ARMIKROG.

ARMIKROG.

8.0

V stopách plastelínovej legendy

Mnoho vecí vám môže napovedať, že už nie ste najmladší. Môžu to byť šediny vo vlasoch, z chaty sa spamätávate dlhšie než trvala, po zaberáku na bicykli potrebujete na kolená obklad alebo čakáte na nejakú hru takmer 20 rokov. V roku 1996 som do mechaniky vkladal CD s niečím, čo sa volalo The Neverhood. Otec mi hru nielen dal, ale aj pomohol dohrať. Hádanky boli ťažké, navyše som nerozumel ani slovo. Nie vždy to bolo treba, veď grganiu rozumel každý. Mohlo by sa zdať, že to bol len primitívny vtip, no hra takto až prekvapivo účinne učila aj nováčikov svoje princípy. Niekedy jednoducho musíte všetko vyskúšať. A nielen raz. Možno z toho bude ďalší vtip, možno vás to posunie ďalej. V každom prípade sa ale zabavíte.

To je vec, ktorá sa dnes len tak nevidí. Herné mechanizmy sa zmenili, publikum tiež, jedno ovplyvnilo druhé a naopak. Nebola to však jediná vec, vďaka ktorej sme si Neverhood zamilovali. Hudba, nepoškvrnený hrdina, stvárnenie, svet balansujúci na hrane medzi animovanou rozprávkou Nicka Parka a bojom o život. Hrali sme ho dookola, no zároveň sme chceli viac. A nie Skullmonkeys. Roky šli, nádej sa síce zmenšovala, no stále žila. Až kým neprišiel Kickstarter, ktorý bol skvelou príležitosťou a naznačoval, že sa konečne dočkáme. Cítili to hráči, cítili to autori. A tak vznikol projekt Armikrog..

Žiadne dojenie známeho mena a značky. Armikrog. je svojmu predchodcovi taký vzdialený a taký blízky, ako to len ide. Spojilo sa v ňom pôvodné trio. Doug TenNapel stojí za hrou ako takou, pričom Mike Dietz a Ed Schofield sa postarali o jej unikátnu výtvarnú stránku. To všetko sú fakty, pri ktorých si nemôžete nervozitou neobhrýzať spodnú peru, ak ste pôvodnú hru poznali. A ak ju náhodou nepoznáte, len sa pozrite okolo seba. Toto si jednoducho nemôžete nezamilovať. Alebo žeby to predsa len šlo?

Armikrog.
Armikrog. Hra sa tvári mierumilovne, no narazíte tu aj na zbrane.
Hra sa tvári mierumilovne, no narazíte tu aj na zbrane.

Armikrog. V celom svete cítite odkaz tvorcov.
V celom svete cítite odkaz tvorcov.

Armikrog. Príbeh vám plynie tak príjemne, že hru dáte na jeden hlt.
Príbeh vám plynie tak príjemne, že hru dáte na jeden hlt.

Univerzum Armikrogu si žije vlastným životom. Možno tam niekde vo vesmíre existuje Neverhood, no toto je iný príbeh. Vaša planéta má problém. Nie ste prvou voľbou na jeho vyriešenie, no keďže všetci ostatní astronauti sa stratili, musíte sa na cestu za prvkom P-tonium vydať aj vy. Voláte sa Tommynaut a ste zo známeho rodu hrdinov, sami ste však zatiaľ nič významné nedokázali. Toto je príležitosť ukázať sa, no vesmírne dobrodružstvo nezačína najlepšie, keď vaša loď stroskotá na nehostinnej planéte Spiro 5. Pri takejto škode sa na poisťovňu nedá príliš spoliehať a stačí chvíľkový pobyt na povrchu, aby ste zistili, že pre miestnu faunu predstavujete len hovoriace a pohyblivé predjedlo.

Niežeby ste chceli stráviť čas v pevnosti, z ktorej nie je cesta von, no pri úteku pred monštrom sa príliš nepozeráte na ďalšie možnosti. A tak sa ocitáte v pevnosti Armikrog. Tušíte, že je pred vami nevšedné dobrodružstvo, no aj hromada hádaniek a kopa prekážok. Taktiež je však pred vami prvý problém a prvá drobná nápoveda a vy už dobre viete, že to všetko zvládnete. Navyše v tom nie ste sami. Tommy by bol ničím bez svojho verného slepého psa (alebo niečoho podobného) menom Beak-Beak. Nové dynamické duo na scéne si okamžite získa vaše srdce a čoskoro zistíte, že nie sú dvaja len preto, aby si medzi sebou vymieňali hlášky, keď je to treba.

Armikrog. stavia na známych prvkoch. Nesnaží sa opäť objaviť žáner klikacích adventúr, aj keď už nepatrí medzi tie najpopulárnejšie. Síce niektoré veci zjednodušuje, aby dokázal udržať aj tých menej skúsených hráčov, no aj tak ponúka to, čo od neho hráči a fanúšikovia žánru čakajú. Veľa sa naklikáte a ešte viac si budete lámať hlavu pri riešení hádaniek. Niekedy si to vyžiada aktivitu Tommyho, inokedy zas Beak-Beaka, nesmiete byť prekvapení ani nutnosťou spolupráce oboch postáv. Navyše vám pri hraní padne vhod aj zápisník a pero, čo sú možno veci, ktoré ste už roky nepoužili. Tu vám ale ušetria trápenie s pamäťou.

Hádanky v hre nie sú nijako zvlášť náročné. Stačí trochu pohnúť rozumom, možno raz vyskúšať nejaké riešenie a ak to netrafíte hneď, na druhý raz je už problém za vami. Ak by ste sa niekde mali dlho trápiť, hra vám do cesty položí nejaké náznaky riešenia. Nie ale vždy pred aktuálnu hádanku. Dokonca nápoveda k úplne poslednej je hneď v úvode. Musíte tak veľa kresliť a skôr uvažovať vizuálne. Svojou náturou puzzle pripomínajú tie v Neverhoode, no osobne mi pripadajú jednoduchšie. Čo je však dôležité, nápad im nechýba. A aj keď sa niektoré koncepty opakujú, aj po druhý, prípadne tretí raz predstavujú novú výzvu. Inventár sa opäť skrýva v hrdinovom hrudníku, no používanie predmetov z neho je automatické a Tommy presne vie, kedy má čo použiť. Okrem toho však s predmetmi pracuje aj Beak-Beak, no trochu iným spôsobom.

Mať Neverhood za svojho predchodcu je zároveň veľké bremeno. Vzbudzuje to očakávania. Každý z vás presne vie, čo od hry chce, či to je reálne alebo vôbec potrebné. Milý, naivný, ľudský a aj inteligentný - taký bol humor v pôvodnej hre. Okrem toho aj trošku infantilný, no celkovo bol nastavený výborne. Tu nenájdete „nekonečnú“ stenu a ani grganie po jablkách. To však neznamená, že by ste sa pri hre nezabavili. Humor v rovnakom duchu sa tu stále nachádza. Nie je taký viditeľný a nehrá prvé husle. Skôr funguje v rámci celej hernej skladačky, kde má svoje miesto, no nevyčnieva nad iné prvky. Ak čakáte jeden gag za druhým, možno budete sklamaní.

Rôznych odkazov je tu však stále dosť. A je tu aj tá stena s rozsiahlym príbehom, ibaže nie je zdanlivo nekonečná a zmestí sa do jednej miestnosti. Pri jej čítaní však dokážete zabiť pekných pár minút. S Beak-Beakom sa zas viete dostať na rôzne miesta, kam sám Tommynaut nemôže a pes je navyše slepý, takže „vidí“ neviditeľné. Hra to bude využívať najmä pri hádankách, no viete sa dostať k ďalšiemu spievanému odkazu. A občas už budete mať dojem, že v pozadí visí hrozba samotného Klogga, aj keď to tak nie je. Je tu mnoho vecí, pri ktorých sa môžete pozastaviť, ktoré si môžete obľúbiť a ktoré sa vám zapáčia. A nie všetky musíte pri hraní objaviť.

Armikrog.
Armikrog. Hra vyzerá jednoducho úchvatne.
Hra vyzerá jednoducho úchvatne.

Armikrog. Na detailoch sa nešetrilo a prostredie sa nimi len tak hemží.
Na detailoch sa nešetrilo a prostredie sa nimi len tak hemží.

Armikrog. Beak-Beak vám pomôže vlastným pohľadom na svet.
Beak-Beak vám pomôže vlastným pohľadom na svet.

Jednou z najsilnejších zbraní Armikrogu je audiovizuálne spracovanie. Plastelínová grafika je stále krásna. Vidíte v nej odtlačky prstov, doslova v nej vidíte roky tvrdej práce. Od veľkých scén po drobné detaily, všetko bolo spracované s láskou. No tentoraz tu nájdete aj iné materiály, čo hre dodáva novú identitu. Sklo, drôtiky, látka a iné prvky tu však príjemne sedia. Animácie sú plynulé a oproti beta verzii už neobsahujú chyby či kostrbaté pohyby. Dabing dvoch hlavných postáv je veľmi dobrý, najmä Beak-Beak je na zamilovanie. Okrem toho si autori vymysleli celú vlastnú reč, ktorej sa hojne napočúvate z úst iných postáv. A korunu tomu nasadzuje Terry S. Taylor, ktorý sa opäť postaral o hudbu. V podivných alternatívnych jazzových melódiách cítite jeho rukopis a opäť skvele dofarbujú herný kolorit, od ktorého sa neviete odtrhnúť. Navyše je variabilita skladieb veľmi slušná, takže ani mimo hry sa rýchlo neopočúvajú.

Možno pre niekoho málo vtipná, možno pre niekoho príliš jednoduchá, no stále unikátna, svojská, kvalitná a zábavná - taká je táto hra. Armikrog. nie je Neverhood a to je dobre. Porovnaniu sa nevyhne a ťahá v ňom za kratší koniec. Nezmení herný svet, nestane sa kultom s miliónom fanúšikov o ďalších 20 rokov. Aj napriek tomu teraz veľmi dobre zabaví a keď sa do hry pustíte, zhltnete ju naraz, lebo ju nebudete chcieť vypnúť. A neskôr sa k nej asi vrátite. Škoda zlého štartu, z ktorého sa pomaly dostáva ešte teraz, aj keď už bugov výrazne ubudlo. A taktiež škoda krátkej dĺžky. Po štyroch hodinách rozhodne budete chcieť viac. Oveľa viac.

Armikrog.
Armikrog. Plastelína pred vami ožíva a ústredné duo si zamilujete.
Plastelína pred vami ožíva a ústredné duo si zamilujete.