SPIDER-MAN 2

SPIDER-MAN 2

8.0

Do tretice všetko dobré. Najlepšie virtuálne spracovanie filmového Spider-Mana 2 vychádza iba na konzolách.

Recenzia na PS2 verziu

Kto som? Som Peter Parker. Som Spider-Man.

Letný filmový blockbuster Spider-Man 2 je sprevádzaný rovnomennou interaktívnou podobou v troch verziách. Obrovská reklamná kampaň sa podpísala na predajnosti a herné tituly okupujú rebríček najpredávanejších hier bez rozdielu platformy už tretí týždeň na prvom mieste. Na trh sa však dostali tri verzie, ktoré pokryli všetky dostupné platformy. PC verzia (recenzia) vôbec nepotešila fanúšikov. Nedokončená hra s detskou hrateľnosťou odradila aj bežných hráčov. N-Gage verzia (recenzia) využila potenciál 2D arkády, ale celkový dojem pokazili násilne vsunuté 3D minihry s časovým limitom. Na konci prichádza to najlepšie, čo môže značka Spider-Man ponúknuť a tým je herný titul určený pre konzoly.

Peter Parker bol bežným šprtom v škole, tzv. looserom, až kým ho nepohryzol rádioaktívny pavúk. Bol obdarený nadľudskou silou a jeho zmysly pracovali niekoľkonásobne silnejšie. Svoju výnimočnosť zasvätil boju so zločinom v New Yorku. Príbeh hernej podoby je podobne, ako v prípade PC a N-Gage verzie iba ľahko inšpirovaný dejom druhého filmového pokračovania. Po zelenom goblinovi (Green Goblin) sa stáva najväčším nepriateľom Spider-Mana vlastná totožnosť a Dr. Octopus. Do zápasu vstupuje aj zvodná Mary Jane Watson a spoločnosť Oscorp. Kedže film nie je nabitý akčnými scénami, je herný Spider-Man okorenený o množstvo vylepšovákov, ktoré majú hráčov udržať pri hre, čo najdlhšie.

Spider-Man 2
Spider-Man 2
Spider-Man 2

Koncept hry je postavený na voľnosti pohybu v meste podobne, ako v GTA. Herná podoba New Yorku je úžasne rozsiahla a v každej štvrti na vás striehne prekvapenie. Hra je rozdelená do 17 kapitol s predpísanými hlavnými a bočnými nepovinnými, ale dôležitými misiami. Príbeh končí dokončením 15 kapitoly, po ktorej nasleduje už len plnenie bočných úloh a objavovanie bonusov. Ako som už spomenul, virtuálny NY je obrovský, avšak celá plocha mesta nie je využitá. Všetko sa deje okolo Manhattanu a na nejaké behanie z jedného konca mesta na druhý zabudnite. Autori museli stihnúť vydanie spoločne s filmom a na hre je to v niektorých momentoch vidieť, čoho je aj nevyužitý potenciál mesta dôkazom. Otvorený koniec hry ponúka postupné objavovanie mesta len pre vytrvalých hráčov.

Plnenie misií v meste je naozaj rozmanité a záleží iba na hráčovi, či bude plniť hlavnú dejovú líniu alebo sa začne potulovať po meste a bojovať so zločinom. Príležitostí je veľa. Nad mestom sa pohybujete za pomoci vystreľovacích sietí alebo si môžete urobiť výhliadkovú jazdu na streche vlaku alebo auta. Superhrdina nikdy nechodí pešo! Najbližší zločin označuje zelený otáznik na minimapke a mávajúci ľudia. Po krátkom rozhovore je vám objasnený zločin a upresnené miesto kam máte ísť. Bočné úlohy sú rozdelené do dvoch kategórií, okamžité a tie, ku ktorým je nutné zosadnúť na ulicu a nechať sa usmerniť obyvateľmi. Narazíte na prepad pancierovaného auta, únos, drobné krádeže, budete musieť v časovom limite dopraviť chorého človeka do nemocnice alebo vás jednoducho nalákajú ľudia do pasce s cieľom dať vám nakladačku. Okamžité bočné úlohy prebiehajú vždy vo vašej blízkosti a záleží iba na vás, či im venujete pozornosť. Môžete naháňať letiaci balón alebo sa biť s nepriateľmi. Bočných úloh je však oveľa viacej. Redakcia bulvárneho denníka Daily Bugle má vždy zákazku na exkluzívne obrázky z obrovských výšok, čo pre Spider-Mana nepredstavuje problém. Ďalej môžete roznášať pizzu alebo sa oddávať tréningu v Challenge misiách (o nich neskôr). Po uliciach a strechách mrakodrapov sa nachádzajú ďalej rôzne skryté bonusové kartičky, ktoré môžete zbierať alebo sa budete snažiť prekonať rýchlostný rekord v pohybe po meste.

Za každú splnenú misiu dostávate Hero Points, čo sú vlastne peniaze, za ktoré si vylepšujete superschopnosti a kupujete kombá. Cieľom každej kapitoly je popri splnení príbehovej misie aj dodatočné nazbieranie obnosu Hero Points, preto tá dôležitosť pri bočných úlohách. Bez vylepšovania superschopností sa nedostanete ďalej v príbehu a bez poriadnych kombo úderov dostanete na držku. Spider-Man nikdy nepoužíval zbrane, vždy sa spoliehal na svoje bleskové reflexy a lepkavú pavučinu. Počas boja vystačíte s troma tlačítkami (úder, blok a výskok) a ich vzájomným kombinovaním. Kombo úderov je celá škála. Nepriateľov môžete paralyzovať sieťou, vyhadzovať ich a vo vzduchu ich nakopať alebo ich povesiť na pouličné osvetlenie. Počas súbojov z množstvom nepriateľov môžete využiť pavúčiu rýchlosť (bullet time) alebo pavúči inštinkt, ktorý signalizuje blížiacu sa strelu alebo úder. Medzi protivníkmi stoja bezbranní malí lotríci, chlapíci so zbraňami alebo Octopusova jednotka. V hre nechýbajú ani bossovia, ktorý dodávajú súbojom iný rozmer. Vždy na nich platí iná taktika a predovšetkým rýchle reflexy. Superzloduch Dr.Octopus je sprevádzaný Shockerom, Rhinom, Mysteriom a objaví sa aj záhadná a tajomná latexová Black Cat.

Spider-Man 2
Spider-Man 2
Spider-Man 2

Zo super schopností je najdôležitejšia rýchlosť húpania sa na sieti, ktorou sa budete pohybovať po meste. Vystreľovať ju môžete kdekoľvek, tu neexistujú výškové limity, ako v PC verzii. Musíte si však dávať pozor kam strieľate sieť, pretože z takej Empire State Building už nemáte kam uchytiť sieť. Smer vystreľovania siete máte plne pod kontrolou s ľavým analogom. Ak ste zavesený na sieti môžete zvyšovať rýchlosť a boostovať skok pre väčšiu rýchlosť a vyššie skoky. Zvládnuť ovládanie nie je vôbec problém, sú však na hráča kladené veľké nároky hlavne pri časovo obmedzených úlohách. Tréning vypúšťania sietí a rýchly pohyb po strechách budov je kľúčový hlavne v poslednom súboji s Dr. Ockom. Spider-Man dokáže veľmi vysoko skákať, prilepiť sa na steny a takisto aj po nich behať. Keďže v hre neexituje žiaden limit samotný pohyb po meste je obrovskou zábavou. Skáčete z budovy na budovu, prilepíte sa na stenu, vyšprintujete až na strechu odkiaľ okamžite vystreľujete sieť, ktorá vás vynesie o niekoľko blokov ďalej a nakoniec skáčete hlavičku z mrakodrapu do ulíc. Všetky tieto pohybové aktivity a hlavne vaše skúsenosti s ovládaním preverí séria misií nazvaná Challenge. Tie sa nachádzajú voľne po meste a môžete ich plniť v ľubovoľnom poradí a kedykoľvek podobne, ako bočné úlohy.

Úlohou Challenge misií je čo najrýchlejšie prejsť sériou checkpointov v predpísanom pohybe. Ich obtiažnosť má štyri stupne, kde už na medium budete strácať nervy. Pri plnení týchto misií sa ukáže, ako sa vám dostalo ovládanie do ruky. Na najľahšej sa musíte iba spúšťať na sieti a časový limit je veľmi štedrí. Čím je vyššia obtiažnosť, tým viacej trikov musíte robiť a čas potrebný na úspech je čoraz kratší. Podobne je to aj pri roznášaní pizze, kde s rastúcim počtom zákazníkov, rastie aj prekonávanie vzdialeností a bez rýchleho presunu nezískate spokojných zákazníkov alebo ocenenie zamestnanec roka. Každá jedna misia, či už splnená alebo nie, sa zapisuje do podrobnej štatistiky, kde nájdete také údaje, ako počet krokov, počet prekonaných kilometrov, koľkokrát ste sa uhli guľkám, koľko nepriateľov ste zneškodnili... K podrobných údajom patrí aj zoznam misií v aktuálnej kapitole, zoznam zakúpených kombo úderov a prehľadná 3D mapa, ktorá sa zobrazuje bez zbytočného nahrávania.

Postavička Spider-Mana sa hýbe presne ako jeho filmová podoba. Verne je spracovaný aj virtuálny New York so všetkými dôležitými budovami, cez ostrovy, central park až po sochu slobody. Použitý engine dovoľuje vykresľovať objekty vo veľkej vzdialenosti a tak nie je problém pri pohľade z výšky vidieť na ulici dopravu. Jednotlivé budovy sú kvôli hardvérovým limitom PS2 zjednodušené modely, v ktorých je možné spoznať reálne predlohy. Na uliciach sa hýbu krabicové autá s minimom detailov a podobný osud postihol bohužiaľ aj hlavné postavy. Grafika sa hýbe veľmi svižne a pri naberaní rýchlosti sa rozmazáva obraz. Zvuková stránka hry je vynikajúca, na čom sa podpísali hlavne výborná hudba a dabing postáv. Herci z filmu podobne ako v PC verzii nahovorili ústredné postavy MJ a Spider-Mana. Je veľká škoda, že J.J.Jamesona nahovoril niekto úplne iný podobne, ako Harryho Osborna. O malú kuriozitu sa postarala herečka Kirsten Dunst, ktorej sa zdalo, že jej virtuálna podoba (MJ) má príliš veľké poprsie. Autori jej nakoniec, aj keď neradi vyhoveli. O poriadne popredie neprídete pri postave Black Cat, ktorej bujné poprsie div, že nevyskočí z kostýmu.

Spider-Man 2
Spider-Man 2
Spider-Man 2

Spider-Man 2 na konzolách rozhodne nesklamal. Hra má veľký spád, návykovú hrateľnosť a budete sa baviť, kým hru nedokončíte. Pre vytrvalejších hráčov je tu obrovské pole pôsobnosti pri hľadaní skrytých bonusov a prekonávaní časov pri Challenge misiách. Škoda nevyužitého potenciálu mesta, vyššej obtiažnosti ku koncu a vyšších nárokov na ovládanie, ktoré môžu odradiť menších hráčov.

napísal spacejunker 3.8.2004
SpiderMan 2
| SPIDERMAN 2