GTA V (XBOX ONE, PS4)

GTA V (XBOX ONE, PS4)

10

San Andreas pre novú generáciu

Recenzia na Xbox One verziu

GTA V po roku prechádza zo starej generácie na novú a vyzerá to tak, že Rockstar čakajú ďalšie milióny predaných kusov. Táto značka je jednoducho zlatá baňa, a tak nie je dôvod obmedzovať sa len na dve platformy, keď po malých úpravách sa hra rozšíri na päť päť. Napokon, to je v dnešnej dobe stratégia mnohých firiem a portmi sa to v novej generácii len tak hemž. Tvorcovia na základe PC verzie jednoducho upravia hru na Xbox One a PS4. Zatiaľ čo konzolovú verziu dostáva GTA V práve teraz, na PC si ešte počkáme do konca januára, kedy hra uzavrie svoju púť platformami. Dúfajme, že následne už začne Rockstar vydávať aj sľúbené príbehové expanzie.

Na Xbox One a PS4 sa totiž dostáva GTA V bez obsahových rozšírení, len s malými prídavkami oproti Xbox 360 a PS3 verzii. A teda znovu prežijeme príbeh mladého začínajúceho kriminálnika Franklina, zločinca na dôchodku Michaela a psychopata Trevora - troch zločineckých parťákov, ktorí v snahe zarobiť peniaze obrátia San Andreas hore nohami. Tentoraz, na rozdiel od staručkého GTA: San Andreas, kde boli tri mestá, zaberá prostredie päťky len jedno veľké mesto a to Los Santos, okolitý vidiek a niekoľko malých mestečiek. Orezanie dvoch miest zamrzí, ale napriek tomu ponúka prostredie dostatok rozmanitosti a zábavy. K tomu hra tentoraz rozšírila príbeh jednej postavy na tri, a teda nudiť sa nebudete ani pri kampani, ani pri vedľajších činnostiach.

Veľkým prídavkom v GTA V bol už v minulej generácii GTA Online režim. Ten síce mal problematický štart v pôvodnej verzii a pár mesiacov trvalo, kým sa rozbehol, ale o to lepšie funguje teraz v novej generácii, kde bol nábeh prakticky bezproblémový a to aj s rozšíreniami.

GTA V (Xbox One, PS4)
GTA V (Xbox One, PS4) GTA V prechádza do novej generácie.  Vylepšuje pôvodnú verziu po každej stránke.
GTA V prechádza do novej generácie. Vylepšuje pôvodnú verziu po každej stránke.

GTA V (Xbox One, PS4) Grafika bola vylepšená do 1080p rozlíšenia, krajšie sú textúry, efekty, aj keď pozostatky odlgenu miestami vidieť.
Grafika bola vylepšená do 1080p rozlíšenia, krajšie sú textúry, efekty, aj keď pozostatky odlgenu miestami vidieť.

GTA V (Xbox One, PS4) Vitajte späť v San Andreas, tentoraz v pohľade z prvej osoby.
Vitajte späť v San Andreas, tentoraz v pohľade z prvej osoby.

Kampaň

Kampaň je, ako vždy, základom GTA hry a v päťke sa zmenila zo sledovania príbehu jednej postavy hneď na tri, pričom sa všetci traja hlavní protagonisti zamotajú do problémov a vy sa ich z toho pokúsite dostať v takmer 70 misiách tridsaťhodinovej kampane. Budete sa prepínať medzi postavami, využívať možnosti každej z nich a trojica musí spolupracovať. A to všetko v štýle stanovenom prvými časťami GTA, teda s otvoreným prostredím, kontaktovaním ľudí a rozmanitými úlohami, ktoré budú zahŕňať naháňačky, úteky na vozidlách, či už pred políciou alebo inými kriminálnikmi a nebudú chýbať výlety na more, pod morskú hladinu alebo aj do vzduchu. Samozrejme, celé  to budú dopĺňať prestrelky s pestrou paletou zbraní, ako aj novinka v GTA V a to prepady, skladajúce sa z niekoľkých prípravných  úloh, ktoré vyvrcholia samotnou krádežou. To sme si už všetko zhrnuli v prvej recenzii.

