PILLARS OF ETERNITY

PILLARS OF ETERNITY

9.5

Piliere kvalitnej RPG zábavy

Recenzia

Obsidian Entertainment určite netreba fanúšikom RPG žánru predstavovať. Tvorcovia hitov Star Wars: Knights of The Old Republic II a Fallout: New Vegas mali však namále a už to chceli pomaly zabaliť. Jedinou možnou spásou bola nová RPG a finančná injekcia z Kickstarteru. Vyšlo to a úsilie autorov, ani financie z peňaženiek hráčov, našťastie nevyšli navnivoč. Hoci sa rok ešte len rozbieha, už teraz je jasné, že Pillars of Eternity sa zaradí v RPG žánri medzi (nielen) tohtoročnú elitu.

Už generovanie hlavnej postavy v úvode naznačuje, že to vývojári s hrou mysleli skutočne vážne a nič neponechali na náhodu. Kým si vytvoríte svojho primárneho hrdinu alebo hrdinku, možno uplynú aj desiatky minút. Možností úprav vzhľadu a parametrov postavy je totiž mnoho a jedna zaujímavejšia ako druhá. Rasy a ich podskupiny, viac ako desať povolaní - od barbara až po čarodejníka, vrátane pár menej známych volieb, atribúty, schopnosti a niekoľko hlasových schém - skrátka je sa s čím zabávať.

Potom si zvolíte obtiažnosť a môžete zvážiť aj režim s jedinou ukladacou pozíciou a permanentnou smrťou, po ktorej je definitívny koniec hry. Vzhľadom na skutočne masívny rozsah hry je to ale dosť veľké riziko, hoci na riešenie problémov nebude váš primárny hrdina ani zďaleka sám. Už na začiatku bude mať parťáčku, ale radšej si na ňu veľmi nezvykajte...Všetko sa začína prepadom karavány, s ktorou putujete krajinou a pokračuje  podivným rituálom, po ktorom sa prenesiete v čase a priestore.  Čo a prečo sa stalo budete zisťovať niekoľko desiatok hodín, počas ktorých budete spoznávať seba, nových druhov a svet, v ktorom ste sa ocitli.
 
Predovšetkým zistíte dôležitú vec - dokážete nahliadnuť do duší živých, komunikovať s dušami mŕtvych a nazerať do spomienok. Ste totiž Watcher,  čosi ako pastier duší, ale čo všetko to obnáša, to sa budete dozvedať pekne krok za krokom, po malých útržkoch a stopách. Čaká vás množstvo bojov aj rozhovorov a obidve zložky  ponúkajú široké možnosti. Optimálne je pozbierať skupinku dobrodruhov, ktorí vám pomôžu nielen v krvavých potýčkach, ale niekedy aj ponúknu nové možnosti v dialógoch. A tým nemám na mysli len vedľajšie úlohy a doplnkové debaty, v ktorých spoznáte jednotlivých členov družiny, ale aj extra voľby pri komunikácii s početnými NPC postavami. 

Pillars of Eternity
Pillars of Eternity Nepriatelia si koledujú o poriadny výprask.
Nepriatelia si koledujú o poriadny výprask.


Pillars of Eternity Rozhovory sú veľmi bohaté a ponúkajú aj bonusové možnosti, ktoré ale vyžadujú špecifickú postavu alebo atribúty.
Rozhovory sú veľmi bohaté a ponúkajú aj bonusové možnosti, ktoré ale vyžadujú špecifickú postavu alebo atribúty.


Pillars of Eternity Hneď v prvom osídlení vás privíta strom plný obesencov.
Hneď v prvom osídlení vás privíta strom plný obesencov.





Rozhovory sú väčšinou veľmi košaté, čiastočne nahovorené a už štandardné odpovede sú dostatočne variabilné. Ak však máte vysokú úroveň intelektu, schopnosti prežitia či tradícií, neraz sa dočkáte bonusových volieb. Dialógy prinášajú cenné informácie a pomáhajú pri plnení úloh. Niekedy sa jedná priam o detektívne vyšetrovanie s hľadaním indícií. Často vhodne volenou rétorikou dokážete predísť konfliktu, a to dokonca aj s niektorými bossmi. Samozrejme, aj dôsledky bývajú rôzne a majú vplyv na ďalšie udalosti v krajine a vašu reputáciu. Dohodnúť sa dá dokonca aj s mocným drakom, ktorý vás čaká hlboko v útrobách podzemného bludiska. Len je otázne, za akú cenu...

Krajinou, ktorej jednotlivé územia sa postupne zobrazujú na prehľadnej mape, keď ich spoznáte alebo sa k nim priblížite, môžete putovať až s piatimi spoločníkmi. Nie ste však odkázaní na stretnutia s nimi na špecifických miestach, aby ste ich nahovorili na spoločné dobrodružstvo. Prakticky v každom meste aj dedinke je hostinec, kde si môžete kúpiť jednu alebo viac postáv. Tieto postavy síce nemajú rozvinutú osobnosť ako hrdinovia, ktorých pozbierate cestou, ale môžete si ich vygenerovať podľa vášho gusta - presne ako hlavného hrdinu. Hodil by sa vám odborník na zámky? Vytvoríte si zlodeja. Čo tak podpora z diaľky? Ranger je úplne ideálny a navyše mu zvolíte aj zviera, ktoré ho bude sprevádzať - čo je , mimochodom, v podstate ďalší člen vašej expedície, ktorého môžete plne ovládať, ale pritom nezaberá miesto v skupine. Zaujímavosťou je používame nielen predvolených formácií družiny, ale aj vytvorenie vlastných, kde si vytvoríte ľubovoľnú schému a rozložíte členov tímu podľa vašich predstáv a ich funkcie.

Spriatelených postáv bude časom až priveľa, ale našťastie dostanete možnosť odložiť si ich vo vašom vlastnom hradnom sídle. To ale najskôr musíte získať a potom je optimálne ho aj zveľaďovať. Budete teda prikupovať desiatky rôznych rozšírení, ktoré prispievajú k bezpečnosti sídla a zvyšujú vašu prestíž, navyše aj zarobia nejaké peniaze. Lenže majú aj praktický význam. Rekonštrukcia rezidencie pri hlavnom sídle vám umožní kedykoľvek si tam odpočinúť, a tak zregenerovať schopnosti a kúzla a doliečiť vaše postavy. Takže nemusíte prespávať len v hostincoch, hoci obyčajné izby sú tam zadarmo a platené sú len tie luxusnejšie, ktoré však prinášajú bonusy na ďalšie dobrodružstvá.  Keď na hrade zrekonštruujete väzenie, niekedy v boji môžete významnejšiu postavu namiesto zabitia radšej poslať do cely. Potom ju môžete mučiť alebo prepustiť za výkupné.

Ďalšie prístavby zlepšujú obranu hradu a okolia, aby vás neokrádali banditi. Po vybudovaní kasární sa dajú verbovať aj strážcovia, ktorí chránia váš majetok, treba im však pravidelne platiť.  Rekonštrukcie veľkej sály, laboratória a dielní k vám privedú obchodníkov a umožnia nakupovať a vylepšovať výbavu priamo za hradnými múrmi. Je to skrátka paráda. A čo sa týka vašich odložených hrdinov, ktorých v sídle môžete obmieňať, ani tí nemusia zaháľať a niekedy ich môžete poslať na ponúkané výpravy a o niekoľko dní sa dostaví výsledok - peniaze a skúsenosti. Procesy výstavby sa pritom počítajú na (herné) dni a hodiny, a preto je akýkoľvek váš  presun na iné miesto vyjadrený v týchto hodnotách.

Aj keď všetko v hre prebieha v reálnom čase a všimnete si aj striedanie dňa a noci, čas sa dá zrýchľovať a spomaľovať. Stačia na to dve šípky, ktoré použijete podľa potreby. Zrýchlenie sa hodí pri presune družiny cez už známe prostredie, spomalenie sa dá využiť v boji, kde potom bez stresu ovládate postavy. V bitkách je však aj možnosť použiť priamo pauzu, počas ktorej udelíte pokyny, pokojne aj sériu nadväzujúcich úkonov (pomocou „shift") každej postave, a takto si dokážete premyslieť ďalší postup a prispôsobiť sa taktike nepriateľov.

Boje však majú aj iné špecifické prvky. Postavám v bitke síce ubúda aj život, ale zvyčajne je to najskôr vytrvalosť. Vyčerpaná postava klesne na zem, je vyradená z boja a osud družiny závisí na tých, čo sú ešte schopní boja. Po bitke sa všetci členovia družiny postavia, rýchlo z nich opadne únava a sú pripravení postupovať ďalej. Po niekoľkých bojoch ale môže výraznejšie klesnúť aj úroveň samotného života a na to si treba dávať pozor. Postava, ktorá zahynie, je definitívne stratená. Čiže v lepšom prípade sa vrátite o kus cesty späť a nahráte autosave, quick save alebo tradične uloženú pozíciu, aby ste neprišli o svojho obľúbenca.
 
Zranené postavy bežne vyliečite prespaním v hostincoch alebo na svojom hrade, ale aby ste sa nemuseli ďaleko trmácať, môžete aj hocikde uprostred bludiska použiť zásoby a družina sa vyspí a obnoví sily priamo na mieste. Spánok v posteli, ale aj v teréne navyše obnoví aj dostupné kúzla a schopnosti. Pillars totiž nevyužíva tradičnú manu, ale postavy majú určený počet použití svojich kúzel a daností (pôsobia na konkrétny cieľ, celoplošne alebo na postavy v dosahu). Keď si ich minú, ďalšie použitie je možné až po spánku. Napríklad čarodejník môže použiť tri kúzla prvej triedy, dve druhej a jedno tretej (počty závisia aj od levelu postavy). Nezáleží na tom, či ich použije v jednom alebo viacerých bojoch, ale po vyčerpaní limitu sú skrátka dočasne nedostupné. Neplatí to však vždy, niektoré schopnosti, napríklad barbarova zúrivosť, sa dajú použiť raz v každom boji a nevyžadujú spánok. Vybrané povolania majú dokonca unikátny vlastný štýl regenerácie schopností - napríklad taký cipher - lovec duší vysáva v boji energiu nepriateľov, a tým sa nabíja.

Proti vám sa postavia rôzni nepriatelia a spravidla v skupinách. Niekedy je možné a vhodné odlákať časť nepriateľskej družiny a potom sa vysporiadať so zbytkom. Hlavne v prípade špecifických protivníkov, ako je fampyr, ktorý obráti vaše postavy proti sebe.  Vtedy nastáva chaos a porazí vás aj relatívne slabá zostava protivníkov. Okrem toho budete bojovať proti zbrojnošom, banditom, okultistom, divej zveri, obrom, duchom a obligátnym kostlivcom, pavúkom a nemŕtvym. Na každého platí trochu iná taktika a útoky.

Z mŕtvych nepriateľov, truhlíc (väčšinou chránených pascami), dební a ďalších objektov v interiéroch a exteriéroch (aj zbieraním rastlín na lúke) sa dá získať obrovské množstvo predmetov. Sú to rôzne suroviny, pakľúče, knihy, odvary úlohové predmety a, samozrejme, zbrane a brnenia. Nezáleží na tom, aké je povolanie postavy - každá dokáže použiť meč, kušu, palcát, palicu, luk, pištoľ alebo inú zbraň. A tiež kožené či kovové brnenie, plášť, rukavice, prstene a iné doplnky. Na základe svojich schopností a vylepšení však môžu mať postavy rôzne postihy alebo bonusy pri používaní výbavy. Každý člen družiny má pritom vlastný inventár, ale so sebou nosíte aj doslova bezodnú truhlu. Tam sa hromadia všetky prebytky a sú pekne rozdelené do kategórií podľa použitia. Môžete mať hoci stovky brnení a nijako vás neobmedzujú. Pokojne teda môžete vyzbierať všetko, čo vám príde pod ruku a nemusíte sa ničoho vzdať. Prebytky potom predáte obchodníkom.

Medzi predmetmi nechýbajú unikátne kúsky s bonusmi, či už extra účinkom podľa ich typu alebo unikátnou vlastnosťou - napríklad možnosťou metať ohnivú guľu bez ohľadu na povolanie. Zahrnutí sú aj maznáčikovia. Po vložení do patričného okienka hrdinu sprevádza mačka, okrídlený dráčik či prasiatko. Najmä v bludiskách sa oplatí využívať schopnosť zakrádania. Prikrčená družina je menej nápadná a vnímavé postavy takto dokážu odhaliť, prípadne aj zneškodniť, pasce v okolí, ktoré sa zvýraznia červenou farbou.

Pillars of Eternity
Pillars of Eternity Protivníkov môžete zdolať rôznymi zbraňami a kúzlami. Dajú sa aj grilovať na ohni.
Protivníkov môžete zdolať rôznymi zbraňami a kúzlami. Dajú sa aj grilovať na ohni.


Pillars of Eternity Udalosti sú miestami dotvorené takýmito popismi špecifických situácií a objektov.
Udalosti sú miestami dotvorené takýmito popismi špecifických situácií a objektov.


Pillars of Eternity Inventár postáv je limitovaný, ale truhlica bezodná. Vyrábať odvary a vylepšovať výzbroj môžete kedykoľvek.
Inventár postáv je limitovaný, ale truhlica bezodná. Vyrábať odvary a vylepšovať výzbroj môžete kedykoľvek.





V hre nechýba ani výroba predmetov, ktorá sa však orientuje na zostavovanie jedál a odvarov. Vyrábať sa ale dá kdekoľvek a všetky recepty sú dostupné okamžite. Treba len získať ingrediencie a zvolený predmet je prakticky okamžite hotový. Tieto výrobky slúžia na dočasné zvýšenie atribútov alebo zlepšenie vlastností, a teda sa ich oplatí piť a jesť pred bojom. Je však trochu zvláštne, že sa jedlá  nepovažujú za zásoby, ktoré sú nutné, ak chcete prenocovať v teréne.  Kempingové  doplnky si môžete jedine kúpiť u obchodníkov alebo nájsť. Zbrane a  brnenia síce priamo nevyrábate, ale môžete si ich vylepšiť a očariť. Funguje to vlastne podobne ako výroba konzumovateľných vecí. Po otvorení popisu výzbroje vykukne ikona a keď na ňu kliknete, ukážu sa možné vylepšenia predmetu. Zlepšiť sa dajú atribúty, ochrana a kvalita, u zbraní poškodenie a sekundárny účinok. Opäť sú priložené recepty a na vylepšenie treba mať potrebné suroviny a dostatok peňazí.

Ako inak, postavy získavajú skúsenosti a levely a vďaka nim sa zlepšujú a majú čoraz viac možností. Upravujete im primárne schopnosti, medzi ktorými je atletika, survival, mechanika, stealth a tradície. Zlepšujú výdrž v boji, účinky konzumovateľných predmetov, zakrádanie, zručnosť pri otváraní zámkov a schopnosť čítania magických zvitkov. K tomu podľa levelu a zamerania pribúdajú schopnosti povolania a talenty, a tam je niekedy výber veľmi bohatý, no zvoliť si môžete vždy len pár z možností. Sú to nové kúzla, vyššia zručnosť s určitou kategóriou zbraní, pridanie extra setu zbraní pre postavu, ničivý útok a mnoho ďalšieho. Mágovia si však môžu osvojiť nové čary aj mimo úpravy levelu - keď nájdu magické knihy iných čarodejníkov a za príplatok sa z nich naučia hociktoré neznáme kúzlo. Je to super vec.

Lokality v hre sú síce rozčlenené na menšie oblasti a oddelené prechodmi, po ktorých sa nahrávajú ďalšie pasáže, ale celková rozloha interiérov a exteriérov je masívna. Hra sa rozpína do šírky aj do hĺbky - pri vstupe do kanálov, jaskýň a podzemných dungeonov. Na teleporty nenarazíte, ale v rozsiahlejších bludiskách nájdete vedľajšie východy a skratky, ktorými sa rýchlo dostanete von. V mestách sú desiatky budov a množstvo ľudí - s mnohými sa dá rozprávať, prijímať nepovinné úlohy, neutrálnym hrdinom môžete nazrieť do duše a uvidíte (prečítate si) ich minulosť. 

Niektoré miesta a úseky hry sú dotvorené formou popísaných stránok, kde vás so vzniknutou situáciou oboznámi len elegantne písaný text. Neraz však obsahuje možnosti voľby - napríklad v prípade niektorých hlavolamov, keď treba v správnom poradí vkladať farebné kamene či iným spôsobom vyriešiť rébus, alebo keď treba vysloviť správne heslo. Niekedy je to len spôsob, ako sa dostať do ďalšej oblasti, inokedy súčasť nejakej úlohy. Zadania sú pritom rôznorodé, od banálnych až po veľmi komplexné. Musíte priniesť obchodníkovi dračie vajce (podľa možností neprasknuté), prerušiť rituál okultistov, nájsť vzácny zvitok, uzmieriť pohnevaných osadníkov, vypátrať únoscov, spoznať svojich spoločníkov, uctiť si bohov či odhaliť sprisahanie. Väčšina úloh sa dá zavŕšiť dvomi alebo viacerými spôsobmi a neraz si zvolíte, na ktorej strane budete stáť.

Izometrický pohľad  hre pristane. Je  praktický a situácia v teréne väčšinou prehľadná. Grafika nie je práve najmodernejšia, ale dizajn prostredí a lokalít výborný. Svojím ponímaním pripomína Baldur
's Gate či Icewind Dale. Tvorcovia ponúkli rôznorodé scenérie a nešetrili objektmi a interaktívnymi predmetmi. Postavičky sú rozkošné, ich vzhľad sa mení podľa výzbroje a plynulo sa pohybujú. Pri zoome sú však rozmazane. Ale je zábavné sledovať napríklad strelcov, ako nabíjajú kuše alebo pušky - pôsobí to realisticky, a preto aj chvíľu trvá. Efekty kúzel vyzerajú celkom dobre - najmä plamene a vystrelená ohnivá guľa, ktorá sa odráža od stien. Hudba prináša rôzne motívy, medzi ktorými som začul aj melódiu, čo mi pripomenula filmového Pána prsteňov. V bojoch a dramatických chvíľach sa náležite zmení aj hudobný podklad zdôrazňujúci napätú situáciu. Hra prináša obrovské množstvo dialógov, ale tvorcom sa napriek tomu podarilo mnoho z nich nadabovať - hoci nie všetky a mnohé len čiastkovo. No aj tak si to zaslúži pochvalu. Hlasy hru významne oživujú a potvrdilo sa, že keď sa chce, tak sa dá - a príklad by si mohli vziať aj vývojári RPG Shadowrun Returns. Užívateľské rozhranie v Pillars je intuitívne a rýchlo si zvyknete.

Pillars of Eternity
Pillars of Eternity Tento boss bude tvrdý oriešok.
Tento boss bude tvrdý oriešok.


Pillars of Eternity Bohovia a hviezdne znamenia. K čomu to smeruje?
Bohovia a hviezdne znamenia. K čomu to smeruje?


Pillars of Eternity Budete mať vlastný hrad. Dá sa vylepšovať a niekedy ho treba brániť pred lupičmi.
Budete mať vlastný hrad. Dá sa vylepšovať a niekedy ho treba brániť pred lupičmi.




Obsah hry je skutočne bohatý a väčšine priaznivcov žánru sa splní mokrý sen a budú spokojní. Nejaké menšie nedostatky však v hre sú.  Napríklad postavy sa neraz zaseknú jedna o druhú v boji a prekážajú si. Niektoré dialógy obsahujú zbytočnú vatu v podobe popisov situácie, ktorú vidíte pred sebou alebo vyjadrenia citového rozpoloženia postavy, čo však prezrádza už samotný dabing. Limitovaný počet dávok proviantu niekedy prinúti družinu vrátiť sa z hlbín bludiska a vyhľadať obchodníka - to býva otravné. Nie každému sa bude páčiť inventár so stovkami predmetov a bez limitov - hoci je veľmi pohodlné, že sa nemusíte vzdať žiadneho nálezu. To sú však väčšinou detaily, s ktorými sa dá zmieriť.

Skutočným problémom hry sú bugy. More bugov. V prvých hodinách ich možno ani veľmi nepostrehnete, ale neskôr ich je o to viac. Akoby tvorcovia jednoducho nestihli otestovať všetok ten masívny obsah - čo sa na druhej strane dá pochopiť. Niektoré chyby sa tolerovať dajú, iné sú však dosť zásadné. Hra mi občas zamrzla pri nahrávaní pozície alebo sa ukázala čierna obrazovka. Viackrát mi po boji zostala zaseknutá postava a družina sa nemohla nikam presunúť alebo sa vtedy neukončila úloha. V jednom prípade som sa dohodol s nepriateľom na prímerí, ale napriek tomu na mňa ďalej útočil. Na inom mieste ma naopak nepriateľský boss ignoroval, hoci sa mal odohrať významný súboj. Na známych územiach sa neskôr náhodne vyskytli nové zvieratá či kreatúry - na tom nie je nič zlé...v exteriéroch.  Lenže sa respawnovali  aj uprostred mesta, dokonca v paláci, kde sa nerušene prechádzali pomedzi stráže. Objavila sa aj veľmi nepríjemná chyba (momentálne by už mala byť odstránená) - keď hráč menil výzbroj dvojitým kliknutím myšou, permanentne sa stratili pasívne a rasové bonusy postavy. Skrátka a dobre, hra rozhodne potrebuje nejednu záplatu. Ale našťastie klady výrazne prevládajú.

Obsidian Entertainment vstal ako fénix z popola a 77 000 prispievateľom na Kickstarteri, ale aj ostatným fanúšikom žánru, sa odvďačil za ich priazeň špičkovou RPG. Nebyť viacerých otravných bugov, mohla to byť v našom hodnotení najvyššia známka. Nič to však nemení na tom, že sa jedná o jedinečnú záležitosť, ktorá je nádherne napáchnutá hrateľnosťou starej školy a prináša nezabudnuteľný zážitok. Momentálne je to bezkonkurenčne najlepšia hra na hrdinov na trhu a tento rok je na dohľad azda len jediná RPG, ktorá by mohla zosadiť Pillars of Eternity z pomyselného trónu. A vy určite tušíte ktorá...


napísal uni 2.4.2015
Páči sa mi!
9.5
Vo svete
8.9
Používatelia
9.4
Ohodnotiť
PILLARS OF ETERNITY
+ bohatý obsah na desiatky hodín zábavy
+ vlastný hrad a jeho vylepšovanie
+ rozvetvené dialógy, ktoré ovplyvňujú ďalší vývoj udalostí
+ formovanie družiny a postáv, vlastné formácie
+ koordinácia hrdinov a taktické možnosti v boji
- bugy, hlavne v pokročilej fáze hry
- postavy sa niekedy zasekávajú v boji a prekážajú si
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Intel Core i3-2100T 2.5 GHz, 4 GB RAM, ATI Radeon HD 4850/GeForce 9600 GT, OS Win Vista 64-bit


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Paradox Interactive / Obsidian Entertainment
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 26. marec 2014
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Geforce experience a windows s... (2)
Zdravim, ked mam kupeny xbox game pass pc verziu.....
| Wow classic - nethergarde keep... (0)
Caute, nehrava niekto za alikov na Nethergarde Kee...
| Herny monitor 27” (24)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (9)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk