WOLFENSTEIN II: THE NEW COLOSSUS

WOLFENSTEIN II: THE NEW COLOSSUS

9.0

Amerika čaká na svoje oslobodenie

Bethesda pred pár rokmi reštartovala Wolfenstein sériu vo veľkom štýle a po menšej samostatnej expanzii prináša aj plnohodnotné pokračovanie nazvané Wolfenstein II: The New Colossus. William Joseph Blazkowicz alebo Terror Billy ako mu nacisti hovoria, sa tentoraz vydá oslobodiť Ameriku.

Ak ste nehrali predošlé časti a neviete nič o legendárnej Wolfenstein sérii, ktorá prakticky rozbehla celý 3D fps žáner, zameškali ste veľa. Ale v skratke, je to séria umiestnená do druhej svetovej vojny, kde sa s hrdinom Blazkowiczom pokúšame zastaviť nacistickú hrozbu. Celá séria sa nesnaží hrať na realitu, ale ponúka prímes sci-fi vďaka nacistickým pokusom s duchmi, ale aj novými technológiami, kde nechýbali mechanické monštrá. To však bol základ v pôvodných hrách, v novom reštarte sa situácia zmenila a z druhej svetovej vojny sme sa presunuli do sveta po nej. Blazkowicz bol totiž zranený, Hitlera nemal kto zastaviť a ovládol celý svet.  V prvej časti sme spoznávali úplne zmenenú Európu, ktorá je koncom 50-tych rokov v rukách nacistov a dostali sme sa aj na Mesiac. Urobili sme vtedy, čo sme mohli, ale svet sa nedá len tak zmeniť, a preto teraz skúsime nový smer, nový kontinent.

Amerika je v roku 1961 okupovaná nacistami, veľa miest je zničených atómovými bombami ale odboj tu stále žije a my mu ideme pomôcť. Ak sa dá odniekiaľ začať oslobodzovať svet, je to práve tu. Je potrebné zmobilizovať odboj, pomôcť mu vzchopiť sa a začať bojovať. Ale nebude to také jednoduché. Ani priamočiare, ani heroické. Nový príbeh bude úplne iný. Jasné, je tam akcia, ale tie udalosti okolo toho.... musím povedať, že scenáristi zrejme fičali na niečom poriadne silnom.

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein II: The New Colossus Odbojový tím je späť. Síce s množstvom vlastných problémov, ale znovu v akcii.
Odbojový tím je späť. Síce s množstvom vlastných problémov, ale znovu v akcii.

Wolfenstein II: The New Colossus Tentoraz na Blazkovicza čaká okupovaná Amerika.
Tentoraz na Blazkovicza čaká okupovaná Amerika.

Wolfenstein II: The New Colossus Tajné základne a nové technológie nebudú chýbať.
Tajné základne a nové technológie nebudú chýbať.

Od hry totiž nečakajte čistý superhrdinský príbeh. Blazkowicz bol na konci poslednej hry znovu zranený, dlho ležal a teraz sa ledva pozbieral, aby mohol pri prepade nového hlavného stanu odboja bojovať. Boj začína na vozíku, a to je len začiatok extrémov, ktoré hráčov čakajú. Hlavne prvá polovica hry bude ponúkať nový, nečakaný  smer. Možno však až príliš citovo a na rodinu zameraný, ale je kvalitne zvládnutý a spoznáte v ňom aj iné stránky hlavných postáv, špeciálne Blazkowicza. Všetko je prekvapivo dobre zahraté a kamera a dialógy tomu dopomáhajú. Niekedy až príliš zvláštne a dlhé dialógy môžu začať nudiť, inokedy však jedinečné scény pobavia. Všetko preto, aby ste si užili aj iné pocity medzi brutálnymi misiami a lepšie sa stotožnili s vašou skupinkou odboja.

Proti odboju a Blazkowiczovi znovu stojí Frau Engel, ktorá po odchode Hitlera do úzadia prebrala celú mašinériu a to, že je šialená, vám dôjde hneď v prvých prestrihových scénach. Najhoršie je, že jej hlavným cieľom je dostať Terror Billiho, a to vďaka jej nacistickej mašínérii nebude ľahké. Je všade a Blazkova tvár je v každých TV správach, na letákoch v mestách. Naštastie, ľudia z odboja majú ukradnutú ponorku, ktorá ich presunie tam, kam potrebujú, potichu zaútočia a utečú skôr, ako ich stihnú chytiť. Aspoň tak si to odboj predstavuje, ale také ideálne to nebude a situácia pôjde od desiatich k piatim.

Samotná fps hrateľnosť má základy v posledných častiach Wolfensteina, a teda je intenzívna, krvavá a zábavná. Znovu ponúka silné zbrane, veľké explózie, mierne bludiskový dizajn levelov, ale v netradičných prostrediach. Teraz hra dostala ešte o štipku viac voľnosti. Hlavne váš hlavný stan - ponorka ponúkne úplne voľný pohyb a aj vedľajšie misie. Doplnia to rôzne zberateľské veci, nechýbajú upgrady zbraní, postavy a schopnosti. Aj keď všetko len v nepovinnej forme. Ak sa však na to zameriate, pocítite vylepšenia v každej oblasti.

videorecenzia

Do výbavy dostanete samopaly, guľomety, brokovnice, laserové zbrane ako aj rôzne ďalšie futuristické superzbrane, ktorými budete kosiť desiatky nepriateľov naraz. Všetko v jedinečne dotiahnutej akcii, intenzívnej a dynamickej, kde je rozstreľovanie nepriateľov je priam lahoda. Ostreľovanie končatín a striekanie krvi nechýba a vytvára to veľmi dobrý dojem. Z old school štýlu to dopĺňa manuálne zbieranie lekárničiek a nutnosť ukladania pozície čo najčastejšie. Celkovo veľmi dobrá hra na odreagovanie. Jediná škoda je, že autori sa znovu nesústredili na rozmanitosť nepriateľov a celou hrou vás sprevádza rovnaká ponuka vojakov, mechov, psov a dronov. Síce je ich dostatok, ale časom sa nevyvíjajú. Náležite tomu ani bossov nečakajte veľa a chýba aj záverečný boss.

Stále však celú hru oživujú rozmanité lokality, od zničeného New Yorku, cez pokojný Roswell, až do podzemné základne v Area 52 a ani tentoraz nebude chýbať výlet do vesmíru, aj keď nie na Mars, ale na Venušu, kde vás bude čakať prekvapenie. Nakoniec tých príbehových prekvapení sú tam tony. Samotná hrateľnosť síce veľké prekvapenia neprináša, ale hra dostáva novú možnosť vylepšení postavy, a to hneď v troch úrovniach, ktoré vám zaistia tri možnosti prechádzania levelmi. Vybrať si môžete len jednu. Prvá možnosť vám umožní zúžiť sa a prejsť malými rúrami, druhá vám dá silne plecia a prebúrate nimi steny, tretia zase doplní vysúvacie násady na nohy, ktoré umožnia prechádzať cez vysoké prekážky. Pre každý typ úprav budú v leveloch iné možnosti postupu ďalej, aj keď často to znamená len to, že sa do ďalšej miestnosti dostanete inými spôsobom.

Kampaň má približne 13 hodín, na vyšších obťažnostiach aj viac, ale stále to nie je to celá hra. Popri príbehových misiách môžete riešiť aj vedľajšie misie pre tím v ponorke, za ktoré dostanete upgrady pre vašu postavu a doplnia to vedľajšie misie na likvidovanie uberkomandantov. Títo velitelia sú rozmiestnení po Amerike a môžete sa za nimi vydať a zlikvidovať ich. Síce v kratších, ale intenzívnych misiách. Zo zábavných doplnkov nechýba ani 3D Wolfenstein arkáda v ponorke. Nečakajte však žiadnu kooperáciu alebo multiplayer, keďže rovnako ako predošlé dve hry je to prísne singleplayerová záležitosť.  Ak by vám to všetko bolo málo, pribudnú ešte tri singleplayerové expanzie za tri nové postavy.

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein II: The New Colossus Rozmanitosť prostredí je parádna, nepriatelia sa však budú stále opakovať.
Rozmanitosť prostredí je parádna, nepriatelia sa však budú stále opakovať.

Wolfenstein II: The New Colossus Prostredia sú rozsiahle, často v nich však poblúdite.
Prostredia sú rozsiahle, často v nich však poblúdite.

Wolfenstein II: The New Colossus Prestrihové scény sú často jedinečné, väčšinou WTF.
Prestrihové scény sú často jedinečné, väčšinou WTF.

Grafika v hre neexceluje, ale ani nesklame. Hlavne id tech engine ani v novej verzii nemá rád kvalitné textúry a ťažko ich budete hľadať. Autori síce tvrdia, že megatexture systém vypustili, ale nedá sa povedať, že by ho nahradili niečím, čo by textúram pomohlo. Objekty blízko vás majú slabé rozmazané textúry a často sú aj nízko polygónove. Je to škoda, čakali sme už krok vpred aj v tejto oblasti. Na druhej strane, ako zvyčajne v hrách na tomto engine, ak sa na prostredia pozriete z diaľky, vidíte množstvo detailov, rozmanitosti a cítiť z nich prepracovanosť. Následne efekty explózii, krvi a kvalitné nasvietenie tomu dodáváva správnu atmosféru.

Po stránke výkonu hra nie je zlá a mierenie na 60 fps tu stále je. Možno však na PC nie až také dotiahnuté, kde napríklad GTX 970 na ultra síce v uzavretých oblastiach pôjde 60 fps, ale v otvorených klesne aj nižšie k 30fps, pričom kvalita vizuálu nie je taká, aby to malo o toľko padnúť. Plus pri vydaní sa objavili rôzne menšie technické nedostatky pri spúšťaní hry, ktoré MachineGames nedotiahli.

Čo sa týka spracovania zvukov, je to lahoda pre uši - ako zvuky zbraní, tak aj hudba v pozadí a hlavne dabingy postáv, kde Biran Bloom zvládol Blazkovicza parádne, ale oveľa viac prekvapil Christopher Heyerdahl, ktorý prináša do hry svoj jedinečný prejav ako jeden člen odboja. A podobne Nina Franoszek ponúka kvalitné stvárnenie psychopatky Frau Engel. Tá ešte v hre predstaví aj svoju dcéru, ktorá bude ďalšou kľúčovou postavou príbehu.

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein II: The New Colossus Architektúra často vyrazí dych, škoda, že textúry a blízke detaily objektov zaostávajú.
Architektúra často vyrazí dych, škoda, že textúry a blízke detaily objektov zaostávajú.

Wolfenstein II: The New Colossus Návšteva iných planét nebude chýbať, teraz to bude Venuša.
Návšteva iných planét nebude chýbať, teraz to bude Venuša.

Wolfenstein II: The New Colossus Wolfenstein 3D ako doplnková hra nechýba.
Wolfenstein 3D ako doplnková hra nechýba.

Keď to zhrnieme, Wolfenstein II je kvalitná strieľačka, ktorú dopĺňa parádny príbeh a množstvo prekvapení v alternatívnej histórii sveta a aj nacistami ovládanej Amerike. MachineGames ukazujú, ako sa majú robiť pokračovania, len škoda, že ich snahu o kvalitu sťahuje dole id tech engine. Hrateľnosť je však rozmanitá rovnako ako prostredia a plne si to vychutnáte. Možno variabilita nepriateľov mohla byť vyššia, ale svoju ťažkú úlohu pohyblivých cieľov pre BJ Blazkowicza plnia statočne.

napísal saver 30.10.2017
Páči sa mi! (+19)
9.0