta po zrazení chodcov? Ak ma pamäť neklame, tak nie. Práve do červena sfarbené plechy a snáď možno ešte výbuchy sú jediným, čo stojí v prípade technického spracovania Godfather II za zmienku. Postavy, autá, objekty... nič z toho nevyzerá k svetu a čo je najhoršie, tak hra neprichádza ani so žiadnym svojským vizuálnym štýlom, ktorý by nedostatky v grafike dokázal aspoň trochu prekryť. Nosným prvkom hudobného soundtracku je známa tiahla Godfather melódia, ostatné songy (áno, v autách sa dajú ladiť stanice) mi po vypočutí ihneď vyšumeli z hlavy.

Zaujímavým doplnkom hry mohla byť multiplayerová časť, to by ale nesmel byť MP tak strašne zalagovaný, že nepriatelia často bežia nad vašimi hlavami, prípadne nezomrú ani po niekoľkých minútach streľby. Pritom je primárna idea MP celkom dobrá – zápasy medzi živými hráčmi (rôzne módy, napr. vykrádanie trezorov) totiž spočívajú v tom, že v nich povyšujete svojich „offline“ členov rodiny. Teda nehráte priamo za svojho Dona, ale za niektorého z jeho pomocníkov, ktorý sa podľa zásluh v mulťáku zlepšuje (má prístup k upgradnutým zbraniam) i v singláči.

Zhrnutie? Veľmi jednoduché! Godfather II je najslabšou sandbox akciou za posledné obdobie a dehonestáciou svojho zvučného mena. Môže za to štýl hry, ktorý miesto úchvatných misií ponúka neustále opakovanie rovnakých a často aj zbytočných činností, slabá grafika a problémový multiplayer.

napísal je2ry 28.4.2009
The Godfather 2
| THE GODFATHER 2