WORMS W.M.D

WORMS W.M.D

8.0

Týchto červíkov nenahnevajte

Recenzia na Xbox One verziu

Pri sériách, ktoré sú na trhu už viac ako dve dekády, je občas naozaj ťažké prísť s nejakými veľkými novinkami alebo zmenami. Je to ešte oveľa náročnejšie, ak je takáto séria založená na jednoduchom koncepte, ktorý je zdrojom jej slávy. Červíky od Team17 tento rok oslavujú 21 rokov svojho vzniku a sú ideálnou ilustráciou presne takéhoto prípadu. Veľké zásahy do systému hry nemajú zmysel, už tu také pokusy boli a nevyšlo to. No bez zmien by sme hrali stále to isté a aj keď je tento koncept zábavný, predsa len sa z neho ťaží už veľmi dlho.

Pred vývojármi tak bola neľahká úloha. Museli priniesť hru, ktorá je oslavou série, bude zábavná, no zároveň nová a svieža. Priniesli nám Worms W.M.D (už si sami vyberte, ktorý z významov skratky sa vám najviac páči) a my im to opäť radi spapáme. Prečo? Lebo sú to starí dobrí Worms. Zároveň ale prinášajú aj niečo nové, takže keď si s priateľmi sadnete k hre, máte možnosť a aj chuť objavovať nové cesty a spôsoby, ako si dať virtuálne do držky, lebo o tom to aj vždy bolo. A koniec koncov štuchnutie palcom z útesu rovno do vody je stále tým najpekelnejším spôsobom, akým sa dokážete svojho nepriateľa zbaviť.

Ak ste mladší a so sériou ste sa zatiaľ nestretli, tak vedzte, že ide o multiplayerovú 2D stratégiu, v ktorej sa vlastne hráte na artilériu. Na náhodne generovanej mape sa ocitne niekoľko tímov červíkov, ktorí sú až po zuby vyzbrojení a pália po sebe rôznymi, občas aj poriadne uletenými zbraňami. Vyhráva ten, kto na bojisku zostáva posledný, no slávu si často získajú aj tí najkreatívnejší, ktorí svojich súperov na druhý svet odprevadia netradičným, extrémne brutálnym či len nečakane šťastným spôsobom. A škodu dokážete napáchať aj po svojej smrti. Červík, ktorý prišiel o život, sa totiž vždy rituálne odpáli a vznikne malý pomníček alebo hrobček. Smola pre protihráča, ktorý stojí tesne vedľa vás, no možno práve on vám zasadil smrteľný úder.

Worms W.M.D
Worms W.M.D Zbrane sú stále zábavné a aj poriadne ničivé.
Zbrane sú stále zábavné a aj poriadne ničivé.

Worms W.M.D Umné použitie špeciálnych zbraní vie rozpútať krásnu reťazovú reakciu.
Umné použitie špeciálnych zbraní vie rozpútať krásnu reťazovú reakciu.

Worms W.M.D Hra vás postupne zoznamuje so svojimi novinkami.
Hra vás postupne zoznamuje so svojimi novinkami.

Worms si vždy zakladali na multiplayeri, hlavne na tom „gaučovom“, kedy sa do seba pustia hráči hneď vedľa seba. Vtedy je to aj najväčšia zábava a inak to nie je ani v tomto prípade. Avšak hra podporuje aj online hranie, takže ak nemáte nikoho po boku, môžete sa vydať vraždiť do online vôd. Prípadne ak patríte medzi vlkov samotárov, W.M.D ponúka aj sólo hranie, čo je však len akýsi pokročilejší tréning, ktorý vám v desiatkach misií postupne predstavuje rôzne scenáre boja a aj prostriedky. Oplatí sa to skúsiť predtým, než sa online pustíte do hodnotených zápasov, kde vám už ide o umiestnenie v rebríčku. Ak by vám ani to nestačilo, môžete sa ešte pustiť do rôznych výziev, ktoré si pre vás hra taktiež pripravila.

Worms séria v posledných rokoch trošku viac experimentovala, aj keď to zdanlivo hrala na istotu. Bola verná 2D hrateľnosti, no zároveň prinášala aj novinky. Niektoré z nich u hráčov bodovali viac, iné zas menej. Tu sa ale autori rozhodli pre rázny krok - krok späť. Aj keď je séria úspešná, už nejakú dobu sa jej u hráčov nedarilo bodovať tak, ako to bolo v časoch titulu Armageddon a častiach okolo neho. A práve Armageddon si teraz Team17 vybrali za svoj vzor. Snažili sa hrateľnosť W.M.D čo najviac priblížiť tejto klasike a zdá sa, že sa im to podarilo. Hra je tak trošku jednoduchšia, možno priamočiarejšia, stále ale musíte majstrovsky zvládať je fyziku. Najmä ak chcete raketometom trafiť súpera na druhom konci mapy a ešte k tomu stojí proti vetru.

Jadro hrateľnosti sa naozaj zjednodušilo, aby ste sa k zábave dopracovali okamžite, nie až cez odhaľovanie rôznych princípov, tried a podobne. Aj napriek tomu ale hra ponúka slušnú hĺbku, s ktorou sa dá veľmi dobre pracovať a kým na to domáce hranie s priateľmi často stačia len základy, v napínavých online súbojoch už ide do tuhého. K tomu si znovu muste pripočítať sadu aktuálnych noviniek, ktoré opäť trochu menia pravidlá, no pri snahe zachovať čo najjednoduchšiu hrateľnosť. Preto v prvom rade slúžia hlavne akcii.

Séria Worms bola vždy najmä o zbraniach. Či už to boli obyčajné kúsky, ako brokovnica, samopal, granát a dynamit, alebo aj tie odviazané, ako napríklad superovca, svätý granát či fanúšikmi milovaná aj nenávidená banánová bomba. Ako séria postupovala, vykryštalizovali sa tie najpopulárnejšie kúsky, ktoré to nakoniec dotiahli až sem. Okrem zbraní ale padnú vhod aj rôzne pomôcky (jetpack, lano, zbíjačka...) či defenzívne predmety, medzi ktorými zas nájdete teleport alebo trám, ktorým sa môžete chrániť.

Nová inkarnácia ponúka celkovo zhruba 80 rôznych zbraní a medzi novinkami je poškodená mobilná batéria, nechcený darček, elektrická ovca, OMG strike, agilná stará pani a mnoho ďalších. Už podľa názvov môžete usúdiť, že autori opäť výrazne popustili uzdu svojej fantázii a v mnohých prípadoch to tak skutočne je. V niektorých iných zas dostanete do rúk obmenu už známych kusov, ako je napríklad Mega Bunker Buster. Veľkou novinkou vo W.M.D je výroba zbraní. Najskôr musíte získať časti na nové zbrane, napríklad rozobratím tých starých, či ich nájdete v niektorej z krabíc na mape. Potom si vyberiete zbraň podľa dostupných častí a vyrobíte tak novú obmenu známej zbrane, ktorá má ale nejaké špeciálne ničivé efekty navyše.

Ďalšou novinkou, ktorá výrazne ovplyvňuje štýl hrania na mape, sú vozidlá a stacionárne zbrane. Na mape sa po novom náhodne spawnujú aj takéto veci a vy do všetkých môžete nasadnúť a využiť ich schopnosti, pričom tiež podliehajú pravidlám hernej fyziky. Medzi vozidlami je to napríklad tank, mech alebo helikoptéra. Medzi zbraňami zas mortar, snajperka alebo plameňomet. Všetky sa navyše dajú zničiť a môžu v nich zničiť aj vás. Každý z týchto strojov totiž znesie len určitú dávku poškodenia. Hru spestrujú naozaj zaujímavým spôsobom a ak hráte s dobrou partiou, sú zárukou obrovskej zábavy. Sadnete si za plameňomet a vidíte v očiach svojho súpera, ako vás súčasne preklína a aj prosí o milosť.

Zdrojom zábavy je aj to, ak niekto nesprávne odhadne správanie vozidla a napríklad nezvládne ovládanie helikoptéry a zrúti sa. No, bohužiaľ, vozidlá prinášajú aj niekoľko nepríjemností. Jednou z nich je to, že sa po mape rozmiestňujú náhodne, takže nie vždy to je ideálne a fér. A potom sú tu bugy. Šanca, že sa vyskytnú, je síce malá, no aj tak to nepoteší. Raz sa nám napríklad stalo, že jeden z nás dynamitom odpálil toho druhého, ktorý sedel v tanku. Tank sa zasekol v stene, ale nezničil sa. Červ v ňom však zomrel. V tanku sa ale nedokázal odpáliť a tým pádom hra nedokázala preskočiť na ťah ďalšieho hráča.

Posledná novinka rozširuje taktické možnosti v hre a pomáha skôr s defenzívou. Po prvý raz v sérii sa dá vstupovať do budov, kde sa môžete nadlho počas súboja pohodlne skryť a s jedným červom prečkať krviprelievanie medzi nepriateľmi. Keď sa všetci navzájom takmer vyvraždia, nastúpite na scénu a dorazíte ich. Do budovy sa dá totiž nazrieť len vtedy, ak do nej vstúpi aktívny hráč. Ak vás tam hra umiestnila, súperi o vás nemusia vedieť, kým tam nevkročia, či kým tento váš červ nie je na ťahu. A ak sú na ťahu ďaleko od vás, musia len slepo bombardovať budovu, keďže je malá šanca, že vás v nej presne zasiahnu.

Worms W.M.D
Worms W.M.D Mapy sú náhodne generované, no naozaj krásne spracované.
Mapy sú náhodne generované, no naozaj krásne spracované.

Worms W.M.D Na vozidlá si treba zvykať, no viete s nimi napáchať aj poriadnu spúšť.
Na vozidlá si treba zvykať, no viete s nimi napáchať aj poriadnu spúšť.

Worms W.M.D Po novom viete zbrane už aj vyrábať.
Po novom viete zbrane už aj vyrábať.

Worms hry vždy ponúkali rozsiahle možnosti úprav. Môžete si vytvárať vlastné tímy, meniť im vizuálne vlastnosti (skiny, hrobčeky a podobne) a taktiež im dávať hlasy a hlášky. Je to o tom, aby ste sa v multiplayeri naozaj prejavili a ukázali vlastnú kombináciu. Pritom si postupným hraním odomykáte stále nové predmety a vlastnosti. Osobne mi však v hre veľmi chýbala možnosť vytvoriť vlastnú mapu. Práve v Armageddone ste tým mohli stráviť veľa času. A tu by to s vozidlami a budovami mohlo byť ešte zaujímavejšie, aj keď zároveň aj trošku náročnejšie, aby ste mapu správne vyvážili.

Worms hry nikdy nepotrebovali miliardy polygónov a najnovšie technológie, aby vyzerali dobre. V rovnakom štýle sa nesie aj nová časť, ktorá stavila na pekný a jednoduchý 2D vizuál, ktorý má svoje čaro, aj keď vzhľad červíkov sa trošku zmenil. Grafika je ale pestrá a naozaj pekná. Navyše sa zdá, že aj na starších a slabších PC zostavách hra beží dobre, na konzolách s chodom tiež nemá problémy. Taktiež celá zvuková stránka je tradičná a ponúkne príjemné melódie, známe efekty a tiež vtipné hlasy postavičiek.

Hovorí sa, že ak niečo nie je pokazené, neopravujte to. V tomto prípade to neplatí. Worms počas svojej histórie drvivú väčšinu času pokazení neboli, a aj keď je základný koncept stále veľmi zábavný, v každej novej inkarnácii musí ponúknuť aj svieže novinky. Vo Worms W.M.D sa to autorom z Team17 podarilo a hra ponúkne opäť dlhé hodiny zábavy - najmä s dobrou partiou (spolu/proti)hráčov. Zmeny prinášajú nový twist hrateľnosti a sú prínosom. Bohužiaľ sa ale hra nevyhla aj určitým chybám. Niektoré prekážajú menej, iné trošku viac. Vo výsledku sa ale aj tak jedná o kvalitnú zábavku, ktorú si užijú noví aj starí hráči.

napísal matus_ace 1.9.2016
8.0
7.5