SUPREME COMMANDER

SUPREME COMMANDER

8.5

Totálna anihilácia pokračuje s najvyšším veliteľom. Vojna začína a je len jedna možnosť ako ju skončiť - vyhrať!

Zdá sa, že vojna, či už v tom hernom, alebo skutočnom svete, nemá konca. Zavŕši sa jeden konflikt a vzápätí vypuknú ďalšie. Vojny v realite sú utrpením a čím menej ich je, tým lepšie. Naopak vojny vo video hrách sú často zábavné a zrejme ich nikdy nebude dosť. Kiež by sa všetky spory dali vyriešiť hrou... Týmto krátkym zamyslením vás pozývame do novej, našťastie len virtuálnej, vojny, ktorá sa odohráva v RTS Supreme Commander.

Na túto vojnu sa čakalo naozaj netrpezlivo, čo zapríčinili najmä odvážne sľuby vývojárov a atraktívne obrázky. Stal som sa najvyšším veliteľom, aby som vám porozprával o svojich skúsenostiach. Do svojich radov sa ma pokúšali zlákať tri frakcie, ktorých osudy sa preplietajú v trojici kampaní. Boj dotknutých strán sa začal v pohnutej budúcnosti (Trochu paradoxné spojenie, čo poviete?) Keď ľudstvo konečne dosiahlo akú-takú harmóniu, zameralo sa na bádanie v hlbinách vesmíru a vedu. Experimentovaním s ľudským mozgom sa vytvorila nová odnož - symbionti. Lenže títo si začali uvedomovať svoju osobnosť a nepáčilo sa im nízke postavenie v modernom svete (Rasizmus a vykorisťovanie zrejme pretrvá aj v budúcnosti.) Rozhodli sa osamostatniť a vytvoriť vlastnú frakciu. Nový konflikt bol na svete. Situáciu ešte viac skomplikovali nasledovníci vyvraždenej mimozemskej civilizácie, čo si osvojili hodnoty a technológie nebohej rasy. Tri odnože ľudstva namierili proti sebe zbrane, aby presadili vlastné záujmy, ktoré však neboli až také odlišné, ako by sa mohlo zdať.

Supreme Commander

Na začiatku postavíte ťažobné plošiny, elektrárne a prvé vojenské budovy...
Supreme Commander

... a neskôr sa prepracujete k takejto základni. Teda, ak prežijete.
Supreme Commander

Frakcia Cybranov bojuje za slobodu.

Pôvodní ľudia sa zjednotili pod hlavičkou UEF (United Earth Federation) a ich cieľom je zjednotenie a nastolenie poriadku v galaxii a to za akúkoľvek cenu. Bohužiaľ sú príliš arogantní a ich násilná stratégia len prehlbuje konflikty (Konečne niekto opísal ľudí ako agresorov, nie ako utláčaných chudáčikov.)

Dr. Gustaf Brackman, tvorca symbiontov, odviedol "svoje deti" a teraz je jeho cieľom oslobodiť "všetkých bratov a sestry so zajatia", aby potom mohli žiť v miery. Z veľkého vedca ostal len mozog a obraz z projektora, ale usilovne plánuje budúcnosť pre národ, teraz nazývaný Cybranmi. Vcelku sympatická frakcia, ktorá baží po slobode.

Nasledovníci ušľachtilých mimozemšťanov, Aeon, sa pokúšajú "vyčistiť" vesmír od agresie a šíriť "pravú vieru". No zatiaľ, čo sa krásna princezná snaží obmedziť násilie, jej slizký generál by najradšej vyhladil všetko, čo mu príde do cesty. Je to veľmoc s najatraktívnejším dizajnom štruktúr a jednotiek, ktorá balansuje medzi dobrom a zlom.

Kampane sú nápadité, hoci lineárne. Zahráte si ich na troch úrovniach. Misie absolvujete v stanovenom slede a spravidla v nich plníte viac náročnejších úloh. Vždy v úvode misie sa vám odkryje časť mapy a prvé hlavné, prípadne nepovinné ciele. Po splnení kľúčových úloh sa odkryje ďalšia časť mapy a pribudnú pokyny. Každý takýto scenár má tri až štyri dosť náročné fázy, a už v úvode vás núti strategicky uvažovať a umiestňovať svoje sily na vhodných miestach. Ak tak neučiníte, neskôr sa vám to môže stať osudným. Našťastie si kedykoľvek viete uložiť rozohranú pozíciu. Primárne ciele najčastejšie zahrňujú likvidáciu, prípadne okupovanie nepriateľských sídiel. Vrcholom je obyčajne eliminovanie nepriateľského veliteľa, ktorý sa na druhý svet odoberá sprevádzaný apokalyptickým výbuchom. Vedľajšie úlohy vám stanovia likvidáciu určitého počtu budov alebo jednotiek, čo vám uľahčí ďalší postup.

Systém hry sa čiastočne líši od zaužívaných princípov, štandardne používaných v RTS. Väčšina stratégií sa ako kliešť pridržiava režimu z Dune, či prvého Warcraftu. Supreme Commander vychádza zo systému hry Total Annihilation, ktorý sa napriek tomu, že mal niečo do seba, v iných hrách neobjavil. Nie je náhoda, že staré osvedčené princípy oprášil práve Chris Taylor, ktorý svojho času odviedol kus práce na Total Annihilation, ešte ako člen spoločnosti Cavedog. Ak ste hrali TA, potom sa tu budete cítiť naozaj ako doma. Na počiatku je najvyšší veliteľ, ktorý stavia základné vojenské budovy, ťažobné plošiny na masu a elektrárne, na zvýšenie kapacity energie. Vojenské budovy sa vylepšujú až na tretiu úroveň, čím sprístupníte pokročilejšie jednotky. Na výstavbu ďalších štruktúr potrebujete inžinierske vozidlá prvej až tretej úrovne. Disponujú podobnými vlastnosťami, ako veliteľ, takže môžu aj obsadzovať nepriateľské budovy, opravovať a zhromažďovať suroviny z vrakov, stromov a skál. Najvyšší inžinieri dokážu postaviť špeciálne zbrane, ako je napríklad samohybná bojová pevnosť.

Supreme Commander

Boje sú neľútostné a po zničených jednotkých zostávajú stovky vrakov.
Supreme Commander

Invázia na nepriateľskú základňu.
Supreme Commander

Brífingy k misiám majú pekný dizajn.

Každá frakcia má dokopy viac ako 30 rôznych pozemných, leteckých a námorných jednotiek dostupných v niekoľkých kategóriách. Okrem viac-menej klasických síl, ako je artiléria, tanky, protiletecké delá, transporty,  ponorky či krížniky tu nájdete aj rôzne zaujímavosti, ako je napríklad bojová loď, ktorá sa dokáže premiestňovať po súši na vysúvacích kovových nohách. Obranné štruktúry zahrňujú rôzne útočné veže, torpédové plošiny a fragmenty na ochranné valy, výdatnú pomoc predstavujú energetické štíty. Kapacita jednotiek nie je ohraničená. Treba však mať dostatočný prísun surovín a plné zásobníky, inak sa proces výrazne spomalí. Naopak urýchlenie stavby aj produkcie jednotiek dosiahnete zapojením viacerých inžinierov, alebo samotného veliteľa do výrobného procesu. Vtedy je však aj vyšší výdaj masy a hlavne energie.

V bojoch sa stretáva veľké množstvo jednotiek. Najlepšie je kombinovať niekoľko druhov vojsk a oplatí sa využívať radary a sonary, aby ste videli, čo sa nachádza na zakrytom území. Neznáme jednotky vidíte vo forme sivých znakov a to na mape aj na bojovom poli a artiléria ich zasiahne aj napriek tomu, že ich priamo nevidí. Jednotky sa pri presune automaticky zgrupujú do základných formácií, ktoré v prípade potreby zmeníte pomocou myši. Samozrejmosťou sú módy hliadkovania, vhodné najmä pre lietadlá, ktoré pri nečinnosti ležia na zemi, čiže sa môžu stať aj cieľom pozemných útokov. Okrem toho tu nájdete rôzne praktické vychytávky, ktoré vám zaručia väčší komfort. Veľmi mi imponovali najmä letecké transporty, ktoré sa po vysadení jednotiek automaticky vrátili späť na základňu. To značne urýchlilo prevoz ďalších síl a výrazne znížilo straty transportov. Potešilo tiež automatické strieľanie jednotiek na nepriateľov aj počas presunu. Praktické sú ikony s inžiniermi a zoskupeniami na pravej strane obrazovky, ciele misií na ľavej.

Hra pre jednotlivca obsahuje aj samostatné scenáre, ktoré si môžete zahrať tiež v multiplayeri. Tieto režimy obsahujú niekoľko desiatok máp s rôznymi veľkosťami a prostrediami. Celkovo tu nájdete štyri herné módy. Pri asasinácii dosiahnete víťazstvo zabitím nepriateľského veliteľa. Nadvláda vyžaduje likvidáciu všetkých budov a inžinierov. V anihilácii treba zničiť úplne všetko. Posledný mód je nekonečná hra. Pri tom si môžete stanoviť maximum jednotiek, počet páuz pre hráčov, či rýchlosť hry. Zaujímavosťou je používanie modulov, napríklad na urýchlenie produkcie surovín.  Pokiaľ nebojujete so živými hráčmi, stanovíte aj úroveň počítačových oponentov. Ak hráte v tíme, môžete posielať alebo zdieľať suroviny s vašimi spolubojovníkmi, alebo dokonca darovať vojenské jednotky.

Supreme Commander

Na vode sú rovnako neľútostné boje ako na zemi.
Supreme Commander

Tento veliteľ to má spočítané.
Supreme Commander

Po smrti veliteľa nasleduje obrovský výbuch, ktorý zdevastuje budovy v okolí.

Grafika hry je slušná. Moderný 3D kabátik priliehavý, ozvučenie na úrovni. Mapy postrádajú detaily, ktoré sú však v tomto prípade zbytočné. Aj tak dá hra poriadne zabrať vášmu počítaču. Dôvodom je najmä vysoký počet objektov. V počiatkoch je to bezproblémové, ale čím viac budov, jednotiek a vrakov, tým ťažkopádnejšie hra chodí. Výrazný rozdiel pocítite najmä v kampaniach, kde sa vám postupne niekoľkonásobne zväčší bojisko. Samotné jednotky sú celkom pekne spracované, môžete si ich pozrieť pomerne zblízka, alebo naopak bojisko vzdialite až tak, že máte pred sebou veľkú mapu. Objekty potom vidíte vo forme znakov a dobre sa orientujete v teréne. Užívateľské rozhranie tvorí asi tretinu mapy. Lištu s povelmi a minimapou však môžete umiestniť na spodnú časť alebo po bočných okrajoch obrazovky. Dobrý dizajn má aj samotné menu hry a brífingy v kampani. Hudba je pekná, zvuky vydarené. Ak nechcete mať z hry zmes obrázkov, odporúčam "nadupanú" grafiku a 2 GB pamäte. Rozchodíte to aj na slabšej zostave, ale bude to extrémne pomalé a na nízkom rozlíšení titul vyzerá odpudivo.

Keď som, ešte počas vývoja titulu, prirovnával  Supreme Comandera  k stratégii Total Annihilation, ani som netušil, ako som blízko pravdy. V obidvoch prípadoch si priaznivci užijú kvantum jednotiek a herný systém je identický. To však v tomto prípade ani nevadí. Zrelší hráči si radi zaspomínajú na vydarenú klasiku a tí mladší ocenia nevšedné princípy hry, s akými sa zatiaľ nestretli. No tento fakt musím zohľadniť v hodnotení, takže sa nečudujte, že titul má "len" také hodnotenie, aké má. Produkt je skrátka zábavný, ale nie originálny, aj keď s niečím podobným sme sa už dlho nestretli. Je však nepopierateľné, že Supreme Commander je skvelý (ak máte silnú zostavu) a je viac ako dôstojným nasledovníkom Total Annihilation. Chris Taylor nezabudol robiť stratégie.

Supreme Commander

Predchodca Supreme Commandera- Total Annihilation.

Supreme Commander