THIEF

THIEF

Volám sa Garret. Čo je tvoje, bude moje.

“Čas pokročil,” stojí v tlačovej správe ohlasujúcej štvrtý diel série Thief prosto nazvaný THIEF. Bez podtitulu, bez číslovky. Desať rokov, toľko musí ubehnúť času, kým sa vráti majster zlodej na obrazovky v chystanom reštarte pod taktovkou mega štúdia Eidos Montreal, ktoré presvedčilo svet s Deus Ex Human Revolution, že dokáže narábať s tými najlepšími PC hrami tak ako si zaslúžia. S rešpektom voči hráčom, fanúšikom aj samotnej značke.

Relatívne mladý tím zostavený v roku 2007 si uvedomuje, že technológia pokročila a dnes dovoľuje oveľa sofistikovanejšie veci ako zhasínanie jedného zdroja sveta v miestnosti vodným šípom. Čas pokročil od jedinečného titulu Thief: The Dark Project. Hráča penalizoval za zabíjanie a nútil ho prechádzať prostredia v tichosti, keď bolo dobrým zvýkom všetko vykosiť rotačákom. V roku 1998 neslýchané. Niesol hrdo pochodeň stealh žánru, ktorého dvere dokorán otvoril minuloročný Dishonored, hra roka nielen u nás, ale aj u kritikov BAFTA.

Pri pohľade na prvé obrázky THIEF sa neubránite pocitu, že ide o pokrvného brata Dishonored. Eidos Montreal k stealth žánru pristupuje odlišným spôsobom, menej akčne. “Fanúšikovia si veľmi živo pamätajú pôvodné hry, chceme preto zachovať ich esenciu,” vysvetľuje filozofiu hry Stephane D’Astous v rozhovore pre Game Informer. Čo urobíte na samom začiatku, keď so získaním licencie dostanete voľnú ruku?

Je obdivuhodné, že na hre Eidos Montreal pracoval v tichosti bez toho, aby unikli jasné dôkazy o existencii Thief 4. Svoj podiel na tom má pôvodne extrémne malý tím, ktorý sa snažil zadefinovať koncept, aby nedochádzalo k nechcenému pnutiu medzi kreatívnym a oddelením zodpovedným za technológiu. Úloha to bola náročná. Snahou o oslovenie akčne naladených hráčov, ktorým sú rok čo rok naservírované veľké blockbustery, sa pohrávali aj s myšlienkou kombinácie first a third person pohľadov. V jednom momente kamera tak divoko striedala pohľady, že ľuďom pri testovaní prichádzalo zle. Projekt sa začal vymykať kontrole a aj autori strácali predstavu, ako má nový Thief vyzerať.

Aká je magická formula Eidos Montreal pre vytvorenie veľkolepej stealth hry? Vhodiť hráčov so bezvýchodiskových situácií a potom im dať nástroje na únik. A tu prichádza k slovu majster zabijak. Garret. Avšak na to, aby ste ho vytvorili, najskôr sa ním musíte stať. A Eidos Montreal to urobil.

Zaplatil návrhárov z New Yorku a tí ušili kožený oblek navrhnutý tak, aby pri pohybe nevydával žiaden zvuk. Zaplatili expertov z dielní Les Forges De Montréal, aby vyrobili luk podľa pôvodného návrhu. Garret zviera v rukách luk, ktorý je v skutočnosti vyrobený z titanu, dá sa zložiť a strieľa šípy! Výroba a prerábanie trvalo 600 hodín. Dôveryhodnosť sa skloňuje naprieč celým preview v Game Informer.

Pred 10 - 15 rokmi mnohé situácie v stealth hrách vyriešili opakovaným skúšaním a čakaním na ideálnu príležitosť, keď sa stráž nepozerá alebo sa vydá na rutinnú prehliadku.  Ak vás uvidela, obyčajne ste siahli po quick load a skúšali to znovu. Producent Stephane Roy je presvedčený, že hráči tento spôsob už nepreferujú. “Našou prácou je, aby ste mali vždy voľbu,” vysvetľuje.

Garret ale nie je bojovníkom, pohybuje sa v závoji tmy a jeho spoločníkmi sú tiene. Bezmocný nebude, to nie, ale priamy kontakt so strážami v THIEF neprežije. Autori sa snažia o vytvorenie sveta reagujúceho na aktuálne dianie. NPC postavy aj AI si budú vedomé prostredia, v ktorom sa pohybujú. To znamená, že systematicky budú prehľadávať miesta, kde by sa niekto mohol schovávať. Nemali by bez zmyslov pobehovať a prehľadávať prázdne chodby. Hráč tak bude donútený podľa toho reagovať a plánovať dopredu, či mu stojí za to riskovať vybrať truhlu, kam si odkladajú cennosti návštevníci bordelu House of Blossoms.

Hra nebude skriptovaná a dovolí pohrávať sa s prostredím a vytvárať si tak príležitosti, vysvetľuje Roy. Počúvaním rozhovorov sa dozviete dôležité informácie o lokalite cieľa, najtajnejšie túžby aj tajomstvá, ktoré môžu viesť k skrytým miestnostiam alebo vytvoria únikovú cestu. Jednou z možností, ako uniknúť z House of Blossoms, bude do ventilácie podzemného miesta neresti a hriechu nasypať ópium, o ktorom živo diskutovali koketujúce slečny a bavili sa na účet chaosu, aký táto nehoda vytvorila nedávno.

Autori sľubujú, že miestnosti budú mať niekoľko vchodov aj východov a kde vás nenavedie značka na kompase alebo získaná informácia, urobí to Focus. Aktivovanie tejto viacúčelovej schopnosti rozsvieti potrubia, po ktorých sa môže Garret vyšplhať na strechu alebo zvýrazní svetelné zdroje. Čím viac je upgradovaná, tým má väčší dosah a je tak rafinovaná, že zvýrazní aj odtlačky prstov na najpoužívanejších zásuvkách a ušetrí vám čas prehľadávaním tých, s ktorými sa nemanipulovalo dlhšiu dobu.

Prehľadávanie a zbieranie zlata a cenností sú stále vedľajšou aktivitou a slabinou Garreta. Tými najcennejšími bude dekorovaný brloh vo vysokej veže s nefunkčnými hodinami v strede mesta, o ktorej sa šíria klebety, že v nej straší. Diamantové náhrdelníky, vykladané poháre drahokamami, zlaté hodinky a iné sa na konci misií zhodnotia a preinvestujú do upgradov aj vybavenia, kam patrí drevený kyjak Blackjack na omráčenie stráži, luk s niekoľkými tipmi šípov (zatiaľ sa vie o vodnom na zhasínanie sviecí a dymovom pre vytvorenie clony) a kotvička s lanom Claw na šplhanie.

Garret kradne pre samotný akt kradnutia, nie pre výsledok na jeho konci. Prsteň preňho má cenu nie pre to, že je vyrobený zo zlata, ale pre to, čo symbolizuje a čo znamená pre jeho majiteľa, vysvetľuje Roy. A ženie ho vpred túžba lúpiť. Focus dovolí kradnúť zlato aj priamo z vreciek a počas boja zvýrazní zásahové zóny na nepriateľoch. Kúpi vám čas na vyšmyknutie sa zo zovretia úderom na hruď, ak vás niekto pritlačí k stene alebo zasiahnutím viacerých miest ho rovno paralyzujete. Eidos Montreal sa inšpiroval súbojmi na telo z filmov Sherlock Holmes režiséra Guya Ritchieho. Garret bude vykrúcať ruky, podkopávať nohy a skladať stráže bolestivým spôsobom.

“Môžete hrať agresívne, ale bude to nesmierne ťažké,” vraví Roy. ”Chceme, aby ste hrali ako zlodej, ale nebudeme vás do toho nútiť.” Omráčiť všetky stráže, odlákať ich vystrelených šípom či hodeným predmetov alebo objavovať nepoužívané tunely a škáry, cez ktoré sa dá prešmyknúť. Hovoria tomu improvizácia.

THIEF sa vracia späť do industriálneho a prehnitého mesta City, v ktorom sa hromadia mŕtvoly, chudobní trpia chorobami a hladomorom a bohatí sa oddávajú radovánkam v súkromných kluboch. Mestu vládne tvrdou rukou Barón a ovláda ho vlastnou armádou. Garret sa chce napriek nepriaznivej situácii a množiacich sa intrigách priživiť a pri tom sa  zapletie do niečoho väčšieho.

Eidos Montreal sa snaží udržať na uzde magické elementy z predchádzajúcich hier, takisto nenarazíte na nemŕtve ani iné podivné monštrá. Garret sa však dostane k záhadnému medailónu (na obrázku) a zvláštnym symbolom, ktoré z neho uvoľňujú žiaru. O čo ide a čo s tým má spoločné Theodore Eastwick, najbohatší muž v City a dvorný architekt Baróna zodpovedný za mnohé dominanty mesta, sa nehovorí. Takisto sa mlčí o Keepers aj o tom, či bude mať Garret jedno oko mechanické.

Odhaľovať tajomstvá City budeme až budúci rok na PC a next-gen konzolách, z ktorých bola potvrdená zatiaľ verzia pre PS4. Pozitívnou správou je, že autori chcú vytvoriť viac ako jednu hru THIEF. Cieľom je, aby sa hráči po vydaní dožadovali pokračovania.

napísal spacejunker 6.3.2013
THIEF

Vývoj: Square Enix / CENEGA / Eidos Montreal