Ohliadnutie sa za SP kampaňami Battlefield a Medal of Honor hier |
Po skončení oficiálneho beta test eventu nadchádzajúcej Battlefield hry začiatkom augusta a medzi jednotlivými labs eventami som sa rozhodol zahrať si jednotlivé single playerové kampane Battlefield hier.

Po skončení oficiálneho beta test eventu nadchádzajúcej Battlefield hry začiatkom augusta a medzi jednotlivými labs eventami som sa rozhodol zahrať si jednotlivé single playerové kampane Battlefield hier. Prinútil ma ku tomu aj trailer, ktorý bol predstavený na reveal evente, kde ukázali časti z pripravovanej kampane Battlefield 6, ktorú má na starosti Motive studio, ktoré stojí za fantastickym remakom Dead Space. Jednak som si chcel oživiť v pamäti jednoltivé , niektoré podarené a niektoré zabudnuteľné single playerové zážitky z týchto hier a na druhú stranu som aj chcel zistiť ako tieto hry zostarli za tie roky. A na moje prekvapenie práve tie staršie záležitosti zostarli s gráciou a naopak tie novšie na tom boli dokonca horšie. Ale to je určite spôsobené aj tým, čo nám dnes herné spoločnosti ponúkajú v drvivej väčšine. Sem tam sa vyskytne nejaká pecka, ale už to nie je tak ako kedysi, keď vychádzali kvalitné hry konštatne. Z nejakého zvláštne dôvodu, určite aj z nostalgie a hlavne preto, že posledné dve medal of honor hry boli modern military strielačky s veľmi kvalitnými kampaňami a spolupracovali na nich aj DICE , ale hlavný vývoj mali na starosti dnes už neexistujúce štúdio Danger Close, ktoré mal na starosti Greg Goodrich. Človek, ktorý stál za takými hrami ako Rednecks Rampage, Return To Castle Wolfenstein alebo Kingpin.
Ale pekne poporade, prvú kampaň , ktorú som si zahral bolo Bad Company 1 a kedže sa jedna o konzolovú exkluzivitu a ja som mal len kópiu na ps3ku staručkú, tak som musel pretrpeť 720p obraz a sub 30 fps. Ale akosi som si po malej chvíľke na to zvykol pomerne rýchlo a kampaň ma po rokoch nesmierne bavila, dokonca som našiel aj staré savy , čo som mal ešte z leta 2012 keď som si ps3 zaobstaral. Paradoxne som vtedy skôr prešiel kampaň bad company 2 pred originálom. Velký dôraz v bad company 1 bol kladený hlavne na humorné dialógy medzi postavami, ktoré som si znova oblúbil. Herná náplň na tom bol troška slabšie a po tých rokoch ani samotná hra nezostarla práve najlepšie, aj keď deštrukcia prostredia a sound design hru stále drží ako tak pri životea nie je to až také archaické. Celkovo by som retrospektívne hodnotil kampaň BC1 niekde na samotnom chvoste obľúbenosti, aj keď až také zlé ako posledné dve bf hry to ani zďaleka nebolo.
Ďalší pán na holenie bolo pokračovanie Bad Company a tu chválabohu na PC sa dalo dokonca cez malý externý program nastaviť aj fov v kampani a tak som nemusel sedieť od monitora pomaly 5 metrov aby som nebol miestami dezorietnovaný v priestore. Hra je taktiež aj vďaka fantastickej scalovateľnosti enginu frostibe stále krásna. Iste niektoré textúry sú na dnešnú dobu low res ale celkovo pôsobí hra v niektorých pasážach moderne a čo musím opäť vyzdvihnúť je audio design, ktorý sa mi zdá, že bude asi navždy nadčasový. V porovnaní s originálom je kampaň dvojky o niečo kratšia, dá sa prejsť už za 5 hodín, ak si pamätáte hru ako ste ju pred rokmi pechádzali. A keď mám pravdu povedať, tak ja som kampaň bad company 2 prešiel asi 4 krát. A ani po tých rokoch, aj napriek zopár hluchým pasážam hra nestratila na kvalite. O niekoľko levelov umocnená deštrukcia prostredia hru stále robí sviežou a príbeh je dokonca ešte kvalitnejší ako mierne humorne ladený príbeh v originále. Kampaň Bad Company 2 patrí medzi to najlepšie čo single player porcia battlefield hier vôbec ponúka a ja ju radím medzi úplnu špičku. Samozrejme treba spomenúť aj to, že multiplayer sa už nedá vôbec hrať, ak nechcete stráviť nejaký čas sťahovaním fanúšikovských modifikácíi, ktoré stále držia pri živote zopár serverov, ktoré sú modifikované na hranie aj bez oficiálnej podpory od EA, rovnako to je aj u ps3 verzie, kde to je vypnuté úplne. A je to škoda, lebo rush a squad rush, resp gold rush u bc1 boli legendárne a strávil som v tomto konkrétnom game móde stovky hodín.
Keď vyšiel Battlefield 3 v roku 2011 o rok neskôr tak bola podľa môjho skromného názoru séria Battlefield na úplnom vrchole a fakt, že hra okrem dnes už legendárneho multiplayeru a obrovskom skoku v audiovizuálnej kvalite a samotnom pokroku a inovácií, ktorý battlefield 3 priniesol do multiplayerových online strielačiek vyšiel znova ako súčasť balíčka single playerová kampaň. A pri BF3 to bolo o niekoľko levelov vyššie ako obe predošlé bad company hry dokopy. Naozaj bolo poznať vysoké produkčné kvality tejto kampane už z trailerov pred vydaním hry. A po znovu zahratí si dovolím tvrdiť, že toto je bezkonkurenčne najlepšia battlefield kampaň aká kedy vznikla. Zapamätateľné postavy , výborne štrukturované, rozmanité kapitoly. Lineárna , zábavná kampaň so veľkým dôrazom kladeným na naskriptované bomastické eventy. Budem sa znova opakovať , ale hra beží na modernom hardvéry skvelo a v 4K na qd oled monitore dnes vyzerá snáď lepšie ako väčšina moderných hier, ktoré vychádzajú dnes. A kľudne by zahanbila aj konkurenciu, ktorá posledných 6 rokov vydáva absolútny odpad. Kampaň battlefieldu 3 je výnimočná aj z hľadiska príbehu, ktorý je až prekvapivo kvalitný a pútavý. Keď som prvý krát hru prechádzal tak mi prezentácia príbehu pripadala až príliš chaotická, nesúrodá. Nechápal som súvislostiam, ale neskôr ako som si prečítal novelu rus od Andyho Mcnaba tak som si ešte viacej obľúbil postavu Dimu Mayakovskeho a príbeh mi hneď dával väčší význam aj keď v kampani boli udalosti tak trošku vágne predostrené. Ešte by som rád vyzdvihol coop režim, ktorý je rovnako ako kampaň až prekvapivo dobrým spestrením celého balíka, ktorý ponúka battlefield 3 a vôbec by som sa neheval, keby práve battlefield 6 mal niečo podobné, napr. namiesto zbytočného portalu alebo battle royale. V každom prípade pri battlefield 3 sa jedná o prekvapivo fantastickú single playerovú kampaň, ktorá by sa kľudne mohla rovnať s tými najlepšími dielmi call of duty.
A týmto by som sa chcel premostiť ku Battlefield 4 a doteraz nechápem, čo sa v DICE štúdiu udialo, či to bolo nedostatok času na vývoj, či to bol iný tým, ktorý mal na starosti 4ku. Alebo čo sa vlastne stalo pri vývoji kampane, ktorá mala nadviazať na fantastickú trojku. No v konečnom dôsledku zlyhala na plnej čiare. Ak neberem do úvahy fakt, že príbeh je nezaujímavý a navyše prezentovaný spôsobom, ktorý nevie ani pri prižmúrení oboch očí ničím upútať, tak je na tom niečo špatné. Celkovo postavy sú neatraktívne, je tam zbytočne veľa kecania o nezmysloch, hlavne ten černoch ma iritoval vždy keď otvoril hubu. Celé to pôsobilo také nasilu a narýchlo spravené, nedokončené. Plus body určite hra nepozbierala ani v samostatnej hrateľnosti, ktorá dostala takú ranu pod pás, kde si autori zmysleli, že bude skvelý nápad spraviť väčšinu misií semi open world, kde pekne s ďalekohľadom si označíte nepriateľov a potom ich zlikvidujete ako vo far cry keď oslobodzujete nepriateľský tábor. Celé to je nesúrodé a na kvalite nepridáva ani absolútna hlúpa ai, ktorá sa mimochodom spawnuje vo vlnách priamo za objektami a keď sa vám podarí dostať ďalej ako hra chce, tak si ich viete pekne počkať pri spawne a zneškodniť ich. Najviac ma však štvalo čo spravili s Dimou, teda hrdinom battlefield 3. V pokračovaní nielenže ho nedabuje rovnaký dabér, ale zmenili mu aj ksicht, teda celý výzor, že som bol až zarazený, keď som zistil, že to má byť on. A to, že je v 4ke len na pár chvíl a ako sa ho ho autori zbabelo zbavili, to mi pripomenulo smrť postavy Joela v Last of us. Nepísal scénar bf4 kampane náhodou strýček Neil? Ale sranda bokom. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a myslím si že tomuto paškvilu menom battlefield 4 by som nemal venovať viacej pozornosti ako si zaslúži a ja len pevne dúfam, že kampaň v BF6 nebude mať s bf4 nič spoločné. To by som bol riadne nahnevaný.
Po battlefield 4 som nešiel hneď hrať kampaň Battlefield hardline ale, chcel som si napravil pachuť niečím iným. A spravil som to oboma novými modernými medal of honor hrami. Najprv MOH 2010 a potom warfighter, ktorý paradoxne vyšiel tak isto ako bf4 v roku 2013. Napraviť chuť píšem zámerne, pretože kampaň v Medal of Honor 2010 je unikátna. Ak si niekto pamätá hry Americas Army, ktoré boli síce len multiplayerové záležitosti a dosť zabugované, no jednalo sa o autentický vojenský simulator modernej vojny a už vtedy ako 15 ročný tínedžer som túžil po nejakej military strielačke, ktorá si bere inšpiráciu z nejakého moderného konfliktu a zároveň vie zakomponovať do toho pútavý príbeh. A to je práve Medal of Honor reboot z 2010. Dnes, rovnako ako obe bad company hry, ani moh2010 už nemá aktívne multiplayerové servery ale kampaň si môžte hocikedy zahrať a ja som tak urobil po takmer 15 rokoch a bavil som sa náramne. Hneď ako som počul hlas Jeffreyho Pierca, ktorý dabuje postavu Mother tak mi nabehli zimomriavky. Nesrandujem, ak poviem, že považujem moh 2010 za akýsi mylník v military fps hrách, ktorý na svoju dobu priniesol niečo čo úplne chýbalo v tomto žánry, a tým je uveritelný príbeh špeciálnej jednotky vojakov počas vojny v afganistane. Asi netreba ani dodávať, že príbeh je založený podľa skutočných udalostí a aj to dodáva kampani moh2010 určitý punc kvality. Hra z technického hľadiska, rovnako bad company 2 alebo battlefield 3 zostarla tiež s gráciou a okrem toho, že som si musel opraviť fov cez externý program, tak som nepostrehol žiadne iné nedostatky. Hra vyzerá fantasticky a miestami mi pripadalo, že by sa hra kľudne mohla vyrovnať aj moderným hrám, ktoré teraz vychádzajú. Najviac ma tešilo, že UI bol úplne minimalistický. Okrem zameriavača uprostred obrazovky a ukazovateľa počtu nábojov z zásobníkoch vás neotravovalo nič. Ten, kto kampaň hry nikdy nehral, by som nechcel spoilovať udalosti v hre, tak to len