Prečo majú konzoly v Číne mizerné predaje? |
Čínski hráči každý rok utratia miliardy dolárov, ale v krajine sa ešte nepredalo ani milión konzol PS4 a Xbox One.
Čína je obrovský herný trh, ktorý sa ako jediný môže vo viacerých ohľadoch porovnávať s trhom v USA. Napriek tomu ide o dva úplne odlišné svety a Microsoft ani Sony do toho čínskeho doteraz nedokázali preniknúť. Odhady profesionálneho analytika mobilných trhov a herného nadšenca vystupujúceho pod menom ZhugeEX im ani veľké šance na rýchlu zmenu nedávajú.
V Číne je 400 miliónov hráčov mobilných hier a 130 miliónov hráčov PC hier, čo ale u nich znamená predovšetkým webové a hardvérovo nenáročné free-to-play hry. Čína bola dlhé roky trhom PC onlinoviek a aj tento rok by sa tam v nich malo otočiť približne 12 miliard amerických dolárov. Naozaj závratné číslo, ale ak ho vydelíme vyššie uvedenými 130 miliónmi hráčov, tak na jedného v priemere vychádza 92 dolárov na jeden rok a jedného hráča. Optikou Európana sa to môže zdať málo, ale v porovnaní s mobilným trhom je to veľa. 400 miliónov hráčov z vreciek vyloví 7 miliárd dolárov, teda približne 17 dolárov a 50 centov na jedného hráča počas celého roka.
To už je zároveň aj veľká časť odpovede na otázku, prečo v Číne o herné konzoly nie je záujem. PS4 aj Xbox One sú pre väčšinu čínskych hráčov príliš drahé a už iba ich kúpa by hráčov rozpočet na hry vyčerpala na niekoľko rokov dopredu, nehovoriac o prinajmenšom 30 dolárových hrách. To je dôvod, prečo sa Microsoftu a Sony od prelomu rokov 2014 a 2015 podarilo v Číne oficiálne predať iba 500 tisíc herných konzol. Podľa analýz by sa toto číslo malo na konci roka zvýšiť na približne milión a ďalšie 2 milióny konzol by sme vraj našli na šedom trhu, teda kusy kúpené v zahraničí. Pri priemere štyroch kúpených hier na konzolu to ale aj tak žiadna veľká sláva nebude. Pokým v USA sa na konzolovom trhu točia miliardy, v Číne to v roku 2015 bolo ledva 100 miliónov USD.
ZhugeEX dodáva, že nízky priemerný príjem v Číne pritom nie je jediným problémom. Čínska vláda naďalej trvá na dôslednej cenzúre hier a všetkého softvéru. V praxi to znamená, že inde populárne herné série Grand Theft Auto alebo Call of Duty sa distribútori ani len nepokúsili do Číny dostať. Iné hry, ktoré nie sú až tak "proti čínskym kultúrnym hodnotám", musia byť pred vydaním upravené podľa požiadaviek cenzora. PS4 a Xbox One tak majú v Číne knižnicu iba približne 100 hier vrátane malých titulov.
V uplynulých mesiacoch vydali čínske spoločnosti Tencent a Fuze vlastné konzoly. Ani cenovo dostupnejšie Android a Windows konzoly s hrami známymi čínskym hráčom ale nemajú na ružiach ustlané. O konzole TGP Box, kde sa bude dať hrať aj League of Legends, sme sa dopočuli aj u nás na Slovensku, ale napriek záujmu médií má údajne iba 250 predobjednávok. V Číne nie je zvykom, aby si mladí zabrali obývačku aj s televízorom pre seba a svojich kamarátov. Deti i tínedžri sa po spoločnom jedle spravidla odporúčajú do svojich izieb a jediný televízor v domácnosti zaberú rodičia, čo opäť iba nahráva hraniu na mobiloch. Lepšie situovaná omladina sa môže presunúť do internetovej kaviarne a prihlásiť sa k svojmu účtu v League of Legends prípadne World of Warcraft. Nečudo, že WoW film žal v Číne väčší úspech ako v USA.
Ešte treba dodať, že niektorí tínedžri hrajú tajne, ak im to konzervatívni rodičia zakazujú. S úspechom sa môžu rozlúčiť aj hry založené na európskej a americkej histórii, čínski hráč im nerozumie viac než my histórii Číny.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Aký je Fallout seriál? 166
- DOJMY: Vivat Slovakia (Early Access) 84
- Filmový Minecraft je už natočený 18
- Vivat Slovakia, slovenské GTA, vychádza v Early Access už vo štvrtok 84
- PS5 Pro Enhanced označenie nebude vyžadovať 60 fps hry, konzola bude mať aj ultra 86
- História Fallout série 59
- Ubisoft maže The Crew z knižníc hráčov 124
- VIDEO : Vivat Slovakia - prvých 30 minút z Early Access verzie 49
- Warhorse štúdio dnes o 20:00 predstaví svoju novú hru 110
- DOJMY: Kingdom Come: Deliverance II chce byť väčšie a lepšie ako jednotka 94 zobraziť viac článkov >