Zásadnou novinkou v nextgen verzii je však pridaný FPS pohľad prvej osoby, ktorý úplne mení zážitok z hry. Klasické vnímanie z pohľadu tretej osoby prakticky vystriedal obľúbený formát tradičnej strieľačky. Pritom sa síce zvýši intenzita zážitku, ale súčasne sa zhorší prehľadnosť situácie v priestore a skomplikuje zameriavanie pri prestrelkách. Už to nebude jednoduchý autolock, ale je  potrebné presné zameriavanie, ako aj pomalší postup.

Nový pohľad je pozitívny prídavok, aj keď ovládanie v ňom už nie je až také prirodzené. Cítiť, že je len dodatočne dorobený a napríklad je v ňom zachovaná aj dynamika postavy po dobehnutí. Teda to nie je také presné ako klasické FPS strieľačky. K tomu tento pohľad funguje aj vo vozidlách, kde je síce pekné pozerať sa na prístrojové dosky, ale obmedzuje to rozhľad po okolí a teda často neviete, kam a ako zatočiť, aby ste presne vybrali zákrutu a nenabúrali do iných áut alebo predmetov. Je to jednoducho obtiažnejšie ako pôvodný mód, čo možno nie je zlé, ak si chcete napríklad hru zahrať druhýkrát a inak. Prechádzať všetky misie v tomto pohľade bude chcieť tréning a opakovania, ale ak vám to nepôjde, do klasického pohľadu sa môžete prepnúť kedy len chcete.

FPS mód má aj svoje pozitíva a to napríklad pri rôznych pádoch a kolíziách áut, keď vyletíte pred predné sklo a vnímate to z pohľadu prvej osoby. Alebo si tento pohľad vychutnáte pri adrenalínovom bicyklovaní, motorkách, prípadne aj sexe s prostitútkami. Z iných vylepšení má nextgen verzia nové zbrane, špeciálne sekeru a railgun, je tu viac zvierat, bohatšia príroda, hlbšie zapracovanie fyziky. Zo zaujímavých doplnkov pribudli halucinogénne huby, ktoré môžete nájsť a požiť a následne sa transformujete do rôznych zvierat v hre. Môžete si tak zalietať ako vták, prevtelíte sa do psa alebo mačky.

Mimo toho nechýbajú možnosti z pôvodnej hry, ako rôzne športové aktivity, od tenisu, cez golf, šípky, potápanie, jogu, až po triatlon a dopĺňajú to parašutistické úlohy. Jednoducho, v prostredí si znovu užijete dostatok zábavy, ako pri hlavných, tak aj vedľajších aktivitách. Jediná škoda je, že zatiaľ chýbajú novinky, ktoré by rozšírili obsah, a tak si budeme musieť počkať na príbehové expanzie. Tie by podľa doterajších informácii mali priniesť kampaň za Trevora a zombie prídavok, ale nečakáme ich skôr ako budú vonku všetky verzie hry.

Online

Druhou veľkou časťou hry, ktorej sme sa v prvej recenzii nevenovali, je GTA Online. Pri štarte pôvodnej verzie GTA V totiž ešte nebola táto zložka prístupná, vyšla až o mesiac a navyše ešte ďalšie dva mesiace prakticky nefungovala. Za ten rok sa však Rockstar rozbehol, nabral skúsenosti a online mód vďaka tomu ide bez problémov od prvého dňa. A to so všetkými prídavkami, ktoré dostávali staré konzoly a navyše so zvýšeným počtom hráčov v session - z pôvodných 16 sa kapacita zvýšila na 30. Reálne 32, ale dvaja sa vždy môžu len pozerať.

GTA Online je prakticky MMO verzia GTA V. Ponúka celé prostredie San Andreas, po ktorom môžete s ostatnými hráčmi brázdiť mestom, jazdiť spolu alebo naopak, navzájom sa zabíjať a okrádať o peniaze (ak nehráte so svojimi kamošmi, nikdy neviete, na koho narazíte). Samozrejme sa môžete zúčastňovať príbehových misii kooperačne alebo pretekov na autách, vodných skútroch, lietadlách alebo helikoptérach a samozrejme, nechýbajú čisto akčné prestrelky v sérii postupne sa rozrastajúcich módov. Stále však chýbajú heisty, teda prepady, ktoré Rockstar sľuboval už na jar, ale najnovšie majú prísť do hry až v ďalšom update. Lúpeže bude potrebné plánovať a realizovať podobne ako v kampani, len tu kooperačne.

Základ online režimu je postavený na postupnom vylepšovaní postavy. Počas progresu zarábate na lepšie zbrane, vybavenie, môžete si kúpiť dom, autá, vylepšiť ich a samozrejme sa levelujete, pričom vám každý level otvára prístup k ďalšími misiám a odomkne nové zbrane. V tomto ohľade je to rovnaké ako verzia na starých konzolách. Rozdiel však znovu robí  FPS mód, ktorý dokáže z deathmatchu vytvoriť skutočne iný štýl hry, pripomínajúci prestrelky v štandardných FPS hrách. Ale tak ako v kampani, aj tu je FPS mód dopracovaný, ale treba rátať s tým, že má úplne iné nároky na ovládanie a zameriavanie. Je pomalší a náročnejší ako pohľad z tretej osoby a teda nie je vhodné púšťať sa v tomto móde proti hráčom hrajúcim v štandardnom pohľade so zapnutým automatickým zameriavaním. FPS pohľad sa však v nastaveniach zápasu dá vynútiť a vtedy hrajú všetci na rovnakej úrovni.

Mimo toho, online mód funguje prekvapivo dobre, bez výraznejších lagov alebo padania. Čo však je ešte potrebné dopracovať, to je matchmaking. Ak si totiž chcete vytvoriť hru, na hráčov môžete čakať aj polhodinu. Dá sa síce aktivovať aj On Call možnosť a potom ste automaticky privolaní, keď sa má nejaká hra spustiť, ale napriek tomu je to komplikované a pomalé oproti bežným multiplayerovkám. Možno je preto ideálne mať svoju crew, teda skupinu, s ktorou sa stretávate online a s ktorou sa rýchlo spojíte. Navyše sa  potom nemusíte báť, že by vás pri náhodnom stretnutí zastrelili a okradli o peniaze a vybavenie.

Na prvý pokus je GTA Online od Rockstaru slušný doplnok, ktorý sa za rok pekne vypracoval a zdokonalil, čo sa týka možností aj stability. Ak ste ho hrávali celý rok, veľmi dobrou možnosťou je pre vás import svojej postavy zo starej generácie do novej, vďaka čomu nestratíte celoročný progres a môžete pokračovať tam, kde ste v minulej generácii prestali. Žiaľ, túto možnosť tvorcovia nespravili aj pre singleplayer a tam si musíte hru poctivo prejsť a všetko získať znovu.

GTA V (Xbox One, PS4)
GTA V (Xbox One, PS4) Napriek novým konzolám ulice ostali prázdne, chýbajú hlavne ľudia.
Napriek novým konzolám ulice ostali prázdne, chýbajú hlavne ľudia.

GTA V (Xbox One, PS4) Vyšší dohľad a lepšie detaily oveľa lepšie vykreslia rozsiahle prostredie.
Vyšší dohľad a lepšie detaily oveľa lepšie vykreslia rozsiahle prostredie.

GTA V (Xbox One, PS4) FPS pohľad zmení samotnú hrateľnosť, prestrelky budú náročnejšie.
FPS pohľad zmení samotnú hrateľnosť, prestrelky budú náročnejšie.

Grafika

Vizuálne je zrejmé, že sa Rockstar posnažil vytlačiť z oldgen hry maximum, aj keď vidieť aj to, že ostal stáť niekde na rozmedzí generácii. Je to pochopiteľné, keďže pôvodne bola hra primárne vyvíjaná na staré Xbox 360 a PS3 konzoly. Určite už od začiatku tvorcovia plánovali aj PC a nextgen verzie a vďaka tomu tu máme lepšie textúry a efekty, ale samotnú kvalitu objektov, animácii, alebo motion capturingu by už bolo príliš náročne zvýšiť a ostali pôvodné. Preto napríklad Watch Dogs alebo Assassins Creed: Unity ukazujú detaily a zahustenosť sveta, ktoré sú výrazne ďalej.

Pri GTA V nás aj na nextgene čakajú ulice prakticky bez ľudí a cesty len s priemernou hustotou premávky, doplnené riedko nasadenými stromami, a zrejme to všetko bolo prebrané z oldgenu. Oproti tomu sa však zlepšili už spomínané textúry, kvalita vody, efekty počasia, nasvietenie. Všetko je pôsobivé, hlavne pri pohľade na rozsiahle prostredie hry, či už z rozhľadní alebo helikoptér a lietadiel. Prelet sa na lietadle ponad mesto zahalené v hmle za vychádzajúceho slnka vyvoláva vizuálny zážitok, aký inde nenájdete. Navyše teraz to zažijete aj v pohľade z prvej osoby, ku ktorému k dokonalosti chýba len PC verzia s podporou Oculus Rift.

Vizuálu síce chýba pár detailov, ale na druhej strane, autori dokázali dať 1080p framerate pri takmer stabilných 30 fps, čo je oveľa lepšie ako v minulej generácii a aj to pri hraní cítiť. Lepšia je odozva a celé je to plynulejšie. Poklesy z 30 fps sú len občasné a mierne, takže ich zrejme ani nespozorujete. Napriek tomu, že ide o port, to nie je zlý výkon, hlavne keď sa pozrieme na konkurenčné tituly v tejto oblasti. Uvidíme, čo nám v prípade výkonu naordinuje Rockstar v GTA VI.

Oproti oldgenu sa vylepšila aj rýchlosti nahrávania. Síce si pri úvodnom loadingu počkáte, následne sú už ale prepínania medzi postavami alebo reštarty misii svižnejšie a samozrejme, vo svete už štandardne žiadne nahrávanie nie je. Nová generácia eliminovala aj doskakovanie detailov a ani načítavanie kvalitnejších textúr nie je viditeľné. Zvuková stránka ostáva zachovaná a je vďaka kvalitnému dabingu stále pôsobivá, Michael a Trevor hviezdia a dopĺňa ich Franklin a ďalšie vedľajšie postavy. Krovie robia, samozrejme, rádiá, ku ktorým sa teraz pridala nová stanica a 160 ďalších skladieb.

GTA V (Xbox One, PS4)
GTA V (Xbox One, PS4) FPS pohľad sa však veľmi dobre hodí na kaskadérske kúsky, ktoré prežijete intenzívnejšie.
FPS pohľad sa však veľmi dobre hodí na kaskadérske kúsky, ktoré prežijete intenzívnejšie.

GTA V (Xbox One, PS4) Pod hladinou mora bude teraz rozmanitejšie, pribudli nové žraloky.
Pod hladinou mora bude teraz rozmanitejšie, pribudli nové žraloky.

GTA V (Xbox One, PS4) Príroda sa vylepšila a pribudla tráva, ale stále je prostredie skôr pusté ako husto zalesnené.
Príroda sa vylepšila a pribudla tráva, ale stále je prostredie skôr pusté ako husto zalesnené.

Celkovo je GTA V jeden z kvalitnejších, ak nie rovno doteraz najlepší port hry zo starej generácie. Síce stále vidieť, že ide o port, ale 1080p rozlíšenie, nové textúry, efekty a aj nový FPS mód pekne vylepšujú pôvodný titul. Ak ste hru nehrali na starých konzolách, určite si ju tu užijete. A ak ste ju hrali, môžete si ju skúsiť zahrať znovu v pohľade prvej osoby. Popritom okúsite nové malé prídavky a hlavne GTA Online s väčším počtom hráčov. Je však škoda, že hra neprišla spolu s príbehovou expanziou, aby vyvážila ročný rozdiel a plnú sumu hry.

Samotnú hru môžeme hodnotiť z dvoch hľadísk. Pre nových hráčov je to čistá desiatka. Pre tých, ktorí sa vracajú, je už otázne, či im stačí lepšia grafika a FPS mód alebo by chceli viac. Možno bude dobré počkať na balenie s prípadnými expanziami, alebo na zlacnenie.

napísal saver 28.11.2014
10
7.9