skrátim a napíšem vám, že vám odporúčam si to zahrať, dnes sa dá hra zohnať za pár drobných a dostanete celkom peknú porciu zábavy a príbehu, ktorý si určite budete pamätať ešte dlho po prejdení. Vyzdvihol by som najmä variabilitu misií a prostredí aké počas kempane zažijete a uvidíte. Naozaj, na to, že hra sa v podstate odohráva počas jedného konfliktu je tá zmena hernej náplne aj vzhľadom na dnešné pomery naozaj unikátna. V krátkosti by som sa chcel povenovať pokračovaniu v podobe medal of honor warfighter, pretože na jednu stranu ma rovnako ako pri bf3 a bf4 vyslovene štvalo akým smerom sa pokračovanie ubralo. Tak prim oh 2010 a warfighter mi to síce nepripadalo až tak extrémne zlé, no napriek tomu som cítil v niektorých pasážach počas kempane, že vývojárom buď došli nápady, alebo ich tlačil čas. Píšem to preto, že vo moh warfghter sa vytratila taká nejaká ucelená myšlienka príbehovej kontinualite. Warfighter síce nadvazuje na príbeh originálu, no to prevedenie zaostáva za očakávaniami, ktoré boli pre mňa v tej dobe veľmi vysoké. Ako som už písal, nie je to strmý pád smerom nadol ako pri battlefield 4, ale je to tiež mierne sklamanie. Bez spoilovania sa vlastne udeje to isté čo v bf4, ale hlavná postava z originálu zomrie aspoň troška uveriteľnejším spôsobom. Čo by som však určite vyzdvihol pri warfighter je grafické spracovanie, na hre je jednoducho vidno, že bola robená na frostbite 2. Od nasvietenia, po efekty, deštrukciu, kvality textúr a celkového audiovizuálneho spracovania, ktoré sa mimochodom prenieslo aj do fantastického multiplayeru by sa hra kľudne mohla vyrovnať moderným strielačkám. A rovnako ako pri originále aj warfighter disponuje úplne minimalistickým hudom a ui, kde hlavná náplň hry spočíva v totálnej imerzii do deja a diana na obrazovke. Keby warfighter vyšiel dnes, tak by zrovnal so zemou všetky cod hry za poslednýc 5 či 6 rokov a to by sa nemusel ani snažiť. Iste tak ako všetky hry aj warfighter má svoje nedostatky, ale v porovnaní s tým čo dnes vychádza sú to naozaj len drobnosti, ktoré ani nestoja za reč.
Po oboch moh hrách som si zahral kampaň pre niekoho kontrovernú battlefield hru menom Hardline. Príjemná zmena po vojenských battlefield hrách si zahrať akčnú policajnú detektívku. Dodnes ma štve, že hardline vôbec nebol prijatý tak ako by si zaslúžil. Osobne si myslím, že šikovní vývojári s visceral games splnili svoju úlohu , ktorú dostali od EA na jedničku. Nielenže priniesli veľmi pútavý policajný thriller v singleplayer kampani ale v spolupráci s DICE štúdiom a neskôr aj DICE LA štúdiom spravili jeden z najlepších multiplayerov aký kedy battlefield mal. Ale o tom inokedy, článok je hlavne o kampani battlefield hier. A single player kampaň battlefield Hardline v štýle TV seriálu, rozdelená na jednotlivé epizódy je prekvapivo dobrá. Niekto môže namietať, že sa inšpirovali novými far cry hrami formou semi open world misiami tak ako pri battlefield 4, ale s tým rozdielom ,že vývojári battlefield Hardline si naozaj dali záležať a jednotlivé misie pôsobia kohéznym a ucelým dojmom, kde je aj ai nepriateľov a celkové prevedenie jednotlivých misí do posledného detailu skvele spravené. Najlepšie na tom je že sa hra drží aj tématiky, kde v podstate až na pár výnimiek sa dá prejsť bez zastrelenia jedného zloducha a môžete zatknúť takmer všetkých, na čo spolieha aj hra samotná, lebo vás aj odmení za to, že postupujete ako pravý policajt. Celkovo tempo kampane hry je omnoho pomalšie v porovnaní s predošlými dielmi a je to len a len dobre. Graficky je hra niekde medzi battlefield 3 a battlefield 4. Určite neurazí a tak isto ako predchodcovia, zostarla veľmi dobre. Je to troška škoda, že hardline nebol verejnosťou pozitívne prijatý, štúdio bolo v podstate necelý rok po vydaní hry rozpustené a zatvorené a bolo to spôsobené aj neuspokojivými predajmi hry.
Na záver by som sa chcel v krátkosti vyjadriť aj ku kampani battlefield 1 a battlefield V, resp. ku tzv war stories, ktoré mali nahradiť celistvú kampaň predošlých battlefield hier. A predtým ako sa konkrétne vyjadrím ku zopár war stories by som chcel len podotknúť, že dúfam, že kampaň v BF6 si nebude brať inšpiráciu z bf1 a bfv. Za zmienku stojí prológ Battlfield 1 war stories, ktorý je síce extrémne kratučký, no celkom zaujímavým spôsobom ukazuje ako hnusná bola prvá veľká svetová vojna. Za zmienku určite stojí aj war story so skupinkou, ktorá mala na starosti tank na zákopových bojiskách východného francúzska a určite ešte war story z tureckého gallipolli, ktoré je rovnako ako Through mud and blood ako tak historicky presná a ich obsah a príbeh sú kvalitne spracované. To sa však o ostatných war stories povedať ani zďaleka nedá, okrem obrovského všade prítomného historického revizionizmu v podstate kampaň v bf1 nič iné ani neponúka. O kampani Battlefield V , teda jednotlivých war stories platí úplne ten istý sentiment aký som pocitovaľ pri tých nepodarených bf1 war stories. Ale bol o niekoľko levelov umocnený tým, že niektoré ako napr Nordlys alebo Tirailleur boli až tak prehnane prekysličené znôšky fantasmagorických nezmyslov, že som miestami pukal od smiechu. Idiotisticky prehnané idealistické vnímanie toho, čo sa reálne stalo počas druhej svetovej vojny v kombinácii s monotónnou a debilne nadizajnovanou náplňov jednotlivých misí ma úplne odrovnalo a dorazilo. Po prejdení bfv war stories som mal takú nepríjemnú pachuť v ústach, že som si musel znova zahral MOH 2010 na jeden záťah aby tá pachuť vymizla.
Na úplny záver by som chcel vyzdvihnúť jednu, niekedy veľmi často opomenutú súčasť hry a tým je soundtrack, ktorý je naozaj vo všetkých hrách, ktoré som teraz prešiel a kratúčko zhodnotil naozaj výnimočný. Za vyzdvihnutie by som určite označil soundtrack od Ramina Djawadiho pre obe medal of honor hry, ktorý je absolútne fantastický. Mikael Karlsson, ktorý stojí za oboma krásnymi soundtrackami oboch Bad Company hier je tiež niečo čo by ste nemali vynechať. Za zmienku určite stojí dnes už ikonická battlefield znelka, ale v podaní Johana Skuggeho & Jukku Rintamäki pri BF3 pôsobí ešte viacej bombasticky oproti vynikájucemu klasickému kultovému originálu z bf 1942 od Joela Erikssona. A určite je na mieste spomenúť aj nádherný, podmanivý orchestrálny soundtrack Battlfield 1, ale aj Battlefield V ktoré skomponovali páni Johan Soderqvist a Patrik Andren a pre niekoho možno úplna novinka a milé prekvapenie ale orchestreátor bol Vladimir Martinka, rodák zo Žiliny, dirigent, klavirista, orchestrátor a skladatel filmovej hudby. O to viacej je pre mňa soundtrack z oboch týchto hier hodnotnejší a nesmierne ma teší, že aj Slovenská ruka bola priložená ku dielu takéhoto formátu.
Pre zhrnutie dúfam, že prichádzajúca kampaň v BF6 bude pecková a aspoň nejako bude emulovať skvelé kempane z bc2 a bf3 a posledných dvoch medal of honor hrách. A ani nechcem pomyslieť na to, že by to dopadlo ako pri posledných dvoch battlefield hrách. BF 2042 pochopiteľne ignorujem, lebo ten zbytočný a vyslovene vyšinutý lore ani nestojí za zmienku. Do vydania Battlfield 6 hry zostáva niečo vyše tri a pol týždňa a ja medzitým idem pretrpieť weekly misie v bf 2042, ktorý som si kúpil za jedno euro, kedže hrám cez EA play, lebo odmietam platiť viacej za túto abomináciu. A robím to preto, aby som si odomkol tie celkom pekne vyzerajúce skiny z čínskej frakcie engineera z bf4 a amerického supporta z bf4. Zostáva mi naštastie už len odomknúť 14 zostávajich úrovní zo 60, a potom môže toto utrpenie skončiť, lol.