E3 2011

E3 2011

Boli sme, zažili a prežili

Článok

Je utorok večer, v hľadisku doznieva aplauz, diváci rušne konverzujú a so vzrušením zostupujú zo schodov na improvizovanú výstavnú plochu schovanú po celý čas za oponou. Niekde tam je NGP, ktorý už svet pozná ako Vita, Uncharted 3, niekde tam je aj vychladené pivo a chutné hotdogy. Je utorok večer a ja sedím priklincovaný k stoličke premýšľajúc, čo mali všetky predošlé tlačovky EA, Ubi, Microsoft spoločné práve s tou, ktorá pred sekundou skončila a aká vlastne bude tohtoročná E3.

Obzriem sa doľava, prázdne sedadlo, obzriem sa doprava a vedľa mňa mladík divoko ďatluje do klávesnice. Nepíše Live report ani nebloguje, ale zaznamenáva odozvu publika na predstavené novinky, demá, ohlásenia. Je špiónom Microsoftu a je pripravený odoslať mail informujúc toho na druhej strane, že bolo vsadené na istotu. Ak by mal odmerať kvalitu potlesku z mojej strany, blikal by kurzor v prázdnom dokumente. Namiesto slov ako primeraný potlesk, hurónske skandovanie a absolútne žiadna reakcia, použijem oveľa priamočiarejšiu stupnicu 1 - 10.

E3? Tri?

Aká bola tohtoročná E3? Bolo by jednoduché uviesť neutrálnu známku 7, dopísať plusy a mínusy, ktoré tak milujete, a odpochodovať ďalej. Neurobím to, pretože za každým ročníkom sa skrýva oveľa viac ako len prezentácie noviniek. Je to formovanie ďalších 12 mesiacov a to nielen prichádzajúcimi novinkami, technologickými vychytávkami, ale aj nastolením trendu. Zatiaľ čo minulý rok to bola dominancia pod patronátom 3D a prevažne motion gamingu, E3 2011 ukázala konzervatívne prešľapovanie na mieste, ktoré poukazuje na vyčkávaciu stratégiu veľkých spoločností.

Zatiaľ čo Nintendo ohlasuje WiiU a kráča v ústrety nech to už bude akýkoľvek úspech alebo pád, zvyšok vydavateľských domov zvolilo taktiku pripomínajúc záložný plán B.
EA niekoľko týždňov dopredu avizovala, akú deviatku titulov ohlási. Kto pozorne sleduje dianie v hernom svete vedel, že desiate výročie série Halo bude oslávené HD remakom Combat Evolved, že Michel Ancel toho Raymana preportuje aj na veľký formát, že komečne úspešné Kinect tituly sa dočkajú pokračovaní. Bez pompy, bez dramatických zavádzajúcich reklamných kampaní, na veľkých štadiónoch, i v intímnejšom prostredí starých kín na Broadwayi.

Aby som parafrázoval slová Johna Riccitiella, E3 nepotrebuje celebrity, ale bez nich sa nezaobíde, tak ako keď si chce prezident EA vystreliť z Microsoftu za využitie rappera Ice T a potom prostredníctvom Petra Moora pozve na pódium trojicu amerických futbalistov v rámci ukážky NFL12. Sony nemala Kevina Butlera, ale Kobe Bryant si zamával s Move, v Ubisofte si pozrel prezentáciu Assassin’s Creed Revelations Steven Spielberg, ukázal sa aj Hulk Hogan. Hlavnými hviezdami E3 2011 však boli hardvérové novinky - handheld Vita a nová konzola Nintenda WiiU. Obe v hrateľnej podobe.

Čo budeme hrať?

V radoch dlhých ako na banány za socializmu sa čakalo aj na Rage, Skyrim, Battlefield 3, Batman: Arkham City, Deus Ex, Gears of War 3, Forza Motorsport 4, Zelda: Skyword Sword, prakticky každý titul, ktorý pasujete za kandidáta na hru tohto roka. Ale nie sú to iba vysokorozpočtové projekty, aj co-op akcia Heist dokázala zaujať netradičnou brutalitou alebo akčná RPG Bastion, kde sa rozprávanie príbehu o hrdinovi prispôsobuje vašemu tempu a levely sa podľa rýchlosti postupu skladajú pod vašimi nohami. Unikátne herné zážitky však dali prednosť tomu, čo je známe, rýchlo akceptovateľné a tomu, čo sa práve predáva.

Heslo E3 “Exceeding Imagination” bolo z istého hľadiska zavádzajúce. Toľko opatrnosti a vsádzania na istotu som u veľkých spoločností už dlho nevidel, odvážne experimentálne projekty dostali červenú a hromadne bolo privítané pekelné obdobie na prelome 80. - 90. rokov. Microsoft nám ukázal, že aj úplne mŕtvy žáner interaktívnych filmov sa môže vrátiť vo výmodenej forme vďaka Kinectu. Nikomu nevadí koľajnicový systém, čo na tom, že novú hru o bohatieroch robí Crytek? Ešte smiešnejšie vyznieva nová Star Wars hra alebo Rabbids od Ubisoftu.

Samozrejme, že sa v nich ukráva vysoký predajný potenciál a to, čo nepredal Dance Central minulý rok, spraví dvojka a Kinect aj vďaka strelenému a chytľavo-zábavnému FunLabs opäť zvýši predajné čísla. Nehovoriac o úžasnom novom dashboarde a zakomponovaniu ovládania hlasom do hier. Lenže z týchto hier aj z tých pre Move, aj z tých pre WiiU sa vytráca gaming ako taký a nahrádza ho zábavne sa tváriace pozlátko, pri ktorom sa nepočíta s hlbokým interkatívnym zážitkom.

Bez čísiel

Preto sa nik na tlačových konferenciách ani neobťažoval číslami, nikoho už nezaujíma, koľko sa predalo ktorých konzol ani prebiehajúca vojna o tom, aké má konzola attach ratio, koľko má developerov na palube a aký spravili malé hry obrat. Nečakaný krok absencie štatistík a venovaniu sa hrám kvituje snáď každý. Hráči sa konečne bavia o hrách. Fanúšikovstvo je v tomto ohľade neospravedlniteľné, pretože sa E3 otvára čoraz viac novej skupine, ktorá herné médium spoznáva práve cez tento typ hier. Preto som takmer zaspal na Ubisoft tlačovke, preto mi pripadala Microsoft a Sony tak obyčajná a preto EA vyhráva. Nie preto, že by ostatné nemali core tituly, ale nebála sa ich ukázať a Simsom venovala jedno reklamné video a koniec. Preto hráči milujú Battlefield 3 a nenávida, veď vy viete ktorú hru budete tak či tak hrať v novembri.

Módnym trendom neporučíte, herný biznis je kolotoč, kde sa točia obrovské peniaze a keby sa nerozširovali obzory, asi by sme hýkali nad 16-timi farbami a joystickmi s dvomi tlačítkami, ako to robila skupina v sekcii Indie, ktorá bola tento rok novinkou, takisto ako aj múzeum či koncert talentovaného dua 8-bit Weapon.

Aj keď vyznievajú tieto riadky ako frfľanie dôchodcu, každý si na výstavnej ploche rozkladajúcej sa v dvoch halách našiel presne to, čo hľadal. Ak to neboli gadgety, masívne skiny pre konzoly, nové formy projekcie na superširoké plátna tromi projektormi, boli to pekné booth babes, darčeky alebo samotné expozície, ktoré boli lákadlami samé o sebe.

S kolegami z branže aj s vývojármi sme sa zhodli v názore, že tohtoročná E3 je menej pompézna, aj keď to pred vypuknutím vyzeralo úplne inak. Výstavu navštítilo tento rok počas troch dní 46 800 návštevníkov, čo je o 1200 viac ako rok predtým. E3 nemožno uprieť status najprestížnejšieho herného podujatia na svete, kam sa oplatí vždy vrátiť a zažiť ten chaos na vlastnej koži. Ja som nakoniec rád, že som ju prežil a nie zažil. Dôvod? Zápal mandlí.

Vidíme sa na E3 2012, ktorá prebehne 5. - 7. júna.

napísal spacejunker 13.6.2011
E3 2011