EA SPORTS WRC

EA SPORTS WRC

7.0

(R)Evolúcia rally hier?

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Codemasters stoja za vynikajúco prijatou a doteraz veľmi populárnou rally simuláciou Dirt Rally 2 (ďalej DR2), ktorá vyšla už v roku 2019. Skvelá úroveň simulácie, dobre zvládnutý force feedback a hrateľnosť na volantoch aj ovládačoch urobili z tejto hry kráľa rally aj bez oficiálnej licencie. Hra v mnohom prekonala novšie iterácie WRC série pod taktovkou KT Racing štúdia. Keď Codemasters oznámili získanie licencie na WRC hry od roku 2023, mnoho ľudí to určite potešilo. A teraz tu máme prvú hru zo série už pod hlavičkou EA/Codemasters. Naplnila veľké očakávania? Áno aj nie, pozrime sa na to bližšie.

Najprv k očakávaniam. Na papieri znie hra absolútne fantasticky: 17 prostredí (CER rally dodatočne ako free update), viac ako 600km unikátnych ciest (všetky etapy sú nové, nie je to recyklácia pôvodných z DR2), 78 rôznych áut od klasiky zo 70. a 80. rokov až po najnovšie hybridné Rally1 stroje brázdiace cesty v aktuálnom ročníku svetovej rally. Po prechode z vlastného už rokmi zadýchaného Ego enginu na Unreal si autori naviac mohli dovoliť pridať až 30km dlhé etapy (dnes už málokedy videné aj v reálnom seriáli WRC). To všetko pod taktovkou Jona Armstronga, dizajnéra Codemasters a zároveň úspešného rally jazdca (víťaz ERC3 v tomto roku).

Zároveň bolo prisľúbené prepracovanie fyziky ovládania na asfalte, kde mali v posledných rokoch navrch skôr hry od KT). Naviac s novou prepracovanou kariérou (jej prakticky absencia v DR2 bola jedna z mála kritizovaných vecí), momentami z histórie (predpripravené scenáre podľa zaujímavých momentov), možnosťou vyskladať si úplne vlastné auto špecifikácie Rally1/2/3 či pridať naňho polepy v novom editore. Nastavená cenovka na 49 eur je krok zo strany EA nevídaný (porovnajme to s F1 hrami, ktoré vychádzajú každoročne s cenovkou 69, prípadne 99 za absolútnu edíciu), naviac bez mikrotransakcií. (Poznámka: EA sa podarilo pretlačiť aspoň uzamknutie malej časti scenárov za členstvo EA Play)

Musím priznať, že DR2 bola hra, ktorá ma dostala k serióznejšiemu sim rally pretekaniu, mám v nej odohrané za tie roky stovky hodín na Xboxe, pôvodne na ovládači, neskôr na volante Logitech G920 a od leta na Direct Drive volante Fanatec CSL DD 8. Každému by som prial pocítiť to zadosťučinenie z dobre zvládnutej šikany, prudkej zákruty na rúčke, alebo len zo svišťania úzkou alejou v rýchlosti 180km/h pri balansovaní na hrane trakcie. Očakávania na duchovného nástupcu DR2 boli teda veľmi vysoké.

EA Sports WRC
EA Sports WRC Ročné obdobia umožňujú okúsiť Grécko v zime (fotomód).
Ročné obdobia umožňujú okúsiť Grécko v zime (fotomód).

EA Sports WRC Pohľad z kokpitu na legendárne Monte Carlo.
Pohľad z kokpitu na legendárne Monte Carlo.

EA Sports WRC Keňa sa dočkala náročných tratí s častou zmenou povrchu (kamene/šotolina/hlina).
Keňa sa dočkala náročných tratí s častou zmenou povrchu (kamene/šotolina/hlina).

Optimalizácia

Tak a tu sa dostávame ku kameňu úrazu, hra totiž vyšla v neutešenom technickom stave naprieč platformami. Nestabilné snímkovanie (aj na najvýkonnejších kartách na PC), mdlý vizuál na konzolách a časté približne polsekundové záseky - takto sme si next gen verziu rally hry nepredstavovali. Je to daňou za prechod na Unreal, ktorý bol nakoniec autormi potvrdený len na poslednú verziu UE4 a priniesol so sebou všetky známe problémy tohto enginu. Sekanie dokonca v menu, pri nahrávacích animáciách, vždy zhruba minútu pred cieľom etapy. Veľmi slabé animácie a tváre postáv (vrátane jazdcov a ľudí na štarte a v cieli), nielen hlúčiky divákov, okolo ktorých preletíte veľkou rýchlosťou. Celkovo hra miestami vyzerá a hlavne sa hýbe horšie ako jej predchodca spred štyroch rokov (ktorý naviac bežal plynulých 4k/60fps aj na predošlej generácii konzol, resp. na slabších počítačoch). Celkový zážitok to ťahá dolu a je to rozhodne sklamanie. Autori si sypú popol na hlavu a pripravujú sériu patchov, z ktorých prvý už je vonku, takže by sa to mohlo (postupne) zlepšiť.

Fyzika, pocit z jazdy, FFB, model poškodenia, hybrid boost

Fyzika a pocit z jazdy boli vždy silnou stránkou simulačne orientovaných hier od Codemasters. Na DR2 bola kritizovaná príliš strmá krivka učenia sa. Takisto pocit z jazdy na asfalte nebol úplne dobrý (šotolina na druhej strane bola veľmi chválená). V novej EA WRC sa autorom podarilo preniesť fyziku z pôvodného enginu do nového. Naviac jazda na rôznych povrchoch sa dočkala rôznych úprav a funguje ešte o čosi lepšie. Na asfalte je viac trakcie, autá sú menej pretáčavé a jej strata je potom v hraničných momentoch viac skoková. Šotolina pôsobí trochu zjednodušene. Zážitok je však stále parádny. Otvorilo to hru pre širšie publikum, pribudla široká škála asistencií, takže sadnúť by to mohlo každému od detí po profíkov. Jednoznačne môžem pochváliť implementáciu FFB, kde pripojenie volantu prebehlo hladko a aj na základných nastaveniach je spätná väzba veľmi detailná a lepšia ako v predchodcoch. Po internetoch už teraz koluje dostatok odporúčaných nastavení pre väčšinu dostupných volantov, takže každý by si mal byť schopný vybrať.

Pravdepodobne kvôli licencii je o dosť ťažšie auto poškodiť, takže pre sviatočnejších jazdcov bude hra prístupnejšia, my ostatní si stále môžeme zapnúť hardcode model poškodenia. Nechýba pár nových vychytávok, ako napríklad možnosť poškodiť kapotu motora, ktorá sa potom v rýchlosti otvorí a zakrýva výhľad z kokpitu, kým po chvíli neodpadne.

Novinkou, samozrejme, je zaradenie Rally1 áut a ich hybridného boost módu. Na rozdiel od WRC Generations je tu výber mapovania iný a spustenie záleží od polohy plynového pedálu, zároveň boost skončí a instantne sa vynuluje pri zdvihnutí plynu nad túto úroveň, alebo keď sa boost vyčerpá. Regenerácia sa deje pri silnom zošliapnutí brzdy, kde ale zároveň nesmie byť stlačený plyn (toto sa riadi FIA reguláciou, celý model bol konzultovaný s tímom M-Sport WRT). Vyžaduje to inú techniku jazdy ako pri starších autách. Zároveň sú Rally1 stroje rakety s väčším prítlakom, takže ich zvládanie na tentoraz úzkych tratiach vyžaduje veľa kumštu, ale je to určite zábava.

Trate, vizuál

Nové trate si zaslúžia pochvalu. Sú rôznorodejšie, konečne reálne úzke, so striedaním rôznych povrchov. Všetky sú navrhnuté podľa reálnych ciest a tratí, nie všetky ale boli priamo súčasťou seriálu WRC. Hráča prenesú do rozpálenej Kene či na zamrznuté horské cesty Monte Carla. Asfalt, šotolina, hlina, sneh, každý si tu nájde svoje. Každý podklad sa prejavuje trochu inak na volante, mení sa aj priľnavosť a trakcia. Naviac v tejto hre prichádza novinka a to sú voliteľné ročné obdobia (s istými obmedzeniami, Švédsko len na snehu, Keňa, Indonézia bez snehu atď.). Tentoraz dominujú šotolinové lokality, ale vďaka niekoľkým bonusom voči kalendáru dostali hráči naviac sneh aj v Nórsku. Kvôli licenciám je týchto 5 bonusových miest nazvaných Scandia (Nórsko, sneh), Mediteraneo (Korzika, asfalt), Pacifico (Indonézia, šotolina), Oceania (Nový Zéland, šotolina), Iberia (Španielsko, asfalt).

Väčšina lokalít sa naviac po novom môže pochváliť jednou extrémne dlhou etapou (30 a viac km), ktorej prejdenie pre zvýšenú náročnosť tratí môže kľudne trvať aj 25 minút a to už sa človek zapotí. Niektoré efekty sa dočkali výrazného prepracovania a vidieť v serpentínach za sebou kúdele prachu na miestach, ktorými ste prešli pred minútou, je zážitok. Pribudla mierna dynamika počasia, kde v dlhších mokrých etapách môže začať pršať. Výskyt snehu v zimnom ročnom období je závislý na nadmorskej výške, takže sa v priebehu etapy mierne mení, čo je pekný detail.

Bohužiaľ, nie všetko je možné pochváliť. Vizuálne sú trate bohatšie, je tu viac vegetácie, niektoré časticové efekty sú krásne, ale… Celkovo hra miestami pôsobí horšie ako DR2. Občas vyslovene slabšie, rozmazané textúry, celkové rozmazanie/rozostrenie pohľadu, podivne vyblednuté a prepálené celkové nasvietenie. Na konzolách dokonca občas doslova vidno polygóny okolo krajnice s úplne plochým nasvietením (pričom hra na starších konzolách ani nevyšla). Hra rozhodne nepôsobí ako next-gen rally, ako bola propagovaná. A na rozdiel od problémov s výkonom, zlepšenia v tejto oblasti sa s veľkou pravdepodobnosťou nedočkáme.

Takisto autá pôsobia síce detailnejším dojmom ako v DR2 (a oveľa lepším ako historické autá v sérii WRC od KT), ale napríklad shadery pre karosérie vyzerajú vyslovene chudobne oproti tým z roku 2019. Efekty dažďa na čelnom skle sa dočkali mierneho zlepšenia, už nevyzerajú ako rôsol, ale k dokonalosti ešte majú ďaleko. Pre imerziu je príjemné pridanie odrazov palubnej dosky na skle. Pohoršili si však mláky a reflexie na ceste pri daždi, ktoré tu skoro nie sú. K väčším nedostatkom by som zaradil aj skutočne veľmi ťažkopádne (a podivne mobilne štylizované) UI celého menu, kde väčšina dôležitých informácií je schované v rôznych zanorených menu.

EA Sports WRC
EA Sports WRC Nočné Estónsko a slabšie textúry trate a okolia.
Nočné Estónsko a slabšie textúry trate a okolia.

EA Sports WRC Vylepšené prachové stopy sú parádne (Sardínia).
Vylepšené prachové stopy sú parádne (Sardínia).

EA Sports WRC Švédske snehové záveje niekedy pripomínajú plochým nasvietením Minecraft.
Švédske snehové záveje niekedy pripomínajú plochým nasvietením Minecraft.

Kariéra

Kariéra sa dočkala veľkého vylepšenia. Inšpirácia konkurenčnou kariérou z hier od KT sa nedá zaprieť. Na rozdiel od plochej štruktúry série pretekov z DR2 tu máme manažment tímu, strategické rozhodovanie o tom, ktoré preteky z kalendára navštíviť, ktoré vynechať, kedy nechať mechanikov vydýchnuť (mnohé bežia paralelne, takže je nutná voľba, čo uprednostniť). To všetko pod taktovkou tajomného sponzora, ktorého musíme udržať spokojného a v prípade veľmi dobrých výsledkov možno povýšiť aj do vyššej kategórie. Je ale možné kariéru rovno začať vo WRC, ďalšie možnosti sú WRC3 Junior a WRC2.

Je tu istý prvok stratégie, keď raz za zhruba 2 mesiace vieme rozdeliť niekoľko bodov schopností - pre zníženie ceny náhradných dielov, zrýchlenie opráv alebo väčšiu výdrž tímu. Bohužiaľ je to trochu pomalé a človeku chýba väčší progres. Po celej sezóne vo WRC2 som mal opravy zrýchlené o 3%. Zjavne je to celé odladené na hranie niekoľkých sezón po sebe. Takisto napriek totálnej dominancii vo WRC2 kategórii som sa od sponzora nedočkal posunu do WRC. Nenaplnil som jeho očakávania vo vedľajších historických sériách, ktoré som pre krátkosť času preskočil a doprial mechanikom trochu oddychu. Pozor na to, že na rozdiel od DR2 sa AI dočkala výraznej diéty, takže je výrazne pomalšia a pravdepodobne vám po chvíli nebude stačiť ani najvyššia úroveň obťažnosti.

Za mínus považujem aj komplikované UI, keď sa každý týždeň preklikávate sériou zbytočných podobrazoviek a niekedy trvá pokojne aj 5-10 minút, kým sa môžete znovu pustiť do pretekania. Naviac v kariére hráte za seba a svoj tím, žiadne podpísanie kontraktu u obľúbenej značky.

Pre ľudí, ktorí sa radi s autom vyhrajú, tu však je integrovaná možnosť postaviť si vlastné auto - vyberiete uloženie motora vpredu/v strede/vzadu a následne nakombinujete komponenty, karosériu, volant, atď. z relatívne obmedzenej ponuky dielov. Ponuka je ale veľmi chudobná a je zvláštne, že marketingová kampaň bola postavená na niečom takto povrchne nedotiahnutom. Následne je možné vytvoriť vlastné polepy v editore, ktorý je ale, bohužiaľ, takisto veľmi neodladený, neumožňuje zrkadlenie polepov na druhú stranu a má niekoľko ďalších bugov s projekciou a aplikáciou nálepiek. Takto si vytvoríte auto k svojmu obrazu a potom následne zistíte, že hra nepodporuje zdieľanie, takže celá tá práca bola v podstate nanič.

Pre ľudí, ktorí preferujú jednoduchšie jazdenie podľa reálneho sezónneho kalendára s možnosťou výberu svojich idolov, je tu ponuka šampionátu, kde skutočne len odjazdíte kalendár pretekov a zbierate body v snahe byť na konci korunovaný ako nový kráľ namiesto Kalleho. Myslím, že s ohľadom na vyššie zmienené nedostatky to bude v konečnom dôsledku obľúbenejší mód ako kariéra.

EA Sports WRC
EA Sports WRC Vývojový strom. Škoda, že sa odomyká tak pomaly.
Vývojový strom. Škoda, že sa odomyká tak pomaly.

EA Sports WRC Sponzor je spokojný, bude vyšší rozpočet.
Sponzor je spokojný, bude vyšší rozpočet.

EA Sports WRC Absolútna dominancia v kategórii WRC2 na postup vyššie nestačila.
Absolútna dominancia v kategórii WRC2 na postup vyššie nestačila.

Momenty, Timetrial, Quick play

Novým módom sú tzv. Momenty. Posadia hráča do vopred pripravenej situácie s jednou či viac etapami, daným autom a vopred definovaným poškodením. Mnohé sú zľahla inšpirované reálnymi udalosťami z histórie, je k nim krátky úvodný text a aj krátke dobové video. Odomykajú sa postupne, zatiaľ každý deň. Je to príjemné spestrenie. Je to aj jediný mód, ktorý prináša obsah zamknutý za členstvom EA Play (v prvej sezóne to má byť 7 momentov okrem 50 pre všetkých). K momentom sa bude možné vrátiť aj neskôr (po skončení sezóny).

Pre väčšinu kompetitívnych hráčov je tu tradičný Time Trial mód. Je, žiaľ, obmedzený len na suchú alebo mokrú trať za dňa. Tým pádom má každá etapa len 2 rebríčky (pre každú kategóriu auta). Toto vždy patrilo medzi obľúbený cieľ pretekárov, ktorí usilujú o porážanie ostatných a zlepšovanie vlastných výkonov, tak uvidíme, ako sa to rozbehne v novej hre. Výhodou sú cross-platform rebríčky a jednoduchšie hľadanie (a pridávanie priateľov cez racenet.com web). Naviac autori na Racenet pridali naozaj zaujímavo vyzerajúcu možnosť analýzy jazdy každého pretekára, čiže aj možnosť porovnať, kde dochádza k najväčším stratám na najlepších. Už teraz je to využívané na nahlasovanie napríklad nepovoleného skracovania trate a následne sa v patchoch dočkáme opráv jednotlivých etáp.

Ďalšou možnosťou hrania je tzv. Quick Play, bohužiaľ, opäť trochu nešťastne obmedzený na vytvorenie komplexného šampionátu, série eventov poskladaných z rôznych etáp, s nastavením ročnej, dennej doby, počasia (v zime pribudla možnosť snehového poprašku) a kategórie auta. Možnosť len si naklikať jednu etapu a rovno ju hrať tu chýba (veľmi populárna možnosť z predchádzajúcich hier pod taktovkou KT). Takto vytvorený šampionát si naviac môžete uložiť ako šablónu a následne použiť aj v hre pre viacerých hráčov, prípadne v kluboch. Nechýba možnosť definovať úroveň degradácie (ako veľmi je už rozbitá cesta). Keďže je možností kombinácií ako spustiť etapu naozaj neúrekom, je veľká škoda, že to nejde rýchlo vyskúšať bez vytvárania komplexných eventov.

Kluby, multiplayer

Hra pre viacerých hráčov bola obohatená o dnes už bežný cross-play. Znamená to, že si bez problémov zahráte s kamarátom z inej platformy, čo je naozaj fajn. Viete tu využiť vopred pripravené šablóny, možnosť zvoliť len rýchlu jednu etapu aj tu chýba. Hra viacerých hráčov na jednej obrazovke nie je podporovaná (bola v KT hrách). Online multiplayer je určite skvelá vec, ako stráviť pár hodín súperením s inými ľuďmi, ale to, čo reálne zabezpečilo obrovskú obľubu DR2, sú kluby. Tie nechýbajú ani tu a aj keď je schovaná znovu za trochu nešikovne nadizajnované menu, ponúkajú široké možnosti vytvárania časovo obmedzených šampionátov pre uzavretú skupinu priateľov alebo pre každého. Oficiálne EA WRC kluby majú už teraz tisíce hráčov, takže o každodenné súperenie je na dlho vopred postarané. Kluby zatiaľ nahradili denné / týždenné / mesačné výzvy z pôvodného DR2. Ak ich bude udržiavať komunita tak aktívne ako doteraz sú v staršej hre, nemám obavy, že by po pár mesiacoch nebolo s kým súperiť.

EA Sports WRC
EA Sports WRC Ukážka klubového šampionátu.
Ukážka klubového šampionátu.

EA Sports WRC Staviame vlastné auto, bude to stačiť?
Staviame vlastné auto, bude to stačiť?

EA Sports WRC Replay tentoraz zobrazuje aj tachometer, čo sa hodí pri zdieľaní videí.
Replay tentoraz zobrazuje aj tachometer, čo sa hodí pri zdieľaní videí.

Rally school, Regularity rally

Návrat hlási rally škola, ktorá v DR2, napriek úspechu v DR1, chýbala. 12 lekcií pre každý z povrchov vás prevedie základmi kontrolovaného šmyku pri prejazde zákrutami. Je to určite skvelá možnosť, ako tento typ pretekania priblížiť novým hráčom.

Pribudla tiež tzv. Regularity rally, u nás na rozdiel od zahraničia nie príliš populárny variant rally. Nejde o najrýchlejší čas, ale o prejazd sektorov čo najbližšie danému času udržiavaním určitej priemernej rýchlosti. Keď sa vám preje klasické rally, môžete si mód vyskúšať vytvorením šampionátu tohto typu v Quick Play.

Fotomód

Veľmi príjemným prekvapením je pridanie pomerne komplexného fotomódu. Ako inak, trochu nešťastne je schovaný len do replay menu (takže je nutné najprv etapu dokončiť). Keď sa ale trochu pohráte s nastaveniami nie úplne prívetivého UI, výsledky sú prekvapivo kvalitné a mali by sa povaľovat aj tu niekde okolo článku. Okrem samotnej jazdy je toto jedna z najlepších častí hry a určite v nej ešte budem tráviť čas. Výsledné obrázky dávajú zabudnúť na slabší vizuál pri hraní.

Záver

Podľa všetkých promo materiálov to mal byť jednoznačný kandidát na pretekársku hru roka. Realita po vydaní je ale trochu vytriezvením. Výrazné problémy s výkonom (ktoré snáď budú opravené časom), nie úplne presvedčivý vizuál (ktorý sa nezlepší takmer určite) a niektoré herné módy, ktoré sú skôr do počtu a nedotiahnuté, k tomu neohrabaný systém menu. Na druhej strane zaujímavý jazdný model, kvalitný zvuk, vynikajúci dizajn tratí s celkovo 200 etapami, 78 áut od histórie až po súčasnosť a presvedčivé spracovanie force feedbacku naznačujú, že ak vám vôňa virtuálneho benzínu na zablatených šmykľavých cestách nie je cudzia, rozhodne hru zvážte. Po niekoľkých opravných patchoch a v prípadnej zľave to vôbec nemusí byť zlý darček pod stromček.

napísal Boris 13.11.2023
Páči sa mi! (+3)
7.0