SW: KOTOR II: SITH LORDS

SW: KOTOR II: SITH LORDS

8.0

Dá sa však približne za rok vytvoriť také pokračovanie takých rozmerov, aby prekonalo RPG hru roka?

RPG Star Wars: Knights of the Old Republic II: Sith Lords získalo mnohé ocenenia, mimo iných aj v našej Xbox recenzii, ktorá svojim hodnotením prevýšila verdikt jednotky. S príchodom PC verzie sa začali objavovať aj prvé negatívne recenzie. Začali sme pátrať, prečo tomu tak je a výsledok je súhrn faktov a hodnotenie PC verzie, z pohľadu recenzenta, ktorý videl potenciál, ale dočkal sa pádu.

Aby sme sa vyhli zbytočnému flamowaniu, je dôležité povedať, že pre nováčikov predstavuje Sith Lords jednoznačnú voľbu, pre fanúšikov je to s pokračovaním horšie. Vlastne táto recenzia je zameraná výhradne na negatíva a popis fungujúcich a nových prvkov, ktoré neboli dotiahnuté do konca. Kompletný rozbor Sith Lords nájdete v Beholderovom podaní. Vo svojej recenzii rozobral prakticky každý herný mechanizmus a pred čítaním hodnotenia PC verzie odporúčame prečítať jeho článok. Načo behať okolo horúcej kaše a ešte pred sériou faktov je namieste povedať, že: Sith Lords je bohatým datadiskom, ktorý nutne potrebuje patch! Tak a môžeme začať.

Dvaja hráči, dvaja fanúšikovia RPG, dve verzie, dva rozdielne názory a jedna hra. Obrovské písmená reprezentujúce hodnotenie, ste jednoducho pri tejto recenzii nemohli minúť. Áno, hra dostala podstatne nižšie hodnotenie ako Xboxová verzia a keď sme pri reči čísiel, tak jasne hovorí o horšej kvalite ako pri pôvodnej časti. Kde sa stala chyba?

Star Wars univerzum sa cíti najlepšie v rukách majstrov a týmito majstrami sú jednoznačne LucasArts. Spoločnosť, ktorá sa zamerala výhradne na produkciu herných titulov inšpirovaných týmto fenoménom, dokázala vytvoriť hry, na ktoré sa jednoducho nezabúda. Medzníkom bol SW: KOTOR, RPG roka 2003, hra ktorá si získala mnoho fanúšikov po celom svete a dokázala odmeniť RPG fanatikov hlbokým a prepracovaným svetom. Plecia s bremenom obrovského úspechu prvej časti muselo odľahčiť pokračovanie.

SW: KOTOR II: Sith Lords
SW: KOTOR II: Sith Lords
SW: KOTOR II: Sith Lords

Aby sa LucasArts vyhli kolízii s treťou filmovou epizódou Revenge of the Sith a pripravovanou oficiálnou hrou naplánovanou na máj, museli zatlačiť na vývojárov a dať do pľacu smrteľný deadline. Sith Lords majú navnadiť hráčov a vzbudiť záujem okolo filmovej epizódy. Rozhodne s identickým poslaním prichádza aj FPS akcia SW: Republic Commando.

Tvorcovia prvého fenomenálneho KOTORa, BioWare prenechali vývoj novosformovanému tímu Obsidian Entertainment, ktorý združuje pod sebou výhradne herných veteránov a hlavne ľudí rozumejúcim problematike RPG. S potrebou vytvoriť pokračovanie sa od vývoja dištancovali BioWare. Tento tím ťažkého kalibru má vo svete RPG reputáciu, ktorú si nemôžu dovoliť pošramotiť nepodarených pokračovaním. Pre nováčikov Obsidian je to skúškou ohňom a skúsenosťou pracovať pod tlakom zo strany LucasArts. Dá sa však približne za rok vytvoriť plnohodnotné pokračovanie takých rozmerov, aby prekonalo RPG hru roka 2003?

Na rýchly vývoj a množstvo chýb doplatilo vynikajúce RPG Vampire – Bloodlines, ktoré stiahlo s nízkym predajom na dno aj tím Troika Games. Herní veteráni nemusia byť vždy zárukou špičkového herného zážitku. Unáhlený vývoj sa podpísal hlavne na uvoľnených stavebných prvkoch a nedotiahnutých herných mechanizmoch, ktoré pricementuje pripravovaný patch. Silný vplyv KOTORa je poznať na každom kroku a ani po pár hodinách som sa nezbavil pocitu, že stále hrám prvý diel alebo vydarený datadisk.

Príbeh

Hnacím motorom Sith Lords je jednoznačne fungujúci svet, previazanosť kultúr, vzájomné problémy a rozdielne názory na ne. Pokračovanie oplýva hlbšou dejovou linkou, s ktorou sa dostanete naozaj hlboko vo vzťahoch medzi postavami. Množstvo dejových zvratov s vami neraz zatrasie a vo veľa prípadoch vás nechá čakať na vysvetlenie s otvorenými ústami. Bohužiaľ bez adekvátnej odpovede. Tam, kde príbeh exceluje vo svojej košatosti a bohatej histórii, prepadá vo vysvetľovaní udalostí a necháva si pootvorené dvierka pre tretie pokračovanie, ktoré bude musieť prísť. Veľa otázok je zodpovedaných pri hraní za Dark side, ktorú vrelo odporúčam. Napr. takú minulosť mentorky hlavnej postavy Krei, odkryjete priklonením sa na temnú stránku Sily. Rovnako odporúčam navštíviť planéty v nasledovnom poradí: Dxun, Onderon, Nar Shaddaa, Dantoine a Korriban. Nestratíte sa v komplikovanom a inak lineárnom deji a toto poradie pomôže dostať sa hlbšie do príbehu.

Aby som len nehanil, treba pochváliť scenáristov, že dokázali tak masívny príbeh dať dohromady. Napriek nedostatkom vo vysvetľovaní faktov sa jedná o výpravný kolos, ktorý vás tlačí dopredu. Je to z časti aj zvedavosť, prečo po vás pátra celý vesmír a z časti tajomno. Je to rozprávanie jedného rytiera Jedi, proti ktorému stojí celá galaxia a na jeho hlavu je vypísaná štedrá odmena. Manipuláciou s rozhovormi a plnením tony questov na seba priťahujete pozornosť a celá Republika neschopná spamätať sa občianskej vojny, sa otáča za vami. Sith Lords sa odohráva päť rokov po pôvodnom KOTORovi a na túto skutočnosť autori nezabudli. V príbehu sa budú objavovať známe mená, dokonca sa budete snažiť vysvetliť, čo sa stalo v jednotke. Pozriete sa na známe miesta a dopravu po galaxii bude zabezpečovať spoľahlivý vesmírny koráb Ebon Hawk.

SW: KOTOR II: Sith Lords
SW: KOTOR II: Sith Lords
SW: KOTOR II: Sith Lords

Vplyv Sily a ovplyvňovanie postáv

Podstatnou novinkou je ovplyvňovanie postáv vašimi činmi a presviedčaním v rozhovoroch. Nie každý člen partie súhlasí s vaším konaním a na základe rozhodnutí získavate alebo naopak strácate vplyv. Celú skupinu si tak formujete nielen vylepšovaním vlastností, zručností a novými Silami, ale aj ich presviedčaním. Neraz sa stanete svedkami slovnej prestrelky o správnosti rozhodovania. Osobne ma Kreia odhovárala od charity na planéte Nar Shaddaa, čo sa mi vypomstilo a o darované kredity prišiel obyvateľ hneď za rohom, kedy pre bohatstvo zaplatil životom a bol okradnutý. Nie každá pomoc je patrične ocenená. Hra na samaritána je v mnohých ohľadoch ťažšia a nenávisť voči ostatným, vás ženie k temnej stránke Sily.

Za obrovský prínos pokladám oddelenie skupiny a sledovanie osudov samotných postáv z rôznych uhlov, kedy budete ovládať absolútne neznámeho bounty huntera, ktorý vám ide po krku. Zmena názorov a postavenia k vám je pochopiteľná (ste predsa posledný žijúci Jedi) a zvraty sú výborným oživením celého príbehu.

Vlastnosti postáv boostuje tradične obrovský počet predmetov, z ktorého sa vám zatočí hlava. Oceňujem aj rozoberanie predmetov a vyrábanie ďalších z chemikálií. Upgradovaním sa dostanete nielen k smrteľným zbraniach a zbroji, ale postupne vyprázdnite zbytočne preplnený a chaotický inventár, bez nutnosti chodiť k obchodníkovi. Stolov na upgrade a rozoberanie predmetov je v hre dostatok a v každej dôležitej lokácii ho aj nájdete. S týmito možnosťami sa konečne upustilo od bohatosti debien, kde ste si mohli inventár naplniť tými najlepšími predmetmi. Samozrejme, kto hľadá, ten nájde. V Sith Lords som bol nútený zavítať aj do obchodov, čo sa mi v KOTOR nestalo, a nejaké tie veci si dokúpiť.

Súboje a questy

Automatizovaný systém súbojov zostal bezo zmeny. Obsidian si rovnako požičali z KOTORa aj všetky animácie a tak pri početných stretoch s nepriateľmi vidíte rovnaký balet s mečmi a blastermi. K základným útokom nepribudli absolútne žiadne nové. Sily boli patrične okorenené novou krvou a pri svetelných mečoch sa objavili nové techniky, ktoré však na vývoj boja nemajú valný dopad. Asi najväčším problémom pri súbojoch je zasekávanie sa postáv o prah dverí, ktoré sú mimochodom dokorán. Začne súboj, pauzne sa hra, rozdáte príkazy a postavička stojí pri vchode a čaká. Rovnako pomaly reaguje váš avatar, keď sa priblížite k nepriateľovi, zrušíte predvolenú sadu úderov a naprogramujete novú. Takéto momenty mnohokrát využíva nepriateľ a vďaka presile aj súboj vyhrá.

Obtiažnosť na druhej strane prituhla a v začiatkoch využívate naozaj všetky výhody zbroje, zbraní a dodatočných stimulantov a štítov. Už sa nestane, že nechceným ignorovaním levelovania postavy, môžete pohodlne postupovať v bojoch úspešne. Zvýšenú obtiažnosť oceníte pri vymetaní baru Jekk' Jekk Tar, kedy ste ohrozovaný početnými protivníkmi a pritom vám znepríjemňuje život smrteľný plyn.

Stavba úloh v Sith Lords nezaprie svoju podobnosť s KOTORom. Väčšina z nich už má po premiére a objavujú iba v kozmetickej úprave. Budete riešiť problémy medzi súperiacimi stranami, vyšetrovať vraždu, plniť rôzne drobnosti a láskavosti, alebo hľadať alternatívny prísun paliva. Vývoj každej úlohy sa zapisuje podrobne do denníka a keď sa stratíte v tom množstve, stačí konzultovať text a riešenie sa nájde samé. Odmenou za vyriešenie je veľký počet skúsenostných bodov, predmety, ďalší quest alebo kredity, ku ktorým sa dostanete aj v minihrách Pazaak a Swoop Race.

Kartovú hru nemá zmysel popisovať, zostala nezmenená. Swoop Race sa snaží inovovať rôznymi prekážkami, možnosťou skákať so vznášadlom a vyhýbaním sa mínam. Swoop Race však vďaka chybám pohorel. V preteku, kde rozhoduje každá sekunda, vám bude strpčovať život zasekávanie sa o neviditeľné prekážky. Bez znalosti trate a pevných nervov sa k sláve a kreditom nedostanete.

SW: KOTOR II: Sith Lords
SW: KOTOR II: Sith Lords
SW: KOTOR II: Sith Lords

Technické spracovanie

Na prvý pohľad sa KOTOR a Sith Lords od seba neodlišujú. Pri detailnom skúmaní objavíte rôzne efekty na neónových paneloch, rôznych aurách okolo postáv a detailov v inak prázdnych lokáciách, ako fontány a iné. Stavba a dizajn levelov sa často v interiéroch opakuje a vy sa tak budete pohybovať po takmer rovnakých chodbách. Exteriéri sú na tom o poznanie lepšie, hlavne v džungliach Dxunu. Zvuková stránka Sith Lords sa drží tradícií Star Wars, vyzdvihnúť môžem dabing všetkých postáv a rás a priestorový zvuk.

Herný kód sa nevyhol chybám, okrem spomínaného faux-pas pri súbojoch, sa objavujú problémy so stabilitou (občas hra bezdôvodne spadne) a s kamerou, ktorá nezachytáva odvíjajúci sa rozhovor alebo postavy manipulujúce s počítačmi, ktoré sú otočené iným smerom. Betatest bol jednoznačne zanedbaný.  Hru rozhýbe v nižšom rozlíšení aj pomalší hardvér s 1GHz CPU a 256MB Ram (udávané minimum). Odporúčame však pre väčšiu plynulosť vyššiu kapacitu pamäte.

Star Wars: Knights of the Old Republic II: Sith Lords je hrou s pomalým nástupom a rýchlym koncom. Rozdeľuje fanúšikov na dva tábory podobne ako stránky Sily. Bez zbytočných chýb a unáhleného vývoja by sme sa dočkali plnohodnotného pokračovania. Takto je to iba hrateľný datadisk, ktorý zoberie z vášho života mnoho hodín a odmení vás jedine, ak budete dostatočne trpezliví.

napísal spacejunker 4.3.2005
8.0
SW: KOTOR II: SITH LORDS