TEKKEN 8

TEKKEN 8

9.0

Tekken je späť a v skvelej forme!

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Keď si chcú babky, mamky a aj niektoré manželky pozrieť zdanlivo nekonečnú drámu o poriadne komplikovaných rodinných vzťahoch, majú tu telenovely. Kedysi juhoamerické, potom turecké, ale aj tie slovenské nekonečné seriály v poslednej dobe naberajú na sile. Keď si chcú takúto rodinnú drámu pozrieť fanúšikovia bojoviek, majú tu sériu Tekken. Už takmer 3 dekády sledujeme príbeh o tom, ako sa v jednej rodine bije otec so synom. Akurát, že to nefunguje tak, že si dajú pár po papuli a je pokoj. Najnovšie totiž medzi sebou rozpútali vojnu, ktorá pustoší celý svet a padajú aj veľkomestá. No a to konečne treba raz a navždy zastaviť.

Za tých bezmála 30 rokov je toto už desiata Tekken hra (nepočítam Tekken Advance, Tekken 3D alebo Tekken Hybrid) a séria si dnes naozaj zakladá na príbehu. Ideálne by ste mali poznať všetky hlavné hry série, ale najdôležitejšia je tu jednoznačne trojka, z ktorej veľká časť príbehu nového Tekken 8 vychádza. Ale rovnako hra vo veľkom odkazuje aj na udalosti z Tekken 6. Minimálne tieto dve by ste tak príbehovo mali mať zvládnuté. Ak nie, úplne to neprekáža, keďže tu nájdete krátke a jednoducho animované filmy ku každej z hlavných častí, ktoré vám zosumarizujú ich príbeh.

Teraz sa ocitáme v dobe 6 mesiacov po udalostiach hry Tekken 7. Jin a Kazuya vedú boj, ktorý nemá víťaza, ale svet pri tom trpí. Lars vybudoval armádu, ktorá to má zastaviť, ale vie, že jediný, kto dokáže čeliť Kazuyovej moci, je len Jin. Takže ho treba nájsť a pripraviť sa na finálovú bitku, ktorá hráčov vráti tam, kde časť tohto príbehu kedysi dávno začala – na ostrov Yakushima. Jin sa musí vyrovnať sám so sebou, lebo iba tak získa dostatok sily. Najskôr ale musí absolvovať turnaj, lebo keď sa svet rúca, nie je nič dôležitejšie ako zorganizovať bojový turnaj.

Nie všetko v príbehu tu musí dávať zmysel, ale ako celok to funguje. Samozrejme, chcete vidieť hlavne to, ako si tu postavy dajú do držky, ale aj tie scény pomedzi to ujdú. Príbeh zaberie menej ako 4 hodiny a vloží vás do kože niekoľkých rôznych postáv, pričom Jin tu hrá prvé husle. Rovnako vás povodí aj po svete a dokonca to nebude len o klasickom bojovaní, ale nájdete tu aj modernejšiu 3D variáciu na Tekken Force (s hrateľnosťou ako Musou hry). Vracia sa June a príbeh vám prezradí viac o nej. No a vývojári sa inšpirovali aj v sériách Devil May Cry či Dragon Ball, takže to bude naozaj intenzívna jazda. Navyše sa autori neboja s niektorými postavami aj rozlúčiť, čo sa v hrách až tak často nestáva.

Tekken 8
Tekken 8 V príbehu zažijete aj trochu iný druh boja v Musou štýle
V príbehu zažijete aj trochu iný druh boja v Musou štýle

Tekken 8 Prvý raz si vyskúšate aj MMA postavu
Prvý raz si vyskúšate aj MMA postavu

Tekken 8 Nové Rage Arty dokážu súperom poctivo ubrať zo života
Nové Rage Arty dokážu súperom poctivo ubrať zo života

Keď prejdete 15 kapitol hlavného príbehového režimu, ešte vás tu čakajú menšie epizódy pre každú postavu v samostatnom režime. To je to, čo sme predtým poznali v Arcade režime. Každá postava má vlastnú motiváciu pre vstup do turnaja a aj vlastný koniec, keď ju po (zväčša) piatich vyhratých súbojoch privediete k celkovému víťazstvu. Nie je to kánon, niektoré príbehy sú vážnejšie (Jin, June, Yoshimitsu...), iné zase uletené (Azucena, Lili, Asuka...). Táto časť hry predvádza menej vážnu tvár a pridáva ďalšie hodiny hrania.

No ani tým to nekončí a hra prináša ďalšie režimy, medzi ktorými je aj novinka Arcade Quest. Naoya Yasuda a Michael Murray v interview o tomto režime hovorili, že chcú novým hráčom ukázať, aký to bol kedysi zážitok chodiť po herniach a hrať tam na automatoch. Akurát teda bez toho, aby museli mať plné vrecká mincí. Je to režim, ktorý má tiež nejaký vlastný veľmi infantilný príbeh, ale v zásade ide o niečo, čo vás naučí hrať Tekken. V rámci mapy prejdete postupne viacero tematicky rôznych herní, kde vás čakajú avatari, ktorých budete vyzývať na súboj. Každá herňa má svoje „misie“, čo sú vlastne mechanizmy, ktoré sa máte naučiť, potom ich musíte aplikovať a máte aj postupovať hore v rankingu. Keď to splníte, ide sa ďalej.

Nie je to práve hlboký herný režim a osobne tam cítim trochu premárnenú príležitosť. Už v polovici to totiž bude schematická nuda a nepomáha ani fakt, že si odomykáte nové veci pre svojho avatara a pre svoj profil v hre samotnej. Pritom by stačilo tak málo – len aby to nebolo všetko o bojoch proti divoko upraviteľným postavám. Keby sa to prelínalo aj s minihrami, zápasmi s nejakými špeciálnymi modifikátormi a inými spestreniami, celkový zážitok by bol lepší a bohatší. Keď sa pustíte do Arcade Quest, pravdepodobne už máte porciu hry za sebou, mnohé mechanizmy poznáte, takže to pôsobí možno až trochu redundantne. Ale pre nováčikov zase fajn.

O ostatných režimoch už viac telegraficky. Nechýba Versus, kde si dáte len rýchly súboj proti umelej inteligencii alebo hlavne s niekým iným vedľa seba na gauči. Je tu tréningový režim, kde sa naučíte všetko, čo by ste o hre mali vedieť. Vrátil sa Tekken Ball a aj po toľkých rokoch ho stále zbožňujem. Je to vlastne akýsi volejbal, kde súperovi zo života uberáte tým, že mu dáte poriadnu šupu loptou. Nie je to hlboký režim, ale hlavne v lokálnom multiplayeri zabaví. No a novinkou je Super Ghost Battle, kde bojujete proti svojmu ale aj „duchom“ iných hráčov. Hra zbiera vaše herné dáta a na základe toho sa umelá inteligencia snaží naučiť váš štýl boja. Takto vlastne môžete bojovať sami proti sebe alebo aj proti herným štýlom iných hráčov. Len si ich dáta musíte stiahnuť.

No a potom tu máme asi to najdôležitejšie – online hru. Bez robustnej online infraštruktúry a bohatej ponuky dnes bojovka nemôže byť úspešná a Namco tu nesklamalo. Nájdete tu rýchle zápasy, ranked zápasy, súkromné zápasy (môžete vytvoriť vlastný alebo vyhľadať si nejaký online) a aj Tekken Fight Lounge, ktorá pripomína Arcade Quest, ale podobné virtuálne prostredia sú už aj v ostatných bojovkách. Váš avatar tu pobehuje po rozľahlej herni, kde môžete interagovať s avatarmi iných hráčov, pozývať ich so súbojov a podobne. Nechýbajú ani online rebríčky, lebo však sa musíte porovnávať s ostatnými.

Ponuka tak neprináša nejaké veľké novinky, ale je dosť rozsiahla na to, aby ste pri hre online strávili nejaké tie najbližšie roky. Môžete hrať s priateľmi, s cudzími hráčmi, stúpať s hodnotením hore a porovnávať sa s tými najlepšími. A to najdôležitejšie je, že to funguje dobre. to nám koniec koncov ukázali už beta testy pred vydaním hry. Pripojenie funguje veľmi dobre a to aj pre súperov z rôznych kútov sveta. Nejaké menšie nedostatky sú, ale rollback netcode tu funguje kvalitne a dáva vám na výber z 3 možností nastavenia. Hra navyše podporuje aj crossplay hranie proti hráčom na iných platformách. Chválim, že hra jasne zobrazuje informácie o súperoch, takže môžete zápas aj odmietnuť, keď vám vyhľadá napríklad súpera s nízkou kvalitou pripojenia.

Ale poďme na ďalší obsah. Hra prináša celkovo 16 arén, ktoré pritom vychádzajú z jej príbehu. Pozrieme sa na domáce lokality niektorých nových postáv, zavítame na úplne nové miesta, no aj na také, kde sme už roky neboli. Uvidíme tak napríklad už spomínaný ostrov Yakushima. Vo vybraných arénach viete aj teraz rozbíjať jednotlivé prvky a napríklad tak počas boja súperom prerazíte stenu a posuniete boj niekam trochu inam. To isté viete spraviť aj s podlahou. Okrem toho však hra dostáva 5 nových mechaník pre interakciu s arénami, pričom niektoré vám pomáhajú ďalej pokračovať v kombe.

Tekken 8 prichádza s 32 hrateľnými postavami v základe, čo je veľmi slušné číslo. Nájdete tu postavy, ktoré fanúšikovia milujú od prvých dielov, ako sú Paul, Yoshimitsu alebo King. Ale sú tu aj také, ktoré prišli neskôr – Lili, Lars, Zafina, Alisa a ďalší. Zo starých známych tvári chýba Heihachi a Eddy bude len v DLC (za mňa osobne chvalabohu). Sú tu ale aj 3 nováčikovia – Reina, Victor Chevalier a Azucena. Najvýraznejší dopad na príbeh má Reina, Victor tam má tiež svoje miesto, aj keď menšie. Azucena je tu skôr humorný element a prvá MMA postava, takže rozširuje bojové štýly v hre.

Tekken 8
Tekken 8 Niektoré známe útoky sa teraz robia trochu inak
Niektoré známe útoky sa teraz robia trochu inak

Tekken 8 Arcade Quest má dobrú myšlienku, ale časom sa naň vykašlete
Arcade Quest má dobrú myšlienku, ale časom sa naň vykašlete

Tekken 8 Oddychový tekken Ball je po rokoch späť.
Oddychový tekken Ball je po rokoch späť.

Čo teda nováčikovia prinášajú? Nechcem veľmi spoilovať, ale Reina je ďalšou postavou, ktorá ovláda Mishima štýl, akurát mu dáva trochu vlastnej energie a aj inputy jednotlivých útokov sú trochu iné. Stále ale dokáže v boji použiť napríklad EWGF, akurát sa to robí trochu inak a vyzerá trochu inak. Je pekným spestrením hry. Victor je zas známy ako Phantom Raven, takže jeho bojový štýl je tiež povedomý, akurát Victor používa viac zbraní, respektíve ich používa výraznejším spôsobom. Je rýchly a občas ho dokonca ani nevidno. Azucena Milagros Ortiz Castillo zase ako MMA bojovníčka so sebou prináša výrazné kopy, ale aj graby, dobre sa však vie útokom vyhýbať. Trochu pripomína Katarinu a Josie.

Nie je to však len o novom príbehu, nových postavách a nových arénach. Jadro hrateľnosti Tekken série sa nemení, aj tak ale pribudla halda dôležitých nových mechanizmov, ktoré to celé posúvajú niekde inde. Ja viem, že budú aj hráči, ktorým nový smer nebude úplne voňať, ale mne veľmi sadlo, že je Tekken 8 doteraz najofenzívnejšou hrou v sérii. Niežeby tu neboli nejaké tie obranné mechaniky, ale pri hraní jasne cítite, že je hra postavená na ofenzíve. Agresívny herný štýl je podporený prerobením inputov (aj niektoré klasické pohyby sa robia trochu inak) a hlavne novými mechanizmami.

Najväčšou novinkou je Heat systém, ktorý prináša nové možnosti špeciálnych útokov. Do Heat stavu sa dokážete dostať nejakým konkrétnym útokom (Heat Engager) alebo aj manuálne stlačením Heat tlačidla (pravý bumper). Tu máte druhý ukazovateľ, ktorý vám zobrazuje zostávajúcu energiu na Heat Combo. Prípadne môžete Heat energiu využiť na Power Crushe. Zároveň Heat umožňuje aj obyčajným útokom pridať ďalšiu variáciu, takže počas napríklad Heatu aktivovaného u Kazuyu sa všetky WGF automaticky menia na EWGF. A to teda výrazne podporuje agresivitu. Zároveň počas Heatu spôsobujete výrazný chip damage aj blokovaným nepriateľom. Túto stratu života si síce vedia doplniť útočením na vás, ale aj tak to je veľká zmena. Heat dokážete aktivovať raz za kolo.

Prekopaný bol Rage systém. Už z popisu Heat systému asi skúsenejší hráči pochopili, že v určitej miere nahrádza Rage Drive. Keď má vaša postava málo života (čo je teraz pekne zobrazené na ukazovateli), prepne sa do Rage režimu a žiari okolo nej červená aura. Zároveň sa útoky v Rage stave stávajú silnejšie. Ale to už poznáte. Novinkou sú Rage Arts – teda špeciálne útoky, ktoré dosť pripomínajú napríklad Critical Arty zo Street Fighter V. teda stlačíte tlačidlo a rozbehne sa útok. Ak ním súpera trafíte, spustí sa animácia a kinematického útoku, ktorý sa skladá z niekoľkých fáz a nepriateľom napácha poriadne škody.

Tekken 8
Tekken 8 Ak nepoznáte príbeh predchádzajúcich častí, krátke filmy vám ich zosumarizujú
Ak nepoznáte príbeh predchádzajúcich častí, krátke filmy vám ich zosumarizujú

Tekken 8 Editor vám umožní kompletne zmeniť výzor postáv
Editor vám umožní kompletne zmeniť výzor postáv

Tekken 8 Hra je vhodná aj pre nováčikov
Hra je vhodná aj pre nováčikov

Screw mechaniku teraz nahradila nová mechanika Tornado, ktorá funguje podobne počas juggle komba. Už som spomenul, že nová časť vracia aj Power Crushe. No a menšou zmenou si prešiel aj život postáv. Podobne ako v Tag sérii si dokážete vrátiť časť života. O väčšinu prídete natrvalo, ale napríklad chip damage si viete doplniť tým, že budete útočiť na súpera. A ako asi tušíte, toto je ďalšia z mechaník, ktoré motivujú k tomu, aby ste hrali agresívne a do súperov sa snažili stále (ale nie bezhlavo) tĺcť.

Okrem toho sa hra chce otvoriť aj nováčikom a pribudol tu nový systém Special Style. Ten si môžete kedykoľvek počas zápasu zapnúť alebo vypnúť (ľavý bumper), je to len a len na vás. Zapnutý Special Style zjednoduší ovládaciu schému, aby ste dokázali ikonické útoky robiť naozaj jednoducho. Niektoré dokonca len jedným tlačidlom. Jednoducho tak aktivujete air combo, Power Crush a podobne. Stále musíte zvládnuť načasovanie a využitie priestoru, ale môžete sa sústrediť skôr na učenie sa postáv. Koniec koncov, dnes už majú postavy viac ako stovku pohybov, útokov a mechaník, čo je poriadny náklad pri 32 postavách aj pre skúsených hráčov.

Tekken 8 je prvou hrou v sérii, ktorá bola vytvorená v Unreal Engine 5 a možno síce nevyzerá tak dobre ako Mortal Kombat 1, stále je to dosť pekná hra. A hlavne dosť dynamická, pričom beží naozaj hladko. Trošku už začínam mať výhrady k artu, kde je pomaly každá mužská postava široká ako stredoveká almara, takže to už občas vyzerá ako nejaká karikatúra, ale to je len môj subjektívny pohľad. Jednoducho hra vyzerá fajn. Veľmi dobre aj znie, či už je to hudba alebo aj dabing. Ten opäť pokračuje v trende, kedy postavy hovoria takým jazykom, akej národnosti sú v hre. Teda väčšinou, Zafina z Egypta hovorí anglicky. Ale znie to sviežo, príjemne, aj keď to v príbehu nedáva zmysel (keď vedú rozhovor 4 postavy, každá v inom jazyku, ale rozumejú si).

Toto mi fakt sadlo. Žáner mám rád a hrám ho tak dlho, ako prakticky niektoré z týchto sérii existujú. Tekken 8 ale môže byť asi aj najlepšia časť po legendárnej tretej časti. Zameranie na agresívnu hrateľnosť bude časti publika veľmi imponovať. Chválim aj otvorenosť úplne novým hráčom, ktorí vďaka novému systému dokážu do hry rýchlo a ľahko naskočiť. Pochváliť musím kopu obsahu, veľmi dobre fungujúce online, rozsiahly editor vzhľadu postáv a aj obrovskú galériu materiálov, kde si môžete odomykať arty, videá a ďalšie veci. Jednoducho fanúšikovia si prídu na svoje a nováčikovia sa môžu zoznámiť so sériou, ktorú budú milovať. Akurát by sa teda už autori nemuseli toľko zamotávať vo vlastnom kánone, ktorý už občas popiera sám seba. No a Arcade Quest má za sebou dobrú myšlienku, ale vo finále vás časom otrávi.

napísal matus_ace 23.1.2024
Páči sa mi! (+6)
9.0