FORZA HORIZON 5: RALLY ADVENTURE

FORZA HORIZON 5: RALLY ADVENTURE

8.0

Zaprášené cesty Mexika vás lákajú

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Forza Horizon 5 vyšla na jeseň 2021 a bola to výborná hra. Dokonca bola podľa mnohých aj najlepšou hrou roka a zozbierala pekných pár ocenení. Hráči si hru užili, ale skúsenosť so sériou ich naučila, že vydanie je len začiatok. Autori totiž pravidelne do hier v sérii prinášajú kopu updatov zadarmo a už nejakú dobu sme si zvykli aj na to, že vždy dostaneme aj dve expanzie. Tradícia je taká, že jedna je uletená (predtým Hot Wheels), druhá je viac pri zemi a prináša trochu extrémnejšie pretekanie ako základná hra. Druhú expanziu teraz máme tu a musíme zhodnotiť, že už tak výborná hra je teraz ešte oveľa lepšia.

V prvom rade autori z Playground Games splnili priania fanúšikov. Tí už nejakú dobu volali po rally expanzii, pretože takú sme doteraz dostali len raz a to rovno pre prvú časť, čo je už poriadne dávno. Hlavne ale priniesli jeden z najlepších updatov v histórii série. Ten si môžu užiť všetci, takže aj hráči bez expanzie. A recenzovanie je vďaka tomu o niečo komplikovanejšie. Vylepšenia updatu totiž nie sú súčasťou expanzie, ale prichádzajú s ňou a rozhodne ich v nej využijete. Rátať ich do hodnotenia? Vylúčiť ich z hodnotenia? Ťažko povedať. Isté je ale to, že sa hráči majú na čo tešiť. A to bez ohľadu na to, či siahli po Forza Horizon 5: Rally Adventure.

Poďme najskôr na ten update, nech viete, čo je nové aj pre základnú hru a ako ju to ovplyvňuje. Na PC vyšla DLSS 3 podpora, čo je veľmi pekná vec. Rovnako aj opravy niekoľkých bugov. Hlavne ale prichádzajú vylepšenia do hrateľnosti. Do hry prišiel skvelý systém anti-lag, ktorý si môžete nainštalovať do niekoľkých áut s turbom a využijete ho hlavne v rally autách, pričom vám umožní nestrácať výkon a čas pri radení. Tento systém je naviazaný na nové diely a tie si môžete do auta dať v základnej hre aj expanzii. Taktiež má nielen funkčný, ale aj vizuálny a zvukový dopad, takže vidíte plamene z výfuku a počujete rachot.

Forza Horizon 5: Rally Adventure
Forza Horizon 5: Rally Adventure Hra vie vytvoriť fakt pekné scény
Hra vie vytvoriť fakt pekné scény

Forza Horizon 5: Rally Adventure Kariéra by mohla byť aj dlhšia
Kariéra by mohla byť aj dlhšia

Forza Horizon 5: Rally Adventure Nechýbajú ikonické rally autá
Nechýbajú ikonické rally autá

Druhou novinkou, ktorú tiež využijete v rally autách, je launch control systém. Ten teraz využijete vo všetkých autách a pomôže vám pri štarte. Až 25 áut zo základnej hry dostalo nové rally diely, takže si ich môžete upraviť na jazdenie po nových povrchoch a opäť je to niečo, čo veľmi pekne využijete nielen v základnej hre, ale aj v novej expanzii. Sú tam klasiky, sú tam moderné rally autá. Napríklad si takto môžete upraviť RS200, Imprezu WRX STi, Celicu GT4, Porsche 959, no nesmú chýbať Lancery a ani Hoonigan autá.

Vynikajúcou novinkou je nové rádio. Respektíve skôr staronové, keďže sa s vydaním expanzie do hry vracia Epitaph Records Radio, ktoré hrá punk, hardcore, metal a príbuzné žánre. V hre ho moderuje muzikant Chad Tepper a vypočujete si kopu známych kapiel. Ponuka skladieb síce nie je najbohatšia (spolu je ich len 15), ale zato si vypočujete The Offspring (It'll Be A Long Time), Pennywise (Land of the Free?), Bad Religion (News Dark Ages) a ďalšie známe kapely. Alebo aj neznáme, to je jedno. Dôležité je, že je tak ponuka hernej hudby pestrejšia, zaujímavejšia, bohatšia a mne toto rádio sadlo ako riť na šerbeľ.

Nechcete expanziu alebo hráte hru len z Game Passu? Pokojne si to všetko vyskúšajte, sú to naozaj skvelé novinky, ktoré hru posúvajú ešte vyššie. Na druhú stranu, keď už sú šité na mieru novej expanzii, bola by škoda si ich nevyskúšať aj priamo tam. Rally Adventure do hry opäť prichádza vo forme nového eventu na základnej mape Mexika. Stačí sa tam dopraviť a hra vás prenesie do nového prostredia Sierra Nueva. Ako hovorí názov, je to kopcovité prostredie, kde nájdeme malé dedinky, ale hlavne kopce, vrchy, skaly a aj horské cesty, aby ste tie rally autá mali kadiaľ preháňať.

Nové prostredie nie je nejaké dych vyrážajúce z pohľadu počtu ciest, tých je len niekoľko desiatok, avšak na druhú stranu treba dodať, že tu sa veľmi po cestách jazdiť nebude. Jeho rozlohu lepšie reflektuje počet zón a tých je 20. Nie je tak malé, ale zase ani podobne veľké ako základná hra. Je však pestré, takže tu nájdete rôzne povrchy a nebudú chýbať ani piesočné duny. Baja ako inšpirácia je tu tak jasná a to sa pretavilo aj do obsahu, kde sú autá na pretekanie v dunách a tiež preteky, ktoré vás tam zavedú.

S Rally Adventure expanziou pribudlo 10 nových áut, čo je číslo, ktoré mohlo byť aj vyššie. Výber je veľmi slušný a nájdete tu rôzne druhy ikonických áut, ale ak by ich bolo 15, 20, možno aj viac, určite by to nebolo na škodu. S autami zo základnej hry je rally ponuka bohatá, ale vždy to mohlo byť aj lepšie. Nájdete tu Ford Focus RS, s ktorým v roku 2001 jazdil Colin McRae. Je tu aj Scumbug, Polaris RZR PRO XP, Fastball Racing Spec Trophy Truck alebo nový elektrický Ford F-150 Lightning Platinum. Hra prináša rôzne povrchy, rôzne typy rally, teda tomu zodpovedajú aj rôzne triedy áut. Lancery, Imprezy, Quattrá a iné rally klasiky nájdete už v základnej hre.

Je tu mnoho vecí na chválenie, ale voči novej kariére mám aj nejaké výhrady. Je síce variabilná, ale krátka a tiež by som si vedel predstaviť aj bohatší obsah. Postupne vás oslovia tri tímy, ku ktorým sa pridáte. Každý tím predstavuje iný druh rally a teda ponúka iné typy pretekov a k tomu aj vedľajších aktivít. S každým tímom zbierate body, až kým sa nedostanete k záverečnému eventu, kde vás šéf tímu vyzve na 1v1 preteky. Keď vyhráte všetky tri, dostanete pozvánku na záverečný Goliath event, ktorý vás povodí cez celú mapu. Je to fajn, je to zábava, ale chýbajú hlbšie príbehy a niečo osobné, ako bolo v základnej hre a aj v Hot Wheels expanzii.

Forza Horizon 5: Rally Adventure
Forza Horizon 5: Rally Adventure Autá zo základnej hry si môžete upraviť na rally
Autá zo základnej hry si môžete upraviť na rally

Forza Horizon 5: Rally Adventure V nočných jazdách vie hra občas potrápiť, keď nevidíte do zákrut a za horizont
V nočných jazdách vie hra občas potrápiť, keď nevidíte do zákrut a za horizont

Forza Horizon 5: Rally Adventure Zmena ročných období nechýba
Zmena ročných období nechýba

A aj keď tu sú tri tímy s rozdielnymi druhmi eventov, predsa len mi tu chýba niečo viac odlišné. Napríklad preteky do vrchu, keď už tu tie vrchy sú. Niektoré etapy majú takéto prvky, ale chcel by som naozaj niečo ako klasické preteky do vrchu. Rovnako by potešilo, ak by tu bol napríklad okruh na rallycross. Základná hra mala pretekársky okruh a dal sa v nej pekne využiť, podobne by to mohlo fungovať aj tu. To neznamená, že je obsah expanzie zlý, vôbec nie. Ale mohol byť ešte o niečo lepší a pestrejší. A dlhší.

Mapa je posiata eventami a okrem kaskadérskych kúskov, radarov a driftovacích zónu tu nájdete hlavné eventy. Tie si môžete personalizovať, pričom základ predstavuje výber medzi rally a pretekmi. V prvom type súperíte s časmi AI súperov, v druhom priamo s ďalšími autami. Navyše stále môžete hrať aj kooperačne. Ak idete na rally, dostávate inštrukcie od spolujazdca. A na to, že Forza Horizon nie je rally hra, tak sú inštrukcie o trati spracované veľmi slušne a neraz by ste vedeli jazdiť pekne aj „naslepo“, len podľa hlasov. Navyše, keďže toto je arkáda, neberie sa to vždy smrteľne vážne a raz za čas vám v inštrukciách zahlásia aj niečo netradičné, napríklad sliepky na ceste.

Nechcete jazdiť predpripravený event od autorov? Tak hra stále ponúka možnosť vytvárať si vlastné a zdieľať ich s ďalšími hráčmi online. Môžete tak siahnuť rovno po niečom, čo už vytvoril niekto iný a zajazdiť si podľa jeho pravidiel. Alebo si vytvoríte niečo vlastné. Možno aj ten rallycross s okruhom striedajúcim asfalt a nespevnený povrch, akurát si nemôžete upraviť pravidlá na joker lap. Ale táto sloboda v tvorbe a hraní herného obsahu je stále skvelou vlastnosťou ako základnej hry, tak aj jej expanzií. Taktiež tu sú zmeny dennej doby a aj ročných období, ktoré ovplyvňujú samotnú jazdu a aj svet.

Forza Horizon 5: Rally Adventure
Forza Horizon 5: Rally Adventure Čakajú vás rôzne druhy povrchov aj eventov
Čakajú vás rôzne druhy povrchov aj eventov

Forza Horizon 5: Rally Adventure Ak vás nechytili časové úseky, môžete súperiť aj proti Drivatarom
Ak vás nechytili časové úseky, môžete súperiť aj proti Drivatarom

Forza Horizon 5: Rally Adventure Jazdenie je hlavne o zábave a atmosfére
Jazdenie je hlavne o zábave a atmosfére

Rovnako zostávajú nielen kreatívne, ale aj online možnosti, kde sa Rally Adventure nelíši od základnej hry, ale zároveň ju ani nijako nerozširuje. Máte tu rôzne Forzathony, online tour, môžete si zorganizovať vlastné eventy a podobne. Stále po svete spolu s vami jazdia aj iní hráči, ktorých vidíte a môžete s nimi interagovať. Alebo si ich nemusíte ani všímať. To všetko je len na vás. Stále fungujú aj kluby a vy sa môžete prihlásiť do toho nášho – volá sa SECTORsk a patrí medzi 1% najlepších klubov na svete v počte bodov.

Fascinuje ma, že aj po toľkej dobe patrí Forza Horizon 5 stále medzi najkrajšie hry. A to ani nie tak z hľadiska technických kvalít, ale skôr úžasných scén, aké vám iné hry nezobrazia. Uháňate exotickým prostredím Mexika, pred vami je vrtuľník, ktorý rozvíril prach na ceste, vzadu sa na oblohe črtá dronová show, okolo jazdia iné autá a podobne. Jednoducho aj keď je grafika už 2 roky stará, takéto scény vyzerajú dobre a nikde ich nenájdete. Doplnené je to zodpovedajúco kvalitnou a bohatou audio stránkou, kde je teda teraz zvuk áut ešte o niečo vylepšený a pribudla aj už spomínaná nová rádiová stanica.

Veľmi som mal rád Dirt 2. Bola to skvelá hra, ktorá sa síce priklonila k arkádovému jazdeniu, ale hlavne bola o radosti z jazdy, pričom ste si vyskúšali rôzne rally disciplíny a autá. Niečo také mi odvtedy veľmi chýbalo. Teda až doteraz. Forza Horizon 5: Rally Adventure je najbližšie k tejto čistej radosti z jazdy na nespevnenom povrchu, aj keď je tu kampaň naozaj krátka. Tak za dva dni máte titul z Goliath eventu a síce vám ešte stále hra ponúkne obsah, ktorý môžete plniť (zbierať tabule, škatule, rozbíjať piňaty...), ale chcelo by to viac obsahu – viac eventov, viac druhov, viac áut. Potom by to bolo perfektné.

napísal matus_ace 3.4.2023
Páči sa mi! (+4)
8.0