Spoločnosti Sony Group, IBM a Toshiba predstavili na konferencii ISSCC (International Solid State Circuits Conference) v priebehu včerajšieho dňa technické špecifikácie procesora, ktorý bude poháňať novú generáciu konzoly PlayStation. Od roku 2001 pracovala trojica spoločností na procesore CELL, ktorý je optimalizovaný na prácu s multimédiami. Obrovská výpočetná sila sa skrýva v ôsmich jadrách na jednom čipe, ktorý bude bežať na vyššej frekvencii, ako 4Ghz (povráva sa o 4,6Ghz). CELL bude vyrobený 90nm technológiou (SOI), bude obsahovať 234 miliónov tranzistorov a dokáže spracovať 256 miliárd inštrukcií za sekundu (256 gigaflops), čo je viac, ako desaťnásobný výkonnostný skok oproti terajším sériovo vyrábaným procesorom. V čipe bude integrovaná 2,5MB pamäť a pamäťový radič s vysokou priepustnosťou až 100GB/s. CELL bude vyrábaný na 300mm waferoch v továrni IBM East Fishkill v New Yorku, neskôr sa výroba presunie aj do továrne Sony Group Nagasaki Fab. Prvé vzorky procesoru budú vyrobené koncom tohto roka. Sila CELLu spočíva v flexibilnosti jadier a paralelizme, jadro dokáže obslúžiť niekoľko operačných systémov naraz. Všetko však záleží od softvérových vývojárov, ako si s architektúrou poradia. Budúce verzie CELLu budú podľa požiadaviek mať viacej alebo menej jadier v závislosti od použitia. S procesorom sa nepočíta iba v PS3, ale aj v digitálnej televízii, domácich serveroch, pracovných staniciach zameraných na prácu s grafikou a dokonca aj v mobilných zariadeniach. CELL pasovali Sony, IBM a Toshiba za „supercomputer on a chip“, konkurencia je viac, ako skeptická. Justin Rattner (intel) tvrdí, že najväčším problémom CELLu sú rôzne jadrá, „je to, ako keby ste mali dva motory pod kapotou", táto skutočnosť vedie k zvýšenej komplikovanosti a chybám. Nakoniec dodal „...zobrali kompatibilitu a vyhodili ju von oknom" Sony predstaví podľa posledných informácií konzolu PS3 ešte pred E3 a teda aj pred konkurenciou (Microsoft a Nintendo), miesto ani dátum zatiaľ neboli zverejnené. Podrobný rozbor procesora CELL nájdete tu.