SHELTERED

SHELTERED

7.5

Zdatná konkurencia pre Fallout Shelter

Recenzia

Aké to je žiť v protiatómovom kryte, sme sa nedávno presvedčili v mobilnej hre Fallout Shelter a teraz nám to ukáže aj indie titul pre PC a konzoly Sheltered. Nemá síce také preslávené meno ako jeho konkurent, ale zato lepšie zabaví.

Začať treba od piky. Všetky pre život potrebné systémy sa uvedú aspoň do fungujúceho stavu, zásoby vody a potravín sa prepočítajú, základné chýbajúce veci typu toaleta či posteľ sa vytvoria z tých pár náhradných súčiastok, ktoré bunker schováva vo svojich útrobách. Lenže to nestačí. Treba lepší filter na vzduch, väčšie zásobníky na vodu, chladničku a piecku i niečo, čo jednotlivým členom rodiny dovolí zabudnúť na neutešenú situáciu za dverami. A tak treba vyraziť na výpravy.

Vybavení plynovou maskou, dostatočnou zásobou vody a nohou zo stola ako najlepšou dostupnou zbraňou sa vybraní osadníci púšťajú do prieskumu okolitého sveta. Každá chvíľa strávená v pustatine ale so sebou prináša riziko. Pozrieme sa do tohto polorozpadnutého domu a budeme dúfať, že tam namiesto potravín nenarazíme na nepriateľských nájazdníkov? Skúsime obďaleč pochodujúcej skupinke pomôcť alebo sa radšej preplazíme okolo nej a nebudeme na seba zbytočne priťahovať pozornosť? Po pár dňoch sa výprava vracia naspäť do bunkra, kde nachádza ozvracané podlahy, nefungujúce motogenerátory a zvyšok rodiny otrávenej pokazeným jedlom. Čo teraz? Opravíme najprv generátor? Pokúsime sa pre trpiacich vyrobiť lieky? Alebo si na smrť unavení z výpravy ľahneme do postele vo viere, že to prežijú a z vlastných detí sa nestanú balíčky mäsa v chladničke s nápisom „len pre mimoriadne prípady“?

Sheltered
Sheltered Začiatky sú ťažké. Najmä ak začínate kopaním hrobu.
Začiatky sú ťažké. Najmä ak začínate kopaním hrobu.


Sheltered A takto to môže vyzerať, keď sa všetko darí.
A takto to môže vyzerať, keď sa všetko darí.


Sheltered Hra ponúka aj jednoduchý systém questov.
Hra ponúka aj jednoduchý systém questov.





Takto nejako bude vyzerať váš každodenný zápas o holý život v Sheltered. Hra ponúka niekoľko rovín. Základnou je manažment bunkra, ktorý je treba neustále opravovať, vylepšovať, vytvárať nové veci a zároveň ho brániť proti nájazdníkom zvonku. Okrem neustále sa kaziacich generátorov, zdrojov vody a čistého vzduchu sa budete starať aj o ostatné vybavenie, ktoré rovnako podlieha skaze a častým používaním sa ničí. Niektoré zásadné prvky je možné upgradovať, čím jednak môžete získať vyššiu efektivitu, odolnosť voči poruchám alebo v prípade dielenského stola aj prístup k novým predmetom či zariadeniu do bunkra.

Obyvatelia uzavretého podzemného sveta vyžadujú okrem jedla, vody a vzduchu aj miesto na spanie, aspoň aký-taký relax, lieky a prístup k základnej hygiene. Na výrobu akéhokoľvek predmetu ale potrebujete materiály, ktoré buď získate od obchodníka, ktorý sem-tam zaklope na dvere, alebo jedného či dvoch členov posádky vyšlete na prieskum. Dĺžka pobytu v zamorenom svete závisí od množstva vody, ktorú chcete „investovať“. Čím dlhší výlet, tým väčšia pravdepodobnosť, že domov prinesiete niečo cenné. Dlhodobý pobyt vonku, a to najmä bez plynovej masky, často spôsobuje choroby a v najhoršom prípade nemoc z ožiarenia. Problematická je taktiež malá štandardne nízka nosnosť jednotlivých postáv, ktorú treba rozširovať kufríkmi či ruksakmi a v neposlednom rade bezpečnosť, keďže okrem divej zveri sa na povrchu potulujú rôzne indivíduá. Úspešné výpravy a efektívna správa bunkra jednotlivým postavám zvyšuje niektoré parametre, a tak si i pri položke „obsahuje RPG parametre“ môžete dať zelenú kvačku.

Starostlivosť o bunker samotný, správa ľudských zdrojov a výjazdy do neznáma sa stanú vaším každodenným chlebíčkom. Postupne k štyrom vytvoreným a parametrami „predpripraveným“ členom vašej rodiny môžu pribudnúť aj ďalší obyvatelia bunkra, ktorých získate či už na základe rádiového vysielania, alebo verbovaním priamo počas výprav. Viac ľudí síce znamená aj viac výjazdov = viac materiálu, ale tiež viac spotrebovaného jedla, vody, kyslíka a ďalších prostriedkov. Nastaviť rovnováhu v tomto pomerne komplexnom vzťahu je zložité, ale akonáhle sa vám podarí prísť na správnu rovnicu, máte takmer vyhraté. Pár ľudí odpočíva, jeden sa stará o beh všetkých systémov a prípadne o lov zveri na povrchu prostredníctvom poľovníckych pascí, zvyšok je vonku na výpravách. Keď sa cestovatelia vrátia, vylepšíte systémy, vymeníte úlohy obyvateľom bunkra a ďalší deň je za vami.

Návštevy vonkajšieho sveta sú spracované podstatne lepšie ako napríklad vo Fallout Shelter, kde ste nemohli rozhodovať o ničom. Sheltered vám dovolí vybrať si členov výpravy, vybaviť ich predmetmi, poslať na zvolené miesta a aj rozhodovať či majú navštevovať aj zaujímavé lokácie popri ceste, alebo sa rozprávať s cudzincami. Predmety typu ďalekohľad a detektor kovov pomáhajú pri vyhľadávaní surovín, boxery, železné tyče, pištole a brokovnice zase zvyšujú šancu na prežitie pri prípadnom ozbrojenom strete. Ten prebieha veľmi jednoducho, ťahový systém umožňuje zvoliť iba pár možností (útok, útek, podrobenie nepriateľa), ale aspoň nemáte pocit, že je to úplne mimo vašej kontroly.

Okolo stého dňa života v bunkri ale začnete prichádzať na to, že ťaživá (v tom dobrom slova zmysle) atmosféra zo začiatku hry, kedy ste doslova bojovali o holé prežitie a nevedeli ste čo skôr, sa niekde vytratila. Bunker sa stane takmer sebestačným, dokážete vytvárať vlastnú vodu, energiu bez nafty a potravu získavate lovením. Medzi postavami nevznikajú žiadne putá, ich vzťahom chýba akákoľvek hĺbka. Prípadné úmrtie v bunkri síce nachvíľu otrasie ich psychikou, ale nie je to nič, čo by nevyriešili lieky alebo dobrá kniha. A tak sa začnete chvíľami cítiť, akoby ste hrali Sims. Ty pôjdeš na WC a hneď potom ho opravíš. Ty poupratuješ bunker a navaríš jedlo. Ty si pôjdeš nachvíľu zaboxovať do vreca a následne si schrupneš.

Ani výpravy na povrch neprinášajú potrebné rozptýlenie. Pristihnete sa, že postavy pre istotu nekontaktujete s inými nájazdníkmi, aby ste nemuseli klikať v bojových/obchodných sekvenciách. Stačí len, aby rýchlo preskúmali čo treba, doniesli domov „matroš" a vy si môžete vymaľovať steny bunkra na ružovo.

Sheltered
Sheltered Pri tvorení postáv sa môžete vyblázniť vizuálne i parametricky.
Pri tvorení postáv sa môžete vyblázniť vizuálne i parametricky.


Sheltered Plánovanie nájazdov. Dlhší raid = viac spotrebovanej vody.
Plánovanie nájazdov. Dlhší raid = viac spotrebovanej vody.


Sheltered Niketoré komponenty sa opravujú na povrchu. Nezabudnite na ochranu.
Niketoré komponenty sa opravujú na povrchu. Nezabudnite na ochranu.





Hra síce ponúka okrem boja o holé prežitie aj systém veľmi jednoduchých (a nezaujímavých) questov, ale nemá reálny koniec a rebríček v menu hry hovorí o rodinách s tisícami hodín v bunkri. Blázni. Akou-takou motiváciou na dlhodobejšie hranie je oprava karavanu, na ktorú musíte pozbierať niekoľko veľmi vzácnych súčiastok. I fungujúci karavan je však iba prostriedok na dlhšie výpravy a viac získaných surovín a nič zásadné na hrateľnosti nemení.

Pixelartové spracovanie vizuálu je štýlové a hre sa hodí. Pre istotu si ale aj tak pozrite okolité obrázky, aby ste náhodou po zakúpení hry nenadávali na grafiku, ak tento umelecký smer nemáte v obľube. Upozorňujeme vás tiež na nie najlepšie spracované ovládanie. Najmä neustála potreba klikať na vysielačku pri komunikácii s expedíciami, nedostatočné varovania pred smrťou hroziacou niektorým obyvateľom bunkra, možnosť naplánovať postavám iba dve akcie za sebou a ďalšie drobnosti zamrzia.

Najväčším neduhom Sheltered je bez rozmýšľania chýbajúci endgame obsah, takmer neexistujúce zapracovanie psychiky obyvateľov bunkra a neustále sa opakujúce úlohy. Nedostatky ale čiastočne vynahradzuje atmosféra a radosť z budovania nových vecí v úvodných fázach hry. Zhruba 10 hodín sa pri Sheltered určite slušne zabavíte a to je viac, ako vám niekedy ponúknu „AAA“ hry.


napísal je2ry 20.4.2016
Páči sa mi!
7.5
Vo svete
6.7
Používatelia
6.6
Ohodnotiť
SHELTERED
+ výborná atmosféra (najmä zo začiatku)
+ komplexná správa bunkra
+ výroba predmetov, RPG prvky, upgradovanie
+ možnosť priamo ovládať súboje
- chýbajúci endgame obsah
- nedostatky v ovládaní a user interface
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Dual Core CPU, 1 GB RAM, GeForce 7800, OS Win XP


RECENZIE HRÁČOV
PC
Switch

Vývoj: Team17 / Unicube
Štýl: Stratégia / Survival
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 15. marec 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #118


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Wrc 8 rucna brzda (0)
nazdar, zvazujem kupu wrc8 a chcel by som vediet c...
| Stuttering rx 480 8gb (11)
Ahojte, pri vyšších nastaveniach ma trápi stutteri...
| Fallout 4 vr (1)
Nazdar chcel som sa spitat ci neviete kde zozeniem...
| Mad max chyba (10)
Zdravím, chcel by som požiadať o radu. Mám zakúpen...
| Herny pc (2)
Zdravím Chcem si kupit daky PC čo by v pohode uti...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk