THE BLOOD OF DAWNWALKER |
THE BLOOD OF DAWNWALKER |
Často sa bavím s poľskými vývojármi a robíme si srandu, že celý poľský herný priemysel vznikol v zásade z dvoch firiem - Metropolis a CD Projekt. Je to s nadnesením, ale v zásade je to aj pravda. Pritom neskôr CD Projekt dokonca kúpil Metropolis, takže už je to jedna firma. Ale keď si pozriete ostatné štúdiá, ako People Can Fly, The Astronauts, 11 bit studios a ďalšie, nájdete medzi ich zakladateľmi ľudí práve z týchto spoločností. A do zoznamu sa pridáva ďalšie štúdio - Rebel Wolves. To založil Konrad Tomaszkiewicz, ktorý viedol vývoj Zaklínača 3 a Cyberpunk 2077, pričom so sebou zobral aj ďalších skúsených členov. Spoločne pripravujú akčnú RPG The Blood of Dawnwalker.
DNA Zaklínača je však v nej cítiť na 100 honov, a to prakticky všade. Nie je to len žánrovou škatuľkou a perspektívou, ale tiež temným a dospelým scenárom, dopadom vašich rozhodnutí, monštrami, kvalitou prestrihových scén a ešte aj hudbou (keďže sa na nej podieľali aj niektorí skladatelia zo Zaklínača 3 a fakt to znie ako to, čo spolu vytvorili Marcin Przybyłowicz alebo Mikołaj Stroiński a Percival - napríklad Silver for Monsters). Takže ak ste mali radi Zaklínača, máte sa na čo tešiť. A my sme sa na Gamescome mohli pozrieť na pre-beta verziu hry na PC. Aj napriek zjavne ranej verzii hry sú ale dojmy naozaj pozitívne.
Hra vás zavedie do alternatívnej verzie stredovekej Európy, konkrétne do obdobia 14. storočia, kedy svet trápi mor, no to nie je to najhoršie, čo sa svetom šíri. Okrem toho ho totiž sužujú aj upíri. Autori k tomu vytvorili aj rozsiahle príbehové pozadie, kde je práve mor tým, čo umožnilo vzostup upírov, keďže oslabil ľudí. Upíri využili situáciu, ovládli ľudí a obrátili proti nim ešte aj ich vieru. Tú si prispôsobili sebe a to hlavne cirkev, ktorá im slúži na ovládanie ľudí. Každých 7 dní tak v hre narazíte na krvavé omše, kde sa schádzajú obyvatelia, aby obetovali krv. Sledujete takéto veci v deme pred vami a len vám padá sánka. Scenár napísal Jakub Szamalek a je naozaj komplexný, vrstvený, bohatý aj na tajomstvá minulosti, ktoré budete postupne odhaľovať.
Dej sa síce odohráva vo svete inšpirovanom rumunskými motívmi a balkánskou kultúrou, ale to len na povrchu, inak je to vo veľkom naozaj originálny príbeh plný prekvapení. Chopíte sa v ňom úlohy Coena, ktorý súčasne bojuje s upírskou kliatbou aj otravou striebrom, čo vlastne vytvára jeho unikátnu pozíciu v tomto svete na pomedzí človeka a upíra. Máte 30 dní na to, aby ste zachránili svoju rodinu, pričom proti vám stojí prastarý upír Brencis a aj tajomná hrozba, ktorá roky ticho rástla v tieňoch a teraz sa derie na svetlo sveta. Nie všetko je také, ako sa na prvý pohľad zdá, prípadne ako o tom hovoria legendy v tomto svete. Trochu mi to v istom zmysle pripomenulo aj Legacy of Kain z pohľadu príbehu.
Prečo tých 30 dní na záchranu rodiny? Lebo čas je tu vaším najdôležitejším zdrojom. Nie je to však reálnych 30 hodín, takže sa nemusíte báť, že musíte hrou prebehnúť. Autori hru neštruktúrovali ako nejakú priamočiaru RPG, ale skôr ako naratívny sandbox, ktorý je prepletený až do jadra herného dizajnu. Čo to pre vás znamená? Podľa toho, ako vlastne hráte, sa vám sprístupňujú nové questové línie, nové postavy aj prostredia, dokonca môžete čeliť bossom, ktorým nečelíte pri inom spôsobe hrania. Je viacero prístupov, ako veci riešiť a aj jeden quest môže mať rozdielne spôsoby riešenia, ktoré vám prinesú rôzne informácie.
