Digitálna distribúcia pokazila majiteľom kamenných obchodov Vianoce |
Dokáže GameStop prežiť v ére digitálnej distribúcie?
Zdá sa, že digitálna distribúcia videohier a ďalšieho herného obsahu dosiahla v roku 2014 ďalší míľnik. Predvianočné mesiace november a október bývajú spolu s decembrom najsilnejšími mesiacmi predaja fyzických kópií videohier. Preto sú z pohľadu majiteľov “kamenných“ obchodov a malopredajcov najdôležitejšou časťou roka. Z grafu spoločnosti SuperData Research však môžeme pozorovať, že koncoročné predaje fyzických kópií každoročne klesajú a tento rok sa nad digitálne predaje nedokázali dostať v októbri ani v novembri.
Ešte nepoznáme dáta za december, ale je dosť dobre možné, že predsa len mali navrch fyzické predaje, čo sa však už budúci rok nemusí opakovať. Tržby z fyzických kópií pritom pozostávajú z predaja PC a konzolových videohier a úspech nových konzol PS4 a Xbox One sa mal postarať o medziročný nárast, v skutočnosti však predaje o 1 percento klesli. Digitálne predaje zahŕňajú okrem predaja digitálnych kópií PC a konzolových videohier aj tržby plynúce z mobilných a sociálnych hier, MMO s mesačnými poplatkami, free to play MMO a iného sťahovateľného obsahu.
SuperData aj GameStop, posledný veľký maloobchodný reťazec zameraný výlučne na videohry, do určitej miery vinia aj agresívnu stratégiu Sony a Microsoftu, ktoré svoje konzoly vo veľkom predávajú aj so zaujímavou videohrou pribalenou úplne zadarmo. Niet však pochýb o tom, že aj majitelia konzol si stále viac zvykajú na nakupovanie digitálnych kópií. Dôkazom sú napríklad predaje GTA V, ktoré iba v novembri predalo 446 tisíc digitálnych kópií, alebo celkové predaje MMOG Destiny, ktorej sa digitálna distribúcia postarala o 17 percent predajov.
GameStop tak nemá inú možnosť, iba hľadať cesty ako sa prispôsobiť nezastaviteľnému trendu. Podľa ich odhadov majú 30 až 40 percentný podiel na trhu s DLC obsahom a 15 percentný podiel na stiahnutiach plných hier. Ubisoft uvádza, že až 70 percent season passov do jeho hier Assassin’s Creed a Watch Dogs predal GameStop. U Microsoftu je to 40 percent a Sony uvádza 33 percent. Okrem toho ich držia nad vodou vysoké ceny digitálnych kópií nových veľkých titulov, pokým kamenné obchody si ich môžu dovoliť ponúknuť v akciovej cene. Zostávajú aj všetky výhody vlastníctva fyzickej kópie, pribaleného bonusového fyzického obsahu a osobného kontaktu medzi personálom a zákazníkmi. Jeho majitelia ale aj tak začali radšej investovať do diverzifikácie a kúpili niekoľko maloobchodných predajní s mobilnými telefónmi a inou technikou.
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Budú toto tituly z vianočnej rozdávačky Epicu? Bude rozdávať aj RDR2? 49
- Nové zľavy pred Vianocami 30
- Avatar: Oheň a Popol má zatiaľ najnižšie hodnotenia zo série 40
- Mobily so 4GB pamäťou sa vrátia, niektoré hi-endy zrejme klesnú na 12GB 87
- RECENZIA: Terminator 2D: NO FATE 58
- Half-Life 3 má byť launch hrou pre Steam Machine, vydanie cieli na jar 2026 71
- Takto vyzerá Witcher 3 s AI filtrom 49
- Warner Bros. oficiálne zamietol ponuku Paramountu, Netflix rozbehol promo kampaň 31
- LEGO výpredaje začali 7
- Kingston varuje, že nedostatok SSD sa v nasledujúcom mesiaci ešte zhorší 32 zobraziť viac článkov >














