BATTLEBLOCK THEATER

BATTLEBLOCK THEATER

8.5

Šialenosť nasekaná na kocky

Hry od nezávislých vývojárov máme radi a nesmierne sa tešíme, že sa k nám prostredníctvom digitálnej distribúcie dostávajú tituly, ktoré mnohokrát prevyšujú hrateľnosťou dlhé roky pripravované AAA hity. Nebudeme opovážlivo mrkať napríklad na nedávno vydaný Aliens: Colonial Marines, ktorý sa dá pokojne prirovnať k šliapnutiu do psieho, no veď viete do čoho.

BattleBlock Theater od Behemothu predstavuje práve taký klenot, vybrúsený diamant, s ktorým strávite nemálo času a zabudnete, že tam vonku existujú aj veľké spoločnosti. Zatiaľ je táto plošinovka v tradičnom štýle prístupná výhradne pre majiteľov Xboxu 360. Spája v sebe čaro hier spred niekoľkých dekád a moderné prvky masového charakteru ako multiplayer, editor úrovní a otvorenosť sociálneho charakteru.

Behemoth už dokázal cez svoje dva predošlé kúsky - mimochodom náramne podarené - Alien Hominid a Castle Crashers, že dokážu zahrať na citlivú strunu hráčovho ega, ktorý následne chrochtá blahom. BattleBlock Theater je na prvý pohľad obyčajná, ničím zaujímavá plošinovka. Teda nie až tak obyčajná, pretože vyzerá detinsky. A ten pampúšik, roztomilo žvatlajúci a beťársky skákajúci, je vo farebnom svete cukríkom najsladším. V podobnom štýle sa bude vyjadrovať možno tak vaša manželka / priateľka, ktorá sa začne konečne radovať, že nestrieľate na tých počítačoch a konzolách.

Tak úplne to nie je, BattleBlock Theater totiž veľmi skoro ukáže svoje sarkazmom naolejované vnady. Vtip a celková nadsázka okamžite uzemní infantilné povahy, len treba vedieť aspoň trochu engliš spíkovať. Veľmi dobrí kamaráti sa totiž vyberú na výlet loďou a bavia sa, ako sa na slušné bábky sluší a patrí - hrajú spoločenské hry, tešia sa a smejú, nealko tečie prúdom a, a potom príde búrka. Zlá, hnusná, nepríjemná. Všetci ju svorne prečkajú a znovu sa radujú s piesňou na perách. Idylka, z ktorej by bolo na zvracanie aj Rosamunde Pilcherovej.

Hlas rozprávača s trpkou iróniou na jazyku dodáva inak nudnej story šťavu a usmejete sa nad nejedným podareným vtipom, prehodeným akoby medzi rečou. Takže príde druhá búrka, tentoraz už poriadna a párty sa predčasne skončí stroskotaním na tajomnom ostrove. Záchrana spod pazúrikov podivne vyzerajúcich mačko-bacharov nie je jednoduchá, rozhodne však bizarná a šialene chytľavá. Detinský dojem zo spracovania zároveň okamžite vystrieda roztomilá morbídnosť, takže exitus postavičky nie je sprevádzaný žiadnym uši trhajúcim skonom, lež podmanivým “a končatiny s črevami lietali vzduchom”.

Ale inak je BattleBlock Theater obyčajná plošinovka, ktorá vás chytí pod krk, a to spôsobom, ktorý dobre poznáte - bude vás dusiť, nútiť skákať presne na milimetre z jednej plošinky na druhú, načasovať si jednotlivé úkony - takže vás počas niekoľkých sekúnd adrenalín doslova zaplaví a ak sa vám to nepodarí, nič sa nedeje. Checkpointy sú rozmiestnené v pomerne hustých a pravidelných intervaloch. Skáčete po obyčajných plošinkách, pohybujúcich sa, rozpadajúcich sa, uhýbate ostňom, šmýkate na ľade a zastavujete pred elektrickými, ktoré sú aktívne len niekoľko sekúnd a potom vás nechajú prejsť inkriminovanám miestom - skúste si ich v hlave skombinovať a pochopíte, ako to v hre funguje.

Nechýbajú nepriatelia: niektorí sú ozbrojení a musíte sa fackovať či použiť jednu z množstva zbraní, ktorú si zakúpite v obchode. Predmetov je viacero, napríklad taký fireball zapáli protivníka, no nemá veľký dosah a navyše sa od horiaceho nepriateľa môžete chytiť aj vy. Ventilátor zas nepustí zlomyselníka do vašej blízkosti. Novinky si musíte poctivo kupovať. Krv vám však častejšie budú piť statické delá, ktoré nezničíte a na scénu nastúpi pobehovanie, skákanie, padanie, zúfalý nárek a krik. Nádych a výdych a skúsiť to znovu. A čo ešte taká navádzaná raketa, ktorú po vás vystrelí obzvlášť zlý ujo? To musíte utekať, až sa vám začne hlava točiť. Nehovoriac o tom, ak budete unikať pred dvomi raketami.

Všetko je to nesmierna zábava už len preto, že vás zbytočne netrestá opakovaním dlhých pasáží. Vždy tušíte, čo máte spraviť, dokonca aj akým spôsobom. Málokedy vám však BattleBlock Theater dá niečo zadarmo a musíte si to oddrieť, nacvičiť, poriadne vyžrať. “Supermariovská” hrateľnosť vás dokáže bez problémov oblapiť a nepustiť. Pre dokončenie levelu potrebujete pozbierať tri gemy, avšak celkovo ich môžete v úrovni nájsť až sedem, pričom niektoré sú dômyselne ukryté, po získaní iných zomriete a podobne. Za gemy vykupujete z väzenia kamarátov (ich tváre) a nechýbajú ani iné zberateľské predmety či odmena za dokončenie úrovne čo najrýchlejšie.

Ľahko pochopiteľné princípy toho, čo ktorá vec robí (na ostne sa napichnete, vo vode sa utopíte, katapult vás vystrelí, lávové panely slúžia ako trampolína a pod.) a ako ju prekonať, neustály prísun nových predmetov (anjelské krídla, jetpack, zbrane) a arkádová svižnosť dodáva hrateľnosti tie správne grádyf. Krivka zábavnosti nezažije nikdy strmhlavý pád do priepasti monotónnosti. Príbehová kampaň nepohltí zápletkou, ale vás prezieravo naučí, čo všetko môžete v univerze BattleBlock Theater vlastne robiť, a to dôležité príde až neskôr. Spomína tu niekto na LittleBigPlanet?

BattleBlock Theater totiž v sebe ukrýva zábavný multiplayer, ktorého potenciál žmýka do poslednej kvapôčky. Kooperatívna zložka pri pobehovaní a poskakovaní sa dá zlomyselnosťou veľmi ľahko pozdvihnúť na novú úroveň. Isteže, spolupráca je vec krásna, no ak váš kamarát priťahuje lodičku k brehu a vy do nej ako správni huncúti skočíte a odplávate mu s ňou preč, nenechá na seba škodoradostný smiech dlho čakať. Môžete sa fackovať, zhadzovať do priepastí, navzájom si zavadzať.

A to je tu ešte multiplayer kompetetívny. Je prekvapením, že nie je zastúpený v tomto žánri častejšie, veď už staručký Jazz JackRabbit 2 dokázal, že to ide. Možností je neúrekom: zahráte si basketbal, 2D obdobu King of the Hill (musíte stáť na vybranom mieste), farbiť políčka svojou farbou (kto ich má viac, samozrejme, vyhráva), osedlávať virtuálneho koníka. Zábavné je chytanie duchov, kde každý hráč má vlastného ducha a ak zomrie, toho svojho vypustí. Hráč získava body, ak drží svojho i súperovho ducha. Alebo budete zbierať zlato a nosiť ho do trezora. Hrať môžete lokálne, vyzvať kamaráta cez internet či kohokoľvek neznámeho.

Jedným dychom treba dodať, že BattleBlock Theater obsahuje aj editor úrovní. Tvorba je aj napriek ovládaniu gamepadom pomerne intuitívna a nie príliš nemotorná. Zo začiatku budete mierne tápať a skôr skúšať, ako tvoriť, no výtvory od ostatných hráčov dokazujú, že to ide. Nájdete medzi nimi podarené kúsky, niektoré sú možno až príliš náročné, iné kratšie, no hodnotenie levelov od samotných hráčov vám pomôže pri ich filtrovaní. Predĺženie hrateľnosti o ťažko odhadnuteľnú dobu je zaručené a s trochou preháňania môžeme slobodne hodnotiť tento prístup ako záruku nekonečnej zábavy.

Technické spracovanie na prvý pohľad neoslní, avšak grafika je plne funkčná, prehľadná a dostačujúca. Isteže, nie je to Trine, ale to by tu zas nebol ani editor a skladanie jednotlivých úrovní z kociek. Ozvučenie tvorí kolotočárska muzika a napríklad taký dabing rozprávača by mohol byť v intonácii a celkovej artikulácii vzorom pre mnohé “veľké hry”. Pre niekoho sú to možno drobnosti, ale práve tieto maličkosti tvoria skvelú mozaiku fungujúcej hry.

BattleBlock Theater neprekvapila, je to pecka ako hrom. Malá, nezávislá hra, ktorá veľkých adeptov na hru roka veselo a s pohŕdaním nakopáva do gulí. A s rozbehom. A usmieva sa. A my to tejto hračke žerieme, pretože ak chcete na Xboxe 360 nejakého nenápadného žrúta času, ktorý ponúka zábavu pre viacerých, nenápadne naznačujeme, po čom siahnite.

napísal kordi 19.4.2013
8.5
8.5