PRIHLÁS

GRAN TURISMO 5

GRAN TURISMO 5

8.5

Poďme sa baviť o autách

Recenzia

Správy chodia vždy v dvojakej podobe. Začnime tou zlou. Na číslach záleží. Nie je to tá tisícka v garáži Gran Turismo 5, pretože toto je nedosažiteľná méta aj pre fanúšikov a treba na ňu hľadieť s bázňou a rešpektom. Príležitostným konzumentom sa zatočí hlava a opakovane, prízvukujem, opakovane prepadnú skúške v pokuse o zdolanie Olympu. Gran Turismo 5 nie je pre každého. Až toto je tá ZLÁ správa. Tou dobrou je, že po piatich rokoch ju Polyphony Digital a Kazunori Yamauchi dokončili, teda uviedli na trh v takej podobe, v akej sa práve nachádza – verzia 1.02.

Už v Prologue bola otestovaná metóda upravovania herného kódu cez jednotlivé Spec verzie a práve táto rozviazala ruky vývojárom a dovoľuje za behu meniť veci, ktoré chýbajú, sú zle zakomponované alebo potrebujú opraviť. Väčšina z nich zákrok znesie a čo je najlepšie, nebude vidieť chirurgický zásah. Zoberme si napríklad taký online komponent, čo je doposiaľ nepreskúmaný segment pre tokijské štúdio. Obmedzenia po aplikovaní patchu popustili, ale stále sa zápasí s nefunkčnými časťami spôsobenými preťaženými servermi, ktoré bohužiaľ ovplyvňujú aj offline hru. Gran Turismo 5 chce byť stále pripojená, má vlastnú sociálnu službu nie nepodobnú Autologu z NFS, konštantne máte prehľad o dianí medzi priateľmi, no niekedy sa platí daňou vysokou.

Počas nášho záťažového 24 hodinového testu sa online pretek stal osudným, keď hra zamrzla a reštart konzoly si zobral so sebou aj uloženú pozíciu. Nie je to štandardná situácia, ale extrém. Môžeme viniť nedostatok výkonovej kapacity alebo stá tisíce hráčov, ktorí sa snažia konečne zmerať si sily medzi sebou? Gran Turismo 5 je nenažraná a náročná. Je ako osudová láska, zasiahne vás nečakane, ale pre dlhodobý vzťah musíte byť trpezlivý, odpúšťať, až potom bude stmelený na stovky hodín. Polyphony Digital vytvorili racing tak vyčerpávajúci, že ho môžete s kľudným svedomím hrať rok a ak mu prepadnete, tak vás bude prenasledovať neustále. Bez kompromisov to však nejde.

Štandardná výbava

Nie je tajomstvom, že ponuka vozidiel je rozdelená na dve časti – štandardnú a prémiovú. Aby rozdiely neboli priepastné, tak modely s nižším počtom polygónov, takmer nepriehľadnými sklami a absenciou pohľadu z vnútra, sa predávajú pod názvom ojazdené. Väčšinou potrebujú vymeniť olej, generálku motora alebo upraviť výkon tak, aby boli pre nasledujúci pretek konkurencie schopné. Štandardné autá tvoria viac ako 2/3 ponuky, čo je závratná časť. Ide o modely, ktoré už debutovali v GT PSP a GT4, čo je poznať na prvý pohľad. Polygónová injekcia nedokázala zamaskovať nedostatky na jemných líniách ani zakryť zubatosť textúr na pohyblivých častiach ako vysúvacie svetlomety. Na jazdný model to má pramalý vplyv, no vizuálne kazí dojem, ak polovica štartovacieho poľa vyzerá ako z budúcnosti a zvyšok vrátane vás ako deduško večerníček. 

Gran Turismo 5
Gran Turismo 5 Exotické a super luxusné značky sú zo začiatku nedosažiteľné vďaka cene.
Exotické a super luxusné značky sú zo začiatku nedosažiteľné vďaka cene.


Gran Turismo 5 Špeciálne eventy Nascar a WRC sú neuveriteľne adrenalínové a pohlcujúce.
Špeciálne eventy Nascar a WRC sú neuveriteľne adrenalínové a pohlcujúce.


Gran Turismo 5 Ponuka áut je skutočne obrovská, sadnúť si do každého zostáva však snom.
Ponuka áut je skutočne obrovská, sadnúť si do každého zostáva však snom.





Prvou prekážkou GT5 nie je garáž, ale základný komunikačný jazyk front-endu – (ne)prehľadnosť. Menu navrhnuté s komplikovanou strohosťou skrýva mnohé výzvy, s komfortom nemá nič spoločné. Malé ikonky v kombinácii s veľkými panelmi, číslami a malými info boxami dávajú zmysel až po mnohých hodinách. Vrcholom sú popisy s tak malým fontom, že na Full HD paneli ich máte problém prečítať. Layout je krkolomný a práca s ním je nanajvýš nepohodlná. Auto sa dá meniť iba v gáraži, nie tesne pred eventom, ani vo foto režime, ak daný voz nemáte, musíte ísť k dílerom a potom naspäť, čo nejakú tú minútku dve trvá. Kým sa zorientujete v ponuke ojazdených áut, zabudnete vlastne aké potrebujete na tú prekliatu taliansku skúšku veteránov.

Hra vás nechá vyčkávať, pri každej zmene, pri každom vnorení do menu prichádza loading, potom uloženie pozície a medzitým inštalácia na disk, ktorá skracuje nahrávacie časy na únosnú hranicu. Dokonca si počkáte v rade u dílera, pretože ponuka sa mení každý deň (ten herný). V mojom prípade sa ani počas stovky dní nesprístupnila ponuka amerických pick-upov. Kreditov je tak málo, že si môžete dovoliť málo, a kúpa nesprávneho auta vedie k opakovaniu už odjazdených eventov, pretože v online za jazdy nedostanete žiadne skúsenostné body ani peniaze. Online sa nemazná, nemá ani matchmaking a dokonca ani rebríčky. Tak potom o čom je Gran Turismo 5?

Vysokooktánový dlh

Nemá to nič spoločné s aktívnym hraním ani s grindovaním peňazí ako v ktorejkoľvek inej hard core RPG, ani s vybrusovaním jazdy na Zelenom pekle snažiac sa prekonať rekord Nissanu GT-R. Hra si ma získala v momente, keď jazzový úvod zachytávajúci proces výroby auta vystriedal mimoriadne energický nástup My Chemical Romance. Stačil jeden pohľad na preexponovanosť záberov, skákajúcu štvorkolku pod ohňostrojom, horiace kotúče bŕzd Brembo, driftujúce RX-7 a špeciál Ferrari 330 P4, na šasi ktorého sa dá každého nitu dotknúť a potom ten dravý rev Nascaru, ktorý trhá úvodné obavy na cucky a otvára sa ako žiaden iný. Je to len intro, moc je tak veľká, že som paralyzovane sledoval nasledujúce tri hodiny dokonale zrežírované replaye, pretože Polyphony majú na opakovačky patent. A to som, prosím pekne, čakal na túto hru päť rokov!

Od štúdia, ktoré má vyhradený jeden tím len na renderovanie, režírovanie videí a trailerov, sa nečakalo nič iné ako perfekcionizmus. Nejde ani tak o vizuálnu prezentáciu, ktorá ohromí, ale práve dynamika a rýchlosť z jazdy umocnená nedočkavosťou prevetrať tie autá. Jedna vec je, ak sa perspektíva začína triasť a volant kope ako divý, pretože si to rúbete 350 km/h v Zonde na rovinke okruhu De La Sarthe, druhou je, ak pocit z rýchlosti dokáže hra reprodukovať pri doposiaľ neprekonateľnom evente – jazde na minibuse Volkswagen, ktorý nevládze prekročiť ani povolenú rýchlosť v meste. A to nehovorím o vytrvalostnom evente Bern - Rím, kde meníte na každej etape auto a celá súťaž vrcholí nočnou jazdou na volantom Lamborghini. Keď vám pred cieľom oblohu osvieti ohňostroj, viete, že ste blízko, ale povoliť nemôžete.

Toto je parketa, kde má Gran Turismo 5 navrch. Periférne stačí sledovať kilometrovníky a viete, kedy zošliapnuť brzdy, keď pretne vašich 12 hodín veža v Madride, viete, že z kruhového objazdu môžete plne akcelerovať. Stačí počúvať a dokonalá súhra jazdca a auta sa zosynchronizuje do orchestra, ktorý dirigujete krídlami sekvenčnej prevodovky a dvomi pedálmi. Zo stonania motora viete vyčítať mnohé, novo nasamplované vzorky vám dovoľujú plne sa sústrediť na asfalt, pretože počujete, aký máte zaradený rýchlostný stupeň a viete, kedy si môžete dovoliť točiť o milisekundu dlhšie pri 9000 rpm tesne pred preradením. Auto robí to, čo chcete vy a plnú kontrolu vám zaručí iba kvalitný volant so silným force feedbackom, ktorý odporúčame všetkými desiatimi. S gamepadom je možné tiež hrať aj si dovoliť agresívnejšiu taktiku vzhľadom na absenciu poriadneho deštrukčného modelu, no skutočný zážitok z jazdy vám zabezpečí iba volant.  

Gran Turismo 5

Je absolútne jedno, či práve sedíte v nadupanej Impale a lížete dvojmetrové mantinely ľavotočivého oválu alebo štartujete prvé kolo v miniatúrnych motokárach s maximálkou niekde okolo 136 km/h. Keď sa blížite k výkonnostnému stropu a idete na doraz, tak to dá autíčko aj najavo. Symbióza pocitu z rýchlosti, vynikajúcej odozvy a kontroly nad ovládaným vozom je bezchybná. Aj bez toho, aby ste vedeli, v čom sedíte, viete, kde má auto ťažisko, či má krídlo, odhadnúť môžete aj výkon a trúfam si povedať, že pri cviku sa trafíte aj do výrobcu. Také maličkosti ako náhon, váha alebo odhalenie športovej prevodovky či tuhšieho podvozku sú samozrejmosťou.

Bude horšie/lepšie

Séria Gran Turismo nikdy nebola o jednom aute ani o personalizovaní vlastnej zbierky, tuning však hrá veľkú rolu už od štvrtého dielu. Modifikácie pod kapotou je možné previesť aj na štandardných modeloch (u ktorých to naozaj má zmysel), dokonca sa dajú vymeniť aj celé body kity, nainštalovať krídlo či predný spojler. Detailnejšie hrabanie sa vo výbave dovolí meniť svetelnosť podvozku, tuhosť tlmičov, celú geometriu zavesenia kolies, spevnenie šasi, odľahčenie skiel, pomer brzdných síl atď. Polyphony Digital tie autá miluje viac ako seba a nenechá ich rozbiť, deštrukčný model je preto taký, aký je. Takmer zanedbateľné vizuálne zmeny, krčenie sa plechov, odpadávajúce nárazníky hrajú rolu v deštrukčnom derby, nie na okruhoch, kde je dôležitá čistá jazda. Čo skutočne nahnevá, je tupý zvuk nárazov, žiadne bubienky trhajúce kvílenie plechu na plech ani iskrenie o mantinely.

U tak veľkého vozového parku je to pochopiteľné, ale muselo tých áut byť skutočne toľko? Polyphony Digital treba pochváliť za výber dvoch stoviek premium modelov, ktoré pokrývajú všetky triedy až po bizarné modely obojživelníkov či takmer neudržateľné žehličky určené pre 24 Le Mans. V kampani nazvanej GT Life môžete eventy prechádzať na vlastnú päsť alebo to za vás môže odkrútiť partia pilotov, ktorá sa každým eventom zlepšuje. Opäť tu platí, že trpezlivosť ruže prináša, pretože aj keď je váš zverenec vo vedení, môže z toľkej radosti a tlaku na psychiku dostať v poslednej zákrute hodiny. B-Spec sa tvári ako doplnok, ale odomyká úplne iné autá za víťazstvá.

Vybrusovanie techniky a časté opakovanie eventov preveria vaše pevné nervy aj trpezlivosť. Postupné levelovanie, sprístupňovanie vyšších súťaží a možnosti kúpy výkonnejších vozov sa od úrovne 10 neuveriteľne vlečie. V neskorších fázach už ani nové auto nestačí, ale investovať treba do úprav, odladenia a potom drilovať trate, pretože na tri kolá sa jazdí iba v triede Začiatočník. AI od začiatku nikoho netrápi, je skôr na smiech, neskôr nasadzuje tempo, jazdí presne a na doraz. Dokonca na rovinke dokáže predbiehať, pri preplnenej ceste vás ale neváha nabrať. Šampionáty, časovky, súboje značiek, challenge, rýchlostné skúšky, jazdy zručnosti, prepracovaná autoškola a kráľovské špeciálne eventy, ktoré v racingoch nemajú obdoby, vás zamestnajú na desiatky hodín kvôli nárokom na medailové a jediné bodované pozície. Hra dokáže aj po mnohých reštartoch a skúškach motivovať, niekde stačí získať bronz a poviete si, že to pri ďalšom pokuse skúsite na striebro a keď je už medzi striebrom a zlatom tak nízky rozdiel, tak prečo to neskúsiť znovu?  

Gran Turismo 5
Gran Turismo 5 Pilot v B-Spec vyžaduje váš dohľad, inak mu prasknú nervy a začne robiť chyby. Možno až príliš často.
Pilot v B-Spec vyžaduje váš dohľad, inak mu prasknú nervy a začne robiť chyby. Možno až príliš často.


Gran Turismo 5 Mäkké efekty ako prach, dážď alebo tiene majú nepríjemné zuby na okrajoch.
Mäkké efekty ako prach, dážď alebo tiene majú nepríjemné zuby na okrajoch.


Gran Turismo 5 Vďaka generátoru tratí si môžete vytvoriť svoj ideálny okruh.
Vďaka generátoru tratí si môžete vytvoriť svoj ideálny okruh.





Legenda v izolácii

Na strane online toho na prvý pohľad GT5 neponúka. Do každej vytvorenej miestnosti sa môžete napichnúť 16-miestnym kódom, ak sa nenachádza v náhodnom výpise. Vzhľadom na absenciu pozvánok a matchmakingu, toto bude asi jediný istý spôsob, ako sa napojiť na vytvorenú hru ľuďmi, ktorých nemáte v zozname. Lobby je šikovne vyriešená tak, že po výbere auta sa môžete vybrať na okružnú jazdu, ktorá končí odpálením preteku. V online sa dá jazdiť tradičný Race a mód Shuffle, kde sa autá priraďujú náhodne, pričom víťaz získa pomalšie a porazený rýchlejšie a výkonnejšie vozidlo. Po novom patchi je už možné definovať aj váhový a výkonnostný limit, dajú sa preddefinovať povinné nastavenia (ideálna stopa, typ pneumatík, ASM), určiť poradie štartovného poľa (rýchle vzadu, pomalé vpredu), aj vybrať z garáže napríklad určené autá. Možností je veľa, ale komfort konkurencie a predovšetkým stabilita je niekde inde.

Medzi priateľmi môžete zdieľať trate, odomknuté farby laku, zvuky klaksónov, karty do automobilového múzea, darovať im vozidlá, alebo si ich len vystaviť na obdiv ako aj fotky z Photo režimu. V hre funguje interná pošta, správy a nástenka, ktorá má zmysel až pri skutočne veľkom počte priateľov. Ostatne ako každá iná sociálna služba. Opäť výborným je vlastný televízny kanál GT TV, kde sa už teraz nachádzajú zdarma videá, ktoré sa dajú rovno konvertovať do PSP. Otázkou je ich cena za ponúkanú kvalitu, niektoré by som osobne nestiahol ani zadarmo.

Pre zintenzívnenie zážitku ponúka Gran Turismo 5 3D mód, ktorý doporučujeme aspoň vyskúšať. S tretím rozmerom sa výborne pracuje pri odhadovaní vzdialeností, práca v zákrutách je tak istejšia. Prehĺbenie priestoru sa tlačí za televízor nie pred ani na hranice periférneho videnia. Dojem z 3D je napriek tomu výborný, dokážete pohodlne prečítať ciferníky na palubovke, vidíte každé jedno rebro na ventilácii, rozlišujete použité materiály v interiéri, vnímate objekty za sklom, čo oceníte prevažne vo foto móde. Grafická stránka u štandardných modelov počíta s polygónovou injekciou a preto ich vystaviť v japonskej dedinke pod sakurami nemôžete, zato s Premium modelmi môžete robiť s prepracovaným fotoaparátom divy.

A možno až tu pochopíte, že Polyphony Digital to myslí s autami tak vážne ako sa len dá. Snahu o udržanie kroku s konkurenciou, ktorú si vychovali na prsiach, im nemožno zazlievať. V drsných podmienkach racingov vavrín môže niesť iba jeden. Čert zober čísla, keď sa vám otvorí najširší vozový park, o akom sa vám ani nesnívalo, tak si budete želať, aby tých áut nebolo toľko. Každé jedno auto z tej tisícky má svoju históriu, má svoje parametre a minulosť, každé jedno je súčasťou obrovského stroja, ktorý bude nutné ešte doladiť updatmi. 

Gran Turismo 5
Gran Turismo 5 Tvárou GT5 je SLS AMG, ale motorom Nissan GT-R (vo vedení).
Tvárou GT5 je SLS AMG, ale motorom Nissan GT-R (vo vedení).


Gran Turismo 5 Jazda v daždi patrí k neopakovateľným zážitkom, z kokpitu sa dajú ovládať stierače aj svetlá.
Jazda v daždi patrí k neopakovateľným zážitkom, z kokpitu sa dajú ovládať stierače aj svetlá.


Gran Turismo 5 Z premium modelomv je cítiť nesmierny zmysel pre každučký detail.
Z premium modelomv je cítiť nesmierny zmysel pre každučký detail.




Nemôžeme prehliadnuť Yamauchiho šialenú posadnutosť perfekcionalizmom, ktorá stála štúdio roky v izolácii, čo sa odráža na spiatočníckom prístupe a takmer identickej stavbe kampane ako v štvorke. Polyphony Digital robí tú istú hru, zdokonaľuje ju, ale do vytúženého cieľa chýba ešte jedna dĺžka auta. Radosť z jazdy je individuálna, nedá sa zmerať ani porovnať tabuľkami či vydokladovať nejakým grafom. Gran Turismo 5 ho však dokáže zreprodukovať s akýmkoľvek autom a s milimetrovou presnosťou. Byť objektívny u tejto hry je nemožné, pretože pri čítaní týchto riadkov sa mi tlačia slzy do očí. Radosti. U mňa bezkonkurečne najlepší racing pod slnkom a jazda na pokraji možností aktuálnej generácie konzol, z postu šéfredaktora musím však ubrať penalizačný bodík, pretože konkurencia sa už nachádza niekde inde a roky vývoja sa začínajú podpisovať pod kompromisy. Korunu racingov sa nepodarilo získať, nech žije kráľ! Nezabúdajme, že legenda je len jedna a bez nej by racingy neboli tam, kde sú teraz. Stretneme sa na trati!


napísal spacejunker 29.11.2010
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.5
Vo svete
8.4
Používatelia
8.4
Ohodnotiť
GRAN TURISMO 5
+ dychberúce replaye
+ nekompromisný zážitok z jazdy
+ maniakálna detailnosť Premium modelov
+ force feedback a precíznosť ovládania volantom
+ neuveriteľná výdrž kampane
+ sociálny aspekt online
+ špeciálne eventy (motokáry, WRC, Nascar, Top Gear)
- offline hra závislá na pripojení
- v úvode jednoznačne problémy s online
- slabá ponuka MP módov, chýbajú rebríčky
- častý loading
- vysoký počet upscalovaných modelov tratí a áut
- v úvode takmer neexistujúci damage
- absencia značky Porsche


RECENZIE HRÁČOV
7.5
THE AMAZING JOKER    6.12.2012
Ešte do dnešných dní spomínam ako som pred mnohými rokm...prečítať celé
8.5
FRUPER    9.9.2011
Gran Turismo 5 ... Môj Druh&y...prečítať celé
9.0
FRUPER    20.12.2010
Gran Turismo je séria, ktorú snáď nikomu netreba predstavovať. Od jej prv&ea...prečítať celé
PS3

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Polyphony Digital
Štýl: Racing
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 24. november 2010
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #122


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Prosba o pomoc so streamom (0)
Ahojte kolegovia gamery. mal by som taku malu p...
| Slúchadlá alebo reproduktory ? (2)
Som typ človeka, ktorý vôbec nikdy nepoužíval slúc...
| Vaše najdivnejšie príbehy (2)
Čaute Sectoráci. Zažili ste v živote nejáke strašn...
| F1 2019 ps4 . liga (0)
Ahojte Zhanam ludi na F1 2019 ps4,ktory by si ra...
| C&c red alert 2 yuris revenge (1)
Nejaky navod ako zahrat C&C Red Alert 2 Yuris Reve...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk