DRAGON AGE: THE VEILGUARD

DRAGON AGE: THE VEILGUARD

7.0

Moderný Dragon Age pre moderné publikum

Recenzia na PC verziu

Tentoraz ide o všetko. Ak nebudete konať, svet Dragon Age, ako ho poznáte, sa rozpadne. Solas stratil trpezlivosť a má v pláne pretvoriť tento svet na lepšiu verziu, ktorá však zároveň zničí všetko a všetkých, ktorých milujete. Ako postava menom Rook však o chvíľu zistíte, že nepriateľov, ktorí majú vlastnú víziu sveta, je viac. Dragon Age: The Veilguard po 10 rokoch čakania nie je obyčajným pokračovaním obľúbenej série. Po Mass Effect: AndromedaAnthem musí štúdio Bioware ukázať, že dokáže priniesť ďalší hit, ktorý uchváti viaceré generácie hráčov. Bez armády fanúšikov tento boj nezvládne. Bioware ide o všetko.

Príbeh Dragon Age: The Veilguard nás zavedie do severných regiónov kontinentu Thedas a priblíži kultúry, o ktorých sme doteraz len počuli, alebo o nich čítali v knihách, komiksoch a iných materiáloch, ktoré vyšli pod hlavičkou Dragon Age v priebehu rokov. Doterajší príbeh je skutočne komplikovaný a po troch dieloch vývojári zistili, že ich známa formulka formovania príbehu podľa rozhodnutí hráčov je už neudržateľná. Po zapnutí hry nebudete potrebovať vaše uložené pozície z predchádzajúcej hry ani otvárať účet na Dragon Age Keep. Hra sa pýta iba na to, ako dopadla Inkvizícia, ako ste reagovali na Solasa a s kým ste mali v prechádzajúcej hre vzťah.

Nový príbeh chce byť zrozumiteľný pre nových hráčov

Všetky tri možnosti dokážu bez zbytočného premýšľania navoliť aj hráči, ktorí žiadnu Dragon Age hru predtým nehrali a príbeh je rozprávaný s ohľadom na nich. Postavy medzi rečou vysvetľujú kto je kto, aby aj neznalí hráči vedeli, s kým majú do činenia. Pozornosť by mali venovať najmä elfským bohom menom Solas, Elgar'nan a Ghilan'nain, ktorí majú v pláne zničiť svet, no inými spôsobmi. Magickým MacGuffinom bude v tomto prípade lyriová dýka, ktorú Solas stratí pri neúspešnom rituáli a vypustí z väzenia dvojicu Elgar'nan a Ghilan'nain. Vo vašich rukách dýka dostane nový zmysel a doslova vám pomôže hýbať svetom. Iba s magickou dýkou však svet nezachránite a je potrebné získať spojencov, ktorí budú ochotní v boji položiť svoj život.

Dragon Age: The Veilguard
Dragon Age: The Veilguard Na nedostupné miesta sa dostanete s pomocou spoločníkov.
Na nedostupné miesta sa dostanete s pomocou spoločníkov.


Dragon Age: The Veilguard Otvorené lokality ponúkajú množstvo hádaniek a tajomstiev.
Otvorené lokality ponúkajú množstvo hádaniek a tajomstiev.


Dragon Age: The Veilguard V bojoch proti darkspawn sa chopíte aj balisty.
V bojoch proti darkspawn sa chopíte aj balisty.





Postupne nadviažete kontakt s viacerými frakciami severných regiónov a vďaka tomu získate ďalších členov partie, ktorí prinášajú do hry unikátne schopnosti aj svoje vlastné príbehy. Práve budovanie vzťahov a rozhodovanie o osude postáv patrí medzi charakteristické prvky hier od Bioware. Ak si pamätáte, že v predchádzajúcich hrách mala aj menšia poznámka v dialógu dopad na rozvíjanie príbehu, vo Veilguard je tých zásadných rozhodnutí omnoho menej a skôr sa sústreďuje na vzťahy s postavami. Vašich sedem spoločníkov spolu s vami vytvorí akúsi rodinu, ktorá žije svoj čarovný príbeh v lokalite zvanej Lighthouse, ktorá sa magicky prispôsobuje svojim obyvateľom. Lighthouse je váš hlavný stan, miesto kde spoznávate svojich spolubojovníkov a kde plánujete ďalšie kroky. Časom si však uvedomíte, že je to aj kulisa pre zvláštny sitkom v štýle Dragon Age.

Ľudia, príbehy, emócie

Kým v predchádzajúcich hrách sa vo vašom tíme ocitli postavy s rôznymi motiváciami, rôznymi úrovňami charizmy a priateľskosti, vo Veilguard je atmosféra vyslovene kamarátska. Žalostne tu chýbajú postavy, ktoré by boli voči vám a ostatným neprístupné, indiferentné alebo sa otvorene nenávideli, ako napríklad Morrigan a Alistair. Ak sa aj postavy vo Veilguard pohádajú, tak je to kvôli úplnej nelogickej hlúposti a trvá im asi päť minút, aby sa zase udobrili. Viackrát si budete pripadať, že neriadite tím najskúsenejších bojovníkov v krajine, ale škôlku. Problém je, že tieto scény vôbec nie sú vtipné a dojem šťastnej rodinky, ktorá má vlastný čitateľsky klub, chodí na nákupy a delí sa o práce pri varení večere, do sveta Dragon Age vôbec nepasuje.

Aj keď charaktery vašich spoločníkov sú napísané zaujímavo, ich príbehové línie sú na tom oveľa horšie. Španielsku telenovelu strieda rodina Addamsovcov, večera s matkou, venčenie griffona a podobné nezmysly. Eventuálne každý príbeh vedie k nejakej veľkej bitke, ale hra takmer vôbec neodpovedá na základné otázky, nerobí rozuzlenia, len vás chce zaujať nejakým emocionálnym príbehom. Kým hlavná príbehová línia je pútavá a nenáročná na sledovanie, autori príbehu sa veľmi vyhýbajú tomu, aby niečo museli vysvetliť. Hra v mnohých aspektoch obracia naruby základné poznatky z predchádzajúcich hier, no keď sa Rook dopytuje vysvetlenia, dostane neuspokojivú odpoveď, ako napríklad: „Teraz sa pýtaš takéto otázky? Na to asi vedia odpoveď len naši filozofi.“

Polootvorený svet hre naozaj svedčí

Aj keď sa vás scenáristi snažia odbiť pri zbytočných otázkach o ich novom lepšom lore, v čom hra skutočne exceluje, je objavovanie jej sveta. V úvode hry spoznáte mesto Minrathous a po objavení prvého magického zrkadla Eluvian zistíte, že ich je po svete ešte mnoho a slúžia ako brány cez ktoré sa Solas premiestňuje. Kým prvé misie vás vedú za ruku v zdĺhavých koridoroch s naskriptovanými udalosťami, po objavení nových otvorených lokalít začne hra skutočne žiariť. Objavovanie všetkých zákutí Arlathanských lesov, túlanie sa ulicami miest Minrathous a Treviso, prechádzky po slnečnom pobreží Rivain aj odhaľovanie tajomstiev Crossroads vás dokáže zamestnať na desiatky hodín. Nejde však len o hľadanie pokladov a ničenie démonov. Všetky regióny potrebujú vašu pomoc a podobne ako v Mass Effect 3, sila vašich aliancií rozhodne o osude finálnej bitky.

Vašim spoločníkom sa zvyšuje úroveň na základe vašich vzťahov a čím častejšie s nimi budete plniť misie a rozprávať sa s nimi, tým viac bodov schopností do nich budete môcť investovať. Vaši spoločníci však prinesú nové prvky nielen v súbojoch, ale aj pri bádaní sveta. Našťastie sa nemusia nachádzať práve v partii, keď narazíte na určitú prekážku a špeciálnu schopnosť aktivujete svojou dýkou. Elfka Bellara totiž dokáže opraviť pokazené artefakty, ktoré vytvárajú mosty či vypínajú bariéry v prostredí. Scout Harding dokáže hýbať skalami a Davrinov griffon ponúkne pomoc z výšky. V mnohých prípadoch sa až tak neoplatí zbytočne sa trápiť riešením, ako sa dostať na nedostupné miesto, pretože vás tam neskôr zavedie vedľajší quest.

Nový súbojový systém je hotová šou

Predtým, ako sa postavíte proti drakom a bohom, vás však čakajú desiatky súbojov s novým systémom, ktorý uprednostňuje akciu pred taktikou, no stále hráčom ponúka možnosti experimentovať. S každou novou úrovňou môžete investovať body do rozvetveného stromu schopností a zároveň kedykoľvek vrátiť body a vyskúšať úplne nový build. Každý nepriateľ má určité odolnosti a zraniteľnosti a s vašimi schopnosťami viete priniesť do súboja poškodenie elementom, ktorý potrebujete. Je tu však aj možnosť investovať body do akčných schopností, ktoré vyvoláte ako kombá stláčaním správnych tlačidiel. Hru môžete hrať v štýle hack-and-slash alebo si svet pozastaviť a zadeliť útoky tak, aby ste využili aj svojich dvoch spoločníkov. Systém aplikácie jednej schopnosti a detonácie inou schopnosťou vytvára mocné synergie, ktorými zdecimujete nepriateľov.

Dragon Age: The Veilguard
Dragon Age: The Veilguard Správnou kombináciou schopností vytvoríte mocné synergie.
Správnou kombináciou schopností vytvoríte mocné synergie.


Dragon Age: The Veilguard Efektmi sa pri súbojoch nešetrí.
Efektmi sa pri súbojoch nešetrí.


Dragon Age: The Veilguard Mnohokrát je potrebné sa venovať nielen nepriateľom, ale aj prekážkam v prostredí.
Mnohokrát je potrebné sa venovať nielen nepriateľom, ale aj prekážkam v prostredí.





Akonáhle spoznáte schopnosti vašich spoločníkov a efekty, ktoré môžu priniesť, vytvoríte si vlastné obľúbené buildy s fantastickými efektmi. Súboje v Dragon Age: The Veilguard sú skutočnou šou, možno miestami až prepálenou a pripomínajúcou Marvelovky. Ako bojovník dokážte hádzať štít v štýle Captain America a ultimátnou schopnosťou hodiť sa o zem a trieskať ako Hulk. Farbami hýria aj nepriatelia, ktorí prešli tiež zásadným faceliftom a takmer vôbec nepripomínajú monštrá zo sveta Dragon Age. Ide o celkovú zmenu art štýlu naprieč hrou, ktorý ide ruka v ruke s odľahčenou atmosférou v príbehu. Aj napriek postavám s veľkými očami, hladkými telami ako bábiky bez pórov a textúr, je Dragon Age: The Veilguard z audiovizuálneho hľadiska skvostná hra.

Výkladná skriňa technológií

Nie náhodou je Minrathous večne upršané mesto. Všetky kaluže odrážajúce svetlo a kvapky, ktoré na ne dopadajú, majú za cieľ vás ohúriť technológiami, ktoré v hre boli použité. Na PC sa žiarivé svetlá vďaka ray tracingu odrážali od každého lesklého povrchu a s DLSS3 boli všetky oslepujúce výbuchy efektov dokonale plynulé. Keď si odmyslíme komiksový dizajn postáv, Dragon Age: The Veilguard je jedna z najdetailnejších a najočarujúcejších hier súčasnosti, perfektne nesvietená a vyrážajúca dych pri pohľade na scenérie, ktoré si pre nás tvorcovia pripravili. Je to výkladná skriňa najnovších technológií a najmä hráči s novými grafickými kartami sa nebudú vedieť nabažiť lokalít, ktoré autori nadizajnovali.

Hra vás donúti prehodnotiť nielen upgrade vašej PC zostavy, ale aj spôsobu, akým ju budete počúvať. Veilguard má perfektné priestorové audio a s dobrou zostavou reproduktorov dostane hra úplne nový rozmer. Soundtrack od skladateľskej dvojice Hans Zimmer a Lorne Balfe je totiž zážitok sám o sebe. Aj keď by ma zaujímalo, ako by sa s hudbou popasoval Inon Zur, ktorý má na svedomí soundtrack z Dragon Age: Origins, Zimmer a Balfe dokázali témy jednotlivých regiónov a súbojové skladby pozdvihnúť na novú úroveň a vďaka tomu epické súboje skutočne precítite aj napriek tomu, že okolo vás lietajú všetky farby dúhy.

Dragon Age: The Veilguard
Dragon Age: The Veilguard Po audiovizuálnej stránke vás vie hra ohúriť.
Po audiovizuálnej stránke vás vie hra ohúriť.


Dragon Age: The Veilguard V hre nesmie chýbať foto režim a mojkanie sa mláďaťom ešte donedávna vyhynutého griffona.
V hre nesmie chýbať foto režim a mojkanie sa mláďaťom ešte donedávna vyhynutého griffona.


Dragon Age: The Veilguard Bitky budú naozaj epické.
Bitky budú naozaj epické.




Keď o hrách nerozhodujú vývojári, ale prieskumy

Kým séria Mass Effect mala celistvú identitu v oblasti hrateľnosti aj dizajnu, Dragon Age bol vždy tak trochu obeťou prieskumov a prispôsoboval sa tomu, čo bolo v kurze. Po oceňovanom Dragon Age: Origins s taktickými súbojmi prišlo pokračovanie, ktoré sa hrateľnosťou chcelo zavďačiť konzolovým hráčom, ktorí v tej dobe určovali trendy. Dragon Age: Inquisition zase reagoval na uzatvorený svet s recyklovanými lokalitami a akčnými súbojmi Dragon Age II a priniesol rozsiahly open-world s kombináciou taktického a akčného súbojového systému. Po kritike otvoreného sveta prichádza Veilguard s kombináciou koridorových lokalít s otvorenejšími mapami a opäť novým súbojovým systémom. V tomto ohľade sa zdá, že sa vývojári konečne trafili do čierneho. Poteší tiež dĺžkou hlavnej kampane, ktorá presahuje 30 hodín len v hlavnom príbehu. Ak vám to je málo, s vedľajšími questami sa pohodlne dostanete s hernou dobou cez 60 hodín a viac. Obdivuhodný je aj veľmi vyladený technický stav bez bugov, ktorý nie je typický pre Bioware hry a už vôbec nie pred vydaním.

Dragon Age: The Veilguard si skutočne berie to najlepšie z oboch svetov. Hra vás nechá riešiť hádanky a odhaľovať malé príbehy v otvorených lokalitách a keď ide do tuhého, dôležité príbehové časti vám naservíruje v dobre premyslených uzatvorených lokalitách, ktoré budujú napätie aj dávkujú nepriateľov, aby sa hlavné misie vyvrcholili epickými súbojmi s monštrami. Mnohých hráčov však budú vyrušovať farebné výbuchy, halloweenski nepriatelia a povrchné dialógy v odľahčenom tóne. Dragon Age: The Veilguard vôbec neklame telom. Za detinskou fasádou neskrýva temnotu, politiku a tie najťažšie až nehumánne rozhodnutia. Nie je to náhoda, že hru premenovali z Dreadwolf na Veilguard, že prvý trailer s postavami bol komický, že postavy vyzerajú ako bábiky a všetci sa tvária ako veľká šťastná inkluzívna rodinka.

Dragon Age: The Veilguard je opäť výsledkom prieskumu a doby, v ktorej vychádza. Bioware zúfalo potrebuje očariť nielen veteránov, ale nalákať nové mladé publikum, ktoré miluje pozlátku a ktoré možno okúsilo Baldur’s Gate 3 a túži po novom príbehu s budovaním vzťahov a akčnejšími súbojmi. Je dosť možné, že mladé publikum bude Dragon Age: The Veilguard milovať a je rovnako pravdepodobné, že veteráni ostanú sklamaní. Hra v mnohých aspektoch, najmä v oblasti vedľajších príbehov, možností a dialógov, nedosahuje kvality predchádzajúcich dielov, no na míle sa im vzďaľuje v kvalite súbojov, sveta, audiovizuálneho zážitku a technickom stave. Dragon Age: The Veilguard bol pre mňa, ako fanúšičku série od vydania Origins v roku 2009, akousi horskou dráhou, kedy ma dokázala vo vrcholných momentoch nesmierne baviť a ohúriť a neskôr svojou prízemnosťou zas obrať o entuziazmus. Bioware však vie, že je lepšie, ak bude jeho hra polarizovať, akoby mala byť šedivo priemerná. Ide o všetko a je len na hráčoch, aby rozhodli, či sa Bioware opäť podarí dostať na vrchol.


napísal Tanya 28.10.2024
Páči sa mi! (+9)
7.0
Ohodnotiť
DRAGON AGE: THE VEILGUARD
+ zábavný súbojový systém, ktorý si prispôsobíte podľa seba
+ kombinácia dobre navrhnutých koridorových misií s otvorenými lokalitami plnými aktivít
+ najepickejšie bitky v sérii
+ po grafickej a zvukovej stránke je hra skvost
- príbeh a jeho možnosti nedosahujú kvality, aké od Bioware očakávame
- dialógy sú mnohokrát napísané ako pre jednoduchého hráča, ktorý nechce rozmýšľať
- odľahčená atmosféra až infantilnosť v art štýle aj príbehu Dragon Age skrátka nesvedčí


RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: EA / Bioware
Štýl: RPG
Dátum vydania: 31. október 2024
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29824)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk