OUTLAWS + HANDFUL OF MISSIONS: REMASTER |
OUTLAWS + HANDFUL OF MISSIONS: REMASTER |
V roku 1997, dávno predtým, ako prišiel Red Dead Revolver / Redemption, oveľa skôr, ako sme zakúsili prestrelky v Call Of Guarez, sme sa ocitli na divokom západe vďaka videohre Outlaws. Mnohí z vás tento klenot nezažili, pretože ste vtedy ešte ani neboli na svete a neskôr už ho prekryli novšie westerny. No práve Outlaws vytvoril základy, z ktorých dodnes čerpajú jeho nasledovníci, vrátane spomínaných značiek.
Hra bola na svoju dobu naozaj výnimočná a vytvoriť remaster, ktorý by pripomenul jej zašlú slávu, bol dobrý nápad. Otázne je, či aj dobre zrealizovaný. V súčasnosti sú totiž remastrované klasiky v móde, ale nie vždy vychádzajú v dostatočnej kvalite a neraz z toho cítiť len snahu vyryžovať peniaze z oprášeného mena. V každom prípade, Outlaws Remaster je skvelá príležitosť pre starších hráčov na nostalgiu a pre nových hráčov na zoznámenie sa s pozoruhodným westernom.
V príbehu sa stotožníte s vyslúžilým maršálom Jamesom Andersonom, ktorý žije pokojným životom so svojou ženou a dcérkou. Ale len do chvíle, keď sa objaví zločinecká banda a zmení rodinnú idylku na obraz skazy. James je nútený oprášiť svoj revolver a vydať sa po stopách tých, čo ublížili jeho najbližším. Klasická westernová zápletka je prerozprávaná formou prestrihových scén v komiksovom štýle a zavedie vás do niekoľkých prostredí, kde budú po tuctoch padať hlavy banditov. Navštívite westernové mestečká, zastrieľate si aj vo vlaku, prekutáte pílu, bane, kaňon, vojenskú pevnosť a ranč a všade sa to hemží hrdlorezmi, ktorí po vás vykrikujú: „ Where are you marshall?“ A na konci každej oblasti čaká nejaký boss.
Pôvodní autori sa ani netajili inšpiráciou populárnymi, takzvanými spaghetti westernmi, čo vidíte už pri voľbe obťažností - good, bad alebo ugly. Ak máte aspoň základný prehľad vo filmoch tohto žánru, určite vám netreba predstavovať kultovú záležitosť režiséra Sergia Leoneho, Dobrý, zlý a škaredý, s bravúrnou trojicou Clint Eastwood, Elli Wallach a Lee Van Cleef. Vývojárom hry sa podarilo veľmi slušne preniesť filmovú atmosféru do hry a užijete si predovšetkým parádne prestrelky.
Vo výzbroji maršála nemôže chýbať šesťranový revolver, s ktorým viete v sekundárnom režime použiť aj rýchlostreľbu. Puška, opakovačka, je skvelá na eliminovanie aj veľmi vzdialených cieľov, obzvlášť keď získate i ďalekohľad, takže si svoju obeť priblížite v zameriavači. Brokovnice sú veľmi účinne na krátku vzdialenosť, ale musíte prebíjať po jednom výstrele. Potichu môžete zabíjať nožmi, ktoré viete aj vrhať, v núdzi využijete aj holú päsť. A keď chcete narobiť paseku alebo preraziť diery na miestach s prasklinami či otvoriť vybrané debny, použijete dynamit. Vrcholom je gatling, rotačný guľomet, ktorý si síce viete nosiť so sebou, ale pri rozložení a streľbe musíte stáť na mieste.
Inteligencia nepriateľov nie je vysoká a niekedy si všimnete, že sú otočení chrbtom k vám a nevnímajú - alebo naopak ich chaotické pobehovanie, avšak vedia byť nepríjemní, lebo sa objavujú na miestach, kde vás prekvapia. Pália zo strechy, zjavia sa za vaším chrbtom, sú ukrytí za prevráteným stolom alebo vám napália do brucha hneď ako otvoríte dvere. Na strednej náročnosti je to akurátne vyvážené, väčšinou znesiete niekoľko rán, ale musíte si dávať pozor a brokovnicou vás nepriateľ dokáže zlikvidovať na jeden šup. Ak natrafíte na skupinku protivníkov pokope, mali by ste sa po pár výstreloch stiahnuť za roh budovy alebo nájsť iné krytie, lebo nestoja ako pripečení, ale nakŕmia vás olovom. Ak budete pridlho postávať na otvorenom priestranstve, môžete si rovno dať reštart.
V boji musíte často manuálne nabíjať zbraň, aby sa vám nestalo, že vám pred hlavňou nepriateľa cvakne zbraň naprázdno. Munícia, ktorej nie je ani veľa, ani málo, zostáva vo forme opaskov s nábojovými pásmi po zastrelených lumpoch a príležitostne ju nájdete na vybraných miestach. Okrem toho zbierate okamžité liečivá alebo tašky, ktorými sa doliečite, keď to potrebujete. Neraz musíte nájsť rôzne kľúče, aby ste sa dostali do uzamknutých miestností, prípadne páčidlo, ktorým dokážete otvoriť zaseknuté dvere.
Okrem toho občas nájdete ochranný štít a neraz potrebuje získať špecifické predmety, ktoré sú nutné pri niektorých úkonoch - lopatu na vykopanie jamy, ozubené kolesá do mechanizmu, tabuľky so symbolmi a podobne. Príležitostne niečo aktivujete. V tme si môžete posvietiť lampášom, ale k tomu potrebujete olej. Pri postupe môžete objaviť aj tajné miestnosti a niekedy sa vyskytujú aj rôzne skryté mechanizmy a prvky, napríklad nenápadné spínače, čo ľahko prehliadnete. Na riešenie možno budete potrebovať aj návod z Youtube.
Príbeh, ktorý zaberie nejaké štyri hodinky, dopĺňajú historické misie. Nájdete tam skvelý tréning maršála, kde si vyberáte „Wanted" plagáty s odmenou vypísanou na zločincov a následne sa premiestnite na miesto, kde ich máte uloviť. Potom sa vrátite ku koňovi a následne do kancelárie šerifa, pričom vidíte štatistiky lovu a získavate vyššie hodnosti. Ďalšie samostatné misie vás zavedú do zákopov občianskej vojny, ľadových jaskýň, vily plnej banditov a prístavného mestečka. Pri postupe v príbehu aj misiách si môžete manuálne ukladať progres na ľubovoľnom mieste. Určite to nezaškodí, aby ste nemuseli reštartovať celú oblasť odznova. Ale môžete to skúsiť aj na jeden šup - nie je to nereálne, ale väčšia výzva.
Už originál Outlaws obsahoval multiplayer - jeden z prvých, ktoré som kedy hral a kde sme sa s kamarátmi ostreľovali v Death match potýčkach. V remasteri je multiplayer rozšírený, pre 8 hráčov vo forme LAN a online pripojenia, s niekoľkými postavami na výber, viac ako desiatkou máp a obsahuje už aj tímovú hru, režim obsadzovania vlajky a svojský „Kill the fool with the chicken.“
Na svoju dobu je v hre pozoruhodná fyzika. Určite nie dokonalá, ale parádne je rozstrieľanie fliaš, okien a sklenených výkladov, cez ktoré potom môžete vstúpiť do budovy, šmýkanie na klzkom povrchu alebo vo vetre v horách, telá odhodené po zásahu - i keď niekedy zostávajú visieť vo vzduchu, čo autori remasteru určite mohli opraviť. Inak ale obete vtipne zostávajú ležať na zemi s roztiahnutými rukami a rozčapenými nohami.
Tým sa už dostávame k samotnému remasteru a tomu, čo urobil dobre a čo zle, respektíve, čo neurobil vôbec, ale mal. A teraz zrozumiteľnejšie. Čo sa týka hernej náplne, autori priniesli pôvodný príbeh aj s doplnkovými misiami a beží to plynule, bez sekania a padania. Poteší rozšírený multiplayer, ako aj achievementy za úspešný progres v hre. Trezor v menu hry obsahuje bonusové materiály z vývoja, artworky a náčrty. Môžete pohodlne hrať myšou a klávesnicou, ale taktiež gamepadom aj na PC.