Mohli sme sa na tom pozrieť na príklade úlohy, kde sme mali nájsť legendárny meč. V deme nám autori predviedli dva rôzne prístupy. Nejde len o to, že raz to skúsili cez deň a potom v noci. Ide aj o to, čo pri tom zažili, koho stretli, aké dialógy viedli. A v zásade sa dá povedať, že okrem zadania a konca nemali tieto dva spôsoby takmer nič spoločné. Teda vlastne jednu hádanku, aj keď aj na jej riešenie môžete prísť rôznymi spôsobmi. Pri jednom prechádzaní hráči musia čeliť dosť silnému bossovi a odhalia jednu dosť temnú záhadu jedného miestneho predstaviteľa cirkvi. Druhé je nenápadnejšie, takže viac stealth a možno aj jednoduchšie, ale bez týchto informácií.
Splnenie questov posúva čas o niečo vpred, takže vy takto prichádzate o dni a vzhľadom na to musíte voliť aj ďalší postup. Coen je však dobre vybavený bez ohľadu na to, ako sa rozhodnete ku hre pristúpiť. A čo nevie, to ho naučíte, napríklad aj prostredníctvom kníh, ktoré vám nepridajú len nové kúsky príbehu, ale môžu vás naučiť aj nové skilly. Rovnako môžete prostredie detailne skúmať, hľadať si cestičky na stealth postup, prípadne sa pustiť do vyšetrovania, keď si niektoré úlohy vyžadujú, aby ste trochu pohli rozumom. Ani tu nechýba režim sústredenia, ktorý vám pomôže odhaliť skryté veci. Rovnako ako aj špeciálny druh molí, ktoré láka mágia či krv. Čo vám odhalia? Nebezpečie, ale aj možnosť postupu.
Ďalej sa vaše možnosti vetvia a ak poznáte kúzlo na to, aby ste aj mŕtvoly dostali ešte nejaké kľúčové príbehové informácie, môžete použiť aj to. Ale pozor, nie každý, na koho narazíte, bude až tak zhovorčivý. Narazíte na rôzne druhy nepriateľov a rôzne druhy monštier, medzi nimi aj jeden špeciálny druh upíra, u ktorého nebola dokončená transformácia, takže z neho zostala mocná, no hlúpa príšera. V takých prípadoch musíte vytiahnuť päste, prípadne rovno tasiť meč. Pri boji môžete konkrétne cieliť alebo aj bojovať bez toho, pričom oba prístupy majú výhody aj nevýhody. Pri blokovaní zas míňate svoju staminu, ale smerové bloky jej míňajú menej, takže tu naozaj nemôžete bojovať bezhlavo.
A ak niečo nevyriešia tieto veci, môžete sa spoľahnúť na ďalšie Coenove (upírske) schopnosti, ktoré do boja nasadíte pri spomalení času, takže boj nepauzujete. Autori dokazujú, že počúvajú spätnú väzbu komunity a pridali aj rýchle sloty na vybrané schopnosti, ktoré tak môžete používať rýchlejšie, vďaka čomu majú boje oveľa lepší flow a fakt sa na to aj dobre pozerá. Pomáha aj vylepšená kamera oproti predchádzajúcim verziám, ktorá robí boje prehľadnejšie a vizuálne príťažlivejšie. Keďže je to RPG, nechýbajú ani stromy schopností. Tu konkrétne nájdete trojicu stromov na perky, kde jeden je pre upírske perky, druhý pre ľudské perky a tretí pre spoločné.
Hra beží na Unreal Engine 5 a bolo na nej vidno, že je ešte v pre-beta štádiu, takže sme mohli vidieť nejaké animačné nedokonalosti, ale aj tak bola grafika dosť dobrá, čo sa týka efektov a nasvietenia, keďže tu je to o hraní cez deň a v noci, takže tie isté lokality vidíte v iných svetelných podmienkach. Z grafického štýlu sála atmosféra Zaklínača a celé to má ešte taký gotický šmrnc. Dabing sa zatiaľ javí dosť dobre, ale demo veľa postáv nepredviedlo. No a hudba? O tej som už písal, no vedel by som sa rozplývať ešte o niečo dlhšie. Na Gamescome som asi nepočul hru s lepšou hudbou, ale niet sa čo čudovať, robia na nej skladatelia zo Zaklínača.
To najhoršie na The Blood of Dawnwalker? Že si na hru počkáme až do roku 2026. Skúsenosti autorov z nej cítiť, svet je lákavý a vyzerá a znie to veľmi dobre. Toto bude akčná RPG nielen pre fanúšikov Zaklínača, aj keď sa už teraz zdá, že tí pri nej budú krochkať blahom. A všetci ostatní by si ju mali užiť tiež. Rebel Wolves to majú rozpracované tak dobre, že by sa naozaj muselo stať niečo strašné, aby z tohto nebola kvalitná hra.
![]() |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Bandai Namco / Rebel Wolves Štýl: RPG
| ||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|