Elden Ring Nightreign |
From Software je firma, ktorá si za posledné roky svojou Souls sériou (a odbočkami v podobe Bloodborne a Sekiro) vybudovala skvelú povesť a pevnú fanúšikovskú základňu.

7.5
From Software je firma, ktorá si za posledné roky svojou Souls sériou (a odbočkami v podobe Bloodborne a Sekiro) vybudovala skvelú povesť a pevnú fanúšikovskú základňu. Toto všetko dokázali v roku 2022 posunúť ešte ďalej vydaním hry Elden Ring. Z hry bolo skutočne cítiť, že je vyvrcholením ich celej modernej tvorby a From Software dotiahli do dokonalosti recept, na ktorom pracovali roky. A herná komunita to adekvátne ocenila, hra predala 30 miliónov kusov a From nás odmenili expanziou, ktorá zatienila nejednu AAA hru z posledných rokov. Krátko na to však prišla otázka, kam sa ešte dokážu tvorcovia posunúť ďalej?
Odpoveďou je Elden Ring Nightreign, ktorého ohlásenie prekvapilo fanúšikov po tom, ako Hidetaka Miyazaki, prezident spoločnosti a človek zodpovedný za modernú From Software históriu v interview potvrdil, že pokračovanie Elden Ringu nie je vo vývoji a zatiaľ ho ani neplánujú. Čo je vlastne teda Nightreign? Jednoducho ďalšia odbočka od ich hlavnej tvorby, tentoraz kooperačný titul vo svete Elden Ringu, pravdepodobne s cieľom zlepšiť ich neslávne známy netcode. Reakcie hráčov boli od začiatku zmiešané a hra odôvodnene budila obavy, či nejde len o lacný pokus ďalej speňažiť úspech značky. A aj keď sa nakoniec ukázalo, že to tak úplne nie je, hra určite nedosahuje kvality a rozsahu ich predošlých titulov, čo však autori chápu a odráža sa to aj na samotnej cenovke.
V hre sa vyberáte na expedície, z ktorých každá trvá približne 35-45 minút a na konci ktorej vás čaká jeden z Nightlordov, ôsmych hlavných bossov hry. Ako vaša základňa slúži Roundtable Hold, kde máte k dispozícii cieľ na trénovanie boja, encyklopédiu zbraní, či rôzne obchody na nákup relikvií a skinov. Taktiež sú tu ďalšie postavy vrátane tých, za ktoré akurát nehráte, avšak mimo rozhovorov ohľadom ich úloh tu moc nie je čo robiť. Niekto iný by jednoducho celé toto miesto nahradil obyčajným hlavným menu a lobby, avšak nikto nemôže From Software uprieť atmosféru a štýl, ktorý to hre dodáva. Zároveň ak dlhšie čakáte na spoluhráčov, je príjemné mať možnosť skúšať si rôzne zbrane, prípadne pobehovať a poskakovať okolo bez vyššieho zmyslu. Pred každou expedíciou vyberiete postavu, 3 relikvie, ktorými si prispôsobíte svoj build a Nightlorda, ktorý vás bude čakať na konci. Nightlordov je osem, ale ako prvého musíte poradiť trojhlavého psa Gladiusa. Až potom získate prístup k ďalším šiestim, z ktorých troch musíte poraziť, aby ste si mohli zvoliť posledného bossa hry, Aspekt noci.
Každá expedícia trvá tri herné dni, dva máte na vylepšovanie svojej postavy a tretí bojujete proti Nightlordovi. Prvé dva dni strávite pobehovaním po hernej mape zvanej Limveld, zabíjaním bossov, získavaním lootu a rún, za ktoré potom môžete levelovať pri Site of Grace alebo nakupovať vybavenie u obchodníkov. Veteránom Elden Ringu prídu herné mechaniky známe, aj keď poväčšine zjednodušené. Smrť počas dňa vás znova oživí na najbližšom Site of Grace, a zníži vám level o jeden, avšak runy, o ktoré ste prišli (navýšené o cenu strateného levelu), môžete zase získať na mieste, kde ste zomreli. Ak teda medzitým nezomriete znova, smrť vás stojí len čas. Toho však tiež nemáte veľa, pretože dostupná časť mapy sa v priebehu dňa zmenšuje a po necelých 15 minútach, keď padne noc, vám ostane len malý kruh, v ktorom nemáte k dispozícii žiaden Site of Grace a v ktorom musíte poraziť nočného bossa. Ak zlyháte, výprava končí a vy sa znova ocitáte v Roundtable. Ak ho porazíte, vyberiete si odmenu a pokračujete do ďalšieho dňa. Mapa sa medzi dňami neresetuje a nepriatelia, ktorých porazíte, sa nerespawnú, aj keď niektorí si doplnia zdravie. Plánovanie pohybu po mape je teda veľmi dôležité, aby ste počas dvoch dní navštívili všetko, čo chcete a zároveň nechodili zbytočne na rovnaké miesto viackrát.
Okrem ôsmich nových Nighlordov sú takmer všetci bossovia a nepriatelia v hre recyklovaní z Elden Ringu. V traileri nás autori síce navnadili na bossov zo starších hier, ale okrem troch, ktorých nám ukázali ich tam veľa nie je. Čo je trochu škoda, bossovia sú jemne upravení tak, aby zapadli do mechaník Elden Ringu a vidieť iných ikonických bossov z predošlých hier by potešilo nejedného fanúšika. Takto sme len dostali ochutnávku toho, čo mohlo byť a z prvotného nadšenia je skôr sklamanie nad zahodeným potenciálom. Variabilita bossov je tiež veľmi malá a po pár expedíciách voči jednému Nightlordovi si uvedomíte, že vidíte dookola dvoch až troch nočných bossov počas prvej noci a ďalších troch počas druhej.
Mapa sa medzi expedíciami rovnako veľmi nemení. Terén je vždy rovnaký, v strede mapy hlavný hrad, po okrajoch tri kostoly. Menšie nepriateľské kempy sú rovnomerne rozmiestnené po mape a náhodné je to, aký typ nepriateľa v kempe nájdete. Hrad v strede mapy má tiež len tri variability nepriateľov - Crucible Knights, Banished Knights a trollovia, pričom jednotlivé hrady sú veľmi nevybalansované. Ak dostanete Crucible hrad, môžete tam stráviť väčšiu časť druhého dňa a oplatí sa to viac, ako hocijaká iná časť mapy. Ak vidíte trollov, nielen nechcete ísť do hradu, ale vyhýbate sa aj okoliu, pretože po vás hádžu bomby na veľkú vzdialenosť.
Spomínal som, že terén je vždy rovnaký, ale to nie je úplne pravda - môže sa objaviť tzv. "shifting earth", kedy sa približne štvrtina mapy úplne zmení. Sú štyri, vulkanický kráter, zasnežená hora, Scarlet Rot les a Nox mesto. Tieto zmeny sa môžu objaviť náhodne, môže ich spustiť nejaký quest, alebo si ich môžete sami zapnúť pomocou jednej z herných mien. Na prvý pohľad je to teda ďalšia variabilita, ktorú hra potrebuje, nie? Áno aj nie, pretože síce sú tieto zmeny vítané, ale prinášajú so sebou aj negatíva. Nepriatelia a bossovia sú na týchto miestach vždy rovnakí, čo by samo o sebe nebol problém, ale tým, ako Nightreign generuje náhodné mapy to veľmi obmedzuje zvyšok hry.
Nightreign totiž negeneruje obsah mapy náhodne, ale používa preddefinované seedy. To znamená, že ak si vyberiete Nightlorda a shifting earth, hra vyberá jeden z určitého množstva seedov. Tých je však menej, ako by sme čakali a pre niektoré kombinácie ich je napríklad len päť. Hlavným lákadlom roguelike hier je ich náhodnosť a znovuhrateľnosť a nazývať Nightreign roguelike je veľmi štedré v tomto ohľade. Možno aj preto sa autori vyhýbali slovu roguelike ako čert krížu, aj keď na Steame tento popis má. Možno by bolo presnejšie roguelike-like.
Hlavnou osobou za Nightreign tentokrát nie je Miyazaki, ale Junya Ichizaki, ktorý na predošlých tituloch pracoval ako dizajnér a v Elden Ringu mal na starosti boje. Našťastie sa to na hre odrazilo veľmi pozitívne. Boje sú síce z väčšej časti skopírované z Elden Ring, ale drobné vylepšenia (ako napríklad viditeľnejšia animácia tzv. grab útokov) sú prevažne pozitívne. Zbrane sú takmer totožné s Elden Ringom, aj keď Nightreign vychádza z release verzie, čo znamená že buff Starfists alebo nerf Rivers of Blood tu neuvidíte. Tejto hre to však skvele sedí, keďže rôzne zbrane majú rôznu kvalitu a vzácnosť, ktorú autori odhadli skvelo, takže silné zbrane neuvidíte v každej výprave a nezačnú byť únavné.
Väčšie zmeny sú cítiť práve mimo bojov, kde sú postavy hráčov oveľa mobilnejšie, dokážu loziť a šprintujú rýchlo aj bez koňa Torrenta. Levelovanie je tiež veľmi zjednodušené, a staty, ktoré chcete vylepšiť si už nevyberáte sami, namiesto toho sa vylepšia podľa toho, akú postavu ste si vybrali. Maximálny level je 15, ale postava nesilnie lineárne a neskoršie levely už dávajú menší bonus. Práve vďaka tomu trávite viac času kvalitným bojom, ktorým je From Software známe.
Aké postavy teda máme na výber? Je ich osem, z toho šesť je dostupných od začiatku, dve sa dajú jednoducho získať neskôr. Každá prezentuje určitý herný štýl, má dve schopnosti, zvýšené určité parametre, prípadne má bonus s určitými zbraňami (napríklad Raider má odlišné útoky pri použití kolosálnych zbraní). Hra vás však našťastie neobmedzuje v ich používaní a ak nájdete legendárnu zbraň mimo svojej špecializácie, nemusíte si trhať vlasy, aj lukostrelec ohnivým mečom je často dobrá voľba. Komunita si tiež obľúbila maličkú summonerku Revenant s obrovskými zbraňami kvôli vtipnému výzoru a aj keď to nie je optimálne, hra vám to dovolí. Schopnosti má však každá postava unikátne a nemôžete ich vymeniť. Napríklad Wylder ma hák na pritiahnutie nepriateľov a ohnivý výbuch, Guardian sa zameriava na crowd control a oživovanie spoluhráčov a Duchess dokáže duplikovať zranenie ostatných a zneviditeľniť celý tím na krátku dobu.
Aj keď expedíciu začnete vždy s rovnakými základnými štatistikami a zbraňou, môžete ich upraviť pomocou relikvií. Niektoré len pridajú drobné hodnoty k štatistikám, niektoré zmenia typ zranenia, ktoré vaša začiatočná zbraň spôsobuje a pár unikátnych dokonca upraví vaše schopnosti, pričom niektoré zmení takmer na nerozoznanie. Náhodné relikvie dostávate po každej expedícii, ale za ďalšiu hernú menu si ich dokážete aj nakupovať, keby vám neprialo šťastie. Celkovo sa jedná o veľmi dobrý systém.
Síce hra ponúka okrem tria aj sólo a duo expedície, je viditeľné, že dizajn počítal s trojicou hráčov. Viacero bossov je vlastne duo alebo trio, alebo sa pri nich objavia ďalší slabší nepriatelia a hra očakáva, že si ich hráči rozdelia. Bohužiaľ jediný spôsob komunikácie so spoluhráčmi je špendlík na mape, hre veľmi chýba aspoň ping systém priamo na nepriateľov alebo miesto. Zároveň namiesto toho, aby hráči rovno zomreli, ostanú chvíľu ležať na zemi a spoluhráči ich môžu oživiť, čo je systém známy z väčšiny kooperačných hier. Autori našťastie počúvali komunitu a pridali pár výhod pre sólo hráčov - zvýšili počet rún, čo získavajú, pridali pre garantované predmety, čo jednorázovo zabránia smrti a skupiny nepriateľov sú pasívnejšie, kde len jeden z nich aktívne útočí. Vyzerá to trochu komicky, ale pre bežného hráča je to nutné. Rovnako v nedávnom patchi pridali duo, ktoré hráči žiadali už od vydania.
Hra vyzerá a beží veľmi podobne, ako Elden Ring. Grafické zmeny sú minimálne, čo dovolilo autorom sústrediť sa na bezproblémový multiplayer. O to čudnejšie bolo, že hra pri vydaní pravidelne padala, hráči zamŕzali a boli odpájaní z expedícií. Hra síce dovolí znovu sa pripojiť do prebiehajúcej expedície, ale sólo hráči mali smolu a museli začať znova. Našťastie väčšina týchto problémov zmizla behom prvých pár patchov a už nejakú dobu nebadám takmer žiadne problémy.
Elden Ring Nightreign v mnohom pripomína staršie From Software tituly. Obrovský potenciál sprevádzaný množstvom nedokonalostí, ktoré pri dlhšom hraní bijú viac a viac do očí. Je to nová éra ich expanzie do ďalších žánrov a príprava na The Duskbloods. Autori sa držia svojich zásad, hra neobsahuje žiadne mikrotransakcie, všetky skiny a relikvie sa získavajú len in-game menou alebo questami. Aj keď sa nemá jednať o live service hru, už sme dostali nový herný mód s upravenými a ťažšími Nightlordami a v príprave sú aj ďalšie herné režimy. Prepracovania roguelike mechaník sa síce asi nedočkáme, ale aj tak autori predvádzajú lepší support ako väčšina AAA live service hier a Nightreign má potenciál stať sa výbornou hrou. Len tam zatiaľ ešte úplne nie je.
zrýchlenie a zjednodušenie herných mechaník so zameraním na súboje
+ 8 hlavných bossov
+ viacero herných režimov, dôraz aj na sólo hráčov
-support po vydaní
- roguelike mechaniky a variabilita nepriateľov sú nedotiahnuté
- málo bossov zo starších hier
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Vývoj: FromSoftware / FromSoftware Štýl: Akcia / Co-op
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|