Avšak vývojári sa dopustili rovnakého prešľapu, aký, bohužiaľ, vídame vo väčšine remasterov - neopravili chyby, ktoré sa objavili v pôvodnej hre. Takže okrem už spomínaných levitujúcich tiel, ako aj splašených civilistov pobehujúcich po stoloch, posteliach a rímsach, sa zachovali aj príležitostné problémy pri streľbe z určitých uhlov. Na jednej strane zasiahnete nepriateľa z takej diaľky, že ho sotva vidíte, ale inokedy je priamo pred vami, len možno o schodík nižšie, jasne mu mierite na hlavu, ale nijakým spôsobom ho nedokážete trafiť, musíte mu ísť oproti.
Ako päsť na oko pôsobí neukončenie historických misií - s výnimkou tréningu maršála. Síce prejdete tieto misie až do konca, ale po zabití bossa sa objaví len malý nenápadný nápis v ľavom hornom rohu, že misia je splnená (a máte aj achievement), ale zostanete na mape, kde sa len tak potulujete, kým ju neukončíte pokynom na návrat do menu hry. Pôsobí to odfláknuto, rovnako ako kedysi. Pritom by stačilo dať na konci podobnú obrazovku s vyhodnotením, akú má lov zločincov v tréningu maršála, so zobrazením počtu obetí, ocenením / hodnosťou a výsledným skóre. A úplne super by boli aj tabuľky s porovnaním výsledkov s inými hráčmi. Veľká škoda, že tu to tak nie je. Pritom by naozaj stačilo veľmi málo a uspokojenie hráča z dosiahnutého výsledku by bolo oveľa väčšie.
S audiovizuálnym spracovaním si autori remasteru poradili dobre. Snažili sa ponechať pôvodné vyžarovanie a retro vzhľad, ale pritom urobiť aj estetické úpravy. Obrazovka pri hraní je prispôsobená aktuálnym monitorom s pomerom strán 16:9 a hrať môžete vo vysokom rozlíšení. Textúry vyzerajú dobre, stále 2D animácie postáv a objektov, ktoré boli pôvodne kostrbaté, sú teraz pekne vyhladené. Aj keď občas vidíte, že po vás strieľa nepriateľ, ktorý je otočený úplne inam. Využité sú niektoré novšie technológie, ako je pokročilý rendering, anti-aliasing a vertikálna synchronizácia. Prestrihové scény však zostali v pôvodnej podobe a s pomerom strán 4:3, čo je škoda, ale stále sú štýlové. V menu sa dá prepnúť aj retro vzhľad pri hraní a tiež nevyzerá zle, ale rozdiely sú zrejmé hlavne v detailoch - teraz si viete aj pekne prečítať plagáty na stenách.
Užívateľské rozhranie je prívetivé, praktické, všetko kľúčové zostáva v spodnej časti obrazovky doplnenej elegantným rámikom a zbrane si môžete vyberať klávesmi s číslami a aj v kruhovom menu. Zvuky zbraní sú dobré, nechýbajú štýlové hlášky a pokriky, ako aj skvelý soundtrack, na mieru šitý westernovej hre. I keď melódie nie sú napasované na konkrétne situácie, ale väčšinou pri hraní skrátka znejú tak, ako sú zoradené v playliste. Výsledná atmosféra je však výborná.
Niektoré hry nezostarnú najlepšie a po rokoch už nie sú také zábavné ako kedysi. To ale nie je prípad Outlaws. Prestrelky sú stále svižné a parádne, niekedy aj sprevádzané rinčaním rozbitého skla. Atmosféra divokého západu je v prostredí, ktoré stále pôsobí retro, ale uhladenejšie a s nestarnúcim soundtrackom, výborná. Miestami síce budete tápať a blúdiť a zamrzí, že autori remaku neodstránili neduhy z pôvodnej hry, ale aj po rokoch tu máme western, ktorý sa oplatí zahrať. A teraz aj v rozšírenom multiplayeri. Veteráni zrejme nezaváhajú, mladší hráči možno trochu ofrflú vzhľad, ale samotná hrateľnosť by ich mohla presvedčiť, hlavne ak majú radi akcie z divokého západu.
RECENZIE HRÁČOV |
|
PC
PS5 Xbox Series X|S Switch Vývoj: Lucasfilms, Disney, Atari, Nightdive Studios / LucasArts, Nightdive Studios Štýl: Akcia
| |||
|
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| |||