Return to Wolfenstein

PC
pridal MMX 22.5.2005 o 21:42 pod používateľské recenzie

8.2


Return To Castle Wolfenstein

Takmer každý hráč PC hier pozná hru Wolfenstein 3D. A takmer každý hráč očakával jej pokračovanie.
V roku 2001 nám spoločnosti ID software, Activision, Nerve a Gray Matter splnili naše očakávania a B.J. Blazkowitz, špeciálny agent OSA, sa vrátil na naše monitory. Vzhľadom na to, že od vydania prvej FPS hry prešlo desať rokov, zvedavosť ako bude pokračovanie legendy vyzerať bola skutočne veľká, keďže okrem kultového mena má hráčov pritiahnuť aj použitie kvalitného Quake 3 engine.

Základom každej hry je príbeh. V pokračovaní Wolfensteinu je čiastočne založený na pôvodnej verzii a čiastočne je doplnený novými časťami, pričom je nutné povedať že autori nekládli prekážky svojej fantázii a realita ostala len v očakávaniach hráčov ktorí sa tešili na hru z druhej svetovej vojny a nie na niečo medzi Jamesom Bondom a Resident Evil. Cieľom série Wolfenstein ale nikdy nebola stopercentná realita, ale zábavnosť a trochu originality medzi hrami inšpirovanými druhou svetovou vojnou.

Dej sa odorháva na konci druhej svetovej vojny keď Heinrich Himler vidí že nacistické Nemecko prehráva a potrebuje niečo čím by zvrátil priebeh vojny. Pri vykopávkach v okolí hradu Wolfenstein objavia vojaci tisíc rokov starý hrob stredovekého rytiera Heinricha I. a jeho družiny Temných rytierov. Heinrich sa snažil vytvoriť silnú nemeckú ríšu, ale po tvrdom súboji bol uväznený do skaly blízko hradu Wolfenstein. Himmler sa snaží pomocou magických rituálov oslobodiť Heinricha zo skaly a z jeho Temných rytierov vytvoriť neporaziteľnú armádu.
Problémy začínajú v dedine Wulfburg blízko ktorej sa nachádza "poškvrnený" kostol v ktorom sa pred tisíc rokmi konali okultné rituály, súvisiace s Heinrichom. Kostol a cintorín vo Wulfburgu je spojený katakombami v ktorých nemeckí vojaci prebudia bojovníkov ktorých tam v stredoveku pochovali. Z týchto bojovníkov sa stali zombie ktoré prekvapeným vojakom spôsobujú značné problémy. Do kostola prichádza Paranormálna divízia SS na čele s Helgou von Bulow ktorá má v úmysle vzkriesiť prvého člena budúcej armády neporaziteľných bojovníkov. Jej pokus je neúspešný a Himmler sa sústredí na vývoj novej zbrane, rakety V2, ktoú vyvíja jeho tím v leteckej základni v nemeckých horách.
Ďalšou technickou novinkou ktorú Himmler vyvinul proti spojencom je ničivý rotačný guľomet, ktorý sa vyrába a testuje v tajnej podzemnej zbrojovke pod zbombardovaným priemyselným mestom Kugelstadt. V zbrojovke pracuje aj inteligentný vedec Deathshead ktorý novú zbraň testuje na agresívnych mutantoch ktorí sú zároveň prototypmi umelých vojakov poháňaných novou technológiou Tesla. Tá má neskôr byť použitá na oživenie Temných rytierov aj samotného Heinricha. Keďže továreň nemá dostatočné technické vybavenie a vyskytujú sa problémy, Deathshead odchádza na ponorke do Nórska kde má k dispozícii moderné laboratóriá nazvané X-Labs. V nich naplno a úspešne začína používať novú technológiu Tesla, ktorú integruje aj do novej ručnej zbrane. Okrem toho je v laboratóriách skúmaná kniha ktorá popisuje možnosť vzkriesenia Temných rytierov. Deathshead vyrobí aj prvého Supervojaka. Jeho supervojaci majú byť prevezení do Nemecka a pomocou postupu popísaného v nájdenej knihe pretransformovaní do Temných rytierov, ktorí budú použití pri rituáli vzkriesenia samotného Heinricha.
Operácia "Vzkriesenie" sa pripravuje neďaleko dediny Paderborn a vykonať ju má Marianna Blavatsky za asistencie významných generálov. V lese za dedinou transformuje Supervojakov na Temných rytierov a aj napriek novým problémom so zombie, ktoré sa objavia na hrade Wolfenstein, nakoniec vzkriesi Heinricha z tisícročného väzenia.

Agent Blazkowitz sa do deja zapojí potom čo sa OSA dozvie o zvýšenej aktivite Paranormálnej divízie SS v okolí hradu Wolfenstein. Spolu s ďalším agentom je vyslaný na prieskum okolia, pri ktorom je zajatý Nemcami. Jeho kolega počas vypočúvania použije kyanidovú tabletku a tak Blazkowitz nemá okrem úteku nijakú inú možnosť na prežitie. Zabije strážcu svojej cely a ozbrojený nožom a strážcovou pištoľou sa vydáva na útek. Z hradu sa lanovkou dostáva do dediny Wulfsburg kde sa stretne so spojencami Kesslerom a Karlom ktorí mu dodajú potrebné zbrane. V dedine sa dozvie viac informácií o vykopávkach v miestnej krypte a sústredení paranormálnej divízie SS v kostole neďaleko dediny. Po prechode cez krypru a stretnutí s prebudenými stredovekými bojovníkmi sa dostáva do kostola kde porazí mutanta umelo vytvoreného z tiel zombie.
Po návrate na veliteľstvo OSA dostáva novú misiu ktorej náplňou je infiltrácia tajnej vojenskej základne v horách. Po výsadku z lietadla sa dostáva na samotnú základňu kde po zničení prototypu rakety V2 a radaru MVX-mk1 sa presúva na samotné letisko kde je jeho úlohou ukradnúť prototyp lietadla Kobra a odletieť s ním na základňu OSA na Malte.
Ďalšou ulohou je prieskum v tajnej zbrojovke pod zbombardovanou továrňou v meste Kugelstadt. Počas prechodu cez zbombarodované mesto je jeho úlohou pomôcť skupine Kreisau ktorá oranizuje odpor proti nacistom a jej členmi sú aj vedci z tajnej zbrojovky. V zbrojovke je vyvíjaný nový typ ručného guľometu a vedci v nej pracujú na vývoji technológie Tesla. Priamo v zbrojovke sa agent Blazkowitz stretáva s agresívnymi mutantami na ktorých sú testované nové technológie. Nepodarí sa mu zastihnúť hlavného vedca Deathsheada ktorý po problémoch v továrni odchádza do nových laboratórií v Nórsku pokračovať vo výskumoch. Agent Blazkowitz je lietadlom dopravený do Nórska kde je jeho úlohou preskúmať nové laboratóriá a zistiť na čom Deathshead a jeho vedci pracujú. V laboratóriách sa stretne s množstvom nových vynálezov ktoré úspešne fungujú a začínajú byť sériovo využívané. Podarí sa mu zničiť najvýznamnejší z nich, prototyp robotického Supervojaka a taktiež získa prototyp ručnej zbrane založenej na technológii Tesla. Na veliteľstvo OSA si odnáša aj knihu nazvanú Operácia Vzkriesenie, v ktorej sú popísané postupy na vzkriesenie Heinricha I. Deathsheadovi sa podarí z laboratórií ujsť.
Na základe nových informácií získaných z knihy je agent Blazkowitz vysadený blízko Bramburgskej priehrady a dostáva sa do dediny Paderborn. V nej musí zavraždiť generálov ktorí spolupracujú na operácii Vzkriesenie a dostať sa do zámku Schufstaffel kde Marianna Blavatsky a generál Von Schruber pripravujú transformáciu Supervojakov na Temných rytierov. Pokračuje do lesa za dedinou, v ktorom má byť obrad vykonaný. Marianna Blavatsky transformuje Supervojakov, ktorí však sú nakoniec zničení agentom Blazkowitzom. Na mieste obradu agent nachádza podzemný vchod do jaskynného systému v ktorom prebiehajú vykopávky a ktorý vedie až do hradu Wolfenstein. Na hrade prebieha finálna časť operácie Vzkriesenie. Marianna Blavatsky v aréne pri hrade vzkriesi Heinricha I. a len vďaka včasnému príchodu agenta Blazkowitza je Heinrich zničený ešte pred vytvorením celej armády neporaziteľných Temných rytierov. Po neúspechu operácie Vzkriesenie Himmler odchádza a aktivity Paranormálnej divízie v okolí hradu Wolfenstein sú definitívne ukončené.

To bol príbeh hry podaný z pohľadu nepriateľov aj hlavného hrdinu. Teraz niečo k popisu hry.

Atmosféra
Jedným z najvačších plusov hry je atmosféra ktorú vytvára detailne prepracované prostredie doplnené vhodnou hudbou. Tá je vyberaná podľa charakteristiky misie a tak sa hráč cíti ako keby sa na danom mieste naozaj nachádzal. Pomerne málo je rozhovorov a kričania vojakov, ktorí sú navyše narozprávaní v angličtine. Ako kladné sa naopak dajú hodnotiť poznámkové papieriky na stoloch a stenách. Po ich prečítaní často získate informácie ktoré podrobnejšie popisujú dianie na mieste na ktorom sa nachádzate. Občas sa v nich vyskytnú aj vtipné poznámky ako napríklad to že na letisku vyhorela zásobareň paliva pretože si v nej vojaci varili kávu. Reálnosť dopĺňajú tajné miestnosti, zamknuté dvere alebo rôzne predmety ktoré je možné vziať alebo zničiť. Samozrejmosťou sú nacistické symboly a obrazy. Náplň misií je pestrá, od presných a nenápadných stealth akcií až po akčné masakre. V niektorých objektoch je alarm ktorý vojaci pri poplachu spustia. Vačšinou sú v misii pridelené aj vedľajšie úlohy ako je nájdenie nejakého predmetu alebo zabitie konkrétneho nepriateľa. Pomer exteriérov a interiérov je vyvážený, niektoré sa odohrávajú aj v podzemí. Pohybujete sa takmer výhradne na vlastných nohách, občas va výťahu, lanovke alebo na drezine po koľajniciach. Niekedy si musíte nájsť cestu cez vetrací otvor alebo iný skrytý prechod. Občas budete mať aj príležitosť plávať vo vode.

Zbrane a vybavenie
Výber zbraní je vyvážený, k dispozícii je nôž, dve pištole, tri samopale, dve pušky, jedna automatická puška, jeden rotačný guľomet, plameňomet, Panzerfaust, a zbraň Tesla. Na jednorazové použitie sú dva typy granátov a dynamit. Zbrane nachádzate v hre postupne, niektoré sú zbrane spojencov, vačšinu tvoria nemecké zbrane. K nereálnosti prispieva fakt že so sebou môžete nosiť všetky zbrane naraz. Pomerne zábavný je fakt že britský výsadkový samopal Sten používa paranormálna divízia SS. Okrem toho dosť prekáža veľmi slabá účinnosť plameňometu ktorý mohol inak byť pomerne zaujímavou zbraňou. Všeobecne sa dá povedať že zbraní by mohlo byť aj menej keďže do niektorých je problém zohnať muníciu alebo sú také slabé že ich takmer vôbec nepoužijete. Niektoré zbrane majú aj alternatívne použitie ako tlmič alebo optiku. Pri jednoručných zbraniach je možné použiť stoličku ako štít alebo na jednorazové udretie nepriateľa. Alternatívneho použitia by mohlo byť viac, napríklad úder pažbou pušky. Okrem kopnutia nohou sú akcie bez zbrane vynechané, takže škrtenie alebo niečo podobné sa konať nebude.
Okrem zbraní v hre používate užitočný ďalekohľad, lekárničky alebo jedlo s rovnakým účinkom. Niekedy pri meistach kde je potrebné pozabíjať veľké množstvo nepriateľov nájdete ťažký guľomet. Občas hlavne v tajných miestnostiach nájdete rôzne artefakty ako zlaté tehly alebo historické predmety z vykopávok. Zbrane a strelivo nachádzate v interiéroch a samozrejme ostáva po mŕtvych vojakoch. Pri zbieraní zbraní vždy vezmete celú zbraň, nie len zásobník, čo tiež neprispieva k reálnosti hry. Problém s nábojmi je hlavne keď zabíjate zombíkov po ktorých neostáva strelivo.

Hrateľnosť
V hre dosť prekáža veľmi progresívna obtiažnosť. Doktor v hrade Wolfenstein, vaša prvá obeť, skoná už po dobre cielenom kopnutí. Vojaci na konci hry nezomrú ani po keď im z tesnej blízkosti strelíte puškou do hlavy. Pochopiteľne najťažší sú bossovia, aj keď najťažší z nich je pravdepodobne Supersoldier v nórskych laboratóriách. Pri hre je vhodné myslieť takticky a nepúšťať sa do boja s veľkým množstvom nepriateľov naraz. Vhodné je aj ukrývať sa za predmety.
To všetko vám pri prechádzaní hry pomôže hlavne preto že vojaci nič také ako inteligenciu nepoznajú. Ich pohyby sú naskriptované, ak hru prechádzate niekoľkokrát tak vždy sa dá prejsť rovnako. Ak sa k niekomu blížite zozadu tak pokojne dôjdete až k nemu bez toho aby si vás všimol. Reagujú iba na vačší hluk spôsobený rozbitím predmetu alebo streľbou. Ak vás nepriatelia uvidia, utekajú za vami a nesnažia sa ani minimálne kryť za predmety. Ak po niekom hodíte granát tak sa ho bude snažiť odkopnúť. Niekedy ostane len pri snahe a malý ale nebezpečný predmet mu exploduje pod nohami. Pritom chytiť ho do ruky a hodiť naspäť by ho dokázala aj dobre vycvičená opica.
Keďže misie sú zaujímavé a hra je rozdelená do častí, je pomerne jednoduché si vaše obľúbené misie zahrať aj niekoľkokrát. nevýhodou je že sa vojaci správajú vždy rovnako takže ak chcete zažiť niečo nové, musíte skúsiť iné zbrane alebo trochu pozmenenú taktiku, aj keď tam veľa miesta na experimentovanie nieje.

Fyzika:
Fyzika patrí k slabším stránkam hry, objekty sa často prelínajú, keďže hra je FPS tak pri pohľade dole nevidíte vlastné nohy, ale vlastný tieň áno. Rovnako je zaujímavé ze pri lezení po rebríku môžete nielen niesť ale aj používať obojručné zbrane. Zaujímavé je aj používanie zbraní pod vodou kde paradoxne jediné fungujúce zbrane okrem noža sú elektrická Tesla a plameňomet. Ak do vody strieľate alebo hodíte granát, vystreknutie vody nasledovať nebude. Niektoré predmety sa dajú poškodiť, ale sú vyberané v podstate náhodne a tak sa niektoré dajú rozbiť kopnutím nohy a niektoré nezničíte ani dynamitom. Niektoré predmety majú vačšiu výdrž a tak ich ničenie trvá dlhšie, ale bez vymedzenia konkrétnej zbrane. A tak je pri dostatku trpezlivosti možné rozbiť betónovú stenu kopaním alebo nožom. Okrem toho po zničení predmetu sa vždy rozpadne na rovnaké kusy, to platí aj o vojakoch po usmrtení výbušninou. Poškodenie na stenách po určitom čase zmizne. Sklenené predmety sa dajú rozbíjať. Ak rozbijete elektronické zariadenie, vybuchne. Ak stretnete vojaka s plameňometom a strelíte do jeho plynového zásobníka, nestane sa nič.

Grafika
Je pekná a prepracovaná, najlepšie su zvládnuté detailne prepracované postavy vojakov, rovnako aj predmety sú pomerne detailné. Trochu slabšie sú textúry, hlavne tie prírodné ako hlina či tráva.
Veľmi pozitívny je aj fakt že všetky zvuky a textúry sú po nainštalovaní hry v skomprimovaných adresároch, takže po rozbalení máte plný prístup a možnosť ich editácie. Môžete si tak upraviť hru ako len chcete a môžete vytvárať rôzne mutácie hry, ako hudbu si vybrať vašu obľúbenú skladbu alebo Heinrichovi zmeniť tvár na tvár niekoho koho by ste chceli rozstrieľať namiesto neho :)

Hra obsahuje aj multiplayer, pre ktorý boli urobené aj nové priestory ako napríklad pláž v Normandii. Hrajú proti sebe tímy v ktorých sú hráči rozdelení podľa úloh a vybavenia na veliteľa, vojaka, ošetorvateľa a technika. Ciele sú v podstate klasické, získať nejaký predmet, vlajku, ubrániť sa a podobne.

Všeobecne je hra Return to Castle Wolfenstein hrou ktorú sa určite oplatí zahrať. Zaslúži si pochvalu za nízke hardwarové požiadavky, oficiálne minimum je 400MHz CPU, 128MB RAM a 16MB VGA kartou, mne sa hru podarilo spustiť aj na 300MHz CPU a nešpecifikovanej operačnej pamäti a grafike. Hra má aj zopár nedostatkov, hlavne vo fyzike pôsobí množstvo vecí dojmom ako keby na ich zdokonalenie autori nemali dostatok času; viac testovania a vylepšovania by z nového Wolfensteinu spravilo jednu z najvýznamnejších hier aké kedy boli vydané.
Neoplatí sa očakávať reálnu napodobeninu druhej svetovej vojny, ale originálny príbeh, sugestívna atmosféra a samotný fakt že to je pokračovanie legendárneho Wolfensteinu 3D by mali byť dostatočne silné argumenty na to aby ste obetovali trochu času a peňazí a Return to Castle Wolfenstein vyskúšali.

Nakoniec stručný prehľad hlavných kladov a záporov hry.
+ Je to Wolfenstein
+ Dobrá atmosféra
+ Zaujímavý príbeh
+ Hudba
+ Grafika
+ Hardwarové požiadavky

- Nereálnosť
- Umelá inteligencia
- Veľmi progresívna náročnosť
- Fyzika

napísal MMX 22.5.2005



Páči sa mi!

8.2
RETURN TO WOLFENSTEIN

PC

Vývoj: Bethesda / id Software
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 19.11. 2001
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19863)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk