ANTHEM

ANTHEM

Prvé ponorenie do novej sci-fi fantázie BioWare

Dojmy

Asi tuším, na ktorú stranu sa v prípade marveláckej Civil War postavili vývojári z BioWare. Vo svojom novom titule nám totiž prinášajú doteraz najlepšiu Ironman hru. Aj keď to vlastne Ironman hra nie je, minimálne teda nie po stránke licencie. Inak je ale Anthem presne o tom, že sa vžijete do kože pilota špeciálneho robotického obleku, ktorý vám dáva možnosť lietať a je vyzbrojený arzenálom väčším akým disponujú niektoré krajiny. Jednoducho doň skočíte a vydávate sa na dobrodružstvo, ktoré môže zmeniť tvár sveta Anthem, kde ľudské sídla bojujú proti storočia skrytej hrozbe, o ktorej si mysleli, že sa už nikdy nevráti.

A kým inokedy by som v takomto článku prešiel na sumár príbehu, ktorá vás v hre čaká, dnes začnem inak. Keďže Anthem je vlastne sumár príbehov – tých v hre a aj tých okolo nej. Nezaujíma ma pritom kontroverzia okolo hry, ktorá je niečím iným, ako predchádzajúce tituly od BioWare (teda to už hlavne nie je singleplayerová RPG). Hovorím hlavne o príbehu VIP dema, ktoré sme si mohli pred pár dňami vyskúšať a bolo akýmsi predjedlom pred verejným demom, ktoré do tohto sveta pozve úplne každého, kto má o to záujem.

Asi ste o mnohých z týchto vecí čítali a ak ste demo hrali, pravdepodobne ste ich zažili. Nemá zmysel chodiť okolo horúcej kaše – príbeh okolo tohto dema je jeden strašný zážitok a to najmä v prvý deň, pričom to vôbec nesúvisí s kvalitami hry, ktoré sa zatiaľ javia veľmi dobre. Najskôr tu ale boli problémy dostať sa vôbec do hry. BioWare zapracovali a časom to opravili. Potom však prišli problémy s „nekonečnými“ zamrznutými loadingmi pri pokuse ísť do misie. Dalo sa to obísť len tým, že ste demo vypli a znova zapli. No a nepotešili ani miznúci (a z ničoho nič sa objavujúci) nepriatelia. To sú také tri najzávažnejšie problémy dema, ktoré sa ním ťahali bez ohľadu na platformu. A dokázali dosť znechutiť zážitok z hry ako takej.


Chápem, je to starší build, pravdepodobne ešte z obdobia pred vianočnými dovolenkami a ešte nikdy hru nenasadili naraz takému množstvo hráčov na takom množstvo rôznych systémov, takže sa chyby dali čakať. Keď sa ale cez ne prenesiete a dostanete sa do sveta Anthem, konečne to začína byť zaujímavé. Aj keď si v BioWare dali záležať na tom, aby z hry veľa neprezradili pred jej samotným vydaním. Dostávate sa niekde do stredu, z príbehu neviete nič. NPC v základni Fort Tarsis už ale vášho Freelancera poznajú, oslovujú ho na uliciach, no interagovať s nimi príliš nemôžete, keďže väčšina interakcií je v deme uzamknutá.

Príbehovo dôležité postavy však dostupné sú a práve od jednej takej si vyslúžite tých pár príbehových misií, ktoré vás v hre čakajú. Neviete však, kto to je. Ani čo od vás chce. Viete len toľko, že mu musíte nájsť jeden artefakt, no a následne sa od jeho nájdenia odvíja hneď niekoľko nadväzujúcich problémov. Skôr, ako by ste sa reálne niečo viac z príbehu dozvedeli, demo končí. Je to zaujímavý spôsob prezentácie, no badať, že sa BioWare zamerali hlavne na to, aby vám predviedli svet, akciu a kooperáciu, nie príbeh samotný.

Musíme si tak vystačiť z oficiálne dostupnými informáciami, ktoré hovoria o tom, že vo svete Anthem existuje množstvo rôznych frakcií nielen medzi nedobytnými hradbami Fort Tarsis, ale aj mimo nich, kde je svet plný rôznych nástrah a prebieha tam boj o moc nielen miestnou faunov, ale aj práve týmito ďalšími frakciami. Tých je niekoľko, no najväčší problém predstavuje Dominion, ktorého nový veliteľ má víziu, v ktorej využije moc skrytú vo svete Anthem, aby si podmanil všetkých ľudí, v čom mu musíte zabrániť. Po vašom boku budú ďalší Freelanceri, čo sú elitní ochrancovia Fort Tarsis, no tiež NPC postavy, s ktorými si postupne budujete vzťahy (demo ponúklo náznak rozhovorov s možnosťami voľby), aj keď tentoraz bez romantiky.

Vašou najmocnejšou zbraňou sú však už spomínané obleky, ktoré sú v prípade hry nazvané Javelin. Tie sa vo finálnej hre budú deliť na štyri triedy, no demo v tomto ohľade veľa možností neponúklo a rovnako, ako sme naskočili do rozbehnutého príbehu, tak sme sa ocitli v už vytvorenom Javeline. Ten bol zjavne vyvážený tak, aby ponúkol z každého rožka troška, teda takú zlatú strednú cestu, kedy je pohyblivý, no tiež so slušnou výdržou a bojovými schopnosťami. Uvidíme, ako hra nakoniec diferencuje ďalšie triedy aj s postupným vylepšovaním prostredníctvom koristi, z ktorej nám demo taktiež neukázalo až toľko, koľko by sme chceli.

Okrem základnej triedy môžete postupne upravovať tiež výzbroj a výstroj svojho Javelina. Vyberáte si tak zbrane do niekoľkých slotov, aby ste boli napríklad pripravení aj na situácie, kedy sa hodí snajperka (ak napríklad nechcete ísť proti mocnému Titanovi „na férovku“). Upravíte si granáty, schopnosti, ale tiež použiteľné predmety, ktoré si postupne môžete vyrábať, rovnako ako niektoré ďalšie veci (napríklad materiály). No a, samozrejme, nechýba možnosť upraviť si svojho Javelina vizuálne, aby v online svete pôsobil úplne unikátne. Čo sa týka vybavenia, to nachádzate v 6 stupňoch vzácnosti, od bežných, až po unikátne kusy, takže presne v štýle klasických RPG, pričom čím vzácnejší kus máte vo výbave, tým je jeho potenciálna sila väčšia. Svoj Javelin si upravujete vo Forge predtým, než sa vydáte na misiu.

V deme zatiaľ nebol dostupný komunitný priestor Launch Bay, kde sa môžu hráči stretávať, komunikovať, využívať tu haldu emotikonov a podobne, čo určite poznáte aj z iných podobných online hier. Takže to bolo hlavne o pobehovaní po Tarsis a výbere misií, pričom po tých niekoľkých príbehových sme mali k dispozícii aj niekoľko Freeplay možností (kedy sa vyberiete  do sveta s ďalšími hráčmi len tak, hľadáte si v ňom úlohy, výzvy a náhodné eventy, aby ste zbierali expy a loot) a nechýbal ani Stronghold, čo je označenie pre dungeony/raidy v Anthem, a teda je to skôr end-game obsah, ktorý je vytvorený na to, aby potrápil a zabavil aj už skúsenejších hráčov.

Náročnosť Strongholdov je tak vyššia a prakticky je tu nutná spolupráca, ideálne rovno vo štvorici (a v plnej hre aj s rôznymi triedami Javelinov), keďže nepriateľov je veľa a postupne proti vám stoja čoraz silnejší. Strongholdy sú navyše dlhšie. Aj v nežných misiách sa dokážete zabaviť na dlhšie, ak lietate po mape, kocháte sa svetom a objavujete veci. No samotný Stronghold by mal aj pri priamočiarejšom hraní zabrať desiatky minút, ponúkne svoj vlastný príbeh a občas aj korisť, ktorú inde nenájdete.


Z riadkov vyššie ste už určite pochopili, že Anthem je online akčná hra v otvorenom svete určená pre kooperáciu štvorice hráčov v misiách. Kým v Tarsis je hráč sám, do misií už vyráža s ďalšími. To môže vzbudzovať obavy o to, či sa vám do hry oplatí ísť, ak ste skôr samotár. Nemal som nikoho medzi priateľmi, kto by demo mal, no hra ponúka matchmaking prakticky na všetko, takže vám vždy aspoň niekoho nájde do tímu, aby ste sa týmto divokým a nebezpečným svetom nepretĺkali sami. BioWare sa tak zaradili medzi tímy, ktoré veria v to, že budú k sebe hráči navzájom dobrí, budú spolupracovať a nie znepríjemňovať zážitok ostatným. V deme to fungovalo.

Teraz ale konečne k tým hlavným veciam – hrateľnosti a svetu. Asi ste pochopili, že sa BioWare odklonili od RPG žánru viac k sci-fi akcii. Úplne na RPG prvky nezanevreli, ale predstavte si to napríklad ako Mass Effect s lepšou akčnou zložkou, kde si mimo misií upravujete, vylepšujete a vyrábate svoje vybavenie. Akcia je však zábavný, rýchla, no stále pomerne taktická. Síce je tu množstvo jednoduchých nepriateľov, ktorých zvládnete ľavou zadnou, no na tých silnejších sa aj v tíme musíte pripraviť, vhodne využívať svoje schopnosti a prípadne aj oživovať spolubojovníkov.

K dispozícii máte teda dvojicu zbraní, granáty, útok zblízka a nejaké tie ďalšie schopnosti vrátane ultimátky, ktorej cooldown je pomerne dlhý, ale na druhú stranu zas viete napáchať pomerne dosť škôd silnejším nepriateľom. Myslieť sa oplatí aj na defenzívu, kedy sa napríklad používať štít na to, aby ste chránili seba a spoluhráčov. Akcia zo vzduchu tu má osobitné miesto, keďže je nielen efektná, ale aj efektívna. Množstvo nepriateľov vás pri plachtení vzduchom ťažšie zameria, vy máte nad nimi výškovú prevahu, navyše máte takto dostupnú pomerne jednoduchú možnosť úteku do skrýše, aby ste aspoň štíty zregenerovali, či niekde po okolí pohľadali drop so životom. Celé je to navyše naozaj explozívne, s blockbusterovými produkčnými hodnotami.

Svet je rozhodne veľmi zaujímavý, rozľahlý je horizontálne a aj vertikálne. Pretkaný je rôznorodou architektúrou, dávno zabudnutými stavbami, jaskyňami, ale tiež divokou prírodou. Jeho skutočnú veľkosť však z dema ťažko posúdiť. Zatiaľ ale budí naozaj parádny dojem a to najmä vďaka spôsobu pohybu „na Ironmana“. Je to podobné ako s minuloročným Spider-Manom, ktorý svojim plynulým a intuitívnym pohybom po meste pôsobil tak dobre, že ste sa ľahko vžili do postavy hrdinu. Aj tu je poletovanie po svete skvelým zážitkom samo o sebe a veľmi rýchlo si ho osvojíte, takže sa budete baviť už len tým, ako budete prelietať „okom ihly“ a podobne. Už teraz z momentov, kedy letíte vedľa stovky metrov sa týčiaceho vodopádu, ktorého burácanie cítite až v kostiach vďaka skvelému zvukovému prevedeniu, stoja chĺpky po celom tele.

Audiovizuálne je totiž Anthem špičkou. Prvý pohľad na Fort Tarsis na Ultra nastaveniach vyráža dych a prvý výlet do vonkajšieho sveta vám sánku zhodí až tak, že si ju zabudnete zodvihnúť späť. Svet pred vami ožíva a pomáha mu aj perfektný zvuk, skvele zvládnutý aj v priestorovom prevedení, kedy sa to všetko navôkol nasťahuje priamo ku vám domov. Hudba je už len takou čerešničkou na torte. Na druhú stranu v nás ale demo zanechalo aj pár momentov trpkej pachute a to najmä v oblasti rozporuplnej optimalizácie. Hra vám beží hladko a krásne, no zrazu sa aj na top stroji snímkovanie prepadne, či sa hra zasekne. Podobné chybičky demo sprevádzali a dúfajme, že podobné nepríjemnosti sa do plnej verzie nedostanú.

A tie chybičky nie sú jediné. Je toho veľa, čo by sme v plnej verzii Anthem videli len veľmi neradi. A sú to najmä rôzne technické nepríjemnosti, ktoré demo sprevádzali. Navyše aj keď nám toho ukázalo dosť, stále nad hrou visí niekoľko otáznikov. Folklór je to vybudovaný veľmi dobre, no zo samotného príbehu sme sa nedozvedeli vôbec nič. Taktiež tu boli len drobné náznaky systému progresu, ktorý by nás v plnej verzii mal hnať vpred. Podobné je to aj s niektorými ďalšími aspektmi. Naopak audiovizuál je uchvacujúci a autori sa pekne pohrali so samotným svetom a lietaním v ňom. Nateraz je isté len to, že je to pre BioWare krok do pre nich neprebádaných vôd online open-world akcií. Vykročili ale slušne.


napísal matus_ace 29.1.2019
Páči sa mi! (+11)
ANTHEM


PC
PS4
Xbox One
Xbox One X

Vývoj: EA / BioWare
Štýl: Akcia / RPG
Dátum vydania: 22. február 2019
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Wow classic - nethergarde keep... (0)
Caute, nehrava niekto za alikov na Nethergarde Kee...
| Herny monitor 27” (22)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (6)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
| Problém s ps4 (4)
Zdravím, moja PS4 Slim začala z ničoho nič blbnúť....
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk