PRIHLÁS

NEED FOR SPEED: THE RUN

NEED FOR SPEED: THE RUN

5.0

Racing na úteku s putami na rukách

Recenzia

Je to až k neuvereniu, ale aktuálny diel série Need For Speed je osemnástym v poradí. EA rok čo rok od debutu v 1994 prináša novú časť, pričom sa snaží udržať niekde na pomedzí skutočného jazdenia a zábavy s exotickými vozmi v garáži, ktoré tvoria gro hry. Napriek zmenám, stovke miliónov predaných kópií a nedávneho rozdvojenia osobnosti série je preferovaná trhom práve tá jednoduchšia, nenáročná odnož.

EA si dovoľuje experimentovať, čím sa mení tvár Need For Speed prakticky každým rokom. Odpoveďou na módnu vlnu reaguje, ale neudáva tempo a už vonkoncom nie trend. Need For Speed je stále sezónnou záležitosťou. Pri Fife alebo NHL budú pravidlá stále rovnaké, vždy budete hrať na rovnakých štadiónoch s rovnakým počtom hráčov. Čakať v športe prevratné zmeny, je čisté bláznovstvo. The Run na to ide inak a za túto odvahu patrí EA obdiv, čím nechcem povedať, že je to správny krok.

Need For Speed: The Run ide na to z opačného konca. V racingoch jazdíte obyčajne do kola atď. Nie v The Run, žiadne okruhy, žiadne licencované trate, iba šprinty a preteky z bodu A do bodu B. A to všetko obalené lacným závanom príbehu o drsnom vodičovi, ktorý je po krky v problémoch a v poslednej chvíli mu pomôže hriešne sexi červenovláska s ponukou, aká sa neodmieta. Vraj ak príde ako prvý z 200 pretekárov zo San Francisca do New Yorku so zdravou kožou, zbaví ho dlhov a ešte k tomu prihodí čiastku z 25 miliónov dolárov.

Hovorme tomu skriptfest

Od prvého preteku až do posledného je NFS The Run výsmechom tradičného jazdenia. Všetko je predskriptované, predpripravené a naaranžované tak, aby ste sa kochali, dívali a potom nadávali, pretože jednotlivé preteky nemožno hrať po svojom, iba tak ako ich navrhli autori. Časté reštarty a používanie vracania sa k checkpointom, sú denným chlebíčkom ilegálneho pretekára. Bežná premávka je ako magnet, objavuje sa na horizonte, teleportuje a ako náhodou vybieha z bočných ulíc priamo pod kolesá vášho auta v plnej rýchlosti. 

Need For Speed: The Run
Need For Speed: The Run Kamera zavesená za autom lieta z jednej strany na druhú, čo vytvára nepríjemný pocit nízkej rýchlosti.
Kamera zavesená za autom lieta z jednej strany na druhú, čo vytvára nepríjemný pocit nízkej rýchlosti.


Need For Speed: The Run Jack Rourke je na úteku, dovolí vám nanajvýš stláčať tlačidlá, zvyšok spraví sám.
Jack Rourke je na úteku, dovolí vám nanajvýš stláčať tlačidlá, zvyšok spraví sám.


Need For Speed: The Run Aj v The Run sú vybuchujúce sudy. Budete medzi nimi kľučkovať, päť, desaťkrát než sa vám podarí prejsť túto pasáž.
Aj v The Run sú vybuchujúce sudy. Budete medzi nimi kľučkovať, päť, desaťkrát než sa vám podarí prejsť túto pasáž.





Poviete si, veď je tu krajnica. Vybehnete o kúsok ďalej od asfaltu a hra vás vráti na checkpoint, zavadíte o mantinel, rozbijete sa. Naberiete auto zozadu, spomalíte, AI vám ujde a už ju nedoženiete. Súperi sa snažia za každú cenu vytvárať dojem vyrovnaného preteku a tak vás slušne počkajú, spomalia, ak zle vyberáte zákruty a pod. Fungujú však podľa scenára a do cieľa niekto musí od istého momentu dôjsť, ak ich necháte, budú to práve oni. O voľnosti počas preteku nemožno hovoriť, napätie nie je budované agresívnou AI, ale skôr časovým limitom.

A ak to nebude premávka, do stavu zúrivosti vás dostane polícia, ktorá vám do cesty postaví aj zátarasy z vlastných áut. Učiť sa trate, resp. odkiaľ vybehne auto, je nemožné, mení sa vzorec a niekedy na rovinke nestretnete ani jeden nákladiak, inokedy ich nebudete mať ako predbehnúť, pretože zaberajú oba pruhy a krajnica vás pošle... na checkpoint. A keď už prečítate hru a začnete hrať podľa jej pravidiel, príde úder pod pás. Každá trať je extrémne krátka, po dvoch-troch minútach ste na jej konci. Žiadne 15-minútovky, dlhé prechody alebo nedajbože absolvovanie celého prechodu v Koloradských horách.

So zviazanými rukami

Trate vedú cez rôzne klimatické podmienky, od vyprahnutej Nevady, cez Las Vegas, do Chicaga a potom okolo skál, do polí, metra, rozostavanej diaľnice a pod. Než sa ich nasýtite, ste vhodení do inej lokality a potom do ďalšej a pod. Ak ste už niektorý z trailerov videli, tak o akčné scény nie je núdza, rôzne dlhé skoky, brutálne skratky cez staré nepoužívane šachty, off road kľukaté cestičky bez mantinelov vysoko v horách, lenže lavínovú scénu zažijete iba raz. Žiadna piesočná búrka, padajúce kamenie, tornádo ani padajúce domy.

EA s Need For Speed: The Run ako keby len testovali publikum, či je pripravené na akčný náboj a bojí sa zájsť ďalej. Keď už po vás môže páliť v meste vrtuľník a naberie vás súprava metra, prečo by nemohla kolabovať baňa? Lokality sú veľmi dobre vybrané, líšia sa farebne a v racingoch by ste takú variabilitu hľadali márne. A to platí aj o vozovom parku, kde nájdete všetko od muscle áut, cez japonské importy, európske hatchbacky a superžihadlá vrátane dravej Zondy a namydleného Porsche RSR. Vybrané majú dokonca aj verziu NFS, ktorá je poriadne vytunená. A čo sa týka úprav, tak si vyberiete farbu a nanajvýš zopár bodykitov. 

Počas príbehovej časti nemáte veľa na výber, na benzínových pumpách si môžete vybrať, čo vám hra ponúkne. V Challengoch, čo sú scenáre z kampane ušité na mieru predvoleným autám, máte väčšiu slobodu pri výbere vozidiel. Hlavný mód The Run máte zdolaný približne za 6 hodín (ak si odmyslíte reštarty, časté cutscény a loadingy, tak mne po dohraní indikoval čistý čas 2:16 hodiny). Z veľkej miery platí, koľko hráte, toľko aj čakáte pri menu, nahrávaní a loadingoch.

Vôbec po prvýkrát sa v EA rozhodli, že vystúpite z auta a v sérii akčných scén dopĺňajúcich dramatický útek z východu na západ doplnia sekvencie na vlastných nohách. Nejde o nič iné iba o sériu QTE, takže žiadne voľné pobehovanie po meste alebo strieľanie. Z veľkej miery sa Need For Speed: The Run hrá ako autodráha, nedovolí vám vyjsť z koľají a máte len slabé pole pôsobnosti, čo je trochu paradox, pretože Autolog sleduje časy a rovno ich porovnáva s vašimi priateľmi. O znovuhrateľnosti nemožno hovoriť, pokiaľ nechcete zdolať challenge na platinu, inak sa k príbehovej časti nevrátite. A čo ďalej? Splitscreen v hre nenájdete, takisto ani možnosť namixovať si vlastný koktejl tratí, iba multiplayer pre 16 hráčov nadelený do niekoľkých playlistov podľa tried áut (NFS, superautá), ktoré sa odomykajú plnením úloh (predbiehaním napr. bez nitra).

Rozbitá cieľová rovinka 

Need For Speed: The Run beží na FrostBite Engine 2, čo je technológia, ktorá poháňa aj Battlefield 3. Dobre sa na ňu pozerá, grafika nie je sterilná, ale bohatá na objekty a hĺbku. Nie je to špička, ale máte pocit, že cesty sú naozaj dlhé a vlnia sa ďaleko za horizont, kam sa však nikdy nepozriete, pretože sú extrémne krátke. Tým najhorším je však spolu s jazdným modelom na úrovni pokazenej autodráhy hlavne kamera, ktorá za autom pláva podľa rýchlosti a maže akýkoľvek náznak rýchlosti. Pri brzdení zoomuje, pri prudkom vyberaní zákrut sa zase posúva do protismeru a vy tak korigujete chybu kamery a nie vašu. Ak si ju prepnete na kapotu, zase nič nevidíte, kde stoja hliadky, kde sú zátarasy, prípadne či nejde auto oproti. Po zvukovej stránke znie The Run nahnevane a podobne ako Unleashed 2 sú autá prefackané a majú dravý prejav. Soundtrack sa zbavil punkovej a metalovej nálepky a ponúka príjemné skladby vhodné do Road movie. 

Need For Speed: The Run
Need For Speed: The Run Need For Speed je jediná automobilová hra, kde nájdete licencované vozy značky Porsche.
Need For Speed je jediná automobilová hra, kde nájdete licencované vozy značky Porsche.


Need For Speed: The Run Vysoká variabilita rýchle striedanie dennej doby i klimatických podmienok je jednou z vecí, kde The Run vyniká.
Vysoká variabilita rýchle striedanie dennej doby i klimatických podmienok je jednou z vecí, kde The Run vyniká.


Need For Speed: The Run Za nebezpečnú jazdu v protismere, driftami a skokmi si plníte nitro potrebné na predbiehanie súperov.
Za nebezpečnú jazdu v protismere, driftami a skokmi si plníte nitro potrebné na predbiehanie súperov.





Hollywoodsky prístup sa Black Boxu vymkol spod kontroly. Vzrušujúca jazda zo San Francisca do New Yorku je nepríjemne prerušovaná loadingami, vlečie sa a akákoľvek snaha o vybudovanie drámy je pochovaná. Na kontrolované a skriptované monumentálne sekvencie tu máme MotorStorm a Split Second. Vodič mimo auta je krokom vedľa, rovnako aj hranice spútavajúce hráča a oberajúceho o akúkoľvek slobodu. Need For Speed: The Run je akčnou atrakciou so silne prchajúcim obsahom a frustrujúcou hrateľnosťou.


napísal spacejunker 18.11.2011
Páči sa mi!
5.0
Vo svete
6.5
Ohodnotiť
NEED FOR SPEED: THE RUN
+ pohodový soundtrack
+ pestrý vozový park
+ nápad s cestou krížom cez Ameriku
+ rozmanité trate
- plávajúca kamera
- absolútne žiadna sloboda mimo asfaltu
- sekvencie mimo auta a silne naskriptované súťaže
- nulová pridaná hodnota po dohraní


RECENZIE HRÁČOV
6.0
TOHM4    4.1.2012
Need for Speed je už skoro ako Dallas, čo býval v telev&...prečítať celé
PC
PS3
Xbox 360
Wii

Vývoj: EA / EA Czech / EA
Štýl: Racing
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 18. november 2011
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #125


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Hry na konzoly (8)
Ja mám svoju PS4 Pro primárne na exkluzivity, ale ...
| Ohodníte mi pc a poradíte? (17)
GPU: ASUS DUAL GeForce RTX2070S O8G EVO CPU:...
| S.t.a.l.k.e.r. módy (8)
Zdravím Vás, vždy som tak pokukával na Stalkera,...
| Crysis - vysvetlenie (3)
Chcel by som sa spýtať na jednu vec ohľadom hry Cr...
| Debil may cry 4 (3)
Poradil by mi niekto čo ako mám prejsť 3misiu ďaku...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk