WRC: FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP

WRC: FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP

5.0

Licencia vs silná konkurencia

Next-gen konzoly tu už máme toľko rokov, že už dávno nie je objektívne hovoriť im next-gen a ku podivu až teraz dostávame dávku pravej nefalšovanej WRC licencie. I keď nadšenci špinavého adrenalínu na 4 kolesách si prišli na svoje a DiRT svojou kvalitou nastavil rally latku vysoko, všetci napäto očakávali, ako nová WRC hra obstojí v takej silnej konkurencii. A keďže si už každý šimol hodnotenie, pokazil mi tým napínavé prekvapenie. Ďakujem pekne.

Keď som letmo sledoval vývoj, obrázky, čítal sľuby developerov, sršal z toho potenciál. Nemal som prehnané očákavania, nečakal som od hry zázraky. Po predošlých skúsenostiach so zavádzajúcimi demami som si dokonca radšej počkal na plnú hru, aby som mal triezvy pohľad. Takto spätne môžem povedať, že kvalita dema zodpovedá kvalite hry. Ak ho vyskúšate a nesadne vám, nemá cenu investovať do WRC peniaze a dúfať v kvalitné rally preteky. Nie sme v rozprávke, tu sa nemení voda na víno.

Už úvodné intro dáva tušiť, že tu niečo nesedí. Opakujúce sa nudné zábery, hudba nezodpovedá vizuálu a celkovo spracovanie animácie zaváňa amatérizmom. Akoby autorov opustil entuziazmus. Chvaľabohu kvalitný racing nerobia videá (i keď na navodenie atmosféry), no s celou hrou to vyzerá praktický rovnako. Zoberme si také rozpixelované menu, to sa už tak často nevidí. Je škaredé, neprehľadné a predkladá minimum informácii. S grafickou stránkou je to obdobné, hra vyzerá horšie ako prvý diel DiRT. Na PC to je o niečo lepšie, no svetový rally šampionát by si zaslúžil rozhodne niečo viac. Budiž, menu a grafika sú tiež menej podstatné. Ide nám predsa o to, ako sa vyšantíme pri jazdení a či to bude zábava.

WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship Ešte stále nie je nič stratené.
Ešte stále nie je nič stratené.

WRC: FIA World Rally Championship Jazdci sú pripravení na hladký doskok, bez vibrácií.
Jazdci sú pripravení na hladký doskok, bez vibrácií.

WRC: FIA World Rally Championship Iba na tento úsek autori spotrebovali 42 pravítok.
Iba na tento úsek autori spotrebovali 42 pravítok.

Bohužial, tu znova narazíme na tvrdú realitu. Tvorcovia majú za sebou už nejaký ten racing, čiže som čakal pôžitok z jazdy. Miesto toho sa mi dostalo divného arkádového jazdného modelu so simuláciou podmorského efektu. Pocit z rýchlosti je viac o pocite, ako o rýchlosti, autá sa chovajú sťa pod ťarchou vodnej hladiny s pomalými reakciami a ťažkotonážnym zatáčaním. I po niekoľkých hodinách jazdenia som stále nemal istotu v brzdení do zákrut. Nebolo to však spôsobené rôznymi povrchmi vozovky či rozdielmi medzi autami, ale pocitom z rýchlosti. Táto hra sa chová ako flegmatický brat adrenalínovej DiRT 2. Ťažko sa odhaduje ideálna nájazdová rýchlosť, keď vám robí problém okom rozoznať, kedy idete 60 alebo 120 km/h. Častokrát som pre to zbytočne prebrzdil zákruty a o vyšších obťiažnostiach som si mohol nechať zdať.

Rozdiel medzi jednotlivými autami v rovnakej triede je taký bezvýznamný, ako by ani nebol. Vlastné užívateľské nastavenie sa čo-to málo prejaví na trati, no ak nebudete naháňať sekundy na zlepšenie času, nastaveniami sa neoplatí strácať čas. Mierna kompenzácia prichádza v jednoduchom driftovaní. Počiatočná radosť z efektne vybraných zákrut tesne pri vnútornej strane sa rýchlo zunuje, keďže možnosť dostať auto do nechcených hodín a stratiť tak dôležité sekundy je tu prakticky nulová. I pri takmer 70° - 80° šmyku dokážete auto pohodlne vyrovnať. A ruku na srdce, koho baví ísť šmykom bez štipky nebezpečia? Alebo vibrácií?

Ďalšia vec, čomu vôbec nerozumiem. Ak má niekto možnosť pomocou vibračných motorčekov v gamepadoch spraviť hru výraznejšou, intenzívnejšou, prečo túto šancu tak nemravne odhodiť? Ide o ďalší vnem naviac. Jediné, čo hráč pocíti v rukách, je náraz do prekážky alebo vybehnutie mimo trate. Aj keď z neuhladenej hliny - bez vibrácií prejsť po krásnej tráve mimo striktne vyčlenenú trať s vibráciami mi príde ešte menej logické ako realistické. Žiadne nerovnosti vozovky nepocítite (pretože tam nie sú, o tom neskôr), skoky taktiež nie, driftovanie, prudké brzdenie, jednoducho nič. Mimochodom, všetci majitelia PC bez gamepadu čítali tento odstavec nadarmo.

WRC: FIA World Rally Championship

Aby sme len úplne nekritizovali, budete mať možnosť sadnúť do virtuálnych vozov 58 reálnych jazdcov, zajazdíte si so svojimi favoritmi alebo zmeriate sily s najlepšími z najlepších. Autori plne využili tohtoročnú licenciu a zakomponovali všetky aktuálne kategórie WRC, J-WRC, P-WRC a S-WRC. Všetky môžete prevetrať v kampani, škole jazdenia (rafinovane ukrytej vo WRC Academy, niečo na spôsob challenge módu), v Single Stage, Single Rally, Championship či Time Attack pre 1 až 4 hráčov (nie, nejedná sa o splitscreen, ale o systém hot seat s jedným ovládačom) a klasický multiplayer.

Kariéra dominuje náplni celej hry, kde sa odjazdením 55 závodov s odstupňovanou obtiažnosťou bojujete o titul. Síce je suchá, bez motivátorov na postup, no aspoň podľa regulárnych pravidiel WRC. Ak si rozbijete auto v jednom závode, pred druhým máte obmedzený čas na opravu. Budete si musieť vyberať, čomu dáte prednosť, pretože veľakrát sa môže stať, že času je málo a z auta nezostalo veľa.

Ohlasovaných 78 tratí znie naozaj dobre. Konkurencia trpela práve na nízky počet, WRC naopak vsadilo na kvantitu, než na kvalitu. Trate sú vyslovene odfláknuté, nudné, bez dynamiky. Hranice jazdnej plochy a trávy sú často geometricky presne označené, snežné závoje sú robené podľa pravítka a povrch trate samotnej či už hlina, drť, asfalt, je vždy dokonale uhladený. Po prvej hodine hrania som si uvedomil, že len chodím od jednej zákruty k druhej. Absolútne žiadny pôžitok z jazdy, bojovanie s autom na rovinke kvôli zlému povrchu, zlé dobrzďovanie vďaka nerovnosti na vozovke, strata sekúnd v hlbokej kaluži vody vo vnútornej strane zákruty a pod. To je na takýto projekt nemysliteľné.

WRC: FIA World Rally Championship
WRC: FIA World Rally Championship Hi-res obrázky z low-res hry.
Hi-res obrázky z low-res hry.

WRC: FIA World Rally Championship Skoky v hre sú bez správnej prímesy adrenalínu.
Skoky v hre sú bez správnej prímesy adrenalínu.

WRC: FIA World Rally Championship Foto režim v hre chýba, takéto scenérie neuvidíte.
Foto režim v hre chýba, takéto scenérie neuvidíte.

Bez ďalšieho naťahovania môžeme s kľudným svedomím a ťažkých srdcom prehlásiť, že nádejná licencia ťažko minula cieľ svojím spracovaním. Celkovo sa hra javí ako port z PS2. Ak vás na prvý dojem neodradí vizuál, zastaralé mechanizmy, prežijete plávajúci jazdný model, tak za rohom ešte striehne odveký nepriateľ - nuda. Vlažný soundtrack vás nechá chladným, občasné oživenie počas závodu prichádza skôr od kričiaceho navigátora, motivácia prebojovávať sa ďalej v kampani stagnuje a multiplayer s ghostami dlho nevydrží. Absencia moderných prvkov ako ideálna stopa, flashbacky alebo foto režim nepridáva na hodnote. Do kariet hrá jedine aktuálna licencia s presnými pravidlami, no hre chýbajú gule.

Za volant najlepších rally jazdcov sveta nás posadil Brloh.

napísal QuIT 19.11.2010
WRC - Gameplay Trailer