TERMINATOR: RESISTANCE ENHANCED

TERMINATOR: RESISTANCE ENHANCED

6.0

Naleštený plecháč pre PS5

Recenzia na PS5 verziu

Alien: Isolation, Silent Hill, Resident Evil, Amnesia či Outlast – to sú hry, z ktorých bežní hráči mávajú nočné mory. Ja to mám trochu inak a väčšinou sa celý spotený strhávam zo snov o hrách ako Postal 3, Flatout 3, Streets of Moscow, Vroom alebo Rambo: The Video Game. Také tie príšerné hry, pri ktorých sa mi sníva o tom, že ich musím znova hrať a ja už fakt nechcem, raz stačilo. Za poslednou z týchto hier stojí poľské štúdio Teyon a zdá sa, že títo autori majú slabosť na slávne filmové značky, ktoré sme my starší spoznali vďaka bootlegovým kazetám z tržníc pred 30 (a viac) rokmi. Po Rambovi sa pustili aj do Terminátora pred dvomi rokmi a teraz sú s tou istou hrou späť.

Terminator: Resistance Enhanced berie všetko z pôvodnej hry, pridáva niečo navyše a pribaľuje aj niekoľko vylepšení. Zatiaľ exkluzívne pre PS5 z nejakého dôvodu, kde chce navyše hra využiť aj niektoré unikátne možnosti konzoly. Veľa tu toho naozaj nevyšlo, už základná hra má podľa mňa k niektorým očakávaným kvalitám ďaleko, v niečom sklamala aj táto vylepšená verzia, no na druhú stranu ma hranie často bavilo a musím uznať, že existuje aj niekoľko vecí, ktoré autori spravili veľmi dobre.

Prakticky v každom médiu to má Terminátor značka dosť ťažké. Tie začiatky boli skvelé, prvé dva filmy sú právom kultové a patria medzi moje najobľúbenejšie. Tie ďalšie? No, poviem to takto, ak by neexistovali, nič sa nedeje. Seriál ma tiež až tak nebavil, niektoré komiksy a knihy sú zase pritiahnuté za hlavu, aj keď iné sú dobré. A podobné je to aj v hrách. Klasické 8 a 16-bitové hry boli fajn, klasiky Rampage, Future Shock a Skynet od Bethesdy boli dobré až výborné a ak ich niekde nájdete, skočte po nich. No sú tu aj príšerné hry ako Salvation, Dawn of Fate, Rise of the Machines a hlavne War of the Machines, ktorej hranie doslova spôsobovalo bolesti hlavy.

Terminator: Resistance Enhanced
Terminator: Resistance Enhanced Emocionálne scény nevyniknú kvôli slabému audiovizuálnemu spracovaniu a zlému dabingu
Emocionálne scény nevyniknú kvôli slabému audiovizuálnemu spracovaniu a zlému dabingu

Terminator: Resistance Enhanced Nájdete tu aj levely, ktoré si naozaj budete užívať
Nájdete tu aj levely, ktoré si naozaj budete užívať

Terminator: Resistance Enhanced Často boj nie je tým najlepším riešením
Často boj nie je tým najlepším riešením

To najlepšie na Resistance je to, že zahadzuje zlé prvky z predchádzajúcich Terminátor diel a berie si z nich to dobré. A hlavne sa hre podarili dve veci, ktoré nám táto značka nepriniesla už roky. Terminátory sú v hre opäť desiví. Znovu objavíte ten pocit z detstva, keď ste sa dostali ku kazete na nej a T-800 sa nezastavil pred ničím, aby sa dostal k mladej Linde Hamilton. Prvý stret s týmto modelom v hre je niečo, čo si užijete a zapamätáte. No aj tie ďalšie pre vás nikdy nie sú hračkou. Každý T-800 je výzvou, ktorú je možno aj lepšie obísť ako s ňou bojovať.

A tá druhá vec je John Connor. Prakticky hlavná postava série sa vo filmoch nikdy nedočkala úlohy, ktorá nám bola od prvého filmu „sľubovaná“. Nikdy John nebol ten skutočný veliteľ, ktorý ľudský odboj vedie k víťazstvu proti strojom. A tu ním je, slúžite pod ním, bojujete po jeho boku a dokonca si vypočujete aj jeden typicky filmový hrdinský monológ motivujúci do boja. Toto je John Connor, akého sme vždy chceli vidieť vo filme, aj keď teda v podaní hry vyzerá dosť zle, no k tomu sa ešte neskôr dostanem.

Príbeh je tá vec, ktorá vás tu bude držať. Autori si totiž vymysleli niečo vlastné, no lepšie, ako sme tu viackrát mali na plátnach kín. V roku 1997 nakoniec nastal Súdny deň, Skynet zničil väčšinu ľudstva a začal boj o holé prežitie. Dej hry sa odohráva v roku 2028 v budúcnosti, ktorú poznáme z prvých dvoch filmov. Vy ste vojak Jacob Rivers, ktorého celá jednotka bola vyhladená Terminátormi. Teraz sa musí pridať k malej skupine, od nej prejsť až k Tech-Comu a zohrať dôležitú úlohu v budúcnosti ľudstva. Príbeh naozaj dobre zapadá do deja prvých dvoch filmov, obsahuje jeho postavy a odkazuje na mnohé ďalšie. Dokonca tu zažijete aj tie filmové cesty Terminátorov do minulosti. To sú veci, ktoré fanúšikov naozaj potešia. Hra sa snaží pomaly prezentovať aj jeden veľký dejový zvrat, no nie je veľmi dobre maskovaný, takže ho predvídate už dlho dopredu. To síce zamrzí, ale zle to nie je. A dokonca vám ani nebude prekážať, že doteraz neznámy Jacob má zrazu takú veľkú rolu.

Niektoré aspekty príbehu fungujú dobre, iné zase horšie. Napríklad musím pochváliť možnosti voľby. Tých je tu naozaj dosť a majú zmysel. Ovplyvňujete život (a smrť) niektorých ľudí a máte naozaj dojem, že zohrávate dôležitú rolu v boji ľudstva proti strojom. Už menej mi sadli niektoré trochu citovo vydieračské scény (zvlášť, keď emocionálnu stránku nevie hra podporiť audiovizuálnym spracovaním) a hlavne posteľné scény. Jedna je vyslovene silená, druhá trochu zbytočná, obe sú spracované príšerne.

Zatiaľ je takmer všetko super, no pomaly sa dostávam k samotnej hrateľnosti. Enhanced už v základe ponúka dve príbehové kampane. Jedna je táto klasická za Jacoba a ide o hlavnú kampaň tak na 10 hodín. K tomu sa pridáva aj druhá kampaň s názvom Infiltrator. Ako asi tušíte, tu zmeníte strany a zahráte si v koži T-800 Infiltrátora, kedy zase musíte likvidovať ľudský odboj a hlavne nájsť konkrétneho vojaka  Tech-Comu a získať od neho dôležité informácie. Finálna sekvencia je zase niečo práve pre fanúšikov.

Hlavná kampaň predstavuje pomerne lineárnu akciu, kde vás čakajú futuristické bojiská plné úzkych koridorov. Zo začiatku toho v rukách veľa nemáte, no na druhú stranu nebojujete ani proti T-800. Autori využili svoju kreativitu a vytvorili niekoľko nových typov Terminátorov, aby ste zo začiatku stáli proti niečomu slabšiemu, čo dokážete zničiť aj bežnými zbraňami. Postupne prituhuje, na scéne sa objavujú známejšie plechové tváre, ale aj veľké nové stroje. Jednoducho budete čeliť pestrej palete rôznych strojov, tie nové veľmi kreatívne nie sú, ale fungujú fajn z hľadiska hrateľnosti. Nebude asi žiadnym prekvapením, že tu čelíte aj veľkým strojom a porátate sa napríklad aj s ikonickým HK.

Terminator: Resistance Enhanced
Terminator: Resistance Enhanced levelovanie a upgradovanie je spracované prekvapivo dobre
levelovanie a upgradovanie je spracované prekvapivo dobre

Terminator: Resistance Enhanced Nájdete tu aj také typické Call of Duty momenty
Nájdete tu aj také typické Call of Duty momenty

Terminator: Resistance Enhanced Ak bude útok umelej inteligencie na ľudstvo vyzerať takto, nemáme sa čoho báť
Ak bude útok umelej inteligencie na ľudstvo vyzerať takto, nemáme sa čoho báť

Hra pritom tu a tam tie úzke koridory rozvetví na niekoľko vetiev, aby tam napchala vedľajšie úlohy. Často sú to len jednoduché fetch questy, no budete ničiť aj základne Skynetu. Dostanete tak dôležité zdroje, ale niektoré úlohy napríklad ovplyvnia aj osudy postáv, takže si musíte dávať pozor na to, čo plníte. Prostredia sú zväčša tvorené zničenými mestami, no je tu aj jedna vynikajúca nemocnica plná Terminátorov, ktorú si naozaj užijete. Tie ostatné misie sa stanú všednejšie, také béčkové. Nie zlé, len béčkové. Na druhú stranu, takéto akčné béčka, ktoré aj zabavia, sa dnes už veľmi nerobia. Toto naozaj pripomína éru veľa rokov dozadu, keď niečo neinovatívne, s chybami, ešte aj škaredé, ale tým jednoduchým strieľaním to zabavilo. A tu je to také isté. Miestami to hra prekladá pasážami ako z Call of Duty, kedy bežíte vpred bojiskom, všade niečo vybuchuje, okolo vás vaši spolubojovníci a situácia sa pohne až so spustením ďalšieho skriptu.

Od takejto akcie by ste teda nečakali nejakú hlbšiu hrateľnosť, no v tomto autori tiež prekvapujú a do hry zakomponovali aj RPG prvky. Niežeby veľmi ovplyvňovali hrateľnosť a mohli by ste si tu vytvárať rôzne buildy, ale aspoň v nejakej miere vám to otvára/zatvára možnosti behom hry. Napríklad bez náležitej zručnosti nedokážete odomknúť niektoré zámky, keďže lockpicking tu nechýba. Je tu aj simplexné hackovanie a ďalšie veci, ktoré si môžete vylepšovať. Obchodujete aj s materiálmi, vyrábate si výbavu aj výstroj a snažíte sa zjednodušiť si prechádzanie hrou, keďže vie ponúknuť aj slušnú výzvu a naozaj je niekedy lepšie postupovať stealthovo ako priamočiaro. Na vysokej obťažnosti sú strety s Terminátormi naozaj napínavé a aj ťažké, takže prichádza aj ten spomínaný strach.

Musím pochváliť obrovskú porciu odkazov pre fanúšikov. Je to hlavne naviazané na ten príbeh, ale veľa malých vecí je aj v dialógoch, získate hlbší pohľad do tohto zničeného futuristického sveta. Snáď neexistuje na tomto svete fanúšik značky, ktorému sa na tvári neobjaví úškrn, keď v hre započuje Burnin' in the Third Degree od Tahnee Cain & Tryanglz. A hlavne na miesto, kde to tak úplne nečakáte.

Terminator: Resistance Enhanced
Terminator: Resistance Enhanced Hra vás postaví aj proti naozaj gigantickým Terminátorom
Hra vás postaví aj proti naozaj gigantickým Terminátorom

Terminator: Resistance Enhanced Nájdete tu kop skrytých miestností s odkazmi a zásobami
Nájdete tu kop skrytých miestností s odkazmi a zásobami

Terminator: Resistance Enhanced Vžijete sa aj do kože Infiltrátora
Vžijete sa aj do kože Infiltrátora

Infiltrator režim obsahuje veľkú časť hrateľnosti zo základnej hry, akurát sa odohráva v jednom členitom prostredí, ktorým putujete, objavujete (a likvidujete) stanovištia Odboja, získavate údaje zo zničených jednotiek Skynetu, likvidujete ľuďom zásoby a podobne. Je tu viacero rôznych úloh okrem tej hlavnej a postupne takto prechádzate až k finálnemu cieľu. Je na vás, akú cestu zvolíte, kam sa vyberiete a koľko toho splníte. Mnoho prvkom z kampane je orezaných, aby bola kampaň viac akčná (koniec koncov hráte za takmer nezničiteľný stroj), ale predsa len si trochu na seba musíte dávať pozor a opravovať sa. Nedá sa tu ukladať pozícia a musíte to prejsť naraz. To nie je až taký problém, keďže to potrvá tak hodinu. Nepridáva to veľa, nie je to veľmi invenčné, ale na tú hodinku zabaví a aj si to užijete.

No a teraz k tomu najhoršiemu, čo sprevádza béčkové hry celou ich históriou – technický stav. Enhanced je vylepšená edícia a ja si fakt nechcem predstaviť, ako vyzerala pôvodná, keďže táto je veľmi zlá. Efekty bieda, postavy príšerné, animácie veľmi zlé a rozhodne to ani na PS5 s vylepšeniami nevyzerá na rok 2021. Na zvuku je dobré jedine to, že sa hudba nesie v najlepšej tradícii Brada Fiedela (aj keď pre hru neskladal hudbu) a počúva sa výborne. Dabing je veľmi zlý. Akoby hercov nechali týždne hladovať v pivnici a až potom pustili do štúdia nahrávať. Efekty sú filmovo verné, aj keď nižší rozpočet badať. Umelá inteligencia je na tom tak zle, že ak by takto mal vyzerať útok Skynetu, absolútne ničoho sa nebojím. A tie PS5 možnosti? No DualSense sa neukázal, ale aspoň to nahrávanie je bleskové.

Istým spôsobom mi takéto hry chýbali. Kedysi existoval taký vydavateľ menom TOP CD, ktorý predával hry v lacnom kartóne za 299 korún, ktoré neboli žiadny zázrak, ale neboli to ani tragédie a za tých pár korún stoja. Bál som sa, keďže Rambo od Teyonu ma máta doteraz, ale Terminator: Resistance Enhanced je o obrovský kus ďalej. Stále to nie je naozaj kvalitná hra a za plnú cenu to nemôžem nikomu odporučiť, ale v zľave fanúšikov môže nielen potešiť, ale aj zabaviť. Minimálne tými pár vecami, ktoré robí lepšie ako Terminator filmy, knihy, komiksy a ďalšie veci posledných rokov.

napísal matus_ace 24.5.2021
6.0
6.0