Sam Lake: Storytelling je základom hier, ak však vašu prácu niekto príliš idealizuje, pohoríte

Dvorný scenárista Remedy hovorí viac o svojej práci, ktorá dáva hrám dušu. Tvrdí, že napriek dôležitosti scenára je rád, ak má v práci určité mantinely.

pridal Gam_er 29.11.2019 o 13:23 pod hry
Sam Lake: Storytelling je základom hier, ak však vašu prácu niekto príliš idealizuje, pohoríte

HRY > NOVINKY >

Sam Lake je už 24 rokov kreatívnym šéfom Remedy Entertainment a jeho príbehy sa stali srdcom hier ako Death Rally, Max Payne, Alan Wake, Quantum Break či naposledy Control. Svoju kariéru začal tým, že napísal scenár pre kamaráta Petri Järvilehta, zakladateľa Remedy, ktorý v tom čase potreboval príbeh pre racingovku Death Rally. Neskôr v roku 2001 napísal scenár na Maxa Payna, ktorý bol asi štyrikrát dlhší než scenár bežných filmov. Remedy vtedy nemali žiadny rozpočet na najímanie hercov, Sam Lake prepožičal hlavnej postave hry Maxovi aj tvár a hlas. 

Od tej doby dal Lake Remedy konzistentnú tvorivú víziu, čo ich odlišovalo od mnohých iných herných štúdií. Zároveň je presvedčený, že rozprávanie príbehov sa stalo chrbtovou kosťou mnohých hier, od série Uncharted po The Last of Us. Jeho rozprávanie často skúma rôzne médiá, pomocou ktorých sa dokáže prezentovať, ako napríklad mix TV seriálov, cestovania v čase, surrealizmu a fikcie. Aj napriek dlhoročným skúsenostiam je pre neho táto práca stále výzvou, kde si musí dávať pozor na množstvo vecí. Jedným z negatív je podľa neho preceňovanie:

"Myslím, že tu stále existuje akýsi vnútorný boj. Hlavne, pokiaľ ide o tímovu prácu, kde má každý rôzne názory a stanoviská, no nikto sa nemýli. V priebehu rokov som videl, aké dôležité je písať scenár a zaistiť zdroje, ktoré s tým súvisia. Niekedy je však vaša práca spochybňovaná, čo vás samozrejme dráždi, no zároveň núti niekam posunúť a inovovať. V konečnom dôsledku je to požehnanie. 

Stále viac premýšľam o perspektíve, kde snívate o dosiahnutí scenáristického raja a máte na to všetky potrebné zdroje, pričom všetci tvrdia, že ste mužom na čele dôležitých vecí. Myslím, že je to hrozná pasca. Stále sa cítite lepšie, ak máte určité obmedzenia. Ak vám niekto povie, že to nefunguje, prípadne to nie je v poriadku, hľadáte trendy. Ak všetci hovoria, že niečo nie je v poriadku, pravdepodobne je to pravda. Najhoršou možnou kliatbou je, že sa dostanete na podstavec. Ste génius. Vytvárate skvelé veci. Choďte a vytvorte to! Potom jediná vec, ktorá z toho vyjde, je niečo strašné."

Sam Lake sa vyjadril aj na margo dĺžky hier a jeho vplyvu na túto veličinu v úlohe scenáristu:

"Z obchodného hľadiska je zrejmé, že ak za hru utratíte vyššiu peňažnú hodnotu tak čakáte, že výsledkom bude dlhodobejšia skúsenosť. Mantinely sa dajú nastaviť aj v písaní. Ak skrátka musíte vydržať pri písaní dlhšie, tak vydržíte a vytvoríte dlhší príbeh. Tu je potom otázka, ako k tomu pristupovať. Natiahnete všetko, čo sa dá, len aby ste udržali dlhší zážitok? Je to zaujímavá výzva.

Je to zaujímavá výzva. Ide ruka v ruke s tvorivým procesom, ale potom sú diktované určité parametre. V Control sme od začiatku premýšľali nad tým, že chceme dosiahnuť dlhší zážitok než 10 hodinovú lineárnu vec s tým, že ak ju dokončíte, nemáte dôvod na návrat. Museli sme podniknúť kroky, aby sme to zaistili."

Lake spomína aj na začiatky svojej kariéry, kedy v roku 1995 ani len netušil, že bude scenáristom videohier. Vtedy a táto profesia začala ešte len rozvíjať a aj napriek tomu, že herný svet upútal najviac scenárom k Maxovi Paynovi sám tvrdí, že keby ľudia vedeli, koľko práce, námahy a času to celé zhltlo, tak by ho s hrou zrejme každý odmietol. 





Páči sa mi! (+10)




Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #119


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Steam achievementy (6)
čaute, ak by niekto mal chuť a robiť achievementy ...
| Need for speed heat (3)
Zdravim chcel by som s spytat ci niekomu kto tuto ...
| Cpu chladič (3)
Mám pri sebe chladič od master cooler hyper 212 ev...
| Aké hry kúpiť? (7)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaké staršie hr...
| Pc build (17)
CPU: RYZEN 7 3800X CHLADIC CPU -GELID PHANTOM MT...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk