THIEF

THIEF

Jediným spoločníkom je stealth

V ten deň som musel hrať Thiefa tým najhorším spôsobom, aký zamestnanci Eidos Montreal videli. V jeden moment sa všetci, vrátane game directora Nicolasa Cantina, dívali cez moje plecia, ako sa mi do úvodnej lokality podarilo nahnať všetky stráže. “Dobrá práca,” počul som zozadu. “To sa ešte nikomu nepodarilo!” A potom herný kód zamrzol. A potom vytuhol aj druhýkrát, vo vnútri zámku, kde sa mi podarilo to isté - pozbierať stráže a doviesť pred krb, kde ma umlátili. “Musíš sa schovávať v tieňoch,” vraveli. Čo si asi myslia, že som celý ten čas robil? 

“Ak si spomínam správne, bol oznámený v roku 2009 prostredníctvom loga na oficiálnych stránkach,” snaží sa vyloviť moment, kedy Eidos naštartoval vývoj rebootu série Thief, hlavný dizajnér Daniel Windfeld Schmidt. Cieľom Eidos Montreal je priniesť obľúbenú sériu späť, nenaštvať fanúšikov a súčasne osloviť nových. Jednoduché to je povedať, ale pre malý tím poverený prieskumom to bola v počiatkoch prechádzka malým peklom. 

“Komunita dokonca ešte aj dnes zápasí medzi sebou pri výbere, ktorá z hier je najlepšia zo série,” povzdychne si Schmidt. Fanúšikovia nikdy nechcú iba jednu vec, aby bola zakomponovaná do novej hry, ale kopec ďalších, no mnoho z nich sú vo vzájomnom konflikte a vylučujú sa. Nájsť, čo dáva zmysel pre reboot, bolo podľa Schmidta ťažké, pričom si uvedomuje, že minimálne jedna skupina zostane naštvaná. Uspokojiť každého nemožno. Možno aj pre to, že na svet v THIEF sa dívate z vlastného pohľadu a zvažovaný 3rd person dostal červenú (bude však využitý v bližšie nešpecifikovaných situáciách).


“Keď sme začínali, na trhu bolo mnoho FPS hier,” spomína si na začiatky, kedy si v obavách vraveli medzi sebou, že budú porovnávaní s existujúcimi strieľačkami na trhu. “Keď v THIEF nabehnete s vytasenou zbraňou, narazíte na stenu.” Tiene sú vaším spoločníkom, tak bola hra navrhnutá. “Ak vbehnete do svetla a trénovaní vojaci sa rozbehnú proti vám,” demonštruje nemožnú modelovú situáciu rukami na prázdnom stole s diktafónmi pred ním. “Neprežijete, nie ste bojovník, ale zlodej.”

THIEF sa nedá hrať ako akcia, dokonca ani ako Dishonored, na to je príliš pomalá. Misia, ktorá bola k dispozícii na E3, sa odohráva približne pred prvou polovicou a aj keď máte v tulci šípy s ostrým hrotom, na odvedenie pozornosti či zhasnutie všadeprítomných faklí, v priamej konfrontácii neprežijete. V prostredí je totiž veľa stráží a správajú sa nepredvídateľne. Opakujú svoju rutinnú trasu, no niekedy na ňu zabudnú a dívajú sa vaším smerom. Teda aspoň si to myslíte - oni nič nevidia, vy všetko. 

“Je to hra o tom, ako prekonať oveľa silnejšiu opozíciu,” vysvetľuje základný rozdiel medzi ostatnými hrami a rebootovaným Thiefom. Stráž vás uvidí aj z diaľky, ak si nie je istá, čo videla, pôjde na obhliadku alebo ak sa ozve brechot psov uväznených v klietkach. Čím rýchlejšie sa hýbete, tým si budú istejší, že niečo videli a spozornejú. Dokonca vás zachytia aj periférne. “Nikdy nie ste neviditeľní ani v tieňoch,” dodáva Schmidt. Vojaci v tieňoch nevidia vôbec nič, ale akonáhle sa začnete hýbať, spozornejú a presvedčia sa radšej na vlastné oči.

THIEF

“Existuje mnoho spôsobov, akými dokážu odhaliť Garreta,” prestáva vymenúvať chyby, aké môžete urobiť pri hľadaní pokladov alebo tajných miestností. Stačí zhodiť niečo zo stola alebo dupať po schodoch. Na bezpečné premiestňovanie je tu “swoop”, čo je bleskový presun. V podstate funguje ako teleport, ak sa potrebujete prešmyknúť poza stĺpy osvetlené spredu. Za normálnych okolností by vás odhalili, so swoop technikou ani nezaregistrujú, že majú vo vnútri narušiteľa. 

THIEF vás oberie o všetko, na čo ste si zvykli v iných hrách. Vidíte iba to, čo vidí Garret a z toho pramení aj napätie, keď čupíte na medziposchodí a neviete nájsť správny moment, kedy sa môžete presunúť za knižnicu. Žiadna minimapa, žiadne zakreslené pozície nepriateľov. Ak na niektorého zabudnete pri vracaní sa späť do pivnice, spustí poplach a môžete reštartovať. Žiadne pozeranie sa cez steny. Nie ste však úplne bezmocní. 

Garret disponuje schopnosťou Focus - dovoľuje pozrieť sa, či niekto nie je na druhej strane múru. Má to však háčik. Nezobrazí sa vám silueta stráží, ale zvuky ich šľapají v podobe sústredných kruhov, ako na vodnej hladine. Ak stoja, neuvidíte nič. Focus zlepšuje aj mierenie a odhaľuje aj slabé miesta na telách, keď im čelíte zoči-voči. Obuškom potom stačí trafiť zvýraznené kruhy na tele a hrozba je odvrátená. V mojom prípade to neplatilo, Garret dokáže zložiť jedného, nanajvýš dvoch vojakov, na ďalších už energia Focusu chýbala.

Všetko záleží od toho, aké nástroje máte po ruke a ktoré plánujete použiť. Na Focus sa môžete úplne vykašľať, nie je povinné ju používať. Môžete jedného po druhom omráčiť, zapáliť sudy, pri ktorých sa stráže zdržujú, a odviesť takto pozornosť. Zhodiť náklad visiaci na kladke a spôsobiť smrteľnú nehodu, vypnúť fontánu a vyšplhať sa po nej, zhasnúť oheň v krbe a pod. Autori pripravili v leveloch nemožné situácie s viacerými prístupovými cestami aj riešeniami a každá je adekvátne hodnotená skúsenostnými bodmi.


V misii predvádzanej na E3 bolo úlohou Garreta ukradnúť rodinný poklad - niečo, čo nevie ani ako vyzerá, ani kde to hľadať. Prvou úlohou bolo dostať sa do vnútra zámku Northcrest, potom v dokumentoch nájsť, čo si cení najviac barón, ktorý vládne Mestu tvrdou rukou, nájsť to, ukradnúť a ujsť z miesta činu so zdravou kožou. Keďže čas pri demo stojane je neúprosný, nepodarilo sa mi ani identifikovať artefakt, za to som však objavil niekoľko tajných miestností, čo patrí medzi vedľajšie úlohy. Čím viac zlata a cenností si cestou nahrabete, tým viac môžete investovať do výbavy a výzbroje pred každou z misií. 

V čase E3 ešte nebolo známe, že THIEF nakoniec vyjde aj pre PS3 a Xbox360, nielen pre novú generáciu konzol. Schmidt nám prezradil, že vývoj začal ešte predtým, než vôbec bola známa konfigurácia PS4 či Xbox One. Vyšší výkon im umožňuje použiť niekoľkonásobne viac zvukov naraz v jednom leveli, či zvýšiť plynulosť animácií a pochopiteľne textúr. Otvorený svet, ktorý bude plne k dispozícii medzi misiami, odmietal priblížiť. 

Eidos Montreal sa už podarilo jednu veľkú sériu postaviť na nohy, teraz to čaká zlodeja Garreta. Je ťažké uveriť, že by sa im to s THIEF nepodarilo.


napísal spacejunker 9.7.2013
Páči sa mi!
THIEF


PC
PS3
PS4
Xbox 360
Xbox One

Vývoj: Square Enix / CENEGA / Eidos Montreal
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2014
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #117


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Fifa 20 (0)
Online hranie...
| Vyber klavesnice a myši (0)
čaute , dajte mi nejake tipy na dobremechanicke kl...
| Triple screen - 27" asus vg278... (1)
Zdravím ! Uvažujem nad triple screen-om s týmit...
| 23-25 pacovy monitor (6)
Vedel by niekto poradit? Zhanam FHD monitor. Znack...
| Kontrola zostavy (6)
Skladám PC pre bratranca. Len pre kontrolu hádžem....
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk