DEAD SPACE

DEAD SPACE

9.0

Isaac Clarke, vitaj na USG Ishimura. Opäť.

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Herný rok 2008 bol fenomenálny. Gears of War 2, Smash, Left 4 Dead, Mario Kart Wii, Lich King, Devil May Cry 4, Fallout 3, Fable 2, Chains of Olympus, GTA 4 a takto by som mohol pokračovať veľmi dlho. Možno vám to už dnes tak ani nepríde, ale aj EA sa postarala o to, že bol rok 2008 taký silný. Na PC vyšiel Mass Effect, prišiel skvelý Crysis: Warhead, Mirror's Edge, Bad Company, Red Alert 3, Spore, Burnout Paradise a začala aj vesmírna hororová séria, ktorá zažiarila rovnako ako Mass Effect. No kým Mass Effect sa dlho tešil popularite, séria Dead Space zažívala iný príbeh. Z jednotky sme padli na zadok, dvojka to ešte vylepšila, ale z trojky sa v EA snažili spraviť co-op akciu. Plány pre štvorku sa niesli v znamení ešte väčšieho odklonu, no nikdy na ne nedošlo.

Štúdio Visceral sa posunulo na iné projekty, vedenie EA sériu odsunulo na vedľajšiu koľaj a neskôr dokonca štúdio zaniklo, čo bola obrovská škoda. Na novú hru z tejto série sme museli čakať dlhých 10 rokov a nie je to pokračovanie. Nie je dokonca ani od pôvodných autorov. Stále relatívne nové štúdio EA Motive sa podujalo priniesť remake Dead Space a ten hneď na úvod roka dokazuje, ako bola hra nadčasová v dobe pôvodného vydania. Navyše nám dáva tušiť, že tento rok bude patriť AAA hororom a fanúšikovia žánru tak po rokoch majú dôvod plesať.

Dead Space neskrýval svoje inšpirácie, inak tomu nie je ani teraz. Veľmi pekne kombinoval poriadne krvavé sci-fi s viac filozofickými témami, napríklad aj fanatickým nasledovaním náboženstva. Navyše umne pracoval s dejovými zvratmi. Asi vás poteším, keď už teraz na úvod prezradím, že aj toto funguje aj teraz. Pritom ale pozor, nový Dead Space nie je presným remakom originálu. Dočkal sa mnohých veľmi rozumných zmien a úprav v rámci hrateľnosti, réžie scén a aj herného dizajnu. Nielenže tak pôsobí modernejšie, ale odstraňuje nedostatky originálu.

Dead Space
Dead Space Máloktorý horor vás v úvode dokáže pohltiť ako Dead Space
Máloktorý horor vás v úvode dokáže pohltiť ako Dead Space


Dead Space So strachom hra pracuje veľmi dobre
So strachom hra pracuje veľmi dobre


Dead Space Okrme nepriateľov si musíte dávať pozor aj na pasce
Okrme nepriateľov si musíte dávať pozor aj na pasce





Od vydania ubehlo už 15 rokov a nemá tak zmysel sa len obracať na to, čo bolo kedysi. Dnes sa ku hre dostanú hráči, ktorí sa v dobe pôvodného vydania hrali len v pieskovisku. Čo je teda Dead Space? Survival horor kombinujúci starú školu a modernu, ktorý vychádza z Votrelca, Veci a napríklad aj Horizontu udalosti. Všetko sú to skvelé sci-fi horory, ktoré majú spoločné naturalistické spracovanie a akúsi špinavosť. Dnes aj sci-fi filmy vyzerajú, ako keby sa odohrávali v Apple predajni. Pôsobí do sterilne, bezpohlavne. V týchto filmoch to bolo naopak a rovnako je to aj v Dead Space.

Hra sa síce odohráva v nejakom 26. storočí, ale pôsobí realisticky a povedome, nie hi-tech. To krásne korešponduje s klaustrofóbnymi a temnými chodbami, ktorými sa budete predierať. A podobne ako napríklad vo Votrelcovi strach často nejde z toho, čo vidíte, ale práve z toho, čo nevidíte. Hlavne teda v úvode toho viac počujete ako vidíte. Zvuky sú všade okolo vás. Nepriatelia sú v stropoch, v stenách, v diaľke počuť výkriky. Vy ale len relatívne ojedinele narazíte na nejakého nepriateľa. Neskôr hra samozrejme pridá a v krvi sa začnete takmer doslovne kúpať, ale stále nezabúda na to, čo je jadrom úspešného hororu (a kde koniec koncov zlyhala trojka).

Spomenul som už Carpenterovu Vec, ktorá je tiež veľkou inšpiráciou pre hru a vlastne celú sériu. Tu totiž stojíte proti horde Nekromorfov. Čo to je a čo vlastne chcú? To v tejto hre síce priamo neodhalíte (minimálne nie v celom rozsahu), ale zreteľne uvidíte, že chcú zabiť všetko živé. A keďže Isaac Clarke, hlavný hrdina hry, je živý, nastáva tu istý konflikt. Nie je v tom síce úplne sám, ale veľmi skoro si domyslíte, že sa môže spoliehať len sám na seba. A možno ani len to nie. Hra veľmi dobre pracuje so striedaním napínavých a pokojnejších pasáží, kde si môžete na chvíľu vydýchnuť od toho, že vám neustále ide o krk.

Príbeh odsýpa veľmi pekne a vo veľkom spolieha na to, že si veľa vecí viete domyslieť. Možno je to v pár prípadoch aj trochu na škodu, lebo si domyslíte zvrat trošku predčasne. Poznáte to, taká tá klasika, že niekto nie je ten, za koho sa vydáva a podobne. Chcelo by to trošku viac tajomna, nech to nie je takáto prvá signálna. Ale v zásade je príbeh veľmi slušný a postavil pekné základy, na ktorých neskôr stavala dvojka a ďalšie Dead Space médiá. Nečakajte niečo prevratné, len poctivý herný horor, ktorá vás vydesí a k tomu vypracuje zaujímavé pozadie.

Ťaživá atmosféra neboduje len vďaka skľučujúcemu prostrediu ťažobnej vesmírnej lode Ishimura, kde sa dej hry odohráva, ale aj z nepriateľov, ktorým čelíte. Hra vás do cesty postaví niekoľko druhov Nekromorfov a pri ich likvidácii potrebujete použiť aj hlavu. Nájsť si tú správnu taktiku na daný druh nie je náročné, len musíte mať stále na pamäti, že toto je iný druh survival hororu. Manažment zdrojov nechýba a rovnako príde čas aj na chvíle, kedy boj nemá zmysel. Z iných hier sme ale zvyknutí, že treba mieriť na hlavu. Dead Space je iný a Nekromorfovia vám pôjdu po krku aj bez hlavy. Mierte im na končatiny a potom ich udupte na zemi, ušetríte tým vzácnu muníciu. Alebo ich najskôr zapáľte plameňometom a potom im odstreľte nohy.

Dizajn monštier, boj s nimi, atmosféra – to všetko pripomína Vec. Zaujímavým herným prvkom je ale aj samotný arzenál, ktorý perfektne ilustruje to, že sa hra odohráva na ťažobnej lodi a Isaac nie je vojak či iný akčný hrdina. Je technik, ktorý prišiel na Ishimuru robiť opravy. Teraz ale berie plazmový rezák, píly, plameňomet a podobné zbrane, ktoré si prispôsobuje podľa seba. Pôsobí to veľmi dobre. Síce to opäť nie je žiadne hi-tech sci-fi, ale to je naozaj len dobre. Realizmus, špina a takáto zastaranosť dodávajú celému svetu na hodnovernosti a viete sa doň tak aj lepšie ponoriť.

Dead Space
Dead Space S arzenálom opatrne, aby ste nezostali bez munície
S arzenálom opatrne, aby ste nezostali bez munície


Dead Space Atmosféra je naozaj pohlcujúca
Atmosféra je naozaj pohlcujúca


Dead Space Postupne si vylepšíte oblek aj zbrane
Postupne si vylepšíte oblek aj zbrane





Asi ste už pochopili, že hra má veľmi ľahké RPG prvky, kde si postupne prispôsobujete zbrane nielen zvýšením ich sily, ale aj zväčšením zásobníka, rýchlejším nabíjaním a podobne. Isaac tu má svoj technický oblek, ktorý postupne meníte za lepšie a silnejšie, kde tiež môžete ďalej upravovať jeho vlastnosti. To všetko budete potrebovať, keďže proti vám stojí viac Nekromorfov a stávajú sa tiež silnejšími. Nečakajte od toho nejaké rozsiahle technologické stromy, ale je to dostatočné na to, aby ste cítili progres nielen v hre, ale aj svojej postavy. Hlavne na New Game + sa z Isaaca stane poriadny mäsiar, lebo už máte našliapnuté ku kompletnému vylepšeniu všetkých aspektov.

Ďalším tradičným prvkom survival hororov sú hádanky. Tie sa síce z žánru postupne (hlavne z AAA produkcie) vytrácajú, lebo sa hráčom asi nechce pri hraní hýbať hlavou. Tu však sú a sú stále spracované veľmi slušne. Nie je ich veľa, nepotrápia vás nejako príliš, ale na chvíľu pri nich spomalíte, aby ste popresúvali energiu a podobne. Fungujú fajn, navyše v kombinácii s rozsiahlym prostredím sa starajú o to, že máte stále kam zablúdiť a čo preskúmať. Nebojte sa však, že by ste sa stratili. V hre funguje rozumný navigačný systém a ak sa náhodou niekde zaseknete, stačí sa poriadne poobzerať okolo seba.

Poďme na tie vylepšenia remaku. Nemá veľmi zmysel detailnejšie rozoberať upravené scény a nejaké menšie detaily, tak len to podľa mňa najdôležitejšie – pohyb a responzívnosť. Pôvodný Dead Space bol dobrý, ale zároveň v ňom akcia pôsobila trochu ťažkopádne a neohrabane. To je preč, pričom to absolútne nič neubralo na atmosfére. Hra stále dokáže byť náročná, dokáže vás vydesiť a pritom môže mať moderné a responzívne ovládanie. Nie je toho veľa, ale nájdete tu dokonca aj nejaké úplne nové veci navyše.

Dead Space
Dead Space Na Ishimuru sa pozriete aj zvonka
Na Ishimuru sa pozriete aj zvonka


Dead Space Týmto nepriateľom výnimočne nemierte na hlavu
Týmto nepriateľom výnimočne nemierte na hlavu


Dead Space Hra sa nebojí krvavých scén, keď trháte a režete nepriateľov
Hra sa nebojí krvavých scén, keď trháte a režete nepriateľov




Hra má nový koniec, ktorý si užijú najmä hráči, ktorí sériu dobre poznajú. Je totiž lepšie prepojený na dvojku a to, čo sa v nej deje. Nemyslite si však, že vám ho hra dá zadarmo. Musíte ju prejsť na New Game + pozbierať všetky malé markery roztrúsené po Ishimure, čo môže dať zabrať. Už som spomenul, že v tomto novom režime budete silnejší, ale zase sa môžete pustiť do väčšej výzvy na vyššej obťažnosti. Dostanete sa tak k novému obleku a novým vylepšeniam obleku aj zbraní. Nehovoriac o úplne nových achievementoch/trofejach, ktoré sú naviazané na NG+.

Remake je ale hlavne o tom, aby sme dostali známy materiál v novom audiovizuálnom spracovaní. To síce mohlo byť aj lepšie, ale vôbec nie je zlé (minimálne konzoly mohli natívne bežať vo vyššom rozlíšení a s lepším ray tracingom). Ishimura je spracovaná veľmi dobre, žije to tam a neraz vás naozaj vydesí. Skvele tu autori pracujú so svetlom a tieňmi. To samo o sebe by však nič neznamenalo, ak by to nebolo podporené zvukovou kulisou. Tá hororovú atmosféru skvele zvýrazňuje a drží tú správnu úroveň napätia. Nie sú to len ruchy všade navôkol, ale aj hudba, ktorá patrí k tomu najlepšiemu v žánri. No a nakoniec ani dabing neurazí. Výber hercov je veľmi dobrý a to hlavne z pohľadu, že tu každý znie ako obyčajný človek, nikto to nie je prvoplánový hrdina.

Nie je to však bez negatív. Na konci hre trochu dochádza dych a aj predtým si v poslednej štvrtine všimnete, že vás autori posielajú robiť trochu nadbytočné činnosti, aby natiahli hernú dobu. Posledná kapitola je ale v tomto pohľade najvýraznejšia. Taktiež v hre narazíte na glitche. Párkrát som sa fakt trhol, že je nejaký Neokromorf hneď za mnou, to sa ale len mŕtvola zasekla o model Isaaca a pochodoval som s ňou ďalej levelom. Rovnako mi raz hra načítala postavu Isaaca v stene. Síce to pripomenulo ďalší sci-fi horor The Cloverfield Paradox, ale pri hraní to nepoteší. Podobných menších vecí je tu pomerne dosť. Stále je to ale veľmi dobrý sci-fi horor, s ktorým radi strávite tých zhruba 10 hodín na prvé hranie a časom sa pustíte aj do ďalšieho. A teraz, Motive, poprosím vás o remake Dante’s Inferno, keď už vraciate život hrám Visceralu.


napísal matus_ace 30.1.2023
Páči sa mi! (+8)
9.0
Ohodnotiť
DEAD SPACE
+ skvelá hororová atmosféra
+ koncept Nekromorfov a boj proti nim
+ postupné vylepšovanie drží dobrý dojem z progresu
+ skvele spracovaný zvuk
+ novinky, vylepšenia a alternatívny koniec
- v závere hre trochu dochádza dych
- glitche


RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: EA / Motive
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 27. január 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19910